Off-topic discussies
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Kowalski
22-03-2016 om 09:03
Aanslag Zaventem
Nou mensen, zeg het maar: willen we *meer* of *minder* aanslagen in West-Europa?

Tav
23-03-2016 om 10:03
kaaskopje
Omdat wij niet verantwoordelijk zijn voor de hele wereld. Wij hoeven niet heiliger te zijn dan de rest. Wij mogen het welzijn van onze eigen burgers - ook de moslims onder hen trouwens - voorop stellen als dat in gevaar is. Daar hoeft geen rechter aan te pas te komen.
Denk jij dat je welkom zou zijn in een islamitisch land als de boel hier uit de hand loopt?
En wat dat uitschakelen betreft: dat gaat heus wel een keer gebeuren hoor, er lopen in dit land genoeg mensen rond die dat wèl letterlijk nemen.

Kaaskopje
Wat dat laatste betreft, dat keur ik ontzettend af.
Wat je tweede opmerking betreft: helaas zijn er overal intolerante mensen. In sommige landen zien ze ook liever geen Nederlands voetbalfans of toeristen komen en laten ze dat soms merken ook.
Wij mogen het welzijn van onze eigen burgers - ook de moslims onder hen trouwens - voorop stellen als dat in gevaar is. ===
Het doet me deugt dat je moslims hier dan toch ook bij betrekt. In tegenstelling tot Wilders. Hij wil ze namelijk niet beschermen, maar hun aantal minderen. Dat zou hij toch gaan regelen? Wat denk je dat het met jongeren doet, als zij zich ongewenst en gehaat voelen?

Tav
Jongeren
Dat is niet fijn natuurlijk, maar ik denk dat het per saldo weinig uitmaakt voor de radicalisering. De goed geïntegreerden vinden het net zo vervelend als jij, maar zetten dan gewoon de TV naar een andere zender. De radicalen houden zich helemaal niet bezig met Wilders, maar alleen met hun ophitsende internet-imams.
Als je mijn posts tot nu toe gelezen hebt, dan weet je dat de integratie van Nederlandse moslims me juist wèl aan het hart gaat. En die wordt niet ondersteund door steeds nieuwe mensen met extremistische ideeën binnen te laten. Ook niet als die ideeën niet in daden worden omgezet. Die tussenweg wordt in Nederland helaas niet vaak gekozen. En ook op dit forum word je meestal weggeschreeuwd als je dat wel doet.

Ginny Twijfelvuur
Dat vind ik altijd zo'n kulargument
Denk jij dat je welkom zou zijn in een islamitisch land indien... Tja nee, vast niet. Maar zou je dat moeten willen dan? En kun je dat mensen die ook alleen maar hier naar toekomen omdat het leven in hun vaderland volstrekt onmogelijk geworden dan verwijten?
Ik vind van niet.
Ik snap dat de problematiek rondom de k-marokkanen, de toestroom van vluchtelingen en de meereizende extremisten serieus is. Maar ik weiger daar een complete bevolkingsgroep op af te rekenen. De plek van je wiegje maakt je niet meer of minder mens. Het geeft je wel meer of minder rechten, en ja ook ik zou niet in Turkye willen wonen, laat staan in Irak of Syrië, en ja ook ik vind mijn eigen gezin het allerbelangrijkste op deze wereld, maar ik hoop toch nog steeds in een samenleving te wonen waarin er dan ook nog voldoende ruimte overblijft voor de ander. Als de ik-ik-ik mentaiteit die ik bij sommigen proef de standaard zou worden, zou ik dat het failliet van onze samenleving vinden.

Tav
23-03-2016 om 11:03
straf
Het punt is dat het niet toelaten van mensen, omdat hen wel toelaten onze samenleving zou ontwrichten, geen straf is. Het is wel vervelend voor die mensen, maar het is geen straf en moet daarmee ook niet verward worden. We zijn tenslotte een soeverein land en daar hoort bij dat je zelf bepaalt wie je opneemt, en of er misschien goede redenen zijn om dat niet te doen.
Uitwijzing van Nederlanders zou wel een straf zijn. Maar dan zou je die straf uit het oogpunt van rechtsgelijkheid voor iedere Nederlander moeten laten gelden: de middeleeuwse straf van verbanning voor bepaalde delicten. En dat lijkt me niet zo handig in een moderne maatschappij.

Tav
23-03-2016 om 11:03
Ginny
Ik vind het wèl relevant dat er voor ons geen alternatief is als de boel hier uit de hand loopt. Dat zou ons extra moeten motiveren om te zorgen dat het niet gebeurt.

GS
23-03-2016 om 12:03
Hortensia
Quote van Hortensia: De anti-islamlobby is weer blij. Maar ze vergeten dat het gros van de moslims echt niet hierop zit te wachten. ---
Het gros van de moslims? Ik zou wel eens een echt onderzoek willen zien wat die denken. Ik denk nl niet dat het gros van de moslim-jongeren zo tegen de aanslagen zijn. Interview met pownews met amsterdamse schooljeugd en de juichtweets die er op twitter verschijnen doen toch anders vermoeden.

Ginny Twijfelvuur
23-03-2016 om 17:03
Hoezo geen alternatief?
Dat is wel erg doemdenken.
Blijven nog genoeg andere landen over. Zelfs binnen Europa zijn er nog landen met amper terreurdreiging. Maar inderdaad, we hebben het hier zo goed, dat willen we niet kwijt hè. Ik ook niet hoor. Maar dat betekent nog niet dat ik het dan oké vind dat er kinderen zijn die hun hele jeugd dreigen te moeten doorbrengen in een Turks vluchtelingenkamp.

Ad Hombre
23-03-2016 om 17:03
Kaaskopje
"waarom vul jij in hoe wij onze gesprekken voeren, verzin je ter plekke dat mijn man zijn opmerking over Istanboel schouderophalend maakte en trek je in twijfel dat wij betrokken zijn bij meer leed in de wereld dan wat Wilders veroorzaakt?"
Heb ik je verkeerd begrepen dan? Leg jij dan nog eens langzaam en zorgvuldig voor mij uit wat het betekent dat jij komt melden op dit forum dat je man's eerste reactie op het nieuws uit Brussel was dat het in Istanboel ook heel erg is.
Wat betekent dat dan? Was je daar niet trots op? Want die indruk kreeg ik nl. wel.
Dat valt dus uiteen in twee vragen:
- Waarom zei je man dat?
- Waarom vond jij dat de moeite waard om hier te melden?
Sorry voor de ondervraging, maar als ik niet goed invul, hoe moet het dan wel?

Sinilind
23-03-2016 om 18:03
Moslims
Je kan niet al die mensen die op de vlucht zijn uitsluiten van asiel omdat er een paar ertussen zijn die terroristische doeleinden hebben. Wat zal het zijn? 0,2 of 0,5% die misschien kwaad willen? De rest zijn mensen zoals ik.
Ik heb een paar kinderen van vluchtelingen in de klas. Niet uit Syrie, het is nog te vroeg, maar uit andere landen (Afghanistan, Erythrea onder andere). Ze zijn zo boos om die aanslagen, ze denken erover na, ze praten erover met andere leerlingen in de klas.
We zullen wel met terrorisme moeten leren leven ben ik bang. En ja, ik ben bang. En ja, ik ga waarschijnlijk dingen laten om niet in gevaar te komen. En ja, ik hoop echt dat ik de kracht zal vinden om niet alle moslims te gaan haten mocht er ooit een naaste van mij omkomen bij zo'n aanslag.
Overigens, een nicht van mij heeft een restaurant in Parijs, in de straat waar "Le Petit Cambodge" staat. Ze heeft een paar kennissen verloren. Haar beste vriendin heet nog steeds Zineb..
Sini

roefel
ad ombre
Gewoon. Manlief komt binnen, zijn vrouw zegt: Erg hè, en manlief antwoord: ja, net zo erg als in Istanbul. Als je daar wat achter zoekt zegt het meer over jouw als manlief. Als jij de levens van Belgen méér waard vind dan Turkse levens (of Tunesische of Nigeriaanse of Pakistaanse om maar een paar plaatsen te noemen waar óók slachtoffers van terrorisme zijn) kun je jezelf racistisch noemen. Manlief bedoelde dat er elders in de wereld ook aanslagen met slachtoffers zijn. Meer niet.

roefel
o ja
En ik vraag me af waarom je in godesnaam Wilders en Noord-Korea er aan zijn haren bijsleept. Leg eens de link tussen Wilders, Noord-Korea en de bomaanslagen in Brussel?

AnneJ
Pacifisme
Zoon had eindelijk eens genoeg van dat VVD/PVV gebral van zijn klasgenoten, waar hij meestal moeite doet om het te begrijpen en mee te bewegen, en kwam ineens links van het midden thuis.
Dat mensen zo blij zijn met de militarisering van de samenleving. Agenten die na een week training met een karabijn gaan lopen. Wat dat allemaal niet kost voor de handel dat al die vrachtwagens weer in de rij bij de douane komen staan. De gewone burger heeft er meer last van dan de jihadisten.
Schiphol gaat echt niet zoals in israel op slot en een aanslag kan nog steeds plaat vinden in de vertrekhal maar nu staan er gewapende marechaussees bij. Lekker dan.
En wat denk je dat dat teweeg brengt als geprofileerde jihadisten getarget worden. Als ze niet neergeschoten worden in de paniek, dan voelen ze zich nog meer gemarginaliseerd (ja, komt u maar: eigen schuld, ouders enzovoort). Verpaupering en rechteloosheid aan de grenzen met opgesloten vluchtelingen.
Het is alleen maar een gevoel van veiligheid maar men beseft niet wat dat op de lange duur in de samenleving zelf teweeg brengt, al die wapens bij een 'vierde macht'.
Afijn, heb hem maar even laten tieren. Nadat hij wat gegeten had en een uurtje gelongboard was hij weer kalm geworden. Ze doen maar.

Flanagan
23-03-2016 om 19:03
Bezorgdheid
Gisteren las ik dat de derde dader gevlucht was in een donkere Audi, richting Duitsland. Later op de dag was nabij CS A' dam een zwarte auto klemgereden door de politie. Een bliksemactie waar ook bij geschoten werd. De mensen in de bus ernaast, raakten in paniek en doken op de grond. Er spook even door mijn hoofd, ' het zal toch niet?'.. Even later verscheen op at5 een foto van de auto: Gelukkig, geen audi.
Ik ervaar geen angst als ik aan het winkelen ben in een multiculturele wijk. Maar het is toch een onbehaaglijk gevoel dat tussen de mensen een lijpkees rondloopt die er geen moeite mee heeft zich zelf op te offeren. En dan vraag ik mij af :' Voor wat?'.

Ginny Twijfelvuur
23-03-2016 om 20:03
Was eigenlijk van plan om gisteravond naar het zuiden van het land af te reizen, maar dat trok me toch ook niet zo. Je weet nooit wat je op zo'n dag dan tegenkomt. Ik ben dus maar thuisgebleven.
Maar dat was gisteren even, toen er nog van alles in beweging was. Ik denk dat ik verder gewoon doe wat ik altijd doe. Het gevoel van onveiligheid zakt ook wel weer weg na een tijdje.

Tav
23-03-2016 om 22:03
gevoel van onveiligheid
Dat zal wel blijvend zijn na nog een paar aanslagen, maar we zullen er mee moeten leren leven. Gewoon altijd alert zijn op rare pakketjes en vreemd gedrag, net als in Israël. En niet denken dat je alles kan voorkomen.
Het probleem is dat dit alles vroeg of laat tot een burgeroorlog kan leiden. De machthebbers blijven maar mensen toelaten omdat anders hun Europese bazen boos worden, terwijl een groot deel van het volk (vaak niet de best gebekten) dat niet wil. Wilders gaat heus niet aan de macht komen, vanwege het cordon sanitaire, dus dat alles blijft ondergronds en steeds meer verbitterd. Aan de andere kant voelen de jihadisten zich steeds machtiger en onschendbaarder. Bij elk succes winnen ze aanhang onder jonge heethoofden, die ook nog zonder ophouden blijven binnenstromen. Dat gaat een keer mislopen en dan weet ik echt niet waar dat op uitloopt. Brrr.

Kaaskopje
Wat ik daarmee aan wilde geven, is dat het terecht is om te beseffen dat zich verder weg net zulke drama's afspelen. Terecht dus dat hij dat zei. Ik ben daar niet trots op. Ik vind het vanzelfsprekend. Waarom zou ik dat in dit draadje níet vertellen? We bespreken toch o.a. wat dit met ons doet?
Het is nu verder aan jou in welk tempo je dit wilt lezen.

Kaaskopje
Welnee. We krijgen hier niet zomaar burgeroorlog! In een negatief scenario kan ik me wel voorstellen als bepaalde groepen in beweging komen door de ophitsende taal van Wilders.
http://www.krapuul.nl/wp-content/uploads/Screenshot-DSDA-i.png

Tav
23-03-2016 om 23:03
Tjonge...
Dat klinkt eng, maar vooralsnog behoorlijk amateuristisch. Maar je weet niet of en hoe het zich verder ontwikkelt. En de jihadisten kun je beslist niet amateuristisch noemen. Ik hoop dat de AIVD een beetje oplet. En de politiek ook, want die lijkt maar door te denderen en heeft geen adequaat antwoord.
Op korte termijn zie ik ook weinig gevaar, zolang je een beetje uit de buurt van aanslagen weet te blijven. Maar op de lange termijn wel. Er is echt wel iets aan het veranderen in Europa en de uitkomst lijkt me heel onzeker.

Flanagan
24-03-2016 om 00:03
Kissies aan?
Het lijstje van Kaaskopje zie ik niet zo snel gebeuren maar de strategie van de ira eerder. De strategie van de ira kende vele onschuldige slachtoffers in een strijd om geloof en macht. Frappant dat in België ook familieleden een rol speelden. Het lijkt er mi. op dat het geen doorgeslagen,naar het hoofd stijgende hormoonstuiters zijn die in West -Europa hun weg kwijt zijn. Maar ideologiën die binnenshuis bodem krijgen. (Net als de ira).
Is het zo vreemd dat dit in mij opkomt?
Er zijn ook drie Nederlanders vermist. Ik hoop dat hun familie ze levend terug vinden.
Eén lichtpuntje, die ira is ook ontmanteld.

AnneJ
24-03-2016 om 01:03
Bij Pauw
http://www.npo.nl/pauw/23-03-2016/VARA_101377290
Mahmoud Tighadouini @MahmoudTigha Mar 22
IS zou willen dat ik mijn gap zou haten of vermoorden. Maar IS kan de pot op. Wij laten ons niet verdelen. #Respect
Twee vrienden vertellen bij Pauw hoe de een radicaliseerde en de ander door discriminatie zich ging afzetten. Het kwam goed.
Minuut 39.18

Tav
24-03-2016 om 12:03
Flanagan
Dat lichtpuntje van de IRA, daar zat ik ook aan te denken inderdaad. En daarbij kan familie van zowel daders als slachtoffers een grote rol spelen. Tenslotte lopen moslims ook risico, dat bleek ook in Parijs. Hopelijk maken wij nog mee dat het goed komt. Maar dan zal er wel het een en ander moeten veranderen binnen de moslimgemeenschap.

Half a twin
24-03-2016 om 13:03
Verandering overal
Tav hoezo alleen verandering binnen de moslimgemeenschap? Ook wij blanke Nederlanders, oost europeanen, latino's en weet ik veel wie allemaal moeten onze houding ten opzichte van moslims veranderen. Wij moeten stoppen met de islam de schuld geven van deze aanslagen, zij moeten aanvaarden dat onze westerse normen en waarden anders zijn en in die andere normen en waarden geen bedreiging zien.
Ik schrijf nu wij en zij maar weet ook wel dat het niet om iedereen gaat. Het zijn maar kleine groepen fanatici die elkaar te vuur en te zwaard bestrijden. Dat moet stoppen door een veranderde houding van BEIDE partijen.

Temet
24-03-2016 om 14:03
Flanagan
Wel een verschil: de IRA deed niet aan zelfmoordaanslagen (er heeft zich wel eens iemand opgeblazen, maar dat was per ongeluk). Ander verschil: de IRA vond vziw vertegenwoordigers van het Britse gezag (en verder natuurlijk protestantse paramilitairen en verklikkers uit eigen kring) een legitiem doelwit en zag er geen been in om dergelijke lui op te blazen, maar verder waren de bomaanslagen er niet op gericht zoveel mogelijk slachtoffers te maken. Ik heb het nog eens nagezocht en het was inderdaad zoals ik me meende te herinneren: een bomexplosie werd voorafgegaan door een waarschuwing (daar waren meen ik vaste codewoorden voor) zodat het betreffende gebied ontruimd kon worden.
De ontwrichting van de samenleving op zichzelf was het doel, niet de ontwrichting door zoveel mogelijk burgerslachtoffers. De IRA deed vziw ook niet aan spijkerbommen.
Er zijn overeenkomsten, maar ik vrees dat er ook een heleboel verschillen zijn dus rendementen uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst.
Groeten,
Temet

Tav
24-03-2016 om 14:03
Welnee half a twin
Dat vind ik nu weer typich iets voor de elite die er zo'n puinhoop van heeft gemaakt. Niemand bestrijdt moslims te vuur en te zwaard alleen maar omdat zij moslims zijn. Bovendien was er toen ik jong was beslist niet meer discriminatie van moslims dan van andere minderheden. Je had toen eerder een probleem als je zwart was; moslims werden wel interessant gevonden. Dat is langzaam maar zeker veranderd.
En voordat er weer iemand gaat schreeuwen: nee, natuurlijk reken ik dit niet ALLE moslims aan. Bij mensen die ik ken denk ik er helemaal niet over na of het nou moslims zijn, dat zou veel te vermoeiend zijn! Maar het wordt wel tijd dat ze in het algemeen grote schoonmaak gaan houden in hun gemeenschappen en dat kunnen wij niet voor ze doen. Want op grote schaal mensen vermoorden is toch echt wel wat erger dan de voorkeur geven aan mensen die op je lijken bij een sollicitatie. Ook niet goed, maar die twee dingen op één lijn zetten slaat nergens op.
Kom op, we hebben het hier niet over de Roma in Oost-Europa. Die hebben reden om verbitterd te zijn. Zoals ik al eerder zei: nooit hebben minderheden het zo goed gehad als hier en nu. Ze lijden niet onder restricties, krijgen onderwijs en gezondheidszorg, en als ze geen werk hebben hoeven ze niet te verhongeren. Als iemand een piepje tegen ze geeft, springt half Nederland daar bovenop. Heel wat beter dan hoe ze het in alle islamitische landen zouden hebben gehad. Toch voelen sommigen zich tekort gedaan, want ze willen "respect", m.a.w. ze willen de baas zijn. Daar zit het probleem. Alle minderheden lijden wel eens onder discriminatie, maar de meesten kunnen daarover de schouders ophalen en gewoon nog een tandje harder werken. Vervelend, maar als je naar de rest van de wereld kijkt valt het hier echt wel mee.
En moslims moeten ook eens ophouden elkaar te vermoorden omdat de een het geloof zus beleeft en de ander zo. Ook dat doen wij ze heus niet aan, dat kunnen ze prima zelf.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.