Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Sfera Sleutelbeen

Sfera Sleutelbeen

24-08-2017 om 17:08

Diana uit Engeland

Gisteren half geluisterd naar die docu over prinses Diana. Ben nu benieuwd naar iets. Weet iemand waarom Charles met haar getrouwd is hoewel hij al van Camilla hield? Was het alleen om even kindertjes te krijgen? Was Camilla al te oud?

Wilgenkatje

Wilgenkatje

03-09-2017 om 20:09

Koektrommelromantiek

Wat een leuke term

Tja aan de overzee van de Noordzee zijn er koningshuis-fans die hun woning tot plakboek cq museum hebben omgetoverd. Vandaag nog gezien op de BBC. Dat zie ik hier niet gauw gebeuren hoor.

Al die aandacht voor wijlen Diana zal het voor Charles nog lastiger maken niet overgeslagen te worden, als z'n moeder op gegeven moment overlijdt. Bij nader inzien snap ik niet dat er in 1981 geen ferm team coaches is aangezocht om dat uit evenwicht zijnde stel op leefbare paden te leiden.

Koningshuis inruilen voor een gekozen president - hm, ik weet het niet. Het volk laten kiezen betekent niet per definitie dat het land beter af is. Was het maar zo eenvoudig.

Ik blik niet

terug hoor: ik vond het toen al onzin en [...] [zelfcensuur: cynische overpeinzingen over Diana en Theresa ongeschikt voor gevoelig publiek]. Ik zal het nog weleens spellen als Kleenex me sponsort.

En wat dat "extreem opdringerig gedrag van journalisten" betreft: Diana was er anders altijd wel als de kippen bij als ze de pers voor haar kar kon spannen... En dat was heus niet altijd voor het "hogere goed"...
Ik hoef echt niet in dezelfde situatie te zitten om zulks door te hebben. Hoe zeggen de Amerikanen dat? "It's the elephant in the room"?

Kaaskopje

Kaaskopje

04-09-2017 om 01:09

Wilgenkatje

Ja, ik hoop ook echt dat ze er geen 10-jaarlijkse gewoonte van willen maken hoor om haar te herdenken. Ik vond deze 'ronde' eigenlijk al teveel.

Achteraf hadden ze nooit moeten trouwen. Maar ja dat is ook zo'n achterafje. Dat had betekent dat het koningsschap niet naar een directe troonopvolger had kunnen gaan bij het overlijden van Charles, maar naar prinses Anne. Ze vonden een keer zo'n frats in een eeuw wel genoeg denk ik.

rouw

Vreselijk tragisch inderdaad, de manier vooral waarop Diana overleed.
Maar die massale 'rouw' begreep ik niet. Ik vind het woord rouw ook misplaatst. Om je moeder, je broer, een vriendin rouw je. Om iemand die je alleen kent uit de media heb je toch niet zulke diepe gevoelens ? Het is treurig, je leeft mee maar rouw...
Ik heb haar een keer gezien, in het wild dus, met bodyguards om haar te beschermen tegen opdringerige bewonderaars. Lijkt me geen pretje als je zo moet leven.
Ik was geen fan van haar en ben ook geen bewonderaar van Maxima. Veel mooie kleren en vriendelijke lachjes en knikjes en soms eens een toespraak houden over micro economie.

Kaaskopje

Kaaskopje

04-09-2017 om 15:09

Het blijft me verbazen

Ik sta kennelijk zo anders tegenover koninklijke 'toestanden' dat ik de minachting naar het fenomeen echt totaal niet begrijp. Dat proef ik ook in 'soms eens een toespraak over micro-economie'. Ze is bankier geweest en heeft kennis van financiële zaken. Het is niet zomaar een hobby waarvoor ze af en toe het vliegtuig mag pakken.

carriere Maxima

Maxima heeft na haar studie 4 jaar bij verschillende banken gewerkt. Dat maakt je nog geen bankier hoor, maar dat terzijde.
Het werk dat Maxima verricht in het kader van micro-financiering kan gelet op de (in haar geval afgeleide) ministeriele verantwoordelijkheid niet echt inhoudelijk zijn. Dus de omschrijving "soms een toespraak" is precies wat het is. Overigens zouden de aanhangers van de monarchie ook niet anders moeten willen. Want de ministeriele verantwoordelijkheid is en blijft de achilleshiel van het koningshuis.

Kaaskopje

Kaaskopje

04-09-2017 om 16:09

Alkes

De omschrijving 'bankier' had ik laatst voorbij horen komen. Laat ik het op dit houden: In maart 1998 werd Máxima aangenomen als vice-president van de afdeling Emerging Markets van Dresdner Kleinworth Benson. In deze functie adviseerde ze klanten over investeringen in Latijns-Amerika en Azië. Ze bleef tot 1999 bij Dresdner Kleinwort Benson op Wallstreet.
In juli 1999 aanvaardde Máxima een functie op de afdeling Vermogensbeheer van de Deutsche Bank. Ze begon in augustus aan de verantwoordelijke en goed betaalde baan als manager Latijns-Amerikaanse effecten.

Astrid

Astrid

04-09-2017 om 17:09

Nee hoor Kaaskopje

Daar sta je niet alleen in, maar je weet dat de tendens hier vaak anders is.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

04-09-2017 om 18:09

Rouw, meeleven...

Van tijd tot tijd gebeuren er tragische zaken waarin het grote publiek meeleeft/meerouwt, ook al is er geen persoonlijke betrokkenheid. Het is iets heel,anders dan wanneer je iemand uit je persoonlijke levenskring moet missen. Maar het is er wel. Het raakt je hart, je voelt je geconfronteerd met de grote kwetsbaarheid van het leven, de betrekkelijkheid van wat er is. En dat met veel mensen tegelijk.

Diana uit Engeland of Dalia uit België?

Een mens zou het uit het oog verliezen, in al dat gedoe over de herdenking van het feit van de eeuw: de tragische dood van "the people's princess".
Gisteren werden in B de razzia's tegen de joden, in de jaren 1940, herdacht. Dat is altijd een herdenking in mineur.
De publieke belangstelling is laag.
De overheid werkt er niet aan mee, omdat ze niet wil herinnerd worden aan al die eerbare ambtenaren die joodjes gingen jagen...

Zo van achter mijn strijkplank, heb ik er geen enkele moeite mee, om uit te maken welke van die twee herdenkingen het belangrijkste is.

Kaaskopje (ietwat ot)

Ik kan ook Wikipedia lezen. En ik weet ook wat dergelijke omschrijvingen zeggen. En dat is geen bankiersfunctie. Maar nogmaals zoals ik in eerder bericht zei, dat is ot. Als jij Maxima als bankier wilt omschrijven, ga je gang.
Bedenk dan overigens wel dat bankier van tegenwoordig meer zegt over hebzucht dan over intellect. Maar misschien was dat ook wel drijfveer voor Maxima om WA te kiezen.

Alleen hebzucht is vereist?

Oooooo, dan had ik dus ook een topfunctie kunnen bekleden als bankier?

Maxima koos voor onze Willem. Dat was dus ook hebzucht? Stonden er 5 heren op een rij en koos ze de rijkste? Dat zal bij rijke mensen altijd zo zijn. Houdt ze van mij of van mijn geld? Ik had niet het idee dat Maxima uit de sloppenwijken kwam trouwens...

Kaaskopje

Kaaskopje

05-09-2017 om 00:09

Mijn hemel Alkes

Dus als je een financiële functie bekleed, liefst een beetje hogerop, dan ben je standaard hebzuchtig? Ik vind het echt zeer bijzonder wat je allemaal zegt.

Prestige

Maxima was zelf vermogend, maar had geen titel. Begin vorige eeuw kwam het veelvuldig voor dat steenrijke Amerikanen met verarmde Europse adel trouwde. Win - win voor beide partijen. De Oranjes zijn natuurlijk alles behalve minvermogend, maar het verhaal dat ze met stomheid geslagen was toen ze achteraf hoorde dat die aantrekkelijke ?vlotte ? jongen met wie ze zo gezellig had staan praten op een feestje, van koninklijke bloede was, wil er bij mij niet toch niet in.

Maxima geniet overduidelijk erg van haar job, en ze is er geknipt voor. Max geeft het wat boerse Nederlandse koningshuis de allure en de glamour waar een groot deel van het volk naar snakt. En met wat inzet kun je best van een verstandshuwelijk kan je best iets aardigs maken. Verliefdheid houdt ook niet eeuwig stand.

Kaaskopje

Jouw reactie verbaast mij dan weer. Lees je wel eens krant? Is de bankencrisis je ontgaan, het korte termijndenken, het grote graaien en de zelfverrijking die daaraan ten grondslag lag?
Begrijp je wat het begrip ministeriele verantwoordelijk inhoudt? En dat Maxima daardoor geen werkelijke inhoudelijke functie kan vervullen maar alleen een representatieve?

Kaaskopje

Kaaskopje

05-09-2017 om 01:09

Kenfan

Niet iedereen die een financiële functie heeft is slecht en hebzuchtig. Het nodigt misschien wel uit om te graaien enz., maar niet iedereen die bij een bank werkt doet dat ook. Ik beschuldig iemand niet zomaar vanwege zijn beroep.

Maar ik stop over het koningshuis denk ik. Tegen zoveel zwartgalligheid kan ik niet op.

Roeptoetertje

Kaaskopje, wat jammer dat je mijn vraag onbeantwoord laat en meent me een sneer te moeten geven. Dat verwacht je niet van iemand die zichzelf regelmatig als een te zachtaardig watje bestempelt.

Laat ik als doorgewinterde zwargallige azijnpisser we deze droeve draad een beetje opgewekt afsluiten. Speciaal voor jou en alle anderen die blinde vereerders van hooggeborenen een gouwe ouwe.

https://www.youtube.com/watch?v=s86Clq-iOcA

Kaaskopje

Kaaskopje

06-09-2017 om 11:09

Hoezo sneer?

Als dit al een sneer is, kom jij regelmatig steviger uit de hoek, maar ik heb je vraag misschien over het hoofd gezien, ik ga even kijken.

Kaaskopje

Kaaskopje

06-09-2017 om 11:09

Kenfan

Je bedoelde de vraag 'begrijp je wel... etc.?'. Ik vond de manier waarop je de vraag stelde eigenlijk nogal neerbuigend, dus ben er daarom niet op in gegaan.

Jij bent duidelijk niet zo koningshuisgezind als ik, dat is aan jou, net als het aan mij is om het wel te zijn. Het zal onze kijk op de taken van leden van het koninklijk huis wel 'kleuren'. Ik vind dat leden van het koninklijk huis zeker wel van toegevoegde waarde zijn, of het nu een representatieve rol is of niet.

kaaskopje

Ik vind het prima als mensen het koningshuis een toegevoegde waarde toedichten, maar ik hoop dat dan alleen geldt voor hun representatieve functies of hun amusementswaarde.
Inhoudelijk kan en mag het koningshuis geen toegevoegde waarde hebben. Dat is echt de kern van onze constitutionele democratie. Vandaar dat het verder weinig boeit of Maxima werkelijk kaas heeft gegeten van microfinanciering of niet.

Kaaskopje

Kaaskopje

06-09-2017 om 16:09

Hoe dan ook

is het prettig dat ze enigszins verstand heeft van wat ze staat te vertellen.

Toegevoegde waarde

Ik ben altijd zo benieuwd waaruit die toegevoegde waarde dan bestaat. Jammer dat het antwoord uitblijft.

Toegevoegde waarde.

De koninklijke familie geeft het "ons kent ons gevoel, verbondenheid, oranje bóven gevoel".

Koningsdag wordt niet voor niets massaal gevierd, oranje hier, oranje daar, ook bij sportevenementen moet "ons oranje" winnen.

In het buitenland zijn ze het gezicht van Nederland, ze promoten, houden banden warm, delen verdriet en vreugde namens het Nederlandse volk.

De familie promoot ons land en iedereen vindt ze lief en leuk en spontaan. We zwaaien vrolijk, worden blij van dit gezin die een goede uitstraling hebben.

Onze Koning wil het allemaal wat moderner, dichter bij het volk. Hij doet het helemaal niet zo slecht.
Ik ben niet bijzonder Koningsgezind maar waardeer ze toch genoeg dat het Koningshuis voor mij niet afgeschaft hoeft te worden.

Kaaskopje

Kaaskopje

07-09-2017 om 13:09

Kenfan

Volgens mij heb ik al wat genoemd wat ik als toegevoegde waarde zie. Ze zijn goed voor de PR van Nederland, zetten zich in voor bepaalde zaken, ze zijn neutraal, dus voor iedereen, kortom ik sluit me aan bij wat Wil heeft opgenoemd.

Als we nu op dit moment een president zouden mogen kiezen, dan vrees ik met grote vrees wat de uitkomst daarvan zou worden. Theo en Thea van FdV zijn in opkomst, dus dat is niet bepaald een signaal dat men inmiddels genezen is van dat soort lui en standpunten. En waarom zou je voor een president gaan als die er ook alleen maar ter decoratie mag zitten? Het Koninklijk Huis mag dan wat centen kosten, maar een president is ook niet gratis.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

07-09-2017 om 13:09

president goedkoper?

Onlangs vertelde iemand die doorgaans goed op de hoogte is van dat soort zaken, dat een persoon die president is geweest na zijn/haar ambtsperiode doorbetaald wordt door de overheid van het desbetreffende land - alleen al vanwege het feit dat er daarna geen passende functie is. Heeft iemand daar gegevens over?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.