Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Colonial 'hangover'

Ad Hombre

Ad Hombre

26-11-2014 om 17:11

Nee Tsjor

Het is een prachtige gelegenheid om de rest van Nederland de les te lezen en even lekker te pronken met je vermeende morele superioriteit.

Zelfs tegenover die kindertjes...

Willen?

" Dus waarom zou je daar alle negatieve associaties op los willen laten?"
Wat nou willen? Als jij een recept voor het ontdoen van negatieve associaties hebt, als bij toverslag, dan kan de droom van Pluk toch nog uitkomen en kan het waardevrij zwart maken direct na toediening van jouw recept plaats vinden.

Nou, inderdaad.
Wie zoet is krijgt lekkers, wie stout is de roe

Pluk53

Pluk53

26-11-2014 om 18:11

newspeak

Dus de "oplossing" van discriminatie ligt erin om "blackface zwarte piet" te verbieden. Zoals eerder gepost: discriminatie verdwijnt er niet mee. Ook Othello boycotten, en de koopman van Venetie?
Overgaan op newspeak, zodat we niet meer in woord en gedachte kunnen zondigen. Wordt trouwens al gedaan, negerzoenen zijn al omgedoopt

Pita

Pita

26-11-2014 om 18:11

negerzoenen marketingactie

Het omdopen van de negerzoenen was een (mislukte) publiciteitscampagne van de fabrikant.

"Op 19 december 2006 werd bekendgemaakt dat de rel rond de naamsverandering een actie was van de marketingafdeling van de fabrikant. Er werd hierdoor heel veel aandacht besteed aan de Zoenen, maar flinke omzetstijgingen bleven uit. De omzet daalde zelfs iets doordat er consumenten waren die door de naamsverandering het product links lieten liggen."

Het hele verhaal:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Negerzoen

Pluk53

Pluk53

26-11-2014 om 20:11

ot negerzoen2

Pita, een stukje tekst van dezelfde link:
Er zijn eerder benamingen met 'neger' in de loop der tijd gewijzigd, omdat zulke aanduidingen in sommige talen als discriminerend of racistisch kunnen worden ervaren; Duitse Negerküsse werden Schokoküsse of Schaumküsse, Franse Têtes de nègre werden Bisous de Mousse, Engelse Negro kisses werden Angel Kisses en Finse Neekerin suukot werd Brunberg suukot. Nederland en Vlaanderen vormden hierop echter een uitzondering.

Pluk53

Pluk53

26-11-2014 om 21:11

ot negerzoen3

"dat de rel rond de naamsverandering een actie was van de marketingafdeling van de fabrikant."

de rel werd mogelijk uitgebuit, maar de naamsverandering werd toch echt gevraagd door de Stichting Eer en Herstel Betalingen Slachtoffers van Slavernij in Suriname.

De droom van pluk

Ik ga voor de droom van Pluk.

Mirjam: 'Als jij een recept voor het ontdoen van negatieve associaties hebt, als bij toverslag, dan kan de droom van Pluk toch nog uitkomen en kan het waardevrij zwart maken direct na toediening van jouw recept plaats vinden.' Het recept ben ik kwijt, maar ik heb het ongeveer 50 jaar zonder negatieve associaties gedaan. Zelfs zonder associatie met enige huidskleur van wie dan ook. Het wordt tijd dat we kleurenblind worden.

Tsjor

Pluk53

Pluk53

27-11-2014 om 07:11

gedogen

Nederland staat bekend om haar gedoogbeleid tov softdrugs; het overgrote deel van de wereld kijkt jaloers toe.
Laat dat dan maar de "officiële" houding worden tov "blackface/zwarte piet": accepteren dat " de wereld" nog niet zo ver is, maar dat wij er in Nederland geen moeite mee hebben, en dat dit hier los staat van.racisme en discriminatie.

Verbieden van zwarte piet is een laffe stap terug in de strijd tegen "apartheid" in welke vorm dan ook.

dwangwet

Pluk:"Dus de "oplossing" van discriminatie ligt erin om "blackface zwarte piet" te verbieden"
Hoezo?
Heb jij een ontwerp wettekst in die richting gezien of kun je zelf niet op andere gedachten komen dan dwang? (over newspeak gesproken zeg).

Onder de pro pieten is er wel de wens om bij wet dwang uit te voeren. http://www.nrc.nl/nieuws/2014/09/15/pvv-werkt-aan-dwangwet-voor-behoud-zwarte-piet/

Pluk:"Zoals eerder gepost: discriminatie verdwijnt er niet mee. "

Dat doet het wel, als je tenminste de nuance ziet. Het is weer een moment in het kinderleven minder.

Zie http://mensenrechten.nl/berichten/school-aan-zet-voor-discriminatievrije-invulling-sinterklaasfeest

"Verbieden van zwarte piet is een laffe stap terug in de strijd tegen "apartheid" in welke vorm dan ook."
Zie nogmaals de link. Er is geen sprake van verbieden. Je wordt geacht na te denken, dat wel wel. Ik zie daarvan weinig terug in de beweringen die je doet.
Zwarte Piet een icoon in de strijd tegen apartheid? Hoe dan?

tsjor:"Ik ga voor de droom van Pluk."
Misschien kun jij dan uitleggen wat hij bedoelt.

"maar ik heb het ongeveer 50 jaar zonder negatieve associaties gedaan. "
Ooooh, dat.
Dan moet ik je een geheimpje vertellen: het gaat niet over jou en jouw associaties.
Dat jij je geen moment negatief benaderd voelt door zwarte piet, noch ooit zo bent aangesproken, noch ooit de aandrang hebt gehad om iemand aan te spreken als piet en alle daarvan afgeleide (graaipiet, negerhoer, bruine lover, etc.) dat geloof ik onmiddellijk. Maar je bent niet de maat der dingen.

"Het wordt tijd dat we kleurenblind worden."
Wou je dat per dwangwet invoeren? Een verbod op je beledigd voelen?

nou Miriam

Dus volgens jou wordt racisme minder als wij geen zwarte pieten meer hebben.

Dat zou dan dus moeten betekenen dat het racisme in Nederland (waar wij zwarte pieten hebben, zolang als iedereen die hier nu leeft zich kan heugen) heviger zou moeten zijn dan in de ons omringende landen die immers dit kwalijke gebruik niet hebben.

Ik betwijfel toch ernstig of dit zo is. Ku je dat aantonen?

Pluk53 (ot)

"Nederland staat bekend om haar gedoogbeleid tov softdrugs; het overgrote deel van de wereld kijkt jaloers toe."

Uruguay, Portugal en de staat Colorado lopen succesvol mijlen op ons voor en de rest van de wereld kijkt niet jaloers toe, die zijn meestal behoorlijk overtuigd van hun eigen gelijk. Anders zouden ze ook wel een gedoogbeleid, decriminalisering of legalisering toepassen.

skik

Nog meer nadenken

Jippox, je komt niet weg met dit soort simplificaties. Racisme is geen suiker dat je toe kunt voegen of weg kunt laten.

Ik heb er ook geen simplistische opmerkingen over gemaakt. Het is ingewikkeld, het vereist nadenken.
Meer het is evident dat elk kind dat nu groot wordt zonder zwarte piet in de kleuterklas/op school, niet of minder vaak als zwarte piet of in vergelijking met zwarte piet zal worden aangesproken.

Dat is een verbetering.

Het is natuurlijk een magere verbetering als dit vervangen wordt door andere zwart/wit vergelijkingen met een negatieve connotatie.

Maar hè, tsjor en Pluk zijn van mening dat wij hier in Nederland juist de strijd tegen racisme helemaal gewonnen hebben. Dat zal dus niet gebeuren.

Barvaux

Barvaux

27-11-2014 om 12:11

miriam

Het woord ZWARTE voor Piet wordt al minstens acht jaar niet meer gebruikt op het sinterklaasjournaal, dus de liedjes veranderen volstaat als het alleen maar om de aanduiding 'zwarte' gaat.

Barveaux

Dat zwarte al heel lang niet gebruikt wordt, is een klein stapje in de goede richting, nu de kleur en de rest van nl nog.

Pluk53

Pluk53

27-11-2014 om 15:11

ML, jouw link

Uit jouw link: " Stichting Openbaar Primair Onderwijs Utrecht discrimineert niet als zij dit jaar het Sinterklaasfeest met Zwarte Piet viert"........" Wel verwacht het College het komende jaar verdere actie van de school om ervoor te zorgen dat Zwarte Piet zoveel mogelijk wordt ontdaan van discriminerende aspecten."

Prima toch! Als we ons nu eens concentreren op het vrijmaken/houden van discriminerende aspecten, en Piet gewoon zwart laten.

Pluk53

Pluk53

27-11-2014 om 15:11

ot Skik

We hebben wat last van de remmende voorsprong.

En wat betreft jouw opmerking " , die zijn meestal behoorlijk overtuigd van hun eigen gelijk. Anders zouden ze ook wel een gedoogbeleid, decriminalisering of legalisering toepassen."

Vind jij dat die landen het beter aanpakken dan Nederland?

Waarom?

Pluk als het zwart zijn van Piet er niet toe doet, waarom wil je dan dat ie zwart blijft?

Pluk53

Pluk53

27-11-2014 om 16:11

lost

" Pluk als het zwart zijn van Piet er niet toe doet, waarom wil je dan dat ie zwart blijft"

Ik kan je even niet meer volgen. Piet was zwart, en ís zwart.

Nog een keer

" Piet was zwart, en ís zwart."

Het is schmink, geen natuurverschijnsel dacht ik.
Dus kan hij zonder problemen van kleur veranderen.

Of zie jij, terwijl je kleurenblind bent, toch een probleem?

Pluk53

Pluk53

27-11-2014 om 17:11

probleem?

De vraag is of hij ja/nee zwart mág zijn. Van jou niet, van mij ( en de ruime meerderheid van Nederland én de rechterlijke macht (zie jóúw link)) dus wel.

Opvallend

Wat vreemd toch dat je mijn woorden telkens weer vertaalt in een verbod. Mag ik daaruit afleiden dat een pietverkleuring voor jou voelt alsof je iets wordt afgenomen? Alsof je een speeltje niet meer mag hebben?

De vraag is of piet een andere kleur kan krijgen ivm de gevoelde kwetsende connotatie van de zwarte kleur.

Van mij mag dat. Ik zie geen probleem.
Jij wel?

verschil

Van mij mag het best, maar het *moet* niet. En daar gaat het denk ik fout: dat er een klein groepje mensen is dat vindt dat er van alles moet, terwijl er een hele grote groep mensen is die vindt dat dat helemaal niet zo nodig hoeft. Hoe harder die groep gaat roepen dat het moet, hoe harder de rest gaat roepen dat ze zich dat niet laten opleggen.

Er is nu een verandering in gang gezet, laat het nu even rusten en wacht dat verder af. Dat is volgens mij het enige zinnige advies aan alle anti's.

Dus Miriam: laat lossss. Kom er desgewenst over een jaar of 2 nog eens op terug, maar nu blijven drammen werkt echt averechts.

Pluk53

Pluk53

27-11-2014 om 20:11

foute vraag

Ik snap wel waar je heen wilt, ML, maar daarheen ga ik niet

Mijn vraag is: mag/kan Piet zwart blijven. Van mij wel, graag zelfs.

De andere vraag is: is het "terecht" dat mensen een negatieve, kwetsende connotatie ervaren bij " black face zwarte piet": ik vind van niet.

Annet

Annet

27-11-2014 om 21:11

Pluk, dat kun jij niet bepalen voor anderen

Jij kunt het niet kwetsend vinden. Maar als er mensen zijn die dat wel kwetsend vinden, dan is dat zo. Dat kun jij niet bepalen voor anderen.

Ad Hombre

Ad Hombre

28-11-2014 om 07:11

Verstandig

Het is verstandig om Piet te laten verkleuren. Zoniet, dan zijn de fanatieke anti-Pieten heel wel in staat om het feestje voor altijd te verpesten. Noem het zwichten voor chantage als je wilt, maar in dit geval lijkt me er wat voor te zeggen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.