Huis, Tuin en Keuken
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Foske
22-06-2014 om 19:06
Willen jullie meedenken om dochter gezonder te laten eten?
Onze dochter van 11 (ASS) eet zeer beperkt en begint steeds beperkter te eten. Op het moment is ze wel dol op pannenkoeken en daar wil ik graag iets mee doen. Ben al begonnen ze van verschillende gezondere meelsoorten te bakken maar eigenlijk wil ik groenten of fruit erin verwerken zonder dat het te zien of te voelen/proeven is.
We zijn al met haar bij de arts en een therapeut geweest maar dat heeft niks uitehaald, alleen enorm verzet van haar kant en grwoon weigeren.
Wat je ook probeert, geen snoep meer geven bv, ze gaat er niet door eten.
Daarom, hoe kan ik pannenkoeken bakken zodat het toch een gevarieerde en gezonde maaltijd wordt?
Hoop alleen dat ze zich niet gaat afvragen waarom ze zo vaak pannenkoeken mag..

Bulletje Bliep
01-07-2014 om 12:07
tja....
Misschien moet je helemaal niet zo meegaan in enkele dingen. Bijv. pannenkoeken. Je zou deze misschien in kunnen zetten als beloning.
Op mijn werk met kinderen met een verstandelijke beperking en veelal autisme malen we vaak het eten omdat de structuur een probleem is. Pasta of rijst wordt dan vaak met de saus gemalen waardoor het beter gegegeten wordt. Er is ook iemand die alles alleen maar gemalen eet: voor die persoon worden alle hartige maaltijden met extra saus, jus of bouillon helemaal gemalen tot een hap slik weg hap. Zo krijgt ze alles weg. Ook boterhammen en melk gaan in de mixer tot een soort broodpap...
Zou je met groente en saus een soort vulling voor de pannenkoek kunnen maken?

AnneJ
01-07-2014 om 12:07
malen
Mogelijk dat de structuur en sterke smaken een probleem zijn met eten. Dat is alleen te bevestigen door dochter. Het is zinvoller om haar te helpen met oplossen dan van alles voor haar voor te 'kauwen' waar ze zich dan weer tegen verzet. Ik denk dat dat stadium voorbij is. Ik zou ook juist voorzichtig zijn met een te groot beslag in de gezamenlijke aandacht voor voedsel. Dat kan makkelijk aanleiding zijn voor eetstoornissen. Een puber heeft nog wel wat andere ontwikkelingstaken en vooral in de vakantie inderdaad ontspanning en plezier.

Karmijn
01-07-2014 om 14:07
loslaten
Echt hoor, je moet het loslaten volgens mij.
Iedere blik, iedere zucht, iedere keer dat je het woord 'gezond' uitspreekt, iedere poging om toch stiekem groente bij je dochter naar binnen te smokkelen, maak je dat het nog langer zal duren voor ze uit zichzelf gaat zien dat ze een probleem heeft.
Ik zou niet eens meer speciaal voor haar pannenkoeken gaan bakken of zo. Ze lust crackers, dus als ze niet met de pot mee wilt eten, kan ze crackers pakken, of cornflakes. Zelf pakken he? niet jij voor haar klaar zetten.
Volgens mij is dit typisch het geval van: alles wat je aandacht geeft groeit. Dus alle aandacht die jij aan haar eetprobleem besteed, maakt dat probleem groter.
Het is jouw lijf niet, het is jouw probleem niet. Ze wéét wat gezonde voeding is. Ze wéét waar ze gezonde voeding kan vinden. Zij neemt het niet, dus dat is dan haar probleem.
Na een paar weken (maanden?) crackers bij het avondeten, kan ik me zo voorstellen dat ze het zat wordt en zelf aangeeft dat ze een probleem heeft. Pas op dat moment kom jij in actie. En pas dan kun je samen met haar gaan denken aan oplossingen, zoals gezonde ingrediënten toevoegen aan pannenkoeken, eten malen, etc, etc.
Ik ken iemand die jarenlang leeft op pap met pindakaas (hij is meervoudig gehandicapt). Hij is verder kern gezond. Extreme eetgewoontes hoeven niet perse direct tot gezondheidsproblemen te leiden. Als jij net doet of je neus bloedt en stopt met het erg vinden, dat zij zo beperkt eet, dan verwacht ik dat zij haar gedrag wel gaat veranderen. Als ze trouwens eens wat anders eet, dan moet je dat ook negeren. Gewoon: het boeit jou niet wat zij eet.
Want eerst moet je zelf uit de stress en stoppen met de machtsstrijd. Zij gaat niet stoppen. Zij is een kind. En ze heeft nog een stoornis ook. Jij zult degene moeten zijn, die stopt met stressen.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.