Huisdieren Huisdieren

Huisdieren

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

18-07-2018 om 14:07

konijnen te logeren

Bellefleur

Bellefleur

29-07-2018 om 21:07

Gelukkig Wilgenkatje!

Onze konijnen zijn vorig jaar op ons oppasadres vermoord door een marterachtige. Onze oppassers waren zo geschokt. Ik had medelijden met ze.

Slim

Sommige konijnen zijn heel vindingrijk; ons konijn opende het deurtje van de inklapbare ren door met de tanden het deurtje op te lichten. Mbv een hangslot hebben we die acties beëindigd.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

18-08-2018 om 19:08

ze maken het prima

Ze hebben de hitte doorstaan. En nu beleven ze dat onze wijk wordt opgehoogd en een of ander graaf/schepwerktuig aan de andere kant van de schutting alle tegels opvijzelde en in een vrachtwagen liet vallen. Niet fijn voor nauwkeurig afgestelde oortjes.

Affijn, ze komen op een dag wereldwijs en gelouterd weer in hun rustige ruime tuin aan. Nog even geduld.

Of ze vinden het straks daar erg saai

Dat kan ook hahaha. Gelukkig dat t goed gaat. Een hele verantwoordelijkheid he,dieren van een ander.

Kaaskopje

Kaaskopje

18-08-2018 om 21:08

Oren

Jouw oren tuutten ook vermoed ik.😃

Wilgenkatje

Wilgenkatje

29-09-2018 om 08:09

oh mensen

Het is zo goed gegaan, en nu is er eentje stevig ziek. Waarschijnlijk heeft een akelig organisme zijn kans schoon gezien in een tijd van stress (tja wat wil je als ze naast je hok een fietspad aanstampen met zo'n mechanisch apparaat). Ik ben nog nooit van mijn leven naar een dierenarts geweest maar dit is niet aan te zien.

We hadden afgesproken dat ik zou doorgeven als er eentje dood zou gaan, maar ja, dit is ziek. En ze kunnen er vanaf afstand niks aan doen.
He bah!

Pirata

Pirata

29-09-2018 om 09:09

Is het niet alleen stress?

Hier ook zoiets gehad. Direct het konijn verplaatst naar een betere plek. Maar hij heeft toen wel 2 dagen zielig gezeten. Ik dacht dat hij het niet ging redden, maar hij ging weer eten en rondrennen. En inmiddels is hij al 11,5. Dit was vorig jaar trouwens.
Zou je niet even bellen met een dierenarts? Met hem gaan slepen kan ook averechts werken.

Tamar

Tamar

29-09-2018 om 10:09

Dierenarts!

Konijnen zijn zwakke beestjes, dus als er eentje niet eet of niet poept zou ik direct naar de dierenarts gaan.

Lente

Lente

29-09-2018 om 11:09

Inderdaad, dierenarts bellen

Op zaterdag kun je ook bij grote dierenwinkels terecht. Die hebben dan een dierenarts op bepaalde uren. Even googelen.

Lente

Lente

29-09-2018 om 11:09

Of bel/ga naar de lokale dierenarts

Die is tot 12.00 uur open vandaag!

Wilgenkatje

Wilgenkatje

29-09-2018 om 12:09

geweest...

Wandeling gemaakt met de mand op mijn arm.
Aardige dierenarts - natuurlijk.

De situatie bleek zeer ernstig….
konijn is naar de konijnenhemel...…..

Snik...

Zo sneu voor haar maatje, die haar vanochtend nog ijverig aflikte, hoewel hij heel wat trappen te verduren had gehad deze dagen.
Nu heeft hij alle ruimte alleen. Hopelijk kan hij daar tegen en vinden de baasjes tzt een nieuwe vrouw voor hem.

Lente

Lente

29-09-2018 om 12:09

Wat jammer

Goed dat je geweest bent.

Kaaskopje

Kaaskopje

29-09-2018 om 16:09

Ach wat sneu

Dat jullie dat nou moet treffen. Bah inderdaad.

Pirata

Pirata

29-09-2018 om 16:09

Helaas

Wat naar.
Maar wat had ie nou? Stress of iets anders?

Wilgenkatje

Wilgenkatje

29-09-2018 om 17:09

De dierenarts constateerde

Een ernstige neurologische aandoening. Hersenbeschadiging. Kop ernstig scheef, hij kon nog een enkel blaadje eten, geen voer, want hij kon vanochtend niet meer zitten. Of er sprake was van een organisme/bacterie die actief kon worden door verlaagde weerstand door stress, daarover verschillen volgens de dierenarts de opvattingen. Het kan ook een tumor zijn geweest. Of iets anders. Maar het was onherstelbaar ernstig. De keuze voor rust was in belang van het beestje. Een zij trouwens, dat schrijf ik niet consequent.

Tamar

Tamar

29-09-2018 om 22:09

Wat naar. Maar fijn om te weten dat jij het niet had kunnen voorkomen en dat je er alles aan gedaan hebt (inclusief een zachte dood).

Wilgenkatje

Wat ontzettend naar verloof ineens van de logeerpartij. Goed dat je naar de dierenarts bent gegaan.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

30-09-2018 om 14:09

bericht sloeg in als een bom

baasjes hadden er zo naar uitgekeken het duo weer terug te zien. Tja. Het is heel jammer.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

30-09-2018 om 14:09

en nog wat

het is lastig dat huisdier-lozen niet zo kunnen meevoelen met dit kleine drama. Dat maakt het dubbel vervelend, hoezeer je ook weet dat er 100.000 veel ergere dingen gebeuren in de wereld.

Tamar

Tamar

30-09-2018 om 15:09

Elk leed mag er zijn. Mijn moeder had vreselijke dingen meegemaakt in de oorlog, maar ze was toch ook erg verdrietig toen onze kat stierf.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

16-10-2018 om 19:10

vervolg van de geschiedenis

Het ene konijntje ligt nu op de thuisbasis onder de rozenstruik begraven, het andere konijntje was na de thuisreis een dag beroerd van al dat gedoe in zo'n auto.

Hij is een week later bij de konijnenopvang gekoppeld aan een nieuwe vriendin. De eerste was geen succes, van de tweede had de opvang goede verwachtingen. Eenmaal thuis wil hij haar wel, maar zij vindt hem bij nader inzien eng en gaat stampen. Zij is wel erg blij op de nieuwe locatie, al die ruimte, heerlijk, maar die eenzame man die ze gezelschap moet houden - neuh.

De baasjes hopen dat ze elkaar iets aardiger zullen gaan vinden, maar ja, misschien zijn het gewoon twee konijnen die elkaar hoogstens tolereren en verder niet.

Hoe deden konijnenbezitters in deze rubriek dat, een nieuw maatje zoeken? Als het geen succes is, wat dan?

Cavia

Ten eerste is ons konijn gestorven aan Ecunicula. Mogelijk opgedaan na logeerweek in een dierenpension. Dier verloor kracht in achterpoten en op foto waren de nieren ook zwaa4 aangetast. Na een zielige laatste week met dwangverpleging en medicatiedruppeltjes, hebben wij haar laten inslapen.
Waarom ik dit vermeld, is omdat ook het andere konijn besmet kan zijn met de parasiet.
Als het dier opvallend veel water gaat drinken en veel gaat plassen, denk dan aan die E. cunicula
http://www.heusdenenaltena.nl/dieren/konijnen/e-cuniculi

Ons konijn dulde ook geen ander konijn. Een cavia en een konijn gaan vaak goed samen en zo hebben ze ook gezelligheid aan elkaar.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

16-10-2018 om 19:10

Konijnen die elkaar niet kennen

hebben doorgaans echt tijd nodig om aan elkaar te wennen.

Wij hebben een ren met konijnen en cavia’s. Pas zijn er twee jonge konijntjes in de ren gekomen maar het heeft tijd nodig voor ze elkaar accepteren. Hier duurde het 2 weken voordat de konijnen die we al hadden de kleintjes echt geaccepteerd hadden. Tot die tijd konden we ze alleen onder toezicht samen in de ren laten. In de tussentijd zaten ze overdag samen in een kleinere kooi in de ren en in de nacht lieten we ze samen met de cavia’s in het binnenhok dat dan voor de andere konijnen afgesloten was. Wel belangrijk om te zorgen dat ze elkaar kunnen ruiken. Konijnen zijn er gericht op geur.

Dus....als ze het tijd geven, kan het best goedkomen.

Aagje

Kaaskopje

Kaaskopje

16-10-2018 om 20:10

Apart houden

Ze zouden ze een poosje gescheiden in de ren kunnen houden. Wel zichtbaar, naar niet bij elkaar kunnen komen, zodat geur en aanwezigheid vertrouwd wordt. Dan wel een extra verstopplek creëren voor het konijn zonder hok.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

16-10-2018 om 21:10

Kaaskopje

Precies dat deden we dus. Kleine kooi in de ren. De andere konijnen hadden genoeg plek om te zonnen of juist een beschut plekje te zoeken.

Aagje

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.