Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

13-04-2016 om 22:04

Ballonnen

Kaaskopje

Kaaskopje

17-04-2016 om 19:04

Rebel

Vervelend dat je zoveel jeuk had. In dat licht bezien een toepasselijke naam, maar als je het combineert met wat je zei weer wat tegenstrijdig.

Mijn hond is geen uitzondering helaas. Mensen die last van hun longen krijgen door vuurwerk zijn ook geen uitzondering. Verminkte handen ook niet.

Ik heb ook een (jongere) hond die niet angstig is en vorig jaar toch liep te trillen tijdens de eerste jaarwisseling in haar leven. Onze eerste hond, een boxer, 28 jaar terug alweer, was er ook héél erg van onder de indruk. Onze katten weten niet waar ze het zoeken moeten en gaan achter de bank zitten of iets dergelijks. Dan heb je dus nog maar één huishouden gehad, zo zijn er legio. Oh ja, we hebben ook nog konijnen gehad in het verleden en die werden bijna vergast in onze eigen tuin, door vuurwerk-afstekende jongeren naast onze tuin. Los van onze huisdieren ben ik mij er ook bewuster van geworden, dat we echt veel vervuiling de lucht in schieten en dat ménsen daar last van hebben. Ook dat komt door persoonlijke bewustwording. Ik heb sinds een paar jaar astma en dan hoor en lees je spontaan meer wat daar mee te maken heeft. Het is geen pretje om buiten te zijn voor mensen met een longaandoening. Ik heb het niet zwaar, maar je hebt mensen die er echt beroerd van worden. Los van dat ik door persoonlijke dingen bewuster ben geworden van de schadelijkheid van vuurwerk, leest iedereen toch ook kranten? Als ik het woord vuurwerk tegen mijn zus zeg, dan begint ze al met haar hoofd te schudden. Zij ziet al 40 jaar wat er binnenkomt in het ziekenhuis. En in een tijd waarin de natuur merkbaar verandert door wat wij als mens de lucht in laten gaan, is het toch eigenlijk te gek dat we massaal met vuurwerk doorgaan?

Huisdieren, longaandoeningen, verminkingen, luchtvervuiling in het algemeen, overlast, etc., opgeteld is het gewoon niet best. Op een gegeven moment zou toch bij iedereen het besef moeten komen dat we nu beter weten en er mee moeten stoppen? Met privé-vuurwerk dan. Ik heb het niet over een totaal verbod, want ja dat vind ik ook wel wat rigoureus. Beperken tot centraal afgestoken vuurwerk zou al schelen.

Dat geldt ook voor ballonnen. Het past niet meer in deze tijd, waarin we steeds beter wéten wat slecht is voor het milieu.

Arrogantie en effect.

Nou, nou Ad als vaderlijke amateur - antropoloog met een glasheldere analyse over bakkeleiende vrouwtjes die elke stok aangrijpen om de andere wijfjes een ram te geven. Zoveel mannelijke chauvinistische scherpzinnigheid moet ik even laten bezinken. Wellicht neem ik die wijsheid mee in een volgend draadje - je kunt er elke discussie fijn morsdood mee meppen - maar vooralsnog overwint de profilatiedrang.

Verder staat het buiten kijf dat ballonnen schadelijk zijn voor het milieu.Dan is het zaak hettij te keren. Want het zijn niet alleen de leerlingetes van de Regenboog die 500 stuks plastic de lucht in laat vliegen, bruiloften worden er tegenwoordig ook mee opgeluisterd, en zelfs ook begrafenissen.

Rouwenden met de schadelijke aspecten van het afscheid van hun dierbare confronteren, vind ik persoonlijk ookn niet zo gepast. Maar ik heb dus gemerkt dat het vooraf lastig opboksen tegen de "maar het is zo leuk voor de kindjes" spirit . Dan is het wellicht toch effectiever om achteraf azijn te piesen op fb. Wie niet horen wil moet voelen. Als het schoolteam de schadelijke effecten van zo'n ballonnenfestival niet ziet of bagatelliseert, dan laten ze het wel omdat ze geen gezanik van ouders willen hebben.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

18-04-2016 om 16:04

Nee Rebel

We zeggen niet hetzelfde.

Jij zegt eigenlijk: je moet gewoon niet zeuren over dat milieu van je want je bent zelf ook verre van perfect (beetje een 'maar je draagt zelf toch ook leren schoenen maar bent vegetariër' -argument).
En ik zeg: oké ik ben ook niet perfect, maar weet je dat als je dit doet dat dat deze consequenties heeft?

En verder als iemand tegen mij zegt ja leuk Ginny, maar jij pakt ook voor iedere 100 meter de auto, zou je daar niet ook eens iets aan moeten doen? Heeft iemand best een punt, maar hoop ik toch dat ie even nadenkt over wat ik zeg. Dat mis ik dus een beetje bij jou. Jij gaat totaal voorbij aan het 'educatieve' effect.

Hortensia

Hortensia

18-04-2016 om 17:04

Rebel

"Ik heb geen auto (maar hey ik ga wel 5 keer per jaar met het vliegtuig op vakantie, maar dat mag ik omdat ik geen auto heb. De reden dat ik geen auto heb is eigenlijk omdat ik m niet betalen kan, maar als ik zeg dat ik het bewust doe komt het beter over). Dit even heel zwart/wit, maar denk dat het duidelijk is."

Het is sowieso beter om te zeggen dat je bewust geen auto hebt. Als je zou toegeven dat het vanwege het geld is, valt men weer over die vijf vliegvakanties per jaar Ik herinner me hier iemand die open was over haar lage inkomen en vervolgens een virtuele oorvijg kreeg toen ze zei dat ze koffiepads gebruikte

Wat je ook doet en zegt, het zal altijd een tegenreactie oproepen

Wat het ballonnenfeest betreft: ik snap dat het tegenwoordig minder gewenst is, net zoals vroeger de sigaretten in het glaasje op tafel een must was voor de gezelligheid en tegenwoordig gelijk staat aan een doodzonde. Maar om dat op een social medium te prediken is onhandig. Dan krijg je ongeveer dezelfde irritatie als toen ene Dario nogal onhandig duidelijk maakte dat Zwarte Piet bij een deel van onze bevolking wat minder prettige associaties heeft. Over de rug van de kinderen, want het is hun feestje en ze vinden het zo leuk!

Dat ik voor een vuurwerkverbod ben omdat ik altijd twee, drie dagen aan de extra puffers moet hangen rond oud en nieuw durf ik al niet eens meer hardop te zeggen want dan ben ik een aansteller.

Laat ik het zo zeggen: laten we bewust zijn van wat we doen en laten en het effect dat dat heeft. Maar hij/zij die zonder zonde is, werpe de eerste steen ;)

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

18-04-2016 om 17:04

Mooie afsluiter Hortensia

Zo is het! Of zo zou het moeten zijn...

Rebel

Rebel

18-04-2016 om 20:04

Toch

Toch niet Ginny, ik denk dat we het meer met elkaar eens zijn dan je denkt :-)
Ik ben helemaal niet tegen een educatie.
Ik vind alleen mopperen op facebook of (hooghartig/politiek correct preken tegen anderen geen educatieve manier van informatie geven of voorlichten.
Nét zo min als mensen die minder geld hebben gaan lopen gillen op facebook dat "die Rutte met zijn ......kop" de schuld van hun armoede is.
Dat vind ik namelijk net zo min aantrekkelijk om aan te horen.
En de P. met mij is dat ik dan rebels wordt en meer op de manier van doen ga letten dan op wat er gezegd wordt. Gemiste kans.

Verder hoop jij dat iemand nadenkt over wat jij zegt ondanks dat die persoon een opmerking maakt die uit hetzelfde hout is gesneden. Dan moet je eigenlijk ook nadenken over wat die persoon terugzegt...als je het goed wilt doen dan

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

18-04-2016 om 22:04

Ja doe ik ook

Dat zeg ik ook. Dat iemand dan best een punt kan hebben.
En nee, Facebook is misschien niet altijd het meest handige instrument.

Nou inderdaad

Voor mij waren opgelaten ballonnen altijd een blinde vlek... Ik vind het gewoon zo vrolijk en kleurrijk, ballonnen oplaten.

Maf he dat ik daar nooit zo bij stilstond. Waterballonnen liet ik wel altijd oprapen.

Dus nu maar gewoon alleen alledaagse balonnen die je zelf opblaast en na de feestdag bij het afval doet.

Kaaskopje

Kaaskopje

19-04-2016 om 18:04

Blinde vlekken.

Ik heb ook last van "gewoonte-blinde-vlekken". Dan moet ik even omschakelen naar dat het leven ook wel doorgaat zonder dat vaste patroon of gebruik.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.