Off-topic discussies
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Violetta
23-08-2015 om 09:08
Door rood gereden.
Gisteren lag er een brief van het Centraal Justitieel Incassobureau in de bus, oeps. Blijkt dat ik door rood ben gereden. Ik kon me nog wel herinneren wanneer dat was gebeurd, zag te laat dat het stoplicht op oranje en vervolgens op rood sprong. Stoppen was geen optie meer dus net wel, net niet door rood gereden. Net wel dus... Maar ik ben me kapot geschrokken van de hoogte van de boete 237 euro! Jeetje, ik voel me wel heel erg hard gestraft. Waarom is dat zoveel duurder dan bijvoorbeeld te hard rijden?

Katniss
23-08-2015 om 22:08
Hmmm
Ik ken iemand met zo'n invalidenkaart en dat is echt een hufter, verschrikkelijke kerel. Eigenlijk zou hij een boete moeten krijgen als hij naast de invalidenparkeerplaats parkeert.

Ginny Twijfelvuur
Kan me zo voorstellen
Kenfan: dat de woede zich dan vooral richt op degene die de boete uitschrijft. Maar eerlijk is eerlijk, je hebt er portretten bij, dus wellicht is er vast wel iemand te vinden die liever de arme verkeersbrigadier te grazen neemt.
Theekopje: dat je post niet direct aan mij gericht is. Ik betwist niet wat jij schrijft maar dat maakt het gevoelsmatig nog niet minder onterecht dat er nogal veel aandacht uit gaat naar het laaghangend fruit. Ik persoonlijk heb altijd wat moeite met de verhalen over een vergrijp dat kant en klaar met en al dader gemeld wordt bij de politie, en dat daar door gebrek aan capaciteit geen gevolg aan gegeven kan worden. Het zal jouw scooter maar zijn die op het eind van de straat in de schuur onrechtmatig staat te blinken....

AnneJ
Op scherp staan
Je moet dus continu op scherp staan en misschien wel met moderne media checken of je het nog goed doet.
Ik ben een keer weggesleept in Utrecht toen ik in hevige sneeuw en donker in een klein straatje op een bushalte bleek te staan met ruimte niet groter dan 2 auto's aan de stoep. Maar het bordje was helemaal weggesneeuwd.
En een keer bij mij thuis in hevige regenval per ongeluk op een grote parkeerplaats net buiten een vak gaan staan waarvan de witte strepen ook niet meer te zien waren.
En ook een keer bij een nieuwe woning 5 minuten naar de nieuwe woning wezen kijken en niet gezien dat het een blauwe zone was. Prent te pakken. Daar stonden ze gewoon te vangen. Ex heeft de bon met succes aangevochten maar mijn ouders waren daar te braaf voor.
Maar de aanwijzing met borden en blauwe strepen bleek, ook door de omringende bomen, en het gebied waar verder nooit parkeerverboden waren vaag.
Dus als ik er aan dacht waarschuwde ik mensen om hun parkeerkaart mee te nemen en ik had zelf ook een parkeerkaart voor uitgifte.
Toch is het nog een aantal mensen overkomen na mijn bezoek een bon te krijgen.
Waar ik nu woon is het heel ingewikkeld met parkeren. Blauwe kaart, tijdelijke kaart voor de autovrije zone, kun je in de buurt halen en voor een hele dag een ontheffing bij de gemeente.
En als er plek is kun je met een blauweparkeerkaart terecht of je moet het vak voor gasten in de parkeergarage weten te vinden.
Komt nooit een agent. Behalve de dorpsgek en dan heb je alleen wat theater maar geen bon.

Krullevaar
Er werd gezegd dat jij (Miriam) dat beweerd had, althans er werden naar postings van jou verwezen en ik kon het er ook niet in teruglezen.
Ik denk (helaas) dat hoge boetes de enige manier is om hufters te corrigeren. Na het betalen van zo'n hoge boete denken ze de volgende keer wel 2 keer na. Ik zou niet weten hoe je ze anders moet corrigeren.
Verder denk ik ook dat Nederland allang stappen had moeten zetten op het gebied van algemene toegankelijkheid voor gehandicapten. Schandalig dat dit nog steeds niet is geregeld. Een minder sociaal land als de VS heeft dit allang in wetgeving vastgelegd. Was laatst een mooi stuk over op Radio 1 met Marc de Hond.
Enne Katniss.. ook gehandicapten zijn soms hufters. Het zijn net mensen.

AnneJ
24-08-2015 om 00:08
Spaanse boetes door de 'muilkorfwet'
In Spanje lusten ze er ook wel pap van.
Je mag de overheidsdiensten in Spanje niet beledigen.
Een vrouw portretteerde een politieauto die op een invalideplaats geparkeerd stond en plaatste dat op internet. 800 euro boete!
Een reageerder: "Tja Michael Gorbatsjov krijgt dan dag steeds meer en meer gelijk: "The most puzzling development in politics during the last decade is the apparent determination of Western European leaders to re-create the Soviet Union in Western Europe."
Neoliberaal rechts beleid in navolging van de VS en de UK en de repressie door de staat van het voormalige Oost-Europa.
O ja, Anonymous looft geld uit wie het geheime conceptcontract voor TTIP weet te reproduceren. Zal ook wel een boete op staan.

Temet
24-08-2015 om 09:08
En soms waarschuwen ze dus wel ...
Ik ben het eens met Miriam: als je doel is te voorkomen dat mensen ten onrechte op een invalidenparkeerplaats parkeren dan moet je met koeienletters waarschuwen: invalidenparkeerplaats, boete voor onterecht gebruik 360 euro.
Dan ga je inderdaad toch denken dat ze dat niet doen omdat die boetes wat opleveren.
Soms waarschuwen ze wel voor boetes. Hier in de buurt bijvoorbeeld: je moet hier je huisvuil in ondergrondse containers gooien. Er staat dan aan de straat een soort kingsize vuilnisbak met een klep (feitelijk een stortkoker) waar je vuilniszak in kan. Maar soms zit die klep wat klem of past de zak niet helemaal of zijn mensen gewoon laks en zetten ze vuil naast de container. Dat is vies, meeuwen pikken de boel open, kortom: overlast. Dus zitten er nu stickers op de bakken: vuil naast de containers plaatsen wordt beboet, boete 80 euro.
Dat helpt natuurlijk geen ene barst, want waar een geparkeerde auto lange tijd ergens blijft staan en dus makkelijk te pakken is, dumpen de overtreders bij de vuilnisbak hun vuil in het geniep en zijn direct verdwenen. Het schijnt dat soms onderzoek in de vuilniszakken wordt gedaan, maar of dat werkelijk zo is weet ik niet, nog daargelaten dat veel mensen geen adres in hun vuilniszak hebben zitten.
Dus tja. Staat leuk, die waarschuwing, maar wie al lak had aan de regels heeft nog altijd evenveel lak want de pakkans is nihil.
Zie hier het verschil met verkeersovertredingen, waar door flitspalen en scanautootjes de pakkans reëel is.
Groeten,
Temet

Ginny Twijfelvuur
24-08-2015 om 09:08
Dat is echt zo Temet
En best vaak zit er ook nog iets van een adres in.
Ik geloof echter ook dat men liever de 300 euro incasseert en geen vuilniszakken op straat heeft. Dat tweedeis ook veel weerbarstiger en leidt tot een hoop zooi op straat. En dat kost ook weer geld.

AnneJ
24-08-2015 om 10:08
De service verbeteren
In plaats van boetes kun je beter de service verbeteren. Als er zo'n klep niet open gaat sneller iemand sturen om dat te repareren. observeren waar het fout gaat en bijvoorbeeld grotere openingen maken. Of het systeem afschaffen, het is gevaarlijk, er kunnen kinderen in vallen.
Soms heb je winkeliers uit de buurt die er in storten zodat de ondergrondse bak regelmatig vol is.
Maar daarnaast kun je elkaar stimuleren om toch maar je zak weer mee terug te nemen als het ding faalt.
Heb ook bij zo'n ding gewoond. Ergerlijk gewoonweg.

Noet
maar
om te repareren moet je wel weten dat die bak stuk is. En maar heel weinig mensen bellen om te melden dat de bak stuk / vol is.
In een gemiddelde straat staan zo 5 van die bakken in een stad met flats.
In een straal van 20 meter om mijn flat heb ik er 13! Ze worden 1x per jaar gecontroleerd in het gemeeteprogramma.
Als ik bel dat een bak geblokkeerd is, ik heb zelf maar een halve zak per week, dus zo vaak kom ik er niet, dan is dezelfde dag de bak nog gerepareerd.

M Lavell
Het kan nog gekker
#57 "Dus tja. Staat leuk, die waarschuwing, maar wie al lak had aan de regels heeft nog altijd evenveel lak want de pakkans is nihil."
Ja. En nog veel meer van dat. Hogere boetes/straffen helpen daarom ook maar matig.
Je kunt zelfs betogen dat het effect averechts kan zijn. Zijn TS, de wild plassende kinderen of de onoplettende vrouw werkelijk de hufters die alle regels aan hun laars lappen? Worden ze er beter van als ze wel zo worden benaderd?
In Spanje maken ze het helemaal bont.
Over parkeren op een invalide parkeerplaats
http://www.demorgen.be/buitenland/spaanse-muilkorfwet-eist-slachtoffer-vrouw-beboet-voor-fotograferen-politie-a2424772/
Over hoge boetes
http://nos.nl/artikel/2029625-hologrammen-protesteren-tegen-spaanse-muilkorfwet.html

Temet
24-08-2015 om 11:08
AnneJ (we gaan ot)
Het ligt hier niet aan het gebrek aan service. Die bakken staan in groepjes bij elkaar. Ze zijn nooit allemaal vol of geblokkeerd. Veel blokkades zijn trouwens erg eenvoudig op te heffen (weet ik uit inmiddels ruime ervaring). Om tamelijk duistere redenen ligt er in mijn buurt gewoon erg veel afval op straat. Er zijn ook veel plekken waar jongeren rondhangen die hun frisdrankblikjes laten staan of op straat gooien, terwijl er op minder dan 5 meter afstand een afvalbak staat, en nee, die is niet vol.
Het gros van het rondslingerende afval is niet te wijten aan volle of slecht functionerende bakken, men heeft gewoon sch**t aan de regels, en kennelijk met name ook aan de buurt(bewoners). Ik weet niet waarom, maar het ergert me wel.
Er wordt trouwens ook raar geparkeerd in mijn buurt
Groeten,
Temet

Temet
24-08-2015 om 11:08
over de muilkorfwet (ook ot)
Dat verhaal van die muilkorfwet in Spanje laat maar weer eens zien waarom het zo prettig is een Europees Hof voor de Rechten van de mens te hebben. Nog mooier zou het zijn als je daar wat sneller heen kon, want nu moet je eerst de hele nationale rechtsgang doorploeteren voor je de zaak aan Straatsburg mag voorleggen. Nu maar hopen dat die Spaanse mevrouw dat ook doet.
Groeten,
Temet

Hartje
24-08-2015 om 21:08
Ik ben zo'n hufter
Ofwel, ik heb zo'n gehandicaptenparkeerkaart. Al jaren. En nee, die heb ik niet toegewezen gekregen op basis van mijn mooie blauwe ogen.
Nu heb ik het geluk dat ik nog korte stukjes zelf kan lopen. Dat kan ik af met krukken of een rollator. Maar al heel snel wordt het een rolstoel of (opvouwbare) scootmobiel, dat hangt van de afstand die ik moet afleggen. Vooral die twee laatsten maken het gebruik van een gehandicaptenparkeerplaats wel heel handig en soms zelfs noodzakelijk. Die parkeerplaatsen zijn nl niet alleen dicht bij de ingang, maar ook groter/breder. Zodat het in- en uitladen van je hulpmiddel net even wat eenvoudiger wordt. Of domweg mogelijk wordt. Om dat tastbaar te maken; stel je voor dat je jaar in jaar uit een tweelingwandelwagen mee moet nemen. Elke keer dat je met de auto ergens heen gaat. En die kinderen worden nooit groter...
Wie zei dit ook al weer:
'(Overigens denk ik dat gehandicapten meer gediend zijn met wetgeving die ze toegankelijkheid van winkels en restaurants garandeert (toiletten, pashokjes, drempels weg). Gewichtig doen over parkeerplaatsen is hypocriet).'
Nee, speciale parkeerplaatsen zorgen er voor dat je met een leven waarin je niet zomaar uit de auto springt om 'even' een boodschapje te doen of 'heel even' je kind ergens op te halen, nog een stukje zelfstandigheid kunt houden. En waarmee gehandicapten echt gediend zouden zijn? Met een procedure voor het uitgeven van parkeerkaarten die onjuist/onterecht gebruik voorkomt. Die er voor zorgt dat er geen gebruik gemaakt kan worden van de kaart van (overleden) oma. Lees maar de nieuwsberichten over het kaartmisbruik in Belgie. Waar ik me nu stik aan erger? Aan jongelui die op een gehandicaptenparkeerplaats parkeren, zo'n kaart er in gooien en dan vlot uit de auto springen. Als ik verbaasd kijk roepen ze iets over 'geleend', 'zware dozen' en 'maar heel even'... Over hufters gesproken...
En als ik dan toch bezig ben; zo'n kaart is niet gratis. De kosten verschillen per gemeente, maar reken op zo'n EUR 50 voor de medische keuring. Die kosten ben je kwijt, ongeacht of je de kaart krijgt toegewezen of niet. Afschrikbeleid, om er voor te zorgen dat niet zomaar iedereen zo'n kaart gaat aanvragen. De legeskosten voor de kaart zelf zijn ook zo'n EUR 50, dus zo'n EUR 100 totaal. En het parkeren zelf is ook lang niet overal gratis. Zo'n feest is het dus ook weer niet.
Tenslotte nog iets over hufters en huftergedrag. In mijn ogen zijn hufters de mensen die bewust verkeersovertredingen maken, als veel te hard rijden, omdat ze lachen om de boetes. Mensen die hun hand niet omdraaien voor een honderd Euro meer of minder. Voor hen moeten de boetes zo hoog zijn, om nog enige indruk te maken. De goeden lijden helaas ook hier onder de slechten.

Temet
24-08-2015 om 22:08
Hartje
Het punt is een beetje dat iedereen die bepaalde overtredingen maakt wordt weggezet als hufter, terwijl er ook oprecht sprake kan zijn van een vergissing. En zelfs al is het geen vergissing, dan nog maakt een eenmalig misstapje je niet meteen een hufter. Dat zeg jij ook niet, integendeel, maar door zoiets een huftertoeslag of weet ik wat te noemen wordt die sfeer wel opgeroepen.
Interessant is overigens of die hoge boetes ook echt helpen tegen het hufterige gedrag. Ik heb geen idee, maar jij misschien wel: wordt er naar jouw idee minder fout geparkeerd op invalidenparkeerplaatsen?
Groeten,
Temet

Anneleen
25-08-2015 om 00:08
Rijksmuseum
Vrienden van mijn dochter zijn iets van acht keer in drie dagen onder het rijksmuseum doorgegaan met hun scooter. 'S Nachts, want overdag vinden ze het gevaarlijk met al die loslopende, blinde toeristen.
Op één dag kregen ze acht boetes. Voor elke keer, weet niet de hoogte, maar ik dacht 100 euro per keer. De ouders vinden het niet eerlijk dat ze acht boetes hebben gekregen, omdat ze 18 zijn en het heel veel geld is en ze met één boete ook geleerd hadden dat je niet onder het Rijksmuseum mag scooteren. Ik weet niet zo goed wat ik vind. Ik vind het zielig dat ze zoveel moeten betalen, maar ze hadden ook moeten weten dat het niet mag.

AnneJ
25-08-2015 om 00:08
Fietstunnel Rijksmuseum
https://nl.wikipedia.org/wiki/Fietstunnel_Rijksmuseum
Dat is ook makkelijk vangen omdat er jaren onenigheid en onduidelijkheid was over de openstelling van de fietstunnel. Het Rijksmuseum heeft ook de regels aan hun laars gelapt door in de onderdoorgang een grote entree te maken waardoor de onderdoorgang smaller is geworden.
Het is ergerlijk omdat je een heel stuk moet omrijden als de zaak dicht is.
Maar uit het bericht op Wikipedia blijkt het nu weer open gesteld te zijn?
En dan 8 keer beboeten. Dat is gewoon vangen.

Anneleen
25-08-2015 om 08:08
8 keer
Herstel: Die acht boetes was dus voor die acht keer in drie nachten, niet in één nacht.

carootje
25-08-2015 om 08:08
net door rood
gebeurt mij ook wel eens, en niet omdat ik vind dat de regels voor mij niet gelden, maar altijd per ongeluk!
Ik rijd regelmatig met een busje met iemand in een rolstoel achterin. Voor diegene is het niet prettig als ik heel plotseling rem, dus is de keus voor mij vaak heel lastig bij een oranje verkeerslicht: op de rem trappen of doorrijden. En dat in een seconde beslissen.
Voor mij staan sommige verkeerslichten dus te kort op oranje.
Ik heb er overigens nog nooit een boete voor gehad, dus in mijn beleving zit er een kleine marge op: 'donker-oranje' = geen boete. Maar als ik dit bericht lees heb ik dat mis en heb ik gewoon geluk gehad tot nu toe! (klop klop)

Jamie
25-08-2015 om 09:08
carootje
Als jij je aan de maximum snelheid houdt en weet dat je al de vijfde bent in een rijtje moet je dus rekening houden dat het wel eens oranje kan worden. Het is dus onzin dat je in 1 sec moet beslissen om je gaat remmen of doorrijden. Op het moment dat je 10 meter van het verkeerslicht bent beslis je of je gaat remmen of niet. Als het dan nog groen is doe je dat niet, is het oranje dan rijd je door want dan haal je dat nog. Lijkt me vrij simpel allemaal.

Jamie
Anneleen
Dus meerdere scooteraars overtreden meerdere nachten iets en dan vinden de ouders dat ze maar 1x moeten betalen? Wat een onzin zeg. Ze weten dat het niet mag, het is mij een raadsel wat AnneJ nu weer bedoelt met haar linkje en je wil dus zeggen dat als iemand drie keer op verschillende dagen door rood rijdt die persoon maar 1 boete moet krijgen?

Flanagan
Hoge boetes effectief
Hoge boetes werken wel effectiever zodat minder mensen het risico durven te nemen. In Amerika staat er voor het weggooien van iets uit de auto op de snelweg een boete van 1000 dollar. Die borden zijn ruim aanwezig en ze werken. Nu moet ik wel gezegd worden dat daar meer patrouille op de wegen worden uitgevoerd. Maar de herhalende boodschap en de hoge boete zouden ze hier ook mogen plaatsen, vind ik.
Ook de invalideparkeerhavens gaan gepaard met een stevige boete-bord. Ik heb ook borden gezien waarbij de boete voor door rood lichtrijden onder de verkeerslichten hing. Het is blijkbaar nodig meerdere malen, de mensen visueel op de gevolgen te wijzen, zo van 'Even de aandacht erbij'.
Lang geleden stopte ik, op de route naar mijn werk, 4x achter elkaar voor oranje want ik was ruim op ttijd. Bij het daarop volgende oranje stoplicht, had ik er wel genoeg van en gaf ik gas. Alleen besloot mijn voorganger op het laatst toch te remmen; gelukkig geen gewonden maar wel een pittige rekening. Het heeft mij veranderd in een oranje licht-stopper ( op het moment dat het licht op oranje springt en er geen vrachtwagen vlak achter mij zit)..
Ik merk dat men vandaag de dag juist vaker gas gaat geven om geen tijd te verliezen. Eigenlijk is het best egocentrische om uit eigen belang een onveilige verkeerssituatie te creëren. Er mag van mij best een hoge boete voor staan, want die mentaliteit moet veranderen.
Ps ik was toendertijd heel blij het hokje gewonden of dodelijke slachtoffers op het schadeformulier niet te hoeven aanvinken.

skik
Flanagan, Amerika
Wat mij in Amerika opviel is dat die hoge boetes en de vele borden die daar op wijzen helemaal niet helpen, wat een puinzooi is het daar in de bermen, echt opvallend rommelig.
skik

Flanagan
Omrijden Rijksmuseum
Het omrijden met een scooter thv het Rijksmuseum kost maar 1 minuut vertraging..De boete is gelijk aan heel wat uurtjes vakkenvullen bij de supermarkt.

Flanagan
Skik,
Ik woonde in New England, misschien verklaart dat het verschil. Daar is meer geld voor de state-police. De pakkans in staten zoals Arizona of New Mexico ligt wat lager. Borden alleen, is dus niet voldoende.

Flanagan
25-08-2015 om 10:08
Temet,
Er is hoop, want de boete is verhoogd naar 85€ en er rijden meer busjes van de reinigingsdienst door de 'onze' wijk. Een buurbewoner had zijn naam op de afleverdoos laten staan en was te vroeg voor grof vuil. De milieupolitie belde bij hem aan.
En de vuilniiszakken die tijdens het legen, op het plateau van de container staan, gaan mee voor inspectie.
Maar je hebt gelijk, dergelijk overlast is moeilijk uit te roeien.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.