Off-topic discussies
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

MCS
19-08-2014 om 00:08
Douchen, 's ochtends of 's avonds?
Opnieuw heb ik mij deze afgelopen (kampeer)vakantie erover verbaasd dat ik 's avonds elke keer alleen aan het douchen ben in het badhok. Ook als ik er iets eerder was samen met mijn dochters waren de douches altijd leeg. Gaat er dan niemand 's avonds, lekker fris voor het slapen gaan, douchen?
Ik verbaas me daar echt over, maar goed, misschien hebben jullie een andere mening of routine. Zelf wil ik graag schoon onder de wol, of richting de slaapzak, al is het al vanwege de andere activiteiten die meestal vlak voor het slapengaan plaats vinden
Dus bij deze de vraag, douchen jullie 's ochtends of 's avonds en waarom?

Kaaskopje
29-08-2014 om 15:08
Zeep en 'edele delen'
Ik gebruik ook zeep om de 'edele delen' op te frissen en ik heb er werkelijk nooit nadeel van ondervonden. Ik heb ooit ontdekt dat in het plooitje vooraan uiteindelijk toch opeenhoping van tja.. wat is het, het ruikt niet bepaalt fris, ontstaat. Dat ontdekte ik in de tijd dat ik mij oppervlakkiger waste, dus niet helemaal uitsoppen, maar gewoon washandje aan de buitenkant. Ik schrok daar echt een beetje van. En als ik dat alleen met water wegspoel blijft die geur toch hangen. Als ik dagelijks met een beetje zeep was, blijft het fris. Ik kan me niet voorstellen dat ik de enige vrouw ben waarbij dat vieze geurtje ontstaat als er niet op zijn minst dagelijks gespoeld en eventueel een vorm van zeep gebruikt wordt.

Kaaskopje
Voeten
Ik vind het maar wat prettig als mijn man zijn voeten af en toe met zeep wast voor hij gaat slapen. Dat is toch een andere binnenkomer in de slaapkamer dan wanneer hij lekker met kaastenen ligt te wapperen in bed:-)

Elisa Gemani
Kaaskopje
Smegma is dat goedje; een sterk ruikend mengsel van huidcellen, afscheiding, vocht en talg. Mannen hebben dit ook, onder de voorhuid. Als je de boel niet goed/regelmatig wast, hoopt het zich op en door de bacterien kan het irritatie en/of ontsteking veroorzaken. Dagelijks goed wassen en afspoelen met gewoon water is meestal voldoende; zo niet dan toch een milde wasemulsie gebruiken met de juiste pH waarde.

Ginny Twijfelvuur
Voorschrift nummer 1 bij eczeem
Nooit de voeten wassen met zeep. En dat doe ik dus ook niet.
Ik heb het idee dat er hier toch wel wat erg korte slagen gemaakt worden. Lichaamsgeur is een persoonlijk iets, en ondermeer afhankelijk van de hoeveelheid zweet die je produceert. En vast ook afhankelijk van de mate en grondigheid van wassen.
Toch vraag ik me nu serieus af of al die mensen die jullie menen te ruiken nu juist de mensen zijn die zich dagelijks aan de wastafel opfrissen met een washandje. Dat staat toch niet op hun voorhoofd geschreven of wel? En verder al zegt iemand dat ie zich dagelijks wast of doucht, dat wil natuurlijk nog niet zeggen dat dat ook daadwerkelijk zo is.
Dit lijkt me nu echt een interessante casus voor wetenschappelijk onderzoek. Tot die tijd worden denk ik appels met peren vergeleken.

LiesK.
29-08-2014 om 16:08
Kaaskopje
Inderdaad, fijn als mijn man zijn voeten met zeep wast zeker deze week. Hij loopt deze week romd in een werkplaats met veiligheidsschoenen aan zijn voeten. Niet de leren schoenen die hij normaal draagt maar van plastic of zo, wat een lucht als hij thuis is en die dingen uittrekt. Zeep zeer gewenst. Het hele hok van de wasmachine stinkt ook, daar ligt 4 paar sokken in de wasmand. Brrrr!

Katniss
Vies verhaal ;-)
Ik realiseerde me een tijdje geleden dat ik mijn voeten eigenlijk zelden bewust was. Ze staan in mijn douchewater en ik droog ze goed af, dus had het idee dat als er vuil zou zitten dat op die manier ook wel zou weg gaan. Door een opmerking van iemand bedacht ik dan toch maar eens wassend met zeep aan de gang te gaan. Week later had ik ineens rare jeukende plekken tussen mijn tenen. Ik ben er dus maar weer mee gestopt, en volgens mij stinken mijn sokken en schoenen niet dus het zal wel goed gaan ;-)

Dendy Pearson
voeten en de rest
Ik was mijn voeten ook nooit met zeep. Die staan gewoon in het douchewater.
Als ik douch heb ik een washand met douchegel. Niet perse ph-neutraal ofzo, gewoon wat in de aanbieding was. Ik ben absoluut niet merkvast. En dan was ik mijn oksels, onder mijn borsten en mijn onderkant. Ook tussen de spleten. En daarna spoel ik het allemaal af met de douchekop. Dat zijn bij mij de plaatsen waar ik kan gaan stinken en die hou ik graag fris. De rest van mijn lichaam spoelt gewoon schoon door het douchen.
Ik heb nooit last van jeuk oid.

Kaaskopje
29-08-2014 om 23:08
Elisa
Ja, precies zo heet het Maar inderdaad met goed spoelen en een beetje zeep of emulsie hou je het fris. Mijn conclusie was in ieder geval dat het gefoezel met een washandje en niet dagelijks douchen (hoe Dendy het doet is ook een vorm van douchen vind ik) niet toereikend is. En dat je qua tijd naar mijn gevoel totaal geen winst haalt uit wassen bij de wastafel.

Kaaskopje
30-08-2014 om 00:08
Voeten
Ik was mijn voeten zelden apart met zeep. Ik douche 's morgens en dan staan ze in de zeepresten van wat er van mijn lichaam spoelt, dus dat is fris genoeg. Ik heb ook geen last van zweetvoeten en bijbehorende geur. Daar ben ik wel blij om. Het is best vervelend als je daar wel lasr van hebt.

Elisa Gemani
30-08-2014 om 00:08
Douchen
Ik (en zoon) douche als volgt: ik ga onder de lauwwarme douche, was mijn gezicht, oksels en onderlijf met een heel klein beetje Eucerin of Sebamed wasemulsie, aangeschuimd in mijn hand, en spoel alles inclusief haren met de douchekop. Uit de douche smeer ik mijn lijf lekker in met baby olie en droog dan pas af. Gezicht insmeren, deo rollen en klaar. Een keer in de week scrub ik met een hele milde scrubcreme. Kost me in totaal hooguit 10 minuutjes. Twee keer per week was ik mijn haar en dan ben ik vijf minuten langer bezig. Voordat ik deze routine had, had ik vaak en veel last van eczeem, droge huid en haar, uitslag en noem maar op maar nu al vele jaren niet meer. Zoon idem. Met dank aan mijn geweldige dermatoloog;-)

neteret mut
30-08-2014 om 09:08
voeten
zomers was ik die elke avond met zeep, nou ja op warme dagen. Ik loop nl in en rond het huis op blote voeten en dan zien ze er niet meer uit 's avonds, voelen ook niet fijn meer met eraan hangende korreltjes stof, zand enz. Zoals het weer de laatste tijd was, niet zomers genoeg voor de hele dag blote voeten, dan doe ik dat niet. Het vuil zit dan op de sokken en die gaan wel in de was.
Douchen doe ik het liefst ergens in de ochtend omdat ik dan niet met natte haren naar bed ga. Wel graag op warme dagen even het zweet eraf spoelen. (ik douche niet elke ochtend en was al helemaal niet elke dag mijn haren)

Dendy Pearson
30-08-2014 om 09:08
Kaaskopje
Wat ik doe is ook gewoon douchen hoor. Ik sop me alleen niet in van top tot teen.

Monique D*
30-08-2014 om 21:08
Vroeger op schoolkamp en logeerpartijen werd er niet gedoucht
Ik heb altijd vanuit huis geleerd om mijn lichaam goed te verzorgen. Dat betekent: dagelijks (kan 2 keer) onder de douche het gezicht, oksels de voor- en achterkant goed wassen. Vooral tussen de spleten, zoals iemand al eerder zei, dus tussen de grote - en kleine schaamlippen. Ook na het tandenpoetsen wordt de mond gespoeld, de tong gepoetst en gegorgeld.
Groot was mijn verbazing dat tijdens de schoolkampen die ik meemaakte en logeerpartijen men na het opstaan zich gewoon aankleedde zonder hun tanden te poetsen en te douchen. Ik was de enige die van de douche gebruik maakte. Tijdens het ontbijt plukte men de "slaapkorrels" nog uit hun ogen. Ik begreep er helemaal niets van.
Ook bij logeerpartijen merkte ik hetzelfde op. 's-Ochtends werd er helemaal niet gedoucht en vaak 's-avonds ook niet. Vaak werd gezegd dat douchen slecht was voor de huid.
Wat ik nu gemerkt heb is dat de bad- of douchegewoonte is veranderd. Oude huizen beschikten vaak niet over een badkamer. Vroeger ging je 1 x in de week naar het badhuis of je waste jezelf in een tobbe. De badkamer werd later ingebouwd.
Wat ik denk is dat er mensen zijn die de oude gewoonte van niet douchen nog in stand houden en dat er anderen zijn die hebben ontdekt dat het douchen toch belangrijk is. Een slechte adem, stinkende oksels en een jeukende onderkant (inclusief vieze onderbroeken) is daar wel het gevolg van.

Moeder
30-08-2014 om 22:08
Ongewassen mensen
Ik moest aan jullie denken vanochtend Ik ging wandelen en haalde een medewandelaar op zodat we samen naar de startplek konden carpoolen. En die man stonk. Echt vies. Later hoorde ik dat hij zich 's ochtends had gehaast dus ik neem zo maar aan dat het douchen erbij ingeschoten is. En dat was eigenlijk wel nodig geweest :(
Ik zie trouwens vaker bij vroege wandelingen mensen met troepjes rond de ogen. Wij noemen dat het slaap maar ik weet eigenlijk niet wat daar het correcte woord voor is. Ziet er ook vies uit. Ik vraag me dan altijd af wat het nou voor een moeite is om even een plens water in je gezicht te gooien? Die mensen ruiken vaak ook niet zo fris maar zijn gelukkig makkelijk te ontwijken ;)

Bellefleur
31-08-2014 om 08:08
supermarkt
Gistermiddag in de supermarkt. Al in het begin, bij de groenteafdeling. Een zure lucht. Al snel rook ik de dader. Een medewerker van de Super. Ik hoop echt dat er iemand van de Super deze persoon meldt om goed te wassen (of te douchen ) en schone kleding aan te doen.
En die troepjes uit de ogen: als ik 's ochtends douche, of was, dan gebeurt het nog dat ik op mijn werk troepjes ontdek. Alsof ze nog even een uurtje wachten voor ze zich los laten.

Kaaskopje
31-08-2014 om 11:08
Moeder
Het héét slaap:-) En net wat Bellefleur zegt kan het ook opnieuw ontstaan. Ik douche me en doe dagcrème op mijn gezicht, ook bij mijn ooghoeken. Ik weet dan dus zeker dat alles spic en span is. En toch is het mogelijk dat ik later nog een slaapje moet verwijderen. Slaapjes zijn gewoon opgedroogd traanvocht.

Flanagan
31-08-2014 om 12:08
Oorzaak van jeuk
In een aflevering van Embaressing Illnesses was een jonge dame die zo vaak haar onderlijf waste met die vrouwvriendelijke zeepemulsies dat ze alle bacteriën, ook de goede die de pH-graad op orde houden, had weggespoeld. Wat haar een vreselijke jeuk bezorgde. Soms maken we te veel zorgen om luchtjes dat we er juist jeuk van krijgen.

Kaaskopje
Monique
Ik heb ooit begrepen dat mensen uit Suriname en de Antillen Hollanders niet zo'n fris volkje vinden. Volgens mij tref je ook niet snel mensen uit die contreien aan met een vieze lijfgeur, of het moet al door omstandigheden komen.
Er is ook een groep, laat ik ze nieuwe Nederlanders noemen, waarvan veel ook echt niet fris ruiken. Collega's van mij moeten elke dag een keer naar een balie in een stad waar juist deze groep veel naar toe komt en alle collega's komen terug met deze 'klacht'. Voor de rest heel erg leuk om daar te werken, maar dus wel met een knijper op de neus.

Flanagan
Temperatuur-shock
Ik douch het liefst onder een hete douche. Lekker die warmte die het bloed stimuleert. Alleen die temperatuursomslag als je de douche uit stapt. Brr. Vaak is dit een reden om de wastafel te vullen met warm water en de armen erin te hangen en een washand te gebruiken.
Daarnaast merk ik dat een dagelijkse douche het haar vetter maakt, ook al gebruik je geen shampoo. Puur reactie vanuit het lichaam.

Flanagan
Hormonen
De lucht wordt ook beïnvloed door hormonen en door wat je eet of drinkt. Arsperges zijn heerlijk maar kunnen de urinelucht sterk omgooien. Dit geldt ook voor zwangerschapshormonen. Die lucht van ochtendurine kan zo smerig ruiken dat je denkt dat je je niet goed verzorgt, terwijl dit weg is als je doorspoelt.
Zo kan je aan de lucht tijdens een ochtendbezoek al merken dat je binnenkort ongesteld wordt. Een chemische proces dat wel verwisseld wordt met slechte verzorging.

Flanagan
Overgang
Recentelijk een draadje over de klachten van de overgang, hoe vrouwen geconfronteerd werden met opvliegers. Dan schiet je in het zweet. 'S ochtends douchen op 's avonds, doet er dan niet meer toe. De zweetklieren spelen op en de lucht hangt in de kleren, soms al vanaf het moment dat je je kantoor binnen stapt. Die confrontaties storen mij enorm. Vaak een reden om een bus te pakken ipv de fiets, of de strijkgoed door te schuiven naar morgen. Ik kan anders wel de hele dag onder de douche. Misschien toch maar een interieurverzorgster benaderen.

Flanagan
Voeten
Tijdens het douchen worden de voeten vaak overgeslagen, anders glij je uit. Ik ervaar een wasbeurt van de voeten in de wasbak inclusief massage en heerlijke zeep, als een moment voor jezelf. Die arme voeten moeten je de hele dag dragen en verdienen wel een momentje van aandacht.

Kaaskopje
Nou nee..
Ik vind dat je toch wel verschil ruikt tussen een sterke urinegeur en gewoon 'onfris'. Ochtendplas ruikt sowieso sterker, maar daarop trakteer je anderen zelden, behalve je eigen huishouden. Een beetje zelfkennis is wel nuttig. Je weet zelf hopelijk welke geur bij het doorspoelen het riool in gaat, of wat na het douchen/wassen weer fris is. Maar het rare is dat ik de indruk heb, dat sommigen die zelfkennis niet hebben. Of het oninteressant vinden.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.