Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

corona-app of niet, en waarom?

Jesse_1

Jesse_1

16-10-2020 om 11:10

Skik #38

"Je geeft ongetwijfeld een stuk privacy op"
Wat voor privacy geef je nu op?

Ursula

Ursula

Thuiszorg

Ik weet niet of 'testen bij de huisarts' betekent 'bij de huisarts' of 'door de huisarts' . Ik veronderstel het eerste. Bij onze huisarts - waar je momenteel ook nauwelijks binnen komt - kom je met coronaklachten op een speciaal spreekuur. Vervelend als de huisarts zich niet houdt aan de afspraken die blijkbaar gemaakt zijn.

In het artikel in de Volkskrant stond al dat er wordt aangestuurd of zelfstandig naar de testlocatie gaan en dat er wordt geduwd en doorgevraagd. Dat zal voor die thuistest ook wel gelden. Laatst was er hier op het forum iemand die voorstelde dat mensen die in quarantaine zitten voorrang moeten krijgen bij het boodschappen bestellen (of iets dergelijks). Dat lijkt me een zinvolle maatregel. Onze supermarkt kun je volgens mij gewoon bellen. Of misschien zou jij de boodschappen kunnen bestellen als je ouders na een positieve test onverhoopt in quarantaine zouden moeten.

In West-Brabant is er volgens De Volkskrant sprake van dat thuiszorg medewerkers testen af zouden gaan nemen, maar ik weet niet of dat alleen bij clienten is.

Jesse_1

Jesse_1

Voorzichtiger

Als iedereen die een melding krijgt dat hij in de buurt is geweest van iemand is die positief getest is voorzichtiger wordt in omgang met andere mensen en opmerkzamer op eventuele ziekte-signalen, dan hebben we toch ook al wat bereikt?

We hebben hier een zoon in quarantaine (vanwege positief geteste vriend), hij is zelf niet ziek, maar we zijn nu wel scherper op of hij symptomen heeft en ook bij onszelf. Ik zou komend weekend bij mijn ouders gaan eten, maar dat doe ik nu niet .

Flavia

Flavia

16-10-2020 om 13:10

Maar Ursula

Huisarts test komt in zicht als: copy van jouw stukje
Bij ernstige corona-achtige klachten. Deze testen zijn er voor het bepalen van de medische behandeling. (Zie ook reden 2)

- Bij mensen die intensieve mantelzorg of thuiszorg nodig hebben. Deze test is er om te kijken of de hulptroepen bescherming nodig hebben tegen corona-besmetting.

- Bij opname in een zorginstelling. (woongroep, hospice, zorghotel) Deze test is vooral om ervoor te zorgen dat het virus het tehuis niet in komt samen met de nieuwe bewoner.

- Bij mensen die in het ziekenhuis worden opgenomen.

Ernstige klachten: niet van toepassing
Intensieve mantelzorg of thuiszorg: niet van toepassing
Opname in zorginstelling: niet van toepassing
Opname in ziekenhuis: niet van toepassing

En daarmee zijn de gronden voor huisarts of thuis test afgevoerd en moet je naar zo'n locatie op 30km+ Met je rollator/rolstoel/scootmobiel/fiets.

Ursula

Alles geprobeerd toen ik ziek was. Ik ben snel verkouden in de herfst en winter en heb er inmiddels al een paar quarantaines opzitten, er zullen er vast meer komen. Ook de huisarts kon niets doen, ook al zit ik in een risicogroep en heb ik een vorm van thuiszorg. Zelfs de organisatie van het gezondheidscentrum heeft naar mogelijkheden gezocht, want ik ben natuurlijk niet de enige met dit probleem. Ik kan niet fietsen wegens een beperking en de actieradius van mijn scootmobiel is te kort om heen en terug te kunnen gaan. Alleen wie bedlegerig is, kan thuis getest worden. Huisgenoten met auto heeft niet iedereen. De GGD zei, tegen de regels in, dat ik maar de regiotaxi moest bellen.

Heel in het begin van de testperiode werd er nog thuis getest, weet ik uit de eerste hand, maar dat was al snel niet meer mogelijk.

Alleen bij ernstige coronaklachten komen ze thuis testen. Maar lichte klachten kunnen ook positief testen en ook al heb ik beperkingen met bijhorende zorg en zit ik in een risicogroep, ik krijg dan geen thuistest. Ik moet maar thuisblijven, ook al is het de komende maanden regelmatig nodig. Pikant detail: bij mijn laatste verkoudheid heb ik kort tevoren contact gehad met iemand die ook lichte klachten had en toch positief testte. Ik heb keurig de quarantaine uitgezeten, maar als je weet dat dit niet de eerste verkoudheid van het seizoen bent, ben je ook niet blij. Mensen in de doelgroep hebben ook een leven, zelfs al is boodschappen doen, vrijwilligerswerk of het contact met de zorgverleners vaak het hoogtepunt van de week.

Overigens kreeg ik alle begrip van de huisarts, maar hij zei dat vervoersproblemen helaas geen indicatie zijn, ook niet als je in een risicogroep zit of beperkt bent. Alleen als je zo ziek bent dat je de deur niet meer uit komt of sowieso bedlegerig bent.

Er is dus géén oplossing voor een grote groep mensen die geen vervoer heeft naar de teststraat om welke reden ook. Ook niet voor risicogroepen die regelmatig zorgverleners om zich heen hebben, werknemers, mantelzorgers etcetera.

Nog even over thuisbestellen. Voor de mensen met een laag inkomen is het lastig om telkens voor minstens 50 euro te moeten bestellen of anderen te moeten inschakelen. Deze mensen lopen de koopjes af bij verschillende winkels, kopen liever goedkoop op de markt en kopen producten op datum met 35% stickers. Ik ben een lange tijd immobiel geweest en heb toen zelfs moeten interen op mijn spaargeld omdat ik echt meer geld kwijt was aan de dagelijkse boodschappen als ik dat door anderen liet doen of online bestelde. Normaliter kom ik prima uit met mijn weekbudget, hou vaak zelfs over, maar toen niet meer.

Wat me nog het meest frustreert zijn de mensen die willens en wetens schijt hebben aan alles. De lockdown feestgangers in Den Haag, de mensen die positief getest zijn en niet in quarantaine gaan (was laatst nog in het nieuws), de mensen die menen dat het maar een griepje is en de mensen die wel naar de teststraat kunnen, maar het niet doen want "het is maar een verkoudheidje". Mede dankzij hen loopt het uit de hand, ondervindt het testen problemen en worden hele groepen mensen gedwongen tot (soms herhaaldelijk) dagen thuisblijven (maar ja, die moeten dan maar online boodschappen doen of een rijsbewijs halen, vinden ze).

Ursula

Ursula

16-10-2020 om 13:10

En allereerst:

Wat niet iedereen weet is dat risicogroepen niet naar de teststraat hoeven, maar bij de huisarts een test kunnen krijgen. Ben je de 70 gepasseerd? Of heb je zeer veel overgewicht en/of een onderliggende aandoening? Dan zit je in een risicogroep en bel je de huisarts bij lichte klachten en niet het landelijke 0800 1202 nummer voor een afspraak in de teststraat.

Ursula

Ursula

16-10-2020 om 14:10

Vorige was een reactie op Flavia

Dit schijnt de afspraak te zijn. Ik meld het zo volledig mogelijk, zodat mensen daar profijt van kunnen hebben. Hoe lager de drempel om te testen, hoe beter, tenslotte. Ik kan zelf niet testen, of die afspraak wordt nageleefd, want ik zit zelf niet in een risicogroep, maar als een van mijn ouders onverhoopt klachten mocht krijgen, zal ik de huisartsroute aanraden. Kijken of het bij hen wel lukt. Als ik hen hoor over hun huisarts, heb ik goede hoop.

Voor het online boodschappen doen, weet ik geen alternatief. Nou ja, onze supermarkt kun je bellen en men kan eventueel bekenden vragen om boodschappen te doen. Maar ik houd me aanbevolen voor suggesties, want, al weer, hoe lager de drempel om in isolatie te gaan, hoe beter. Voorrang voor mensen die thuis moeten blijven, lijkt me sowieso goed.

Flavia

Flavia

16-10-2020 om 14:10

Ursula

zie mijn reactie en die van Rosie hierboven: zelfs als je dat wel weet kom je er nog niet. Dus wordt je nog niet getest.

Ursula

Waarom kun je niet gewoon van ons aannemen dat dat weliswaar gezegd wordt, maar in de praktijk niet wordt gedaan? Ook niet bij risicogroepen? Ik heb het uitgezocht omdat ik op de hoogte was van wat jij schrijft, maar in de praktijk gaat het niet. Om de simpele reden dat de huisarts geen, of slechts een paar, testen heeft die hij liever bewaart voor iemand die zware verschijnselen heeft.

Jij kent de theorie. Wij kennen de praktijk.

vlinder72

vlinder72

16-10-2020 om 15:10

ursula

Wat dan wel positief is dat ik van mensen met risicofactoren hoor dat als ze bellen ze snel geholpen konden worden. Toen wij belden voor onze dochter op een dinsdagavond konden wij pas op zaterdag terecht voor een test. Toen haar vriendin ook belde en zij aangaf dat ze een gehandicapte vader heeft en heel graag snel wil weten waar ze of ze besmet is, kreeg ze een afspraak voor de dag erop.

Wellicht toeval maar ik hoop toch dat er wat plekjes bewaard worden voor mensen die echt snel moeten weten waar ze aan toe zijn.

Adviezen op maat

"Maar vooral omdat ik eigenlijk nooit bij iemand binnen de anderhalve meter kom gedurende langer dan een kwartier."
Precies, daarom doe ik het nu niet (het voegt niks toe terwijl de nadelen blijven).
Daar kan wel binnenkort verandering in komen ivm familiezorg.
Dan doe ik het wel.

Ik mis dat trouwens wel in alle informatie, een beetje advies op maat.
Er is nogal een verschil tussen de potentiële superspreader en de meer saaie vrijwel contact loze levensstijl.

Jesse_1

Jesse_1

16-10-2020 om 16:10

In de zorg

Ik ken iemand die in de zorg werkt. Ze belde 's ochtends (moest wel lang aan de telefoon wachten) vanwege verkoudheidsklachten, kon een uur later terecht voor een test en had 's avonds voor het avondeten al de uitslag.

Ik heb trouwens wel gehoord van iemand bij wie thuis door de huisarts een test was afgenomen. Die test moest wel zelf naar het zh worden gebracht om te worden verwerkt. Maar dat kan van de huisarts afhangen natuulrjk. En het is een tijdje geleden, dus toen was het minder druk met testen.

Lente

Lente

16-10-2020 om 19:10

Over BT aanzetten en andere apps

Je kunt toch per app aangeven welke app je locatie mag weten.
Dus het gebruik van de corona app betekent echt niet dat alle apps je locatie weten.

Oplossingen

Voor elke oplossing is wel weer een probleem te vinden, maar ik vraag me toch af of er voor sommige problemen geen oplossing is.
Flavia, je ouders wonen nog zelfstandig, maar je schetst verder wel een dramatisch beeld: geen bekenden of vrienden in de buurt, jij woont op 125 km. afstand, geen vervoersmogelijkheid, geen internet.
Wellicht is het voor hen toch een goed moment om te werken aan een verbreding van hun zelfstandigheid. Bijvoorbeeld: je kunt ook een taxi nemen als het moet (met mondkapje). Of: toch maar een begin maken met het kennis maken met de digitale wereld. Bijvoorbeeld door hen een mobiele telefoon te geven met een goedkoop abonnement, daarop een paar apps te installeren, bijvoorbeeld die van de supermarkt, de bank, en als het kan een buurtapp. En eventueel whatsapp. De investering in de mobiele telefoon ontlast jou van een hoop zorgen. En misschien vinden ze het wel leuk als ze merken wat je dan kunt doen, facetimen bijvoorbeeld.

Met online winkelen is het inderdaad lastig om in verschillende winkels de beste aankopen te selecteren. Maar voor een langere periode bestellen kan er wel voor zorgen dat je boven die 50 euro uitkomt. Wat resteert zijn dan de problemen met verse producten, zoals groenten. Diepvries kan wel veel, maar dat ligt ook aan de grootte van je diepvries.

Tsjor

ElenaH

ElenaH

17-10-2020 om 10:10

Maar Tsjor

'Wat resteert zijn dan de problemen met verse producten, zoals groenten. '

Dus moet je toch naar de supermarkt. Dan kun je net zo goed de rest ook meenemen.

diepvries. Of een lokale boer opzoeken en bellen. Of een abonnement op lokale groenten. In mijn buurt heeft een kweker een weekpakket voor 1 persoon voor 6 euro. Dat moet je dan wel zelf afhalen, maar in deze bijzondere omstandigheden zou ik bellen en vragen of het ook gebracht kan worden, of er wellicht iemand al afhaalt die in mijn buurt woont, of kijken of er iemand in de buurt is die het voor mij kan ophalen. Er zijn volgens mijn buurtapp veel lieve mensen bereid om iets te doen voor anderen.
Maar zoals gezegd: voor elke oplossing kun je wel een probleem verzinnen. Ik doe alleen maar een poging om een oplossing te verzinnen voor een probleem.

Tsjor

Flavia

Flavia

17-10-2020 om 22:10

Tjor

Mijn vader doet dat zelfstandig, die redt zich prima.
Mijn ouders zijn gescheiden en mijn moeder wenst zo min mogelijk contact met mijn vader.

Helaas heeft mijn moeder door autisme en een bewezen ontbrekend lerend vermogen in combinatie met een geheugen probleem waar nog niet duidelijk is of dit dementie is niet meer de mogelijkheid om iets nieuws aan te leren.

En ja dat is dramatisch maar ze is door zowel WMO als WLZ afgewezen voor opname in het verzorgingshuis. Thuiszorg is ook afgewezen want ze red zich nog. Dus blijkbaar is het nog niet dramatisch genoeg.

Contactloos

Het zou geweldig helpen als we nu zoveel mogelijk even contactloos gaan. Bewust het aantal contacten zo miniem mogelijk houden.

Daar heb ik geen app voor nodig. Hoewel ik er sympathiek tegenover sta want meten is weten ben ik er van overtuigd dat het opvolgen van de maatregelen en preventie van besmetting nog net even effectiever zijn.

En ja, veel sneller kunnen testen zou geweldig kunnen helpen in het motiveren daarvoor.

ElenaH

ElenaH

18-10-2020 om 07:10

AnneJ

'Het zou geweldig helpen als we nu zoveel mogelijk even contactloos gaan. Bewust het aantal contacten zo miniem mogelijk houden.'

Puur vanuit corona gezien heb je gelijk. Maar mensen zijn meer dan het virus, zij hebben nou eenmaal contacten nodig. Vooral omdat het al 7 maanden duurt allemaal.

Volgens enkele experts: "Houd je sociale relaties op peil. Je mag mensen zien, zij het op anderhalve meter. Doe dat ook."

https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2352758-zo-kom-je-zonder-angst-en-stress-de-tweede-golf-door.html

Tineke

Tineke

18-10-2020 om 07:10

Sneller testen

houdt de economie beter op gang omdat mensen bij een negatieve uitslag dan eerder de deur weer uitkunnen.
Maar als motivatie om je aan de regels te houden AnneJ? Dan zie ik eerder het omgekeerde. De bedoeling is dat je je niet onder de mensen begeeft als je verkouden bent of andere verschijnselen van mogelijke corona hebt, tot je test negatief is. Als een snelle test moet helpen bij de motivatie hiervan dan zie ik gebeuren dat mensen juist NIET thuisblijven tot het tegendeel bewezen is door een positieve test. Dan loop je er meer achteraan.

Smoesjes, smoesjes

De IC's beginnen weer over te stromen en toch staan we er op dat we NIET thuisblijven en de contacten beperken. Dat gaat de economie niet helpen ben ik bang.

We zullen voorlopig zaken toch veiliger moeten inrichten. En wat veilig is niet kapot beredeneren want het is echt wel duidelijk. Je kunt best wel eens iemand zien of spreken maar op afstand en buiten of kort binnen met ventilatie. Zoveel kan per telefoon of digitaal of van je balkon af of over de heg. Nou ja, ik ga er niet over maar ik denk liever aan mijn gezondheid en die van de mensen om mij heen.

Besmettelijk

Mensen zijn dus al besmettelijk als ze nog geen verschijnselen laten zien. Dat is dan wel mosterd na de maaltijd als je jezelf pas beperkt of test als er klachten zijn. Dan is het onheil al geschied.

Er zijn zoveel mensen die zich niet kunnen beperken, het lijkt me belangrijk dat mensen die dat wel kunnen dat wel doen.

ElenaH

ElenaH

18-10-2020 om 08:10

'Je kunt best wel eens iemand zien of spreken maar op afstand en buiten of kort binnen met ventilatie.'

Dat zei ik toch al?

Enkelvoud of meervoud Elena

Iemand zien of 'mensen' zien, daar ga je al. Voor je het weet zit weer iedereen, net als in Liverpool, in grote groepen buiten op straat voor de restaurants met honderden tegelijk, maar wel more or less afstand hier en daar. Je ziet het virus gewoon zweven tussen de mensen.

Eens

Ik ben het met AnneJ eens. Beperk je sociale contacten (ook die 3 gasten) zoveel mogelijk. Houd voor jezelf bij wie je in de afgelopen tien dagen hebt gezien, dat helpt als je toch eventueel besmet blijkt te zijn. Natuurlijk kun je niet de namen van iedereen in de winkel noteren, maar je kunt wel 'supermarkt' en het tijdstip noteren.

En sociale contacten, dat kan ook op afstand. Ik ga vaker online om met iemand te spreken. Is ook gezellig. Mijn zoon wordt binnenkort jarig. Geen (meestal groot) vriendenfeest. Hij heeft bedacht dat hij mandjes gaat maken voor zijn vrienden en die rond gaat brengen, afgeven bij de deur. Wellicht voegt hij er nog een uitnodiging voor een -meet- of - zoom- aan toe om op en bepaald moment allemaal samen iets te nuttigen. Via whatsapp kun je ook videogesprekken houden met meerdere mensen. Ook gezellig.

Met andere woorden, je sociale contacten warm houden hoeft niet meteen te betekenen dat ze ook life ontmoet. Liefst zo min mogelijk, als ze je dierbaar zijn.

Tsjor

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.