Kinderopvang Kinderopvang

Kinderopvang

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Ziek van het kdv?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Chocobo

Chocobo

12-07-2010 om 09:07 Topicstarter

De gevolgen van geen kdv meer

Zo, het eerste weekend achter de rug met in de voorafgaande week geen KDV.
Geen snotneus, geen koorts, geen verminderde eetlust.
En een blije Chocobo-dochter. Ze heeft nog nooit zo veel gebrabbeld als afgelopen week.
Tot nu toe ziet het er allemaal erg goed uit, ben benieuwd op de middellange termijn.

Groetjes Chocobo

Chocobo

fijn dat het voor jou helpt. Hou het wel rekening mee dat het tijdelijk kan zijn. Zoonlief is aan de lopende band verkouden, maar dat hoeft niet perse door de creche te komen. Nu hopen dat je een goed opvangadres voor haar vindt.

Groetjes

Verschillende soorten opvang?!

"We hebben naast het KDV al een gastouder en daar is ze ontzettend happy. IPV het KDV zijn we nu dus in gesprek met een tweede gastouder."

Begrijp ik het goed dat je hoe dan ook twee verschillende soorten opvang per week hebt? Ofwel kdv en gastouder, ofwel gastouder 1 en gastouder 2? Dat lijkt mij erg onrustig, i.v.m. hechting en zo. Is het niet mogelijk om voor één soort opvang te kiezen? Als je goede opvang zo belangrijk vindt (terecht!) dan lijkt het mij ook belangrijk om voor één soort opvang te kiezen.

Destijds hadden wij aanvankelijk ook voor een soort gastouder (eigenlijk eenpersoons kdv) gekozen, maar ondanks zorgvuldige overwegingen en goede referenties constateerden we op de eerste dag e.e.a. dat ons vertrouwen schaadde. "Hechting" was ons belangrijkste argument om voor huiselijke eenpersoonsopvang te kiezen, maar ja andere zaken moeten ook in orde zijn. Deze vrouw leek het niet in haar eentje goed (meer) een te kunnen en dat te bagateliseren. Dat lijkt mij ook bij gastouders een gevaar (en die hebben dan ook nog geen echte opleiding). Ze hebben geen collega's die kunnen corrigeren en inspireren.
We zijn toen toch naar een goed kdv gegaan en daar uiteindelijk heel tevreden mee. Het wennen ging moeilijk, maar ze hebben dat heel goed opgepakt. Voor ons zoontje was het heel belangrijk dat er één leidster elke dag was als hij er ook was. Toen kwam een periode dat het o.k. ging. En tegen de tijd dat hij twee jaar was begon hij het echt leuk te vinden. Nu gaat ons zoontje er echt met heel veel plezier naar toe en hij praat er thuis ook vaak over. De andere kinderen en leidsters van het kdv zijn duidelijk belangrijk voor hem. Ze hebben goede faciliteiten (tuin, zandbak, goede fietsjes e.d.) en ze doen daar andere dingen dan wij thuis, en ze hebben goede pedagogische uitgangspunten (soms verrassend en leerzaam voor ons, dat vind ik ook leuk). En tja hij heeft inderdaad vaak een snotneus, en ook al waterpokken en vijfde/zesde ziekte gehad - en wij ook in lichte mate... Maar hij is zelden erg ziek en ik vind het niet onoverkomelijk.

Ja ik heb ook wel eens gedacht: oef wat een virussen en ziektetjes halen we via het kdv in huis! Aan de andere kant, de kinderziekten moet hij sowieso een keer krijgen, beter vroeg dan laat (zolang het maar niet een hele jonge baby betreft).

Een groot voordeel van ons kdv vind ik de grote professionaliteit en de geïnspireerde en opgewekte sfeer. De pedagogisch medewerksters geven echt de indruk dat ze daar met plezier werken en dat lijkt mij heel belangrijk voor de kinderen.

Maxime.M

Maxime.M

13-07-2010 om 19:07

Ander verhaal

Hoi,

Mijn kinderen hebben niet op een kinderdagverblijf gezeten, ze zijn tot hun vierde een paar dagen per week bij oma geweest. Ook gingen ze twee ochtenden per week (vanaf hun tweede) naar een peuterspeelzaal.
Heb nooit ziekere kinderen gehad dan de rest van de lagere school kinderen, dus het argument dat kinderen die niet naar een KDV zijn gegaan op de lagere school vaker ziek zouden zijn gaat hier niet op. Tevens heb ik een aantal vriendinnen die hun kinderen ook niet op een KDV hebben gehad en daar waren ze ook niet ineens allemaal ziek vanaf groep 1 hoor.
Ik snap wel dat het leuker is voor kinderen om met andere kindjes te spelen, maar de rust die mijn kinderen hadden tot hun tweede jaar bij oma vond ik ook wel prettig. (en ze zijn er beslist niet contactgestoord van geworden ofzo . Waar ik het wel mee eens is, is dat je bij een KDV weet dat er voldoende sociale controle onderling is, en bij een gastouder weet je gewoon niet of ze lief genoeg zijn, natuurlijk is de gastouder lief als jij daar bent, maar het zou zo kunnen dat ze in een kenau veranderd als je vertrokken bent.
Het is gewoon lastig, maar ik lees dat Chocobo al goede ervaringen heeft met een gastouder, dus dan is dat gewoon een prettiger gevoel voor jullie.
Ik vind trouwens wel sommige reakties nogal over de top gaan hoor (memo naar gastouder van Hanne) nergens voor nodig toch om zo lullig tegen een ander te gaan doen? Alleen maar omdat je van mening verschilt?

Maxime

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.