Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Ad Hombre

Ad Hombre

25-03-2020 om 18:03

Crisistips

Pluk

Pluk

11-04-2020 om 18:04

Aangeschaft

Natuurlijk, niet afgeschaft

Ad Hombre

Ad Hombre

11-04-2020 om 19:04

Pluk

Je moet echt een beetje vooruitdenken. Voor de massa uit. De massa koopt een bad terwijl jij het al afgeschaft hebt ;-)

3 vakantie's.

Wij hadden al 3 vakantie's geboekt. De eerste was in Nederland en is geannuleerd door het hotel. Er zitten nog 2 buitenlandse vakantie's in het verschiet, zomer en najaar.
We wachten het rustig af. Als we niet weg kunnen kort ik mijn verlof dagen in, bewaar ik ze voor een later moment.

Emmawee

Emmawee

12-04-2020 om 01:04

vakantie boeken

Ik heb een paar jaar geleden geleerd dat je dat vroeg moet doen. Scheelt bakken met geld en je hebt meer keus.

We zouden dit jaar naar Engeland en Schotland: York, Alnwick en met the Jacobite van Fort William naar Mallaig. Een soort Harry Potter reis dus, voor mijn jongste. Zouden we vorig jaar al doen, aan het einde van groep 8, maar ivm (o.a) de Brexit hebben we het toen een jaar uitgesteld.
En het was eigenlijk al een jaar uitgesteld, omdat we het hadden gekoppeld aan eind groep 8 en mijn zoon groep 8 twee keer deed.

Dit jaar zou het dus eindelijk gebeuren, maar ik zag steeds enorm op tegen het boeken van de reis, deels omdat ik in het in het begin van het jaar wat onzeker was over het behoud van mijn baan, maar vooral ook omdat het steeds zo stormde. Ik ben geen liefhebber van vliegen of varen en het boeken van een dergelijke reis geeft mij daarom stress. Als het dan ook nog eens steeds zo hard aan het waaien is, dan stel ik het dus uit.
Maar op 23 februari heb ik het toch nog gedaan. De overtocht, verblijf op 4 locaties en de treinreis met de Jacobite. We hadden er allemaal zin in en ik had me verzoend met het idee van een lange bootreis.
Ik zie dit alles niet meer gebeuren, eigenlijk. Gelukkig kan ik alle overnachtingen gratis annuleren, de reis weet ik nog niet en ik wacht toch nog even af.

Verder zouden onze kinderen in augustus nog 'op LCKV' gaan. Dat zijn geweldige vakantiekampen van een kampeervereniging die dit jaar 100 jaar bestaat. Onze kinderen zouden allebei voor de zesde keer meegaan. Voor ons ook leuk, want ze gingen in dezelfde week. Ik hoop nog steeds dat het doorgaat en zij nog meer, maar ik twijfel steeds meer of het realistisch is. Veel zal ook afhangen van de uitkomst van het onderzoek naar de verspreiding op scholen, denk ik.

vingerhoedje

vingerhoedje

12-04-2020 om 08:04

Wil 40 vakantiedagen bewaren

Wij hebben toch wel het nadrukkelijke verzoek gehad om vakantiedagen die ingepland zijn op te nemen en niet te bewaren. Sowieso wordt er verwacht dat we maar maximaal 1 week meenemen naar het nieuwe jaar.

Wij hebben 1 weekje Italië geboekt in de zomervakantie. Ik denk dat de kans heel groot is dat dit niet doorgaat, maar we wachten wel af... Wij hebben de reis geboekt voor e coronacrisis en we hebben een goede annuleringsverzekering.
Ik vind het thuis ook prima. Ik hoef ook niet perse nu in Nederland een vakantie te boeken. Als het dan mogelijk is gaan we dagjes weg. Onze tuin is heerlijk en waarschijnlijk blijven er wel meer vrienden en kennissen thuis in de zomervakantie.

Woningruil

Wij gaan ervan uit dat onze vakantie naar de VS in het water valt. Gelukkig is nog niet alles betaald en we hopen de kosten die wel al betaald zijn grotendeels terug te krijgen. Ik ga nu niet boeken, desnoods gaan we in die periode maar aan woningruil doen met familie in andere delen vh land. Of logeren bij mijn ouders, die wonen aan de kust.

Groeten,

Temet

rode krullenbol

rode krullenbol

12-04-2020 om 09:04

Wèg van alle verkeerslichten en slagbomen!

Laat het onverstandige gedrag van onlangs zich door deze hit verklaren?

https://youtu.be/84pIOcE16Xk

Rode krullenbol

Vingerhoedje.

Bij ons zijn kortlopende contracten met werknemers niet verlengd, dus komende zomer gaan we eerder medewerkers tekort komen. Ook is het geen probleem om verlofuren mee te nemen naar volgend jaar. Maar ik krijg ze in het najaar alsnog wel op als de zomervakantie niet door zou gaan.

Maar het zou fijn zijn als de zomervakantie door kan gaan, een teken dat het rustig/stabiel is met het aantal besmettingen. Alsnog een vakantie boeken in Nederland gaan wij ook niet doen, net zoals jij gaan we dan dagjes uit. Afwachten en we hopen gezond te blijven.

Pennestreek

Pennestreek

12-04-2020 om 15:04

Hier ook al geboekt

We zouden een rondreis gaan maken in Hongarije. Ik ga ervan uit dat het niet doorgaat. Kosten zullen we denk ik voor een groot deel niet vergoed krijgen. Het zij zo. Ik ga ook niet iets anders boeken. Met onze jongvolwassen kinderen op een vakantiepark in Nederland zie ik niet zitten. En zij ook niet 😜. Dus gewoon thuisblijven dan maar. Vakantiedagen komen vast wel op. Ik heb net een paar weken thuis gezeten ivm verdenking Corona bij ons thuis. Thuiswerken kan niet echt, ik heb gedaan wat ik kon maar heb veel buiten in de zon gezeten en veel in huis gedaan, dus voelde eigenlijk als vakantie. Ik ben daarom van plan hiervoor een aantal vakantiedagen in te leveren.
Ik hou erg van op vakantie gaan, dit zou ook zeer waarschijnlijk de laatste keer zijn met zijn allen, dus vind het wel jammer als het echt niet doorgaat. Maar thuisblijven vind ik ook niet erg.

Jesse_1

Jesse_1

12-04-2020 om 16:04

Kosten van vakantie betalen

Ik hoor hier een aantal mensen die de vakantie al (gedeeltelijk) vooruitbetaald hebben. Wij hadden ook al geboekt en een aanbetaling gedaan.

Weet iemand hoe het (juridisch) zit met de rest van de betaling? Want uiterlijk 6 weken van tevoren moet je eigenlijk de rest al betaald hebben en op dat moment is de vakantie waarschijnlijk (nog) niet officieel geannuleerd door de reisorganisatie.
Het gaat om een all-in resort, dus de kans dat dat deze zomer doorgaat is niet zo groot.

Je bent een betalingsverplichting aangegaan en dus moet je gewoon de hele reissom betalen. Als de reis niet door gaat, krijg je van de reisorganisatie een voucher voor het hele bedrag (minus de verzekeringen) om in een later stadium te besteden.

vingerhoedje

vingerhoedje

12-04-2020 om 19:04

voucher reissom/ of geld terug

Volgens mij moet de reisorganisatie ook het geld terug geven als je die keuze zou maken. Mogen ze niet alleen volstaan met een voucher geven.
Wat ik me afvraag, stel je hebt een vakantie in de meivakantie geboekt. Die gaat niet door vanwege het coronavirus. Je zou wel in de zomervakantie kunnen gaan, maar die reis is dan veel duurder. Zou je dan het verschil zelf moeten bijbetalen?
Voor ons geld dat niet. Wij hebben alleen een vlucht en hotel geboekt.

'Je zou wel in de zomervakantie kunnen gaan, maar die reis is dan veel duurder. Zou je dan het verschil zelf moeten bijbetalen?'

Ja. Van consuwijzer: Maakt u gebruik van de voucher, maar is de prijs omhoog gegaan? Dan moet u bijbetalen. Is de prijs omlaag gegaan? Dan krijgt u het verschil terug.

Jesse_1

Jesse_1

12-04-2020 om 20:04

Dat kan wel een probleempje worden dan

Ik zie dat de voucher binnen een jaar besteed moet worden. En voor dit jaar hebben we een all-in reis voor 5 personen geboekt. Dikke kans dat we dit jaar voor de laatste keer met z'n allen op vakantie zouden gaan - moeten de kinderen volgend jaar verplicht nog maar een keer mee dan

Ik ga naar Frankrijk

En ja, als Franse burger mag ik er in. Heb een huisje in de middle of nowhere gehuurd (gehucht van 5 huizen, dichtbijzijnde supermarkt op 20 km, in de leegste departement van Frankrijk). Eens naar de supermarkt bij aankomst en 3 weken in semi confinement met rivier in de achtertuin van 3000 m2. Als de verhuurder annuleert (vandaag gebeld waren ze niet van plan) kan ik terecht in het zomerhuisje van een oom in de Morvan, waar hij al 2 jaar niet meer gebruik van maakt vanwege slechtere gezondheid. Geen haar op mijn hoofd die eraan denk om de hele zomer zonder mijn land en mijn moeder te zien. Ik zal wel in het tuintje moeten zitten en zij op het balkon maar soit, ze woont op de begane grond, wordt toch gezellig.
Sini

Ad Hombre

Ad Hombre

12-04-2020 om 22:04

Sini

Ook wel eens geweest, in zo’n van god verlaten gehucht in Frankrijk. Inderdaad heel geschikt als Corona retraite! Helpt als je de taal spreekt!

Ad Hombre

Ad Hombre

12-04-2020 om 22:04

Esther Perel

Esther Perel doet een serie vlogs over relaties in Coronatijd.

https://www.youtube.com/user/perelesther

Kijk eens: op de grens van de Causse Méjean en de rivier La Jonte... zo wild dat nirmand ernaartoe wil. My kind op place.
Sini

Marinade

Marinade

12-04-2020 om 23:04

OT leestip voor Sini

En als je daar in de leegte zit: Voskuil (schrijven van de onvolprezen reeks Het Bureau), heeft een wandeltrilogie geschreven over wandelingen die hij en zijn vrouw in de jaren 50 maakten. Toen Auvergne en Lozere nog leger en oorspronkelijker waren dan nu. Lijkt me geweldig om die boeken dáár te lezen.

Ad Hombre

Ad Hombre

13-04-2020 om 09:04

Sini

Gaaf. Perfect plaats voor een exile. Nou allemaal nog hopen dat de zomer niet zo extreem heet wordt als vorig jaar. We zaten toen vlak boven st tropez met 43 graden. Best heet. Mijn collega heeft een huisje bij cannes maar die heeft de hoop om er dit jaar naartoe te gaan al opgegeven.

Anke

Anke

13-04-2020 om 10:04

Jesse

Jesse, ik zou nu nooit de restbetaling doen onder de huidige omstandigheden. De kans is groot dat het niet doorgaat.

Ik heb heel vaak de restbetaling te laat gedaan. Geen kwade wil, maar te druk en vergeten. Dan kreeg ik na een paar weken een aanmaning (ze annuleren de reis heus niet als je al een aanbetaling gedaan hebt) en dan betaalde ik alsnog.

Maar in deze situatie zou ik ze gewoon schrijven (op of kort na het verstrijken van de datum dat je gezien de coronasituatie je afvraagt of de reis door kan gaan. Hoe zij daarover denken. Maar dat je voor je het zeker weet dat de reis doorgaat je de restantbetaling niet doet, maar wel meteen zodra het 100% zeker is dat hij doorgaat.

Gekke Henkie die nu iets betaalt, terwijl het waarschijnlijk is dat de vakantie niet door zal gaan.

Chrono

Chrono

13-04-2020 om 11:04

Zwembad

Mijn tip: De tuinzwembaden lijken nogal snel uitverkocht te raken. Zeker na de oproep om geen zomervakantie te boeken. Wil je deze zomer Saint Tropez spelen in eigen tuin, dan zou ik nu vast bestellen.

Jesse_1

Jesse_1

13-04-2020 om 11:04

Anke

Ik ben even gaan zoeken nav de opmerking van Sydney, op de site van de reisorganisatie van de ANVR.
Eigenlijk hebben we de keuze tussen annuleren (dan zijn we de aanbetaling kwijt) of betalen en als de reis dan niet doorgaat vanwege corona, dan krijgen we een coronavoucher. Die voucher is dan in te wisselen voor een andere reis bij een bij de ANVR aangesloten organisatie. Alleen volgens de ANVR houd je altijd recht op teruggave van het geld - of dat willen ze in ieder geval (als je de voucher niet of niet volledig gebruikt) en dit staat niet op de info van de reisorganisatie.
Dan neem je ergens wel een risico met het geld - of de reis wordt niet geannuleerd door de reisorganisatie, maar je wilt zelf geen risico nemen omdat het niet veilig is, of de reis is dermate minder in kwaliteit door maatregelen of ...

Maar goed, we hebben nog zeker 10 weken om hier over na te denken, kijken hoe alles loopt in de wereld en een beslissing over te nemen.

vingerhoedje

vingerhoedje

13-04-2020 om 17:04

zwembad voor in de tuin

Die heb ik inderdaad al aangeschaft. Ik dacht hetzelfde.
Ik denk dat de kans groot is dat we thuis blijven.

En dan hopen dat het geen droge zomer wordt!

Als het net zo'n zomer wordt als vorig jaar, met ernstige neerslagtekorten, kon het vullen van het zwembad wel eens een probleem worden. Of je moet er iets bijkopen wat het water schoon houdt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.