Kinderopvang Kinderopvang

Kinderopvang

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Freelancer en kinderopvangtoeslag

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

10-02-2012 om 11:02

Klopt niet helemaal miriam

Ook met een HBO-salaris is het bijna onmogelijk om de kosten voor kinderopvang helemaal zelf te betalen. De meeste kinderopvangorganisaties hebben een uurtarief van rond de 6,20 euro (boven de subsidiegrens). Als je dan 2 kinderen op de opvang hebt, zou je al meer dan 12 euro netto moeten verdienen om dat te bekostigen. En dan heb je daarbij nog het verschil tussen contracturen en opvanguren. De minister vindt ook dat je dat maar met je opvangorganisatie moet uitvechten, maar het is praktisch onmogelijk om alle klanten een maatwerkcontract te geven.

Sahara

Sahara

10-02-2012 om 11:02

Miriam

Ik heb een baan op HBO niveau. Man op WO+. Ik zou dolgraag willen dat de KOT zou vervallen maar dan graag helemaal terug naar 2002/2003.

In 2002/2003 betaalde mijn werkgever 1/3 van de kosten van de opvang. De rest betaalde wij zelf. Later mocht dat niet meer en mocht mijn werkgever nog maar 1/6 betalen. Helaas betaalde werkgever manlief niets. Kinderopvang werd toen voor 3 kinderen tijdelijk zo duur dat er van mijn inkomen geen cent overbleef. Ach, dat was maar een paar maanden dus vooruit.

Toen kwam de KOT. Opeens kregen wij geld van fiscus maar gingen ook de tarieven enorm omhoog. Erg schoten wij er dus niet mee op.

Nu krijgen wij voor onze jongste nog steeds een 1/3 terug. Verder geen KOT maar zijn de tarieven ongeveer verdubbeld.

Ik zie het nog niet gebeuren dat de tarieven weer dalen naar het oude niveau van voor de KOT.

En even voor je beeldvorming. De kinderopvang voor onze jongste is voor 3 dagen € 998,00. Daarvan krijgen wij € 275,00 terug. De rest betalen wij zelf. Dan hebben wij nog twee kinderen een middag naar de BSO.

Als wij volgend jaar ook die 1/3 niet meer krijgen (dat is dus die 1/3 die mijn werkgever met alle liefde voor het personeel wil betalen)dan zijn wij weer zoveel kwijt aan kosten voor de kinderopvang dat het voor ons persoonlijk beter uitkomt als ik tijdelijk stop met werken en zodra de jongste weer naar school gaat een baan te zoeken.

En hoewel ik graag werk. En ook heel goed in mijn werk ben merk ik dat ik steeds vaker overweeg om echt te stoppen. Is èn goedkoper èn rustiger voor de kinderen. Nu ren ik mij een ongeluk om werk en kinderen met elkaar te combineren.

Economische betekenis

Ten eerste: deel de kosten voor kdv met je man. Ieder de helft. Dan hou je ineens een stuk meer over van je salaris.
Ten tweede: Ja, de kdv kosten zijn veel te hoog. Net als de huizenprijzen. Niet omdat dat moet, maar omdat het kan. Alleen formele opvang geeft recht op belastingteruggaaf, dus kiest iedereen daar voor. Geen belastingteruggaaf, terug naar informele opvang.
Ten derde: "En even voor je beeldvorming. De kinderopvang voor onze jongste is voor 3 dagen € 998,00. Daarvan krijgen wij € 275,00 terug."
Tel het op je vingers na. 998 - 275 = 723 Dat is 241 euro per dag. 30 euro per uur (uitgaande van 8 uur per dag). Moet je niet gewoon iemand inhuren voor 3 dagen in de week met een salaris van de helft? Die kan nog een wasje voor je draaien ook. En het is rustiger voor de kinderen.
"En hoewel ik graag werk. En ook heel goed in mijn werk ben merk ik dat ik steeds vaker overweeg om echt te stoppen."
Zeg dat maar tegen je baas. Wie weet wil hij je nog tegemoet komen ook. Hij mag best betalen voor kdv. De kwestie is dat dat invloed heeft op de belastingtoeslag. Maar dat maakt jou toch niet uit, als het netto op hetzelfde uitkomt?
De centrale vraag is of jij met die baan van enige economische betekenis bent. Niet alleen jij trouwens, maar alle vrouwen (helaas, de dames betrekken het nog steeds op zichzelf) met een baan waarin ze stevig verdienen.
Wil je baas je kwijt, of gaan werkgevers nu wél over de brug komen met wat extra geld voor opvang?
Groet,
Miriam Lavell

Op de kleintjes letten

Lagere inkomens kunnen ook mét toeslag de formele kdv niet betalen. Het is in die sector inderdaad net als HRA, een subsidie voor beter betaalden.
Ondertussen val ik van mijn stoel van de bedragen die Sahara noemt. Kun je nog zoveel verdienen, maar waarom in vre-des-naam zou je 30 euro per uur aan opvang uitgeven als het ook voor de helft kan?
Verdien je dan te veel om op de kleintjes te letten?
Groet,
Miriam Lavell

In de war

Ik ben er helemaal van in de war. Sahara, bedoel je dat je 998 per maand moet betalen voor 3 dagen opvang per week? Dan heb je het over 83 € per dag. Tientje per uur.
Dat lijkt me een probleem als je in de schoonmaak werkt.
Maar dat is toch niet zo?
Groet,
Miriam Lavell

vlinder72

vlinder72

10-02-2012 om 13:02

Economische betekenis

Vast niet. Mijn werk kan ook best door iemand anders gedaan worden.

Voor klanten zou dat misschien wel jammer zijn. Ik werk op een klachtenafdeling van een bank. Ik kan klanten echt helpen met hun problemen. Ik weet precies waar ik moet zijn. Bij wie ik een probleem neer kan leggen en hoe iets opgelost kan worden. Ik ben beslissingsbevoegd dus kan echt iets doen.

Maar van belang? Tja, niemand is onmisbaar. Als ik nu ontslag neem zullen mijn collega's het erg jammer vinden. mijn teamleider ook. Mijn werkgever zal waarschijnlijk denken "dat is er weer een minder op de loonlijst".

En kosten bewust?

Ik weet niet wat jij in je hoofd hebt. Maar ik ga niet iemand zwart betalen om drie dagen op mijn kind te passen. Waar haal ik trouwens iemand vandaan? Van Marktplaats of zo? En wij hebben ooit een gastouder gehad. Dat was geen succes. Als zij ziek was of op vakantie was hadden wij een probleem.

Op school is iemand die tegen betaling kinderen meeneemt naar huis. Veel goedkoper dan de BSO maar mijn dochter speelt daar wel eens en ik word daar niet blij van.

Kinderen mogen onbeperkt snoepen en chips eten. Ze kijken de hele middag t.v. of spelen op de WII. Het huis ruikt vreselijk naar rook. Dus vast heel goedkoop maar niet waar ik mijn kind naar toe wil brengen. Dan maar de BSO en kinderdagverblijf.

Onze zoon wordt dit jaar drie. Als hij naar school is (nog een jaar dus) hebben wij nauwelijks nog kosten. Een middag BSO is lang niet zo duur. En aflopend want onze oudste gaat al niet meer naar de BSO. Onze tweede zal nog maximaal 2 jaar gaan.

jeltje

jeltje

Miriam, dat lijkt me idd een maandbedrag voor 3 dagen per week. Kan niet anders.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Daar ga je al

"Vast niet. Mijn werk kan ook best door iemand anders gedaan worden."
Hoppeta, daar ligt de emancipatie weer op de gat.
Ik vind het best hoor. Maar vlinder (ik stel het even scherp) als jouw werk van geen betekenenis is, of misschien van geen andere dan dat je 'er ook eens even uit' bent, dan moet je maar thuis gaan zitten.
Veel te duur om jouw hobby te betalen via fiscale voorzieningen.
Ik heb het overigens niet over zwart betalen gehad. Gewoon wit. Bij 3 dagen in de week hoef je er niet eens een loonbelastingadministratie voor te voeren.
Ja, iemand vinden en ja.. er kan van alles gebeuren. Maar dat kan op een kdv ook.
Hoe dan ook: niets rechtvaardigt het via de belasting moeten subsidieren van vrouwenangsten.
Groet,
Miriam Lavell

Ik hoop het maar

Jeltje, ik weet het niet, ik hoop het maar. In mijn tijd moest je alles zelf doen en tegen de tijd dat er kdv was, was het niet zo achterlijk duur.
De som wordt wel eenvoudig met 998 per maand. Kennelijk kost opvang ca 10 euro per uur. Deel het met manlief en je komt op 5 euro de man.
Daar rolt ook een aardig budgetteringsschema uit: reken 8 uur opvang per werkdag. Man 5, vrouw 3 = 8 x 8 = 64 x 5€
Dat is een budget 320 euro in de week.
Kun je daarna besluiten of je dat geld aan de kdv gunt, of dat je er toch liever iemand voor in huis hebt (of je moeder een baantje gunt).
Megavoordeel: komt er nog een kleintje, dan wordt het niet duurder.
Groet,
Miriam Lavell

sahara

sahara

Miriam: emancipatie (o.t.)

Niemand is onmisbaar. Hoewel ik dat natuurlijk wel stiekem hoop . Dat heeft niets met emancipatie te maken. Mijn mannelijke collega's zijn net zo goed vervangbaar.

Sterker nog. Een paar jaar geleden ontvingen mensen bij een bank nog brief waarin letterlijk stond dat je niet onmisbaar was en gerust weg mocht gaan.

Oja, mijn moeder woont 1,5 uur rijden bij ons vandaan. Mijn vader heeft longkanker (even nadenken voordat je dat soort dingen schrijft, is een beetje vervelend). Ik gun mijn moeder best een "baantje" maar ik denk niet dat dat erin zit en ze heeft ook op dit moment andere dingen aan haar hoofd. Mijn schoonouders zijn 75 jaar. Die kunnen ook niet meer zo makkelijk even op vier kleinkinderen passen. Mijn schoonvader is na jaren en jaren als vrachtwagenchauffeur gewerkt te hebben ook wel een beetje op.

En het is natuurlijk 998 euro per maand. Blijkbaar vind jij dat helemaal niet veel. Ook goed. Ik wel. Zeker als je dat vergelijkt met de prijzen van een paar jaar geleden (zelfde opvang, zelfde lokatie). Maar ik hou hier wel over op.

Ik blijf als geemancipeerde vrouw voorlopig gewoon werken (doe ik ook al jaren en jaren). Mijn man ook en wij redden het samen prima.

Het begint net

Sahara:"En het is natuurlijk 998 euro per maand. Blijkbaar vind jij dat helemaal niet veel. Ook goed. Ik wel. Zeker als je dat vergelijkt met de prijzen van een paar jaar geleden (zelfde opvang, zelfde lokatie). Maar ik hou hier wel over op. "
Doe dat nou niet, het begint net.
Natuurlijk is 998 veel geld, je zal het maar als opslag krijgen. Maar het is minder dan je salaris. Er is geen reden om te doen alsof je beter af bent als je stopt met werken. Zeker niet als je de kosten evenredig over jouw salaris en dat van je man verdeeld (hij 5/8, jij 3/8).
Het is net hoe je het bekijkt.
Bovendien is 998 € zoveel dat je ook alternatieven hebt. Namelijk iemand bij je thuis inhuren die ook nog een wasje voor je kan draaien.
Dat hoeft je moeder niet te zijn. Het kan ook een buurvrouw of mbo-kinderverzorging afgestudeerde. Voor 715€ bij 3 dagen per week, betaal je zo iemand keurig het bruto minimumloon.
Duseh... kijk even om je heen wat de alternatieven zijn voor fiscale voordelen. Je kunt het voor jezelf nóg beter doen als je wilt.
Groet,
Miriam Lavell

Vic

Vic

10-02-2012 om 15:02

Volgens mij hebben we precies dezelfde discussie al eens gevoerd, inclusief de voorbeelden over goedkopere opvang Ik zie het nog niet gebeuren. Mijn BSO kost bruto 'maar' 520 euro, dus dat valt nog te behappen, maar in het verleden was de rekening rond de 1500 euro. Daar zat 4 dagen kdv bij, dus dat had echt niet veel goedkoper gekund met een MBO-nanny. Sowieso laten die vrouwen zich ook niet afschepen met het minimumloon. De kinderopvangbranche heeft ook een CAO.

Keuzes maken

Vic:"Ik zie het nog niet gebeuren. "
Dat mag. Je bent vrij de voorkeur te hebben voor kdv (wel grappig overigens: het archief staat bol van gedreven berichten van personen die er juist alles aan deden om van het kdv weg te blijven. Voor de subsidie natuurlijk ;-)
"Mijn BSO kost bruto \'maar\' 520 euro, dus dat valt nog te behappen,"
Dan zijn we het erover eens dat fiscale tegemoetkoming niet nodig is (wel lekker natuurlijk en best vervelend als je het weer in moet leveren, maar nodig is iets anders).
Vic:"maar in het verleden was de rekening rond de 1500 euro. Daar zat 4 dagen kdv bij, dus dat had echt niet veel goedkoper gekund met een MBO-nanny. "
Natuurlijk wel. Een bruto minimumsalaris voor een volwassene komt niet eens aan 1500 euro. 4 Dagen in de week is nog goedkoper en onder de 23 ben je alweer goedkoper uit.
"Sowieso laten die vrouwen zich ook niet afschepen met het minimumloon. De kinderopvangbranche heeft ook een CAO."
Ja, en die begint gewoon bij het minimumloon.
Het is niet erg om het zelfstandig zoeken van een oplossing buiten KDV om als een probleem te zien. Geen schande om dan toch maar voor KDV te kiezen. Maar dan ook niet klagen over de prijs. Het kost wat, maar dan heb je ook wat.
Groet,
Miriam Lavell

marinade

marinade

10-02-2012 om 20:02

Cao kinderopvang

Even wat kale salarisfeiten: een gediplomeerde pedagogisch medewerker wordt gewoonlijk ingeschaald in schaal 6, soms schaal 7. Startsalaris schaal 6 is dan 1773,- p/m bij 36 uur. Ook als je jonger dan 23 jaar bent. Minimumloon bij 23 jaar en ouder is 1446,60. Toch wel een verschil, lijkt me.

Wat zit je jezelf nou wijs te maken?

Yeah, right. Dus die meisjes die van het mbo 2/3 kinderopvang komen en in het kdv de kinderen van hun natje en droogje voorzien, hebben een startsalaris van 1773 €. Dat geloof je toch zelf niet?
Is ook niet zo hoor. Ze beginnen gewoon in schaal 1 met minimumloon. Er loopt hooguit een leidinggevende rond in een hogere schaal.
Kijk maar na in de CAO
Maar bovendien: je wilt toch wérkelijk niet beweren dat je per se iemand met die opleiding wilt?
Ach, mag natuurlijk wel. Maar dat kost geld. Geld dat je zelf moet schuiven. Belastingvoorzieningen voor dit soort wensen vind ik onterecht.
Groet,
Miriam Lavell

marinade

marinade

10-02-2012 om 21:02

Ik maak jou niets wijs

Verdiep je even in het functieboek en de functiematrix behorend bij de CAO Kinderopvang. Voorbeeld: schaal 2: huishoudelijk medewerker op een KDV, schaal 3 groepshulp (lichte ondersteuning), dat zal mbo niveau 2 zijn. En ja, schaal 6 is voor het mbo-meisje (jouw woorden) met SPW 3.
In het functieboek ook een uitputtend overzicht van afgeronde opleidingen die kwalificeren voor werken in de kinderopvang.
Het staat je uiteraard meer dan vrij om deze CAO een monster te vinden, maar je zult het ermee moeten doen.
Zorgen, lesgeven etc. etc.: dat kan toch iedereen, nietwaar. Dus graag op een koopje.

Moederen

Marinade:'Verdiep je even in het functieboek en de functiematrix behorend bij de CAO Kinderopvang."
Welnee, waarom zou ik? Wat heeft het in vredesnaam met opvangtoeslag of goedkopere alternatieven te maken?
Wat wil je bewijzen?
"Zorgen, lesgeven etc. etc.: dat kan toch iedereen, nietwaar. "
Vooruit, noemen we het moederen. Meer is niet nodig bij je thuis met je eigen kinderen.
Je hebt helemaal geen voor instituten geschoold huishoudelijk medewerker nodig, laat staan een 'groepshulp'.
Groet,
Miriam Lavell

marinade

marinade

10-02-2012 om 22:02

Bewijzen?

Niets, waarom zou ik? En klopt, voor thuis kun je vragen wie je wilt, en betalen wat je wilt missen. Kan heel goed uitpakken, rust geven, verrijken, whatever. Is niets mis mee. Maar in een kinderdagverblijf ben je er niet met het minimumloon. Da's alles. Fijne avond verder.

Relevantie?

"Maar in een kinderdagverblijf ben je er niet met het minimumloon. Da\'s alles. Fijne avond verder. "
Ik mis de relevantie van deze opmerking voor deze discussie.
Ik moet raden: Ik heb niet gezegd of willen zeggen dat KDV's hun personeelskosten drie keer over de kop gooien in de rekening naar hun klanten.
Maar schaal 1 bestaat ook:minimumloon. Zonder titel, zonder functienaam, maar ze werken er ook. Moet ook wel, anders zou het niet uitkomen met een tarief van 6,20 per uur.
Omgekeerd: ja, die KDV's zijn behoorlijk duur opgetuigd met hun CAO's, functie-eisen en pretentieuze pedagogische dinges.
Dat was onderdeel van het primamidespel. Net doen alsof kdv onmisbaar is om de kinderen der Nederlanden groot te brengen. Dat rechtvaardigde in hoge mate het toeslagencircus. Dat dan toch weer jammergenoeg getoucheerd wordt door de klasse die die opvoeding van buiten juist weer niet zo nodig heeft.
Gewone mensen kunnen al dat 'moois' ook met toeslag niet betalen.
Zijn we toch weer terug bij het onderwerp.
Groet,
Miriam Lavell

Monet

Monet

11-02-2012 om 09:02

Hoho

M: jij schrijft: Maar schaal 1 bestaat ook:minimumloon. Zonder titel, zonder functienaam, maar ze werken er ook. Moet ook wel, anders zou het niet uitkomen met een tarief van 6,20 per uur.

Mag ik je even uit deze droom helpen? In de kinderopvang wordt elke ped. medewerker in schaal 6 betaald, elke geregistreerde kinderopvangorg. is nl. verplicht zich te houden aan de CAO Kinderopvang. Er zal dus nooit een ped. medewerker tegen minimumloon werken, nergens. Er zijn groepshulpen, met een nivo 2 opleiding, die in schaal 5 worden betaald, maar zijn worden niet ingezet op een formatieplaats van een ped. medewerker. De controle hierop heeft onder andere plaats bij de inspectie door de GGD.
Jouw bewering in deze slaat de plank dus echt volledig mis.

Begrijp ik het nog niet

Wat doet dat er toe? Heb ik ergens beweerd dat kdv medewerkers niet cao conform worden betaald?
Denk jij (denken ouder) dat alle kdv medewerkers HBO geschoolde pedagogisch medewerkers zijn?
Groet
Miriam Lavell

Monet

Monet

11-02-2012 om 11:02

Jammer

Zie hier jouw beweringen:
Dus die meisjes die van het mbo 2/3 kinderopvang komen en in het kdv de kinderen van hun natje en droogje voorzien, hebben een startsalaris van 1773 €. Dat geloof je toch zelf niet?
Is ook niet zo hoor. Ze beginnen gewoon in schaal 1 met minimumloon. Er loopt hooguit een leidinggevende rond in een hogere schaal.
en in een andere posting:
Maar schaal 1 bestaat ook:minimumloon. Zonder titel, zonder functienaam, maar ze werken er ook. Moet ook wel, anders zou het niet uitkomen met een tarief van 6,20 per uur.

Lijkt me voldoende geknip en geplak om jou te laten zien dat je gewoon zit te verkondigen dat ped. medewerkers in een veel lagere schaal worden betaald dan dat werkelijk zo is.

En dan nog even een antwoord op jouw vraag:
Nee, ik denk zeker niet dat alle ped. medewerkers HBO-geschoold dienen te zijn. Dat is dan ook niet de eis die de CAO aan ped. medewerkers stelt. MBO-3 is de eis, heb je HBO dan is dat soms mooi meegenomen, je krijgt alleen geen cent meer betaald als de collega met MBO-3, simpelweg omdat de CAO maar 1 functie van ped. medewerker kent.

Fijn om te weten

Monet, je voert een andere discussie dan ik.
Maar goed, ik ga even met je mee.
Monet:"Lijkt me voldoende geknip en geplak om jou te laten zien dat je gewoon zit te verkondigen dat ped. medewerkers in een veel lagere schaal worden betaald dan dat werkelijk zo is."
Dus jij beweert dat MBO 2/3 geschoolden direct op schaal 6 worden ingeschaald als pedagogisch medewerker? Waar staat dat? Kun je dat citeren.
"MBO-3 is de eis, heb je HBO dan is dat soms mooi meegenomen, je krijgt alleen geen cent meer betaald als de collega met MBO-3, simpelweg omdat de CAO maar 1 functie van ped. medewerker kent. "
Nou, dan leer ik bij: je kunt beter mbo 2/3 kinderopvang gaan doen dan hbo, pak 'm beet, nou ja kijk hier http://mens-en-samenleving.infonu.nl/opleiding-en-beroep/26187-gemiddelde-salaris-na-hbo-of-wo-studie.html
Gek eigenlijk, dat er geen run op die opleiding is.
Nou ja, ik geloof je niet natuurlijk. Ik vrees dat je een wat te optimistische interpratatie van de CAO tekst hebt.
"Nee, ik denk zeker niet dat alle ped. medewerkers HBO-geschoold dienen te zijn."
Zo is dat. Op een KDV werken ook medwerkers die beginnen met het minimumloon. Dat is wel relevant voor de discussie.
Groet,
Miriam Lavell

Monet

Monet

11-02-2012 om 18:02

Nog meer om te weten

Dus jij beweert dat MBO 2/3 geschoolden direct op schaal 6 worden ingeschaald als pedagogisch medewerker? Waar staat dat? Kun je dat citeren.

Nee, dat heb ik niet beweerd, ik zei dat MBO3 de eis is voor een ped. medewerker. Ik ga niet de inhoud van het functieboek citeren, als het je echt interesseert kun je het hier vinden:
http://www.abvakabofnv.nl/PDF/3944/185436/FUNCTIEBOEK_CAO_KINDEROPVANG_20102011_(definitieve_versie_170610).pdf

Voor de discussie is jouw uitspraak dat op een kdv medewerkers werken die beginnen met het minimumloon totaal niet relavant omdat het simpelweg niet waar is.

Carriere planning

Monet:"Nee, dat heb ik niet beweerd, ik zei dat MBO3 de eis is voor een ped. medewerker. "
En ik zei dat meisje van de mbo 2/3 gewoon op schaal 1 (minimumloon) beginnen. Die twee beweringen bijten elkaar niet.
Er staat niets in het functieboek dat mijn bewering tegenspreekt. Dat functieboek doet er niet eens toe, ze worden namelijk op een niet in de CAO benoemde functie aangenomen (als beginneling, in schaal 1. Mogelijke doorgroei naar functies als 'Groepsleider' of Pedagogisch medewerker).
Dat de CAO voorschrijft dat personen met een bepaalde functie aan minimumeisen moeten voldoen en met die functie recht hebben op een bepaald salaris, wil niet zeggen dat iedereen met die voorpleiding meteen wordt aangenomen in die functie en dus die salarisschaal.
Dat is zelfs bijzonder ongebruikelijk.
Mijn dochter is ook niet meteen aangenomen als kapitein, hoewel ze daar wel de papieren voor heeft. Onderaan beginnen is heel gewoon.
Monet "Voor de discussie is jouw uitspraak dat op een kdv medewerkers werken die beginnen met het minimumloon totaal niet relavant omdat het simpelweg niet waar is."
Het is wel waar. En het is ook niet in strijd met de regels van de CAO.
Het is voor de discussie relevant: als je al een opgeleide thuisopvanger wil, dan is die te krijgen voor het minimumloon.
Natuurlijk niet die die al opgeklommen zijn tot groepsleider of pedagogisch medewerker.
Groet,
Miriam Lavell

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.