Huis, Tuin en Keuken
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Guera
19-03-2018 om 18:03
Welke machine in de keuken?
Dochter is een bak fanaat. We hebben nu alleen een staafmixer en een handmixertje. Ze wil graag een kitchen aid. Ik wil nu best iets moois kopen. Ook iets dat leuk staat. Ik heb er nu de ruimte voor. Wat is jullie ervaring? Pitchen aid. Kenwood? Iets anders. Ben benieuwd.
Ik weet dat dit echt voor mixen en kneden is.
Hakken en andere toestanden is weer een ander apparaat :(

Yvan
20-03-2018 om 14:03
Ik heb gewoon
mijn handen... Gaan een leven lang mee.
Als ik eens lui ben, heb ik ook nog een oude (>30 jaar) Bosch keukenrobot. Die kan alles wat moderne(re) machines ook kunnen, behalve verwarmen. Alle wisselstukken en toebehoren ervoor zijn nog steeds vlot verkrijgbaar.
Als ik eens ècht lui ben, haal ik nog weleens de broodbakmachine boven: een stokoude Bifinett KH2231. Ook daarvoor zijn nog alle wisselstukken en toebehoren vlot verkrijgbaar.
Een groot nadeel is natuurlijk dat de vormgeving "Oost-Europees" is. De kleur is niet Ferrari-rood, er valt dus niet mee op te scheppen. Voor sommigen blijkbaar een belangrijk argument, mij zal het worst wezen.

Yvan
"Ik van mijn kant omdat
je goedkopere merken wegzet als nepperds. Nepperds van wat?".
Het prijsverschil zit altijd wel ergens in. Goedkope ketens kopen vaak reeksen machines in, waar zowel verschrikkelijk goede als verschrikkelijk slechte machines bij horen.
Een fabrikant die een lot moet leveren tegen een scherpe prijs, gaat op zoek naar mogelijkheden om te besparen. Als het enigszins mogelijk is, doet hij dat niet door te besparen op onderdelen, maar wel door te besparen op vb. kwaliteitscontrole.
"We hebben inmiddels meerdere broodbakmachines versleten, tweedehands en eentje gekregen en die kun je bij het afval zetten als er iets stuk gaat.".
Dat is dus alvast niet waar! Als u een kapotte machine hebt, en u weet een beetje van wanten, is het vaker wel dan niet mogelijk daar nog wisselstukken/toebehoren voor te vinden.
Wellicht niet voor u, maar voor wie in beetje thuis is in de wondere wereld van elektronica, elektromotoren, ventielen, kogellagers, mechanische componenten en pompen is dat geen enkel probleem. Is de oorspronkelijke component niet meer te vinden, dan is er altijd wel een vervangtype.
Ik heb eind vorig jaar een wetenschappelijk instrument, bouwjaar 1904, gerenoveerd. Zelfs daarvoor waren nog onderdelen te vinden. Makkelijk was het niet, maar het is wel gelukt.

Ava
Kaaskopje
Als ik een hele tijd sparen over zou hebben om er een te kopen, stond er hier ook een. Maar ik gebruik 'm nauwelijks in de praktijk. Als hier een goede degelijke stond, zou ik 'm iets meer gebruiken, maar ik mis het niet. Als het schip met geld hier binnen zou komen, stond er hier vast ook een. En die zou zo weinig worden gebruikt dat mijn kinderen 'm kunnen erven, ongeschonden.
De tweedehands-optie, vind ik wel een idee om eens naar te kijken. Toch stop ik spaargeld liever in iets wat mij wel iets oplevert, een degelijke tweedehands fiets bijvoorbeeld. En ik denk dat wat voor mij zo'n fiets, voor Kenfan haar mixer (of keukenmachine is). Voor haar loont een investering in een keukenjuweel (want ze zijn inderdaad prachtig). Ze gebruik 'm veel en vaak. Het is voor dat gebruik meer een prettig stuk gereedschap dan een keukenjuweel.

Ava
Yvan
Nou die van de Blokker lijken erg op de echte keukenjuweeltjes maar zijn een fractie van de prijs en niet te vergelijken kwaliteit. Dat noem ik dan ook een nepperd.

hollie
nou,nou
Het gata weer lekker hier. Het ligt er natuurlijk helemaal met welk doel je zo'n apparaat gaat gebruiken welke je aanschaft. Onze afweging was dat onze dochter wel eens bakt maar ook niet zo heel vaak. En dat ze nog een studententijd voor de boeg heeft. Mocht ze daarna nog bakambities hebben, kan ze altijd een betere kopen.

Kaaskopje
Hollie, Yvan en Ava
Het valt wel mee hoor met dat het hier lekker gaat ).
Yvan, we hadden laatst tot tweemaal toe een broodbakmachine waar rubber uit viel. Het hele aanrecht lag vol met rubber flintertjes. Uiteraard kregen we het geld direct terug. We hadden nog wel een broodbakmachine, maar die bakt broodjes die aan de kleine kant zijn. Wij zijn inderdaad niet zo handig op het gebied van repareren. Soms is de huisvrede meer waard dan het behoud van een apparaat.
Wat de kleur betreft... een mooi kleurtje is natuurlijk meegenomen, maar geen voorwaarde. Dus bij tweedehands apparaten zal het mij worst zijn of het de gewenste kleur heeft. Maar als ik een nieuwe koop, kies ik natuurlijk wel de kleur die ik graag wil.
Ik heb een tijdlang voor de klantenservice van Ziggo gewerkt en het heeft mij altijd verbaasd dat mensen klaagden over de kleur van hun cadeau gekregen digitale ontvanger. Dan kregen ze een metaalkleurige... 'past niet bij mijn zwarte interieur', kreeg men een zwarte .... 'past niet in mijn interieur'. Maar goed, hij werd wel omgeruild als dat mogelijk was, dus klant weer blij.

Kaaskopje
Ava, ik vergat je hierboven :-)
Ja, zo denk ik dus ook... wat is belangrijker dan een apparaat van 500-700 euro? Nou heel wat.

40er
20-03-2018 om 15:03
Kaaskopje
Een bbm vind ik prettig werken. Ik laat de boel kneden en rijzen in de bbm, temperatuur blijft dan goed, zodat de rijs goed gaat. Daarna in de oven, of vullen of wat ik dan ook van plan ben. Ik heb een quigg, van de aldi, die gaat al ruim 10 jaar mee.
En zo'n snijmachine heb ik ook al eens naar gekeken. Ik droog graag vlees voor de hond en dan zou ik het zo mooi dun kunnen snijden. Maar goed, ik ben dol op keukengadgets en mijn kast begint wat vol te raken 😉

Kaaskopje
40'er
Ik heb wel eens voorgesteld om een woonkeuken van de hele woonkamer met open keuken te maken. Met een kookeiland in het midden en veel kastruimte. Televisie in een hoekje en de rest keuken. Dat idee werd niet door iedereen gewaardeerd ).
Ik ga voor Pasen dan toch maar eens proberen of ik buiten de bbm een mooi broodje kan bakken. De combi-magnetron levert niet altijd het beste resultaat op helaas, terwijl het wel een goed apparaat is.

40er
Van mij mocht dat direct, alleen is ons huis zo raar ingedeeld dat het niet lukt. Maar ik wilde dan ook een houtgestookt fornuis erin, zo'n hele ouderwetse. Ik heb al eens geopperd om de garage te verbouwen, openslaande deuren naar de tuin. Grote keuken met een heerlijke zithoek. Ach, we moeten toch iets te wensen houden hè!
Weet je wat ook een lekker broodje is, kardemom broodjes uit het boek van Yvon Jaspers.
Of je moet een no knead bread maken.

Yvan
20-03-2018 om 16:03
Zoiets?
"Ik ga voor Pasen dan toch maar eens proberen of ik buiten de bbm een mooi broodje kan bakken. De combi-magnetron levert niet altijd het beste resultaat op helaas, terwijl het wel een goed apparaat is.".
http://nl.tinypic.com/view.php?pic=16jkfi1&s=9
Niet moeilijk hoor, zo'n spek-kruidenbroodje van eigen recept.
Gekneed met de hand, gebakken in de tuin, op een oude betonnen bloempot, heet gestookt met dennenappels, brood losjes afgedekt met alu-folie.

Half a twin
heet gestookt met dennenappels?
Mijn hemel Yvan waar woon jij? Hier zou ik tijdens zo'n actie handhaving al aan de deur hebben. Mijn buurvrouw belt al bijna de politie als ik op de gadbarbecue mijn vlees rooster. Nauwelijks rook te zien.

Yvan
Ja, dat heb je met kneuterige keurigheid...
Wie de bbq heet stookt krijgt de politie aan de deur, wie honderden Oost-Europeanen aan penibele voorwaarden tewerkstelt wordt ongemoeid gelaten en er zullen altijd wel idioten zijn die dat prima vinden...
Ik doe graag zo'n dingen, al was het maar om aan te tonen dat *het* (rijstijden, baktemperatuur enz) allemaal niet zo na

Yvan
oepsie
... niet zo nauw luistert. Dat je heus niet die perfecte, peperdure apparatuur nodig hebt om een lekker potje te koken.

kenfan
20-03-2018 om 17:03
Hond
Eigenlijk is een hond veel decadenter dan een dure keukenmachine. Ken gaat levenslang mee (alles is mechanisch aan het apparaat en ik heb wel een handige Harry aan de haak geslagen). Tegenwoordig hoeft een hond maar twee keer te niezen, en je legt al de tegenwaarde van twee keukenmachines uit hogere prijzensegment neer bij de dierenarts.
Dochter heeft voor een tientje een oude Braun op de kop getikt op marktplaats, waar ze ook erg content mee is. Maar dat is meer een foodprocessor met een sikkelmes dan een kneder.

Yvan
Die betonnen bloempot was
overigens mijn favoriet kookspeeltje. Ik heb er ooit ook nog eens een liter of tien bouillabaise (Normandische vissoep) op gemaakt voor ons en de buren. In een inmaakketel. Niemand heeft de politie gebeld...
http://nl.tinypic.com/r/fbgcah/9
http://nl.tinypic.com/r/2a6wigw/9
http://nl.tinypic.com/r/11m8gwk/9
http://nl.tinypic.com/r/vq6znl/9
http://nl.tinypic.com/r/v2ux01/9

IngridT
Barbie......
Hahahaha adhombre,
Ik lig echt dubbel. Kenfan. Zo had ik t nog nooit bekeken. Barbie...hahahaha.
Ingrid

Yvan
20-03-2018 om 19:03
Kenfan
U raaskalt in #42. Dat weet u zelf ook wel hè? Als u het niet weet, wil ik weleens oplijsten waar u zoal de logica aan uw laars lapt.

Kaaskopje
20-03-2018 om 20:03
Jeetje Kenfan
Een hond is een levend wezen, daar kijk ik niet naar in de zin van een gebruiksvoornwerp die een beperkt aantal jaren meegaat. Het enige wat ik denk is 'al 3 jaar oud, de tijd gaat veel te snel'.
Niets menselijks is handige Harry's vreemd, voor je het weet heb je een schuur vol mooi gereedschap, maar is Harry defect. Tja... en dan?
Misschien staat mijn antenne volledig verkeerd, maar ik krijg een naar gevoel bij je reactie Kenfan.

Ad Hombre
20-03-2018 om 20:03
Kenfan
Laat je niet kisten door die humorloze PvdD-ers.
Yvan, in je hok! 🐕

Triva
21-03-2018 om 04:03
kaaskopje
Ik heb een tijdlang voor de klantenservice van Ziggo gewerkt en het heeft mij altijd verbaasd dat mensen klaagden over de kleur van hun cadeau gekregen digitale ontvanger. Dan kregen ze een metaalkleurige... 'past niet bij mijn zwarte interieur', kreeg men een zwarte .... 'past niet in mijn interieur'.'
Hoezo cadeau gekregen? Je denkt toch niet echt dat dat ding wat nodig is om tv te kijken gratis is? Dat je dat niet zelf betaalt via het abo en dat er niemand bij je komt als kabelaar als je vooraf dat ding moet aanschaffen tegen de kostprijs? Bizar...
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.