Off-topic discussies
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

ElenaH
21-10-2020 om 16:10
Corona, nog de juiste koers? DEEL II
En weer door
M Lavell: 'Laten we eens beginnen met de helft, 1 x in de maand. Dat is 300.000 tests per dag.'
Met een incubatietijd van 10 dagen schiet je daar dus niets mee op.

Aagje Helderder
15-11-2020 om 13:11
Elena
Ik ben overigens wel blij dat je zegt dat je het zo zo maar kunt oplopen ook als je je aan de regels houdt.

Dendy Pearson
15-11-2020 om 14:11
ElenaH
‘Het is geen 'soort', AnneJ. Het zijn mensen zoals jij en ik, die misschien wel heel klimaatbewust leven, boodschappen doen voor bejaarde buren, les geven aan kinderen met een achterstand, extra boodschappen meenemen voor de voedselbank.’
Dank je wel!!!!

Jaina
15-11-2020 om 14:11
Feiten
Natuurlijk is er discussie mogelijk over de pandemie en de maatregelen. Je kan best feitelijk erkennen dat er een pandemie is en toch enorm verschillen van mening over hoe die aangepakt moet worden. Ook de wetenschappers zijn het lang niet allemaal met elkaar eens. Plus dat er verschillende zaken spelen. Je kan 100% inzetten op het indammen en uitroeien van de epidemie ten koste van al het andere. Dat gaat je misschien ook wel lukken maar dan zit je met een maatschappij die op andere gronden helemaal ten onder is gegaan (economisch, sociaal) en waar je zeer langdurig mensenrechten en burgerrechten zal moeten schorsen. Voor de meeste mensen is dat ook geen optie. Daar kun je dus eindeloos over discussiëren:hoe het wel moet, waar de nadruk moet worden gelegd, hoeveel het mag kosten, wat we bereid zijn op te offeren... dat zijn allemaal geen natuurwetten maar zaken waarover bijzonder veel discussie mogelijk is. Zelfs over feiten kan er een discussie zijn en zullen zelfs wetenschappers bepaalde gegevens echt heel anders interpreteren.

Angela67
15-11-2020 om 15:11
jaina
dat klopt allemaal, maar voordat je dit soort discussies kunt voeren moet je natuurlijk wel complottheorieen en ontkenning van basale feiten achterwege laten.
en is het handig als je van jezelf weet wat je niet weet: ben je in staat om een wetenschappelijk oordeel over bepaalde feiten te geven of niet? ben je in staat om bepaalde argumenten op waarde te schatten of niet? Als je serieus meent dat je met facebook onderzoek en met wat googlen net zo goed bent als mensen die zich er vanuit hun beroep in verdiepen dan sla je in mijn ogen de plank mis.
Dit gezegd hebbend: er zijn vele wegen naar Rome uit deze pandemie en we moeten niet de fout maken dat er 1 oplossing is die voor iedereen zou werken. Dus mijns inziens is het zonde de tijd om te discussiëren over logica hier, logica daar. Accepteer de maatregelen die er zijn, zorg dat onze privacy en burgervrijheden niet geschaad worden en dat de TK verkiezingen niet populisten aan de macht brengen.
gr Angela

AnneJ
15-11-2020 om 15:11
Gedelegeerd
Natuurlijk weten we het allemaal beter maar toch is het essentieel dat er centraal besluiten genomen worden. Daar komt de informatie samen en worden de belangen van meerdere groepen bij elkaar gebracht.
Dus ja, ook al vind ik het niet altijd wat ik zelf verstandig zou vinden, ik neem onmiddellijk aan dat de maatregelen die 'dringend geadviseerd' worden door mij uitgevoerd dienen te worden.
Tenzij er immorele zaken aan de orde zijn lijkt me dat toch het meest productief.

Triva
15-11-2020 om 16:11
Emmawee
"Ja, het is ook ingrijpend. Voor iedereen. Maar kun je je echt niet voorstellen dat het voor een alleenstaande flink wat zwaarder is? Zeker als het iemand is die er niet zelf voor gekozen heeft om alleen te wonen."
Hoe KOM je er toch bij dat ik mij dat niet kan voorstellen? Ik kan er alleen niet tegen dat mensen niet wat gaan proberen ofzo maar alleen maar nog meer beren op de weg zien. Je kúnt het jezelf toch echt wel wat leuker maken maar je moet er wel wat voor doen: dus op zoek naar mensen in hetzelfde schuitje en kijken hoe je het samen (ja samen) leuker maakt. Dus 1 op 1 op bezoek en op afstand blijven, samen wandelen of fietsen of een online bordspel spelen of wat gewoon kletsen online zonder beeld. Nee dat lost al je problemen niet op maar het kan het samen wel een stuk draaglijker maken. Gedeelde smart weet je wel.
Maar inderdaad ik ken ook veel collega's die gillend gek worden met 3 of 4 volwassenen allemaal fulltime in huis. En collega's die in het voorjaar hun kinderen ook nog eens thuisonderwijs moesten geven. Ook niet makkelijk. Iedereen heeft zo zijn problemen, ik snap niet dat jij je niet kunt voorstellen dat ik mij dat niet zou kunnen voorstellen!

ElenaH
Angela67
'Accepteer de maatregelen die er zijn, zorg dat onze privacy en burgervrijheden niet geschaad worden en dat de TK verkiezingen niet populisten aan de macht brengen.'
Maar daar loop je dus al vast. Want volgens sommige mensen tasten de huidige coronamaatregelen onze burgervrijheden al aan. Pas als je accepteert dat burgervrijheden helemaal geen universeel concept is, en dat ieder mens daar iets anders onder verstaat, kun je kijken naar de inhoudelijke maatregelen.
De maatregelen die nu genomen zijn, zijn niet of nauwelijks wetenschappelijk onderbouwd. En dat bedoel ik niet op de klimaatgekkie-manier, of als complotaanhanger (want dat ben ik niet), maar als academicus. Zoek via google scholar maar eens naar wetenschappelijk bewijs voor de niet(!)-medicinale mondkapjes. Zul je niet vinden. Want alle onderzoeken zijn uitgevoerd met medicinale mondkapjes.

AnneJ
Ja vreemd
Daar heb ik dus helemaal geen behoefte aan om daar allerlei vragen bij te stellen.
Mondkapjes heb ik begrepen houden vooral wat spuug tegen, maar ook niet alles maar het helpt weer een beetje. Als je er tenminste hygisch mee omgaat en het niet juist een bron van infectie wordt vanwege vocht en er met je vingers aanzitten en te lang blijven gebruiken of niet goed schoonhouden.
Afstand houden is het beste en luchten is essentieel zodat het virus verwaait of afgezogen wordt.
Menselijk contact, met name binnen, en elkaar aanhoesten of op hoe dan ook druppeltjes uit de longen overbrengen, is het meest risicovol en je doet je best dat zoveel mogelijk te voorkomen. Elk contact is een risico dat je kunt verminderen met afstand houden, mondkapje en luchten. En het contact kort houden.
Ja, hoe moeilijk wil je het hebben?

Angela67
15-11-2020 om 17:11
Houd het simpel
Dan houd je energie over om om te gaan met de moeilijke momenten en tegenvallers. Dus waarom discussies over iets wat je niet veel aan kunt veranderen?
Gr Angela

elledoris
Grappig AnneJ
ElenaH geeft juist aan dat er geen enkel wetenschappelijk bewijs is te vinden dat aantoont dat het gebruik van niet-medische mondkapjes helpt om de verspreiding van het virus tegen te houden. En jij gaat gewoon door met zeggen dat ze het risico verminderen. Waar heb je daar het wetenschappelijk bewijs voor gevonden dan?

Pirata
Gezond verstand
Je kunt natuurlijk ook gewoon je gezonde verstand gebruiken. Als dat vanaf het begin ook door het RIVM was gedaan hadden we minder sterfgevallen gehad. Om nu met alle soorten maatregelen te wachten tot er 100% wetenschappelijk bewijs is... of om te wachten totdat er 1 ding is dat gegarandeerd 100% werkt, nou nee.

AnneJ
bewijs
https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/more/masking-science-sars-cov2.html
Er zitten onderzoeksbronnen onderin het artikel.
"Multi-layer cloth masks block release of exhaled respiratory particles into the environment,3-6 along with the microorganisms these particles carry.7,8 Cloth masks not only effectively block most large droplets (i.e., 20-30 microns and larger)9 but they can also block the exhalation of fine droplets and particles (also often referred to as aerosols) smaller than 10 microns ;3,5 which increase in number with the volume of speech10-12 and specific types of phonation.13 Multi-layer cloth masks can both block up to 50-70% of these fine droplets and particles3,14 and limit the forward spread of those that are not captured.5,6,15,16 Upwards of 80% blockage has been achieved in human experiments that have measured blocking of all respiratory droplets,4 with cloth masks in some studies performing on par with surgical masks as barriers for source control.3,9,14"
Er zijn wat aarzelingen geweest maar de meeste onderzoeken wijzen toch naar extra bescherming.

Emmawee
Hoe ik daarbij kom?
Door jouw reactie: "Wat een gebrek aan creativiteit".
Ik vind dat gewoon lullig om tegen iemand te zeggen die laat weten het moeilijk te hebben. Jij vindt het blijkbaar normaal om zo te reageren.
Ik kaatste de bal terug met de opmerking: "wat een gebrek aan inlevingsvermogen". Dat vind jij ook niet leuk, blijkbaar. En terecht.
Nou, heb je natuurlijk best inlevingsvermogen, maar dat kwam in je reactie niet echt uit de verf, wat mij betreft. Op dezelfde manier denk ik dat Elledoris ook echt wel de creativiteit heeft om allerlei online en offline oplossingen te bedenken. Maar blijkbaar heeft ze desondanks last van de eenzaamheid.
"Ik kan er alleen niet tegen dat mensen niet wat gaan proberen ofzo maar alleen maar nog meer beren op de weg zien." Die ergernis heb je in elk geval prima weten over te brengen. Maar hoe weet jij dan dat Elledoris niets heeft geprobeerd?

Miekemieke
Anne J dat onderzoek
Ik heb het niet gelezen maar ik geloof je als je zegt dat er uitkomt dat het mondkapje extra bescherming geeft.
Maaaaaar hoe is dat onderzoek gedaan? Met mensen die heel keurig met zo'n kapje omgingen en steeds een schone? Hoogst waarschijnlijk wel.
De praktijk van alle dag is dat veel mensen erg slordig zijn met hun al dan niet disposable kapjes. Die stoffen dingen die zo half vochtig weer in de broekzak gepropt worden en even later weer voorgedaan worden. De disposable die de hele dag op de mond of op de kin gedragen wordt brr. Enorme voedingsbodem voor virussen en bacterien. Ik blijf altijd uit de buurt van mensen met mondkapjes.

Pirata
Miekemieke
"Ik blijf altijd uit de buurt van mensen met mondkapjes."
Heel goed! Dat helpt ook namelijk. Zelf hoop ik ook op dat effect op anderen.

Lou
15-11-2020 om 18:11
zo eenvoudig
Het is allemaal zo eenvoudig:
https://speld.nl/2020/06/29/waarom-snappen-virologen-als-enigen-niets-van-virologie/

Marola
Over alleen zijn elledoris
Elledoris, ik zit dus ook de meeste tijd alleen. En dit soort tips krijg ik ook `goh, je kunt toch gaan wandelen` Ja dat kan, doe ik ook, alleen. Meeste mensen vinden het te koud of te nat. Of ´goh buiten kan je een praatje maken´ Ja als je een keer geluk hebt, kom je toevallig iemand tegen en heb je een gezellig kwartiertje.
Mensen die niet tijden achter elkaar alleen zijn, hebben geen idee, heb ik gemerkt. Ze komen met tips die je zelf allang bedacht heb en lijken te denken dat zij het wel zouden weten.
Ik merk ook dat ik via het beeldscherm contact hebben erg vermoeiend vind en soms nauwelijks als contact voelt Bellen daarentegen wel. Als je het leuk vindt, kunnen we email en later

Jaina
Angela
Juist omdat er niet 1 waarheid is zouden we toch juist over de maatregelen moeten discussiëren? Dat lijkt me juist essentieel. Het publiek debat daarover is belangrijk.
Elke maatregel heeft ook een keerzijde en tussen die maatregelen in moeten we de balans zien te vinden. Dat kan alleen als er ook een open discussie plaats vindt.
Natuurlijk is het lastig om een discussie te voeren met iemand die ontkent dat er sowieso een pandemie is of dat corona bestaat. Die mensen ken ik ook en daar voer ik ook geen discussie mee maar buiten die extreme gevallen om lijkt me het prima om een debat te voeren over de maatregelen. Zeker omdat het wetenschappelijk bewijs voor veel maatregelen helemaal niet zo eenduidig is of alleen werkt als alle omstandigheden 100% meewerken.

Pirata
15-11-2020 om 19:11
Tja Marola
Als je dan als alleenzitter ook al geen tips wilt horen... want je weet alles al, dan houdt het op.
Ik loop 7 keer per week, soms alleen, en ja, dan kom ik andere lopers tegen. Altijd, en soms een praatje. Een gesprek van een kwartiertje inderdaad, niet dagelijks, wel erg fijn. Van lopen word je sowieso blijer. Frisse lucht en beweging. Maar dat wil je misschien ook niet horen, want dat weet je vast al.

Amsterdamse
Eenzaamheid
Wat een botte reacties op de gevoelens van eenzaamheid, zeg. Mensen kunnen zich eenzaam voelen ondanks alle tips. Die tips helpen soms maar voor een deel, en soms helemaal niet. Online contact is gewoon niet hetzelfde als echt bij elkaar zijn.
Gewoon erkennen en luisteren kan ook een reactie zijn, hè. Zonder met allerlei tips te komen. En dan geïrriteerd raken als de tips niet opgevolgd worden. Zo horkerig.

Amsterdamse
Geïrriteerd raken
De hork is wat mij betreft degene die de tips geeft en dan geïrriteerd raakt als de tips niet worden opgevolgd door degene die eenzaam is.
Want dan is het gewoon je eigen schuld dat je eenzaam bent of zo?

Pirata
15-11-2020 om 20:11
Wie dan
Geef gewoon een naam dan, ik zie niemand die aan jouw beschrijving voldoet...

Marola
15-11-2020 om 20:11
Amsterdamse - Pirata
Amsterdamse k ben het wel gewend. Het komt meestal van mensen die zelf nog nooit een paar jaar alleen zijn geweest. Of alleen toen ze jong waren en nog fysiek veel aankonden. Het lijkt een beetje op tips van mensen zonder kinderen over hoe je moet opvoeden.
Pirata misschien moet je eerst eens vragen of iemand al iets doet wat jij voor gaat stellen. ik loop vier keer per week een uur Soms is er inderdaad een praatje. Als je geluk hebt wel drie keer per week. Maar... je gaat weg uit een leeg huis zonder mensen, je loopt meestal alleen en je komt terug in een leeg huis. Voor mij dus niet genoeg om af en toe bevangen te worden door een gevoel van eenzaamheid. zo je wel alleen bent in deze tijd en daar genoeg aan hebt: knap hoor.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.