Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

ElenaH

ElenaH

21-10-2020 om 16:10

Corona, nog de juiste koers? DEEL II

En weer door

M Lavell: 'Laten we eens beginnen met de helft, 1 x in de maand. Dat is 300.000 tests per dag.'

Met een incubatietijd van 10 dagen schiet je daar dus niets mee op.

Pirata

Pirata

15-11-2020 om 20:11

Heel goed, Marola

Dat héb ik namelijk gevraagd... nog geen reactie gekregen. Want ik wilde vragen of Elledoris misschien met ons "ommetje" wilde meedoen. Echt, naar gedrag van mij! Bah, foei!
(Eigenlijk vind ik joú tamelijk bot).

Marola

Marola

rustig Pirata

Jij hebt niets gevraagd hoor. Zit je zelf alleen thuis?

Marola

Marola

oh en Pirata

Ik heb je ook niet bot genoemd.

Angela67

Angela67

jaina

"Juist omdat er niet 1 waarheid is zouden we toch juist over de maatregelen moeten discussiëren? Dat lijkt me juist essentieel. Het publiek debat daarover is belangrijk.
Elke maatregel heeft ook een keerzijde en tussen die maatregelen in moeten we de balans zien te vinden. Dat kan alleen als er ook een open discussie plaats vindt."

daar ben ik het mee eens, hoewel ik het zelf niet interessant vind om erover te discussieren op een forum, hier thuis probeer ik de pubers wel tot nadenken aan te zetten en/of te overleggen wat een goede manier is om met situaties en maatregelen om te gaan.

Maar het probleem zit 'm in het volgende deel van je posting;

"Natuurlijk is het lastig om een discussie te voeren met iemand die ontkent dat er sowieso een pandemie is of dat corona bestaat. Die mensen ken ik ook en daar voer ik ook geen discussie mee" en dat was de aanleiding. Af en toe komen er mensen langs in dit draadje die even schijten en weer wegvliegen. Zo van: het is nonsens allemaal maar wees niet bang hoor ik doe het netjes allemaal.
dan denk ik: joh prima, maar wat voegt dat toe? Dan ben je niet vanuit dezelfde uitgangspunten aan het discussieren.

En ik bedoel dus juist dat iedereen volgens mij genoeg gezond verstand heeft om te snappen hoe ingewikkeld het is om hélemaal exact het juiste te doen en dat het om de mix van maatregelen gaat en de goede moed van iedereen om daar verstandig mee om te gaan. Om van Rutte en co en van wetenschappers exacte verklaringen te krijgen is niet haalbaar en vind ik ook niet raar. Dus doe het met wat er is en waar nodig stuur je bij in je omgeving of als er gevraagd wordt wat je ervan vindt kun je het aangeven. En als je iets echt heel belangrijk vindt om te veranderen, dan moet je daar actief mee aan de gang gaan. Maar niet een beetje lopen rellen op een forum dat het allemaal nonsens is. (dat gebeurt gelukkig niet veel hier!) .

groet,
Angela

Pirata

Pirata

Nee, ik zit niet alleen, maar je suggereert nu van alles. Erg onprettig.
De vraag wie er bot is was aan Amsterdamse.
En ja, ik heb wél iets gevraagd, lees gerust terug (kun je alles eens opnieuw lezen).
Ik heb namelijk gevraagd of er misschien een reden was waardoor ze niet kon lopen. Want het lijkt me leuk als ze meedoet met ons. Oprecht bedoeld en niet vervelend, of opdringerig, of bedillerig, of wat er hier dan ook gesuggereerd wordt.

Nick nick namen

Dat snap ik nu wel, dat mensen nog een extra nick nemen.
Overigens doe ik van alles maar ik krijg energie van reuring om me heen. Die is er privé helaas weg én nu ook qua werk niet meer en ook de hobbies kunnen niet meer. Wandelen is na werktijd, in het donker een praatje aanknopen met een vreemde, mwah.

Pirata

Pirata

Ah Elledoris

Misschien wil je toch met ons meedoen. Ik loop ook niet in de avond, maar in de lunchpauze. 'S avonds trekt mij ook niet zo.
Je bent zeer welkom, maar natuurlijk hóeft het niet als je niet wil.

Marola

Marola

Pirata

Je hebt mij niets gevraagd hoor, ik antwoordde gewoon op Elledoris.

Amsterdamse

Amsterdamse

Nou, namen dan - eenzaamheid

Het ging om de reacties van Triva en om de post van Pirata #371, met name de eerste en laatste zin.

Ik raak nu wel een beetje de draad kwijt wie op wie reageert met welke vraag.

Marola

Marola

15-11-2020 om 21:11

overigens

Als er meteen was gezegd door Pirata dat ze Elledoris uitnodigde om mee te wandelen had ik anders gereageerd. Ik hoor zoveel adviezen aan eenzame mensen die die mensen allang zelf bedacht hadden. En dat komt dan meestal van mensen die zelf niet alleen zijn en het heel goed voor de ander weten.
Maar als mensen zelf hulpvoorstellen doen, ben ik de laatste om het af te katten.
Zinsnedes als dit deden met anders vermoeden: ´Als je dan als alleenzitter ook al geen tips wilt horen... want je weet alles al, dan houdt het op.`

Pirata

Pirata

Wil je dan ook even #368 lezen, voor het complete plaatje?
Ik begrijp dat er niks meer gezegd mag worden, want dat kan vervelend (bedillerig) overkomen?
Maar goed, ben er wel klaar over. Als iemand mij graag met een bepaalde bril wil zien, be my guest.

Marola

Marola

Maar Pirata

Waarom vroeg je dan niet direct aan ED om te gaan wandelen, en ga je op mijn reactie op haar, dus niet op jou, aangebrand zitten zijn en dit soort dingen zeggen `Als je dan als alleenzitter ook al geen tips wilt horen... want je weet alles al, dan houdt het op.`
Op zo´n manier kwam het bedillerig over ja. Op mij. Op iemand anders misschien niet hoor. En als je dan nu weer `Ik begrijp dat er niks meer gezegd mag worden` klinkt dat ook wat ja slachtofferig.
Natuurlijk mag je dingen zeggen maar het is ook fijn als je tips geeft, als je eerst vraagt of iemand al wandelt bijvoorbeeld. Want mensen kunnen wandelen en af en toe een praatje hebben en zich toch eenzaam voelen snap je.

Kaaskopje

Kaaskopje

15-11-2020 om 23:11

Miekemieke

Hoor daar geen virusontkenners ze zijn er gewoon niet mee bezig.===

Waar zit dat in volgens jou? Is dat een min of meer bewuste keus, of overkomt het ze eigenlijk vooral?
.
In die straten kijkt men ook tv, praten ze ook met elkaar en ervaart men dat het leven op zijn kop is gezet.

Piep

Piep

15-11-2020 om 23:11

Reuring

Ik ben niet alleen maar heb wel veel reuring nodig. Ik zoek het nu actief op.. Doe soms een werkafspraak toch fysiek, neem vaker het initiatief tot een gezamenlijke lunchwandeling en dan halen we een broodje en eten dat op een bankje op. Met een familielid, een collega of een vriendin. Ik zoek mijn familie en vrienden vaker op, ik ga vaker naar het buurtwinkeltje waar altijd wel iemand in is voor een praatje. Ik sport alleen een buiten, maar ik kan me voorstellen dat ik als ik echt alleen was bij een fitnesscentrum zou gaan sporten of bv in een groepje bij een personal trainer.

Er zijn echt heel veel mensen die nu gezelschap zoeken, dus iedereen is blij met mijn initiatieven.

ElenaH

ElenaH

16-11-2020 om 06:11

Angela67

'Af en toe komen er mensen langs in dit draadje die even schijten en weer wegvliegen. Zo van: het is nonsens allemaal maar wees niet bang hoor ik doe het netjes allemaal.'

Daar kun je mij niet mee bedoelen. Ik heb dit draadje nota bene geopend! Dus hoezo schijten en wegvliegen ...

ElenaH

ElenaH

16-11-2020 om 06:11

Interview met arts-microbioloog Alex Friedrich (lid van het OMT)

'Maar het is op dit moment niet duidelijk of het na een halfjaar weer uitgewerkt is. Waarschijnlijk moeten we zoals bij de griepprik elk jaar bepaalde groepen vaccineren. We lopen het risico dat als we in het voorjaar iedereen massaal gaan vaccineren, dat sommige mensen in het najaar het virus weer kunnen overdragen.'

En
'Sommige mensen denken dat met de komst van het vaccin het virus verdwijnt en we het leven kunnen oppakken zoals voor 2020. Dat is waarschijnlijk niet zo. Covid-19 wordt op een bepaald moment een normale infectieziekte, waarmee we kunnen leven. Maar dan moeten we de zorg daar wel op aanpassen.”'

https://www.nrc.nl/nieuws/2020/11/15/het-was-gevaarlijk-wat-we-aan-het-doen-waren-a4020139

Triva

Triva

16-11-2020 om 10:11

Mijn reactie van creativiteit ging over de zeer deprimerende bijdrage van Elledoris:
"Het is makkelijk praten dat iedereen zich aan de maatregelen moet houden als je huisgenoten hebt of een lat releatie of overdag naar je werk kan.
Als je alleen woont en thuis moet werken en nauwelijks mensen kan opzoeken in de avonduren, dan voelt het op gegeven moment echt wel als eenzame opsluiting. De ergste straf die mensen kunnen krijgen. Zelfs bij eenzame opsluiting is er meer contact dan dat ik nu heb, dan heb je tenminste nog drie keer per dagen mensen aan de deur die eten komen brengen. Eenzaamheid is een gruwelijke en langzame dood. Maar blijkbaar niet interessant, want niemand die het ziet."

Ik zie dat wel, ik ontken het niet maar je kunt gewoon mensen uitnodigen thuis dus wat deed je dan voor corona wat nu niet meer kan? Ik ontken niet dat men niet meer kan knuffelen maar ik weet wel dat er veel in hetzelfde schuitje zitten. Dat zijn dingen die je ook bespreekbaar kunt en moet maken op het werk. Als je dan vervolgens weer roept dat je niet 's avonds ook weer online wilt zijn ja dan wordt het lastig. Maar ik geloof wel dat je niet de enige bent en met een doelgericht oproepje je je leven wel wat kunt veraangenamen. Dat iemand dat allang geprobeerd heeft blijkt totaal niet uit deze bijdrage.

ElenaH

ElenaH

16-11-2020 om 12:11

Herkomst virus

Italiaans onderzoek wijst uit dat het nieuwe coronavirus al in september vorig jaar opdook buiten China. Antilichamen bij mensen die meededen aan een longkankeronderzoek duiden hierop. ,,Dit betekent dat deze mensen al in september waren geïnfecteerd’’, aldus een van de onderzoekers.

Emmawee

Emmawee

Triva

Prima ideeën hoor, Triva.
En inderdaad, eenzame mensen zijn nooit de enige. En toch zijn ze met die gedachte zelden echt geholpen.

Verder laat ik het hierbij. Jij vond jouw reactie op het bericht van Elledoris blijkbaar gewoon een prima reactie. Ik vond 'm bot. Ik denk niet dat we elkaars mening daarover gaan veranderen.

Triva

Triva

Maar

waar zijn ze dan wel mee geholpen? Zielig meehuilen en zeggen dat ze helemaal gelijk hebben en dat de coronamaatregelen erger zijn dan een eenzame opsluiting in de gevangenis? Want dan weten ze dat we ze serieus nemen maar zitten ze diezelfde avond nog steeds alleen dat boek te lezen?

Nogmaals: wat deden ze voor corona en waar zijn al die mensen met wie ze dat deden? Ja je kunt elkaar niet aanraken, dat snapt iedereen.

Andersom: zie ik dus óók (niet alleen maar óók) dat er gezinnen aan kapot gaan: vooral in het voorjaar toen de kinderen thuis geholpen moesten worden en zowel pa als ma thuis moesten werken. Op elkaars lip zitten terwijl je dat normaal doordeweeks niet kende heeft ook grote problemen. Ik ben dan niet iemand die zegt: ja joh ik zie je problemen, wat erg. Ik denk dan liever mee naar oplossingen. Ik heb iemand dus aangeboden om haar kind online les te geven toen het bijna dreigde te klappen. Gelukkig had de juf eindelijk door dat ze dit kind veel te veel huiswerk gaf omdat dit kind en deze ouder niet durfde aan te geven dat dit teveel was. Vlak daarna kwam het bericht dat de scholen weer half open gingen maar het had niet veel langer moeten duren.

maatschappelijke discussie

Natuurlijk is het goed als er veel maatschappelijke discussie is, ieder vanuit zijn/haar eigen perspectief. Maatschappelijke discussie leidde ertoe dat in het begin ook de scholen dicht gingen, terwijl het advies aanvankelijk was om dat niet te doen.
Maar als het gaat om de maatregelen die genomen worden, dan gelden die maatregelen toch voor iedereen, want anders kun je geen pandemie bestrijden.
In een democratie wordt uiteindelijk door iedereen bepaald wie die algemene maatregelen mag nemen. Dat democratische proces is onze uiteindelijke waarborg.

Tsjor

Marola

Marola

Triva

Maar soms wil je gewoon geen tips. In de lockdown waarin ik een paar maanden geen mens zag irl zei iemand eens `Marola je bent een held, ik zou dit niet kunnen, het helemaal uit mijzelf moeten halen en toch een redelijk goed humeur houden.´
Dat steunde mij enorm. Ik zei toen tegen haar `ja en zo zou ik ook gek worden van de hele dag maar op elkaar lip zitten´ En dat meende ik ook oprecht, lijkt me veel stress opleveren, ook al riepen veel mensen dat ze ´best gezellig hadden´

Je hoeft niet mensen zielig te vinden of mee te huilen met de wolven in het bos om toch tot steun te zijn. Je hoeft ook niet direct oplossingen te vinden of de gevoelens van eenzaamheid weg te gummen door direct te roepen dat er meer mensen zo zijn en dat we het allemaal moeilijk hebben om toch steunend te zijn. Je kan ook gewoon zeggen ´ja lijkt me shit´. Net als het mij ook shit lijkt dat je de hele dag met elkaar zit en nooit eens een moment voor jezelf alleen hebt.

Deze situatie is op vele manieren uitdagend en soms stresserend of verdrietig. Daar is eenzaamheid er één van.

Pennestreek

Pennestreek

Triva

soms wil iemand gewoon even klagen, zonder dat er meteen oplossingen aangedragen worden. Soms is het heel fijn om gewoon van iemand te horen dat het ook allemaal geen pretje is. Klagen lucht ook op. En als je zoals Elledoris alleen zit, wil je die enkeling die je ziet of spreekt natuurlijk ook niet afschrikken met je geklaag. Dus dat doe je dan bijvoorbeeld hier.

En ik weet niet hoe het met jou zit, maar wij zien al maanden niemand meer. Man zit in de risicogroep en ik loop al genoeg risico op mijn werk en via de kinderen hebben we al genoeg onbekende contacten. Toen het nog lekker weer was gingen we nog wel op pad en kwamen er nog wel mensen langs, maar dat is de laatste tijd echt minimaal. Blijkbaar vinden de mensen om ons heen ook dat ze zo al genoeg risico lopen. En ik merk dat als het contact eenmaal minder wordt, ook bellen en appen vermindert. Komt bij dat ik geen beller ben. Ik heb er gewoon een hekel aan. En beeldbellen vind ik helemaal een crime. Dus ook met een man en kinderen en werk en familie en een hond (en dus regelmatige wandelingen) vereenzaam ik in rap tempo. Daar hoef ik niet eens alleenstaand voor te zijn.

Pennestreek

Pennestreek

Marola

Great minds ... :-)

Marola

Marola

Pennestreek

`Toen het nog lekker weer was gingen we nog wel op pad en kwamen er nog wel mensen langs, maar dat is de laatste tijd echt minimaal. Blijkbaar vinden de mensen om ons heen ook dat ze zo al genoeg risico lopen. En ik merk dat als het contact eenmaal minder wordt, ook bellen en appen vermindert.`

Ja dat merk ik hier ook zo. Het is echt anders dan in de lockdown in maart april. Ook door het weer natuurlijk. Maar toen had ik veel meer contacten dan nu. Nu spreek ik soms een week geen mens.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.