Off-topic discussies
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Krisje
20-08-2017 om 11:08
Cassière wil geen alcohol afrekenen
Ik las dit artikel http://www.ad.nl/buitenland/aldi-in-northampton-als-caissienegrave-re-geen-alcohol-af-wil-rekenen-hoeft-dat-niet~ac2055ef/.
Volgens mijn man staat de medewerkster in haar recht, wegens haar geloofsovertuiging mag ze dit weigeren. Ik denk dat dat niet zo is. Wie weet dit?

Triva
22-08-2017 om 11:08
de pinkassa
zorgt er voor dat de winkel goedkoper kan functioneren. Je kunt nu iemand inzetten bij het vakkenvullen die tussendoor zo een extra kassa kan openen zonder dat die persoon moet gaan rommelen met een kassala met geld etc.

Stella
22-08-2017 om 11:08
Ja tsja
De reden om een pinkassa in te zetten kan ik wel bedenken en interesseert me niet. Het is gewoon voor mij lichte huistuinenkeuken ergernis (waar er zoveel van is) en waar ik me, vind ik, overheen moet zetten. Een aparte kassa voor alcohol valt hoogstens in die categorie. Verder gaat het ons niet aan. Mijn vraag blijft dus staan.

Krisje
22-08-2017 om 12:08
Een forum
is er ook voor in jouw ogen lichte huistuinenkeuken ergernissen. Misschien valt het voor andere mensen daar niet onder.
We kunnen moeilijk eerst aan jou vragen of jij het een zinvol onderwerp vindt.

Kaaskopje
22-08-2017 om 13:08
Zoeken
Ik denk inderdaad dat deze situatie gretig aangegrepen wordt door mensen die gewoon zóeken naar dingen waarover ze 'zie je wel!' kunnen zeggen. Ik denk daarom dat het nuttiger is een onderwerp als dit breder te bespreken, voor zover wij gewone mensen (:-)) er iets over te zeggen hebben. Tot waar mag iemand werkzaamheden weigeren? Hoever 'moet' een werkgever gaan met het ontzien van een werknemer?
Ik heb bijvoorbeeld gesolliciteerd bij een callcenter waar leden voor de EO geworven moesten worden. Ik zou daarin vastlopen. Ik kan niet iets 'verkopen' waar ik meer niet dan wel achter sta. Want je krijgt geheid gesprekken over het geloof als mensen EO horen. Ik zou dan toch aangegeven hebben dat ik die taak niet kan doen. Maar ik ben niet verder gekomen dan het voorstelrondje. Hun inschatting was meteen al dat ik geen commerciële vaardigheden bezit. Zit wat in .

Stella
22-08-2017 om 18:08
Zucht
Krisje, mijn (oprechte!) vraag was niet zozeer waarom hier een draadje over is maar waarom iemand hier last van zou kunnen hebben.
Ik begrijp dat gewoon echt niet.

Bennikki
Kaaskopje
Ik schaar me niet onder de mensen die gretig 'zie je wel' willen zeggen. Ik zou me net zo goed hebben geërgerd als het een vegetariër was die geen vlees wilde afrekenen, of iemand die dikke mensen geen marsen wil verkopen. (Al was het dan zeker weten niet zo uitgebreid in de media gekomen) Je weet vantevoren wat de winkel waar je gaat werken verkoopt, zoals jij ook vantevoren wist dat je de EO moest verkopen. Je kunt daar je klanten niet mee lastig vallen- stel dat mensen JOU belden om een EO lidmaatschap omdat je op dat callcenter werkte, en je zou zeggen "sorry, daar heb ik niks mee, ik heb wel de Veronica of de Avro/Tros in de aanbieding? "
Dat is het punt wat me denk ik het meest irriteert: het GAAT niet om jou en je overtuiging, ga gerust in je vrije tijd dikkerds adviseren, zieltjes winnen, actie voeren tegen vlees en alcohol. Dat is nuttig en passend en misschien ook nog wel in het algemeen belang. Maar val daar geen wergevers of klanten mee lastig.
Ik zeg hier "je" maar ik bedoel dit in het algemeen. Dus niet op jou gericht Kaaskopje. Ik zou ook grote moeite hebben met de EO aanprijzen en iedereen een VPRO-gids proberen aan te smeren, zodat ik zeer ongeschikt voor de functie zou zijn.

Bennikki
Stella
Ik heb hierboven proberen uit te leggen waarom ik dit interessant genoeg vind om wat regels over te tikken. Het is naar aanleiding van een incident dat gelukkig bijna nooit voorkomt en hopelijk ook niet vaker gaat voorkomen en is in zoverre weinig relevant. Ik stelde me voor hoe ik me zou voelen, als ik in die Aldi stond. En hoe het in de praktijk zou werken als meerdere mensen vanuit hun overtuiging bepaalde klanten niet meer willen helpen.
Maar ik heb de indruk dat dat voor jou niet genoeg reden is?

Stella
Inderdaad niet
Bennikki, waarom zou je er iets bij voelen?
Je wordt als klant niet minder geholpen, je moet alleen bij een andere kassa afrekenen! Ik heb gerookt en in sommige winkels kun je alleen bij bepaalde kassa's sigaretten krijgen. Daar zat dan vast een praktische reden achter en geen ideologische, maar het gevolg voor de klant is eender.
Afspraken tussen werkgever en werknemer gaan ons toch verder niet aan?

Pug
22-08-2017 om 19:08
waarom
"Krisje, mijn (oprechte!) vraag was niet zozeer waarom hier een draadje over is maar waarom iemand hier last van zou kunnen hebben.
Ik begrijp dat gewoon echt niet.""
Ik begrijp dan weer niet waarom iemand er last van heeft als een klant alcohol koopt. Het oorspronkelijke punt.
Tenslotte koopt die klant het alsnog bij je collega.
Je verricht geen goede daad; je bent puur aan het etteren.
En heel eenmalig lijkt het me niet. Ik heb al eens een vakkenvuller tegen een andere vakkenvuller horen blaten dat 'men' echt wel wist dat hij geen alcohol wilde bijvullen en dat ze niet hoefden te proberen om hem die taak te geven, want...! Mocht die ooit achter de kassa gezet worden dan voelt hij zich nu zeker gesterkt om hetzelfde te eisen.
Het zal losers een zekere mate van macht geven om dit soort dingen af te dwingen, denk ik.

Bennikki
22-08-2017 om 20:08
Stella
"Je wordt als klant niet minder geholpen, je moet alleen bij een andere kassa afrekenen"
Ja, maar als die andere cassier nou geen vlees wil afrekenen? En de volgende geen zoetigheid? Of de andere kassa een enorme rij heeft?

Stella
22-08-2017 om 20:08
doe niet zo raar
Slaat echt nergens op. En volgens mij weet je dat best, dus wat is je eigenlijke probleem?
Als een winkel door zou schieten in individueel personeelsbeleid dan zou er geen klant meer komen. Hoef je dus niet bang voor te zijn, gaat niet gebeuren. En als toch, tsja, dan valt er wmb wél wat te klagen en te bepraten. Nog niet heel interessant wat mij betreft, want ik zoek wel een andere winkel mocht het ooit zover komen.

Bennikki
22-08-2017 om 21:08
Nou het is duidelijk dat jij er geen probleem in ziet. Fijn toch? Hoef je nog niet zo bot te doen. Misschien moet je je eigen raad opvolgen en lekker naar een ander draadje gaan ;-)

BeetjeAnders
22-08-2017 om 22:08
Hear hear Bennikki
De meesten onder ons ergeren zich aan zeurpieten die vinden dat de wereld zich maar aan hun moeten aanpassen. Lijkt mij vrij logisch.
Hoe krom is het als bepaalde gutmenschen zich ergeren aan de geërgerden.
Maffe zin wellicht maar zo zie ik dat. :p
Eenheidsworst is niet altijd leuk maar vaak wel zo efficiënt.

kenfan
22-08-2017 om 23:08
Ergens anders heen met je geld
We hebben op onze vakantie in de UK bijna al onze boodschappen gedaan bij de Lidl en de Aldi, die zijn niet nl niet een klein beetje goedkoper dan de Tesco en Sainsbury's, op sommige producten scheelt het 50%. En bij de flapjacks en de schotse eieren - onze jongens waren grootverbruikers - meer dan 70%. Ik heb sinds kort een Lidl in de buurt, ik kom zelden meer bij de AH.
Ik vind dat hele alcoholbeleid nogal doorgeschoten. Laatst stonden er een vrouw en haar dochter voor me met een hele band vol, duidelijk de weekboodschappen. Waaronder 1 fles wijn. Die kreeg ze dus niet mee omdat het meisje haar ID niet bij zich had. En ook niet als dochter naar buiten ging. Enige mogelijkheid was afrekenen, terug en dan alleen een fles wijn kopen. Alsof moeder dan niet alsnog het in de auto op een zuipen kon zetten. Moeder liet de fles wijn staan, rekende met duidelijke tegenzin af. Had ze de reut laten staan, dan is het ook ongemakkelijk als je nog een keer dezelfde treft aan de kassa.

Kaaskopje
23-08-2017 om 01:08
Bennikki
Ik zou denk ik een goede kans maken om op een ander project gezet te worden dan de EO. Maar wat zou het UWV ervan zou zeggen als je dat niet wilt doen terwijl de EO de enige opdrachtgever van het callcenter zou zijn, ik weet het niet. Is het dan werkweigering? Kan je verplicht worden om echt totaal tegen je overtuiging of principes werk te doen?

Ad Hombre
23-08-2017 om 07:08
Bennikki
"Ik zou ook grote moeite hebben met de EO aanprijzen en iedereen een VPRO-gids proberen aan te smeren, zodat ik zeer ongeschikt voor de functie zou zijn. :-)"
Dat hele tv gidsen gedoe voelt sowieso als iets uit de vorige eeuw. Ik zou ze vertellen welke app ze moeten downloaden.
En die cassiere? Ontslaan natuurlijk...

Ad Hombre
23-08-2017 om 07:08
Kaaskopje
Kun je als werkgever gedwongen worden iemand aan te nemen die uit overtuiging een deel van het werk niet wil doen? Lijkt mij niet.

Kaaskopje
23-08-2017 om 09:08
Ad Hombre
Wat de noodzaak van een gids betreft... die hebben wij ook al jaren niet meer . Ik heb Horizon Go op mijn telefoon én computer (hopeloos ouderwets heb ik geen laptop of tablet) en dat is erg handig.
Wat je opmerking vanuit de werkgever betreft, nee, als bij aanvang al duidelijk is dat iemand een onderdeel van het werk zal weigeren en je hebt niet de mogelijkheid om daar flexibel mee om te gaan, dan is het klaar natuurlijk. Kan hij iemand ondanks dat 'probleem' wel inzetten, dan mag hij geen onderscheid maken vind ik.

Yvan
23-08-2017 om 10:08
Mijn irrtatie
wordt vooral opgewekt als ik de simpele duiven storm zie lopen, omwille van een feit dat zich wellicht niet eens heeft voorgedaan.
Zo moeilijk is dat niet, om de boel een beetje op te stoken: het volstaat om "moslim" zelfs maar te suggereren en het is al van dattum: "ik ben geen racist, maar...".
Vanaf dan starten de analogieën: "ja maar, stel eens dat een vegetariër..." en meer van die onzin (want dat is het).
Tot nader order is er geen enkele geloofwaardige primaire bron gevonden voor het vermeende incident. Tot nader order hebben werknemers, noch in B, noch in NL, noch in GB het recht de wens van de klant ondergeschikt te maken aan hun persoonlijke voorkeur.
Het AD (dat overigens op zich al niet de geloofwaardigste reputatie heeft) heeft het bericht wellicht opgepikt van een of andere blog, waar ze nog steeds storm lopen over de "verkrachtingsepidemie in Malmö" en het "jihadistennest Molenbeek".
Tot nader order en in afwachting van bevestiging door een werkelijk geloofwaardige bron (en zelfs daar moet je erg mee opletten) ga ik er dus van uit dat het een kwakkel is, "fake news".
En wie de stijl van mijn berichten niet op prijs stelt, leest ze maar niet. "Hielen likken" en "alleman's vriendje zijn" staan niet in mijn taakomschrijving.

Bennikki
23-08-2017 om 15:08
Yvan
U kan nou wel geïrriteerd lopen doen maar wat schieten we daar nu mee op. Mensen het gevoel geven dat ze dom zijn heeft ook nog nooit geleid tot meer begrip voor uw standpunt.
Mijn vraag aan u: wat is het verschil tussen een dierenactivist die weigert vlees af te rekenen of iemand die uit principe geen alcohol op zijn kassaband wil hebben? Want dat vind jij onvergelijkbaar, en ik niet. Ik mis waarschijnlijk een belangrijk punt?
Wat mij wel verbaast is dat de casier wél varkensvlees afrekent blijkbaar.
Verder kwam ik de foto tegen op een extreem-rechts account (ken uw vijand) en dacht ik meteen dat het nep of uit de context gehaald was, zoals de meeste foto's en filmpjes aldaar. Triomfantelijk wilde ik het terzijde schuiven als nepnieuws maar o.a. door de eigen reactie van Aldi leek het toch echt. Nog steeds heb ik geen andere reactie van de Aldi gehoord, ze hebben toch tijd zat gehad.
En nee, voor zover iemand dat dacht, ik ben niet op zoek naar redenen om Moslims eens lekker te gaan afkraken. Daarom was ik ook zo blij toen ik dacht dat de weigering af te rekenen te wijten was aan het minderjarig zijn van de cassier.
Beetje anders: dat artikel uit de Telegraph is al uit 2013? Het lijkt erop dat het beleid van M&S niet verder is doorgevoerd? En dat de Tesco de enige logische reactie gaf, wat mij betreft: "it makes no sense"

BeetjeAnders
23-08-2017 om 16:08
Bennikki
Mijn enige punt is dat het dus wel voor komt. Dat is waar Yvan op hamert.
Wij weten wsch. niet hoe vaak omdat het een nogal heet hangijzer is, welk standpunt een supermarkt ook inneemt.
Er zal altijd wel een groep zijn die gaat dreigen daar niet meer te shoppen.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.