Huis, Tuin en Keuken
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Son
12-04-2013 om 11:04
Werk/.veiligheidsschoenen
Iemand enig idee waar ik die kan kopen behalve online?
Ik moet ze echt even aanvoelen namelijk en koop daarom liever in de winkel.
Mijn wandelschoenen met verstevigd stuk bij de voorvoet voldoen niet, het moet daar echt hard zijn ivm vallende voorwerpen op het werk, goed profiel ivm gladheid en niet te vergeten een goed voetbed ivm lange dagen staan

amk
16-04-2013 om 19:04
Nog niet tevreden
maar dit is een begin
http://www.arboportaal.nl/vragen/wie-betaalt-persoonlijke-beschermingsmiddelen.html?/onderwerpen/veilig-werken/persoonlijke-beschermingsmiddelen/algemene-inleiding-pbm.html
Randstad heeft/had in het intake formulier voor de werkgever een vraag staan over de pbm die voor de functie noodzakelijk zijn. Ze horen het dus wel te weten. (Ik heb voor Randstad nog een brochure geschreven over veilig werken op het lab, toen ik zelf via uitzendkracht tot gedetacheerde was gepromoveerd. Had een wat vreemde verhouding met ze, ze waren meer mijn administratie kantoor dan mijn werkgever, want ik regelde alles zelf)
Als uitzendkracht heb je een wat lastiger positie, als gedetacheerde is het al weer makkelijker.
De wet daarentegen maakt geen onderscheid en stelt de werkgever (dus randstad want die leent je uit) verantwoordelijk.
Ik zoek nog even verder tot ik specifiek de tekst heb over uitzendkrachten/gedatacheerden.

P
17-04-2013 om 07:04
Bedankt, ik heb nog niets gezegd tegen die betreffende collega en momenteel heeft ze schoenen (van randstad) die haar beter zitten maar ik weet zeker dat ik het in de toekomst nog nodig heb.

amk
17-04-2013 om 22:04
Correctie (lang en gedetailleerd)
ik ben door mijn vakgenoten gecorrigeerd.
De arbowet blijkt vrij expliciet te definieren wie er als werkgever geldt.
De letterlijke wettekst artikel 1:
1. In deze wet en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:
a. werkgever:
1°. degene jegens wie een ander krachtens arbeidsovereenkomst of publiekrechtelijke aanstelling gehouden is tot het verrichten van arbeid, behalve indien die ander aan een derde ter beschikking wordt gesteld voor het verrichten van arbeid, welke die derde gewoonlijk doet verrichten;
2°. degene aan wie een ander ter beschikking wordt gesteld voor het verrichten van arbeid als bedoeld onder 1°.;
Het uitzendbureau valt onder punt1: zij stelt een medewerker ter beschikking aan een derde en is daardoor niet meer de werkgever voor de Arbowet. Dat is de inlenende partij geworden. Die moet dus zorgen voor de PBM's. Ook moeten zij het uitzendburo de gevaren die geconstateerd zijn in de RI&E en van toepassing op de functie melden. Deze moeten doorgegeven worden aan de ingeleende. (artikel 5 lid 5:Indien de werkgever arbeid doet verrichten door een werknemer die hem ter beschikking wordt gesteld, verstrekt hij tijdig voor de aanvang van de werkzaamheden aan degene, die de werknemer ter beschikking stelt, de beschrijving uit de risico-inventarisatie en -evaluatie van de gevaren en risicobeperkende maatregelen en van de risico's voor de werknemer op de in te nemen arbeidsplaats, opdat diegene deze beschrijving verstrekt aan de betrokken werknemer.)
Dat de werkgever(de inlener dus in jou geval) ze moet verstrekken staat in artikel 3 lid 1 sub b:
Artikel 3
1.De werkgever zorgt voor de veiligheid en de gezondheid van de werknemers inzake alle met de arbeid verbonden aspecten en voert daartoe een beleid dat is gericht op zo goed mogelijke arbeidsomstandigheden, waarbij hij, gelet op de stand van de wetenschap en professionele dienstverlening, het volgende in acht neemt:
a. tenzij dit redelijkerwijs niet kan worden gevergd organiseert de werkgever de arbeid zodanig dat daarvan geen nadelige invloed uitgaat op de veiligheid en de gezondheid van de werknemer;
b. tenzij dit redelijkerwijs niet kan worden gevergd worden de gevaren en risico's voor de veiligheid of de gezondheid van de werknemer zoveel mogelijk in eerste aanleg bij de bron daarvan voorkomen of beperkt; naar de mate waarin dergelijke gevaren en risico's niet bij de bron kunnen worden voorkomen of beperkt, worden daartoe andere doeltreffende maatregelen getroffen waarbij maatregelen gericht op collectieve bescherming voorrang hebben boven maatregelen gericht op individuele bescherming; slechts indien redelijkerwijs niet kan worden gevergd dat maatregelen worden getroffen die zijn gericht op individuele bescherming, worden doeltreffende en passende persoonlijke beschermingsmiddelen aan de werknemer ter beschikking gesteld;
Dat de medewerker ze juist moet gebruiken staat in artikel 11 sub b: De werknemer is verplicht om in zijn doen en laten op de arbeidsplaats, overeenkomstig zijn opleiding en de door de werkgever gegeven instructies, naar vermogen zorg te dragen voor zijn eigen veiligheid en gezondheid en die van de andere betrokken personen. Met name is hij verplicht om:
a. arbeidsmiddelen en gevaarlijke stoffen op de juiste wijze te gebruiken;
b. de hem ter beschikking gestelde persoonlijke beschermingsmiddelen op de juiste wijze te gebruiken en na gebruik op de daartoe bestemde plaats op te bergen, een en ander voor zover niet krachtens deze wet is bepaald dat werknemers niet verplicht zijn beschermingsmiddelen als vorenbedoeld te gebruiken;
voor de wetteksten heb ik gebruik gemaakt van http://wetten.overheid.nl/BWBR0010346/geldigheidsdatum_17-04-2013#Hoofdstuk1

Triple
17-04-2013 om 23:04
Amk!
Dat is precies wat ik ook dacht: het bedrijf waar de arbeid wordt verricht is exact op de hoogte van risico's en de te gebruiken pbm's. Zij zijn dan ook verantwoordelijk voor het verstrekken daarvan.
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

P
18-04-2013 om 12:04
Daar zullen ze niet blij van worden aangezien je er heel snel uit kan vliegen als je niet goed genoeg functioneert. Ook hebben ze in de zomer heel veel vakantiewerkers die er nog sneller uitvliegen als ze niet een heel klein beetje snelheid hebben.
Ik denk dat ik mijn mond nu maar houd, ik sta bovenaan om een vaste baan te krijgen
Maar bedankt voor het uitzoeken, ik heb helaas nog niet kunnen rondvragen hoe de andere uitzendbureau's het doen want alleen bij Randstad lopen de medewerkers op herkenbare Randstad schoenen.

amk
18-04-2013 om 13:04
die zelfde vraag met diezelfde overweging heb ik bij mijn vakgenoten op het forum gesteld. Want ik ben ook niet blij met het antwoord.
Wordt vervolgd zogezegd.

P
18-04-2013 om 13:04
Fijn
Fijn dat jij dezelfde bedenkingen hebt want zo haal je natuurlijk wel een groot voordeel van het inhuren van uitzendkrachten weg. Schoenen zijn geen dingen die je even zo weer aan de volgende werknemer doorgeeft!