Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

corona-app of niet, en waarom?

Flavia

De situatie van je moeder is inderdaad dramatisch, zeker in deze tijd. Misschien is het toch mogelijk om een 'buddy' of een vast maatje voor haar te regelen. Daar zijn een paar goede websites voor, maar je kunt ook denken aan een oproep via facebook (ben ik niet zo bekend mee), buurtapp zal ze niet hebben, oproep in plaatselijke krantje, kerk, kijken welke sociale instellingen er in haar buurt zitten en wat die aanbieden etc.
Ik hoop dat het je lukt, want het zou jou ook veel zorgen schelen.

Tsjor

Omgekeerd

Ik ben zelf afgelopen vrijdag getest, gelukkig negatief. Maar dat is dan ook de boodschap die je krijgt: u heeft geen corona. Daar mag wat mij betreft aan worden toegevoegd: u heeft op dit moment geen corona, maar u kunt wel nog besmet worden, dus houd afstand, vermijd drukte, was uw handen en bij klachten toch opnieuw laten testen.
Voor mij is het logisch, maar ik zie ook mensen die denken: ik heb het niet, dus ik kan me alle vrijheid veroorloven.

Tsjor

ElenaH

ElenaH

18-10-2020 om 09:10

Welnee AnneJ

'Iemand zien of 'mensen' zien, daar ga je al. Voor je het weet zit weer iedereen, net als in Liverpool, in grote groepen buiten op straat voor de restaurants met honderden tegelijk,'

Je blijft maar overdrijven.

ElenaH

ElenaH

Het is niet verboden om naar de stad te gaan. Of naar Griekenland 😈

koffie

koffie

verboden

Is dat niet juist het probleem? Dat mensen massaal de grenzen blijven opzoeken. "Het is niet verboden, dus ik doe het." Terwijl het nu m.i. niet gaat om of het mág (juridisch) maar of het verstándig is (moreel). Het is niet relevant of je er wel of geen boete voor kan krijgen., maar dat je je omgeving niet extra in gevaar brengt.

Dat is ook de worsteling waar het kabinet mee zit. Want zoals al eerder gezegd, de liberaal gaat uit van het gezonde verstand. En juist dat blijkt nu niet voldoende te werken

ElenaH

ElenaH

18-10-2020 om 10:10

Nee koffie

'Want zoals al eerder gezegd, de liberaal gaat uit van het gezonde verstand'

Nee, de liberaal gaat uit van vrijheid voor het individu. Dus ook de vrijheid om domme keuzes te maken ☺

Andere peilers

Er zijn ook andere peilers, bijvoorbeeld: vermijd drukte. Of: geen onnodige reisbewegingen voor je plezier. Aangezien de vakantiehuisjes vol zitten wordt dat advies ook door anderen dan de koning genegeerd.

Tsjor

Jemig

'Nee, de liberaal gaat uit van vrijheid voor het individu. Dus ook de vrijheid om domme keuzes te maken.' Dan kun je mensen helemaal nergens meer op aanspreken. Mag je dan niet zeggen dat een keuze "een beetje dom" is, om Maxima maar eens te citeren? alhoewel ik me afvraag hoeveel moeite zij heeft gedaan om die 'een beetje domme' keuze tegen te houden.

Tsjor

ElenaH

ElenaH

Tsjor

'Dan kun je mensen helemaal nergens meer op aanspreken.'

Dat is, denk ik, ook precies het probleem van Rutte. Het is tegen zijn overtuiging om mensen toe te dwingen ('ik ben niet de baas'), en blijft dus hangen in het adviseren, overtuigen en coachen. Wat in een crisis niet werkt. Maar het alternatief druist in tegen alles waarin hij gelooft.

ElenaH

ElenaH

Maar

'Berden: ‘Want je wilt een individuele arts aan de poort niet opzadelen met dat vreselijke dilemma: wie kan nog wel en wie niet behandeld worden?’ '

Dat dilemma hebben artsen toch altijd al, ook buiten corona om?

Ik ook niet

'Maar het alternatief druist in tegen alles waarin hij gelooft.' Het druist ook in tegen waar ik in geloof en dan ben ik geen VVD-er. Ik wil geen BOA's voor de deur van mensen die binnen moeten blijven (om maar een zijstraat te noemen). Het verzet vanuit de bevolking zal dan nog veel groter worden, nu vooral ook van mensen die wel degelijk willen meewerken en meedenken.

Tsjor

dooddoener

'Dat dilemma hebben artsen toch altijd al, ook buiten corona om?' Nou nee, buiten corona om zijn er voldoende bedden om mensen -op termijn- te helpen. Het kan zijn dat je ingepland moet worden, maar voor acute zorg is/was er altijd plek. De kans dat je naar Duitsland gevlogen moest worden met een hartinfarct was nihil.
Ondertussen hebben de ziekenhuizen ook een financieel belang bij het openhouden van de reguliere zorg. Vreemd genoeg heeft de corona-crisis de ziekenhuizen veel geld gekost.

Tsjor

ElenaH

ElenaH

Tsjor

'Het verzet vanuit de bevolking zal dan nog veel groter worden, nu vooral ook van mensen die wel degelijk willen meewerken en meedenken.'

Eens, ik houd me al zeven maanden braaf aan de maatregelen (ook zonder dat ik de grenzen opzoek), maar zo'n vakantie in Griekenland maakt me toch opstandig. Ik heb (nog) niet geboekt, maar ik voel me toch een sukkel omdat ik wel naar De Jonge en Rutte luister en braaf thuis blijf.

Bram

Bram

18-10-2020 om 11:10

Elena

Ik snap je helemaal.
Ik vind het echt schokkend wat Willem heeft gedaan.
Hij heeft toch juist die symbolische functie?
Die ik altijd best kon snappen al ben ik geen fan van koningshuis.
Ik denk dat hij geen slechtere stap had kunnen zetten.

Pirata

Pirata

18-10-2020 om 12:10

Kammeniebomme

Het kan mij echt niks schelen dat WA en Max op veilige wijze naar Griekenland gaan. Moeten ze dan ook naar Centerparks ofzo?
Volgens mij is het grotendeels de kift.

Pirata niet de kift, maar politieke bezwaren

Wat WA heeft gedaan is zeker dom en dat zeg ik niet uit de kift. Hij kent het leerstuk van ministeriele verantwoordelijkheid heel goed mag ik aannemen. Nu vallen prive-zaken van de koning niet onder die leer, tenzij de prive-zaken van de koning het openbaar belang raken. En dat is precies hier de vraag. Als het dringende advies van het kabinet aan het volk is: blijf thuis en een koning doet dat niet, dan is de vraag of zijn handelen daarmee het openbaar belang (steun van het volk voor de coronamaatregelen) raakt. Ik denk van wel.

De koning brengt hiermee het kabinet in een lastig parket. En uiteraard kan Rutte nu niks anders zeggen dan dat hij het verkeerd heeft ingeschat (want hij is verantwoordelijkheid voor de daden van de koning).
Nog vreemder is dat Rutte De Jonge niet heeft geïnformeerd over de reisplannen van de koning. Daarmee liep de De Jonge vol in de fuik die Telegraafjournalist had opgezet.
Het lijkt er op dat het campagnevoeren binnen het kabinet al begonnen is.

Bram

Bram

18-10-2020 om 14:10

De kift

Ja, dat zal ook spelen. Niet bij mij, boeit me echt niet en koningshuis had van mij al lang opgedoekt mogen worden.
Maar juist die kift he, dat is nu net een van de grootste problemen momenteel in deze crisis. En dat is waar het allemaal om draait nu. Hoe vind je dat evenwicht, tussen je opofferen voor de samenleving en toch nog voor je eigen belangen opkomen....
Dat is een groot vraagstuk waar iedereen momenteel mee worstelt.
En ja, ik vind echt dat juist Willem zich bij uitstek solidair had moeten tonen. Solidair met die hopen mensen die enorm lijden in deze crisis. Mooi als jij niet lijdt Pirata en ik kom zelf ook 0,0 tekort vooralsnog. Maar wij raken steeds meer in de minderheid...

Kom op, hoe moeilijk kan het zijn? Je kunt dit echt NIET maken en ik vrees dat dit een vd beslissende momenten zijn geweest. Dat hij terug is gekeerd maakt niets meer uit.

Pirata

Pirata

Ik vond het niet de slimste actie overigens, maar ik vind dat er tegenwoordig erg veel over en weer wordt gewezen.
Ik gun die mensen gewoon hun (veilige) vakantie. Geen lekker baantje trouwens, als je handelen steeds zo onder een vergrootglas ligt. Ik zou dan ook liever even naar mijn Griekse villa gaan.

Bram

Bram

Baan

Pirata, hij kiest voor die baan.
Dat zijn leven onder een vergrootglas ligt vind ik normaal gesproken niet oké. Maar deze actie vind ik echt het meeste stomme dat hij nu had kunnen doen.
Hopen mensen zijn verward, angstig, bezorgd.
Hij steekt daar zijn middelvinger tegen op.
Hij negeert dat land in crisis is en dat zijn aanwezigheid juist nu van grote betekenis is. Juist nu kan hij optimaal gebruik maken van zijn baan, hij kan de solidariteit en eenheid in dit land breken of maken.

Bram

Bram

Griekse villa

Hij heeft die Griekse villa veel minder hard nodig dan hopen andere mensen. Hij had ook een arm gezin dat vastzit op een piepklein flatje kunnen laten gaan.

Pirata

Pirata

Bram

Ik zeg: ruilen van baan!

Bram

Bram

Meteen!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.