

Huis, Tuin en Keuken
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Zoefzoef
16-08-2019 om 21:08
Welke elektrische auto?
Wij willen graag een elektrische auto kopen. Budget max. 50.000 euro. Het moet een complete gezinsauto voor 4, soms 5 personen zijn. We wonen in de stad, dus liever geen supergrote/brede auto. Wie kan een model aanraden en waarom dat model?

Ad Hombre
20-08-2019 om 14:08
Status
Ja, natuurlijk. Na een eeuw het ultieme statussymbool te zijn geweest schakelt iedereen zomaar over op een 'deelauto'? In Amsterdam misschien, maar in de echte wereld zie ik dat zo snel nog niet gebeuren.
Private lease is natuurlijk sowieso duurder dan kopen. Die bedrijven moeten ook geld verdienen.

Flavia
20-08-2019 om 15:08
Leaseperiode
Bij private lease is de periode meestal 4 of 5 jaar en de prijs sterk afhankelijk van het aantal kilometers dat inclusief is. Contract kan met een beperkte tijd verlengd worden.
Er zijn grote prijsverschillen tussen maatschappijen voor dezelfde auto, bij een kleine auto kan het al €80 per maand zijn. Ik verwacht daardoor grotere verschillen bij grotere/duurdere auto's. De auto die ik nu rijd kostte in een basic versie €80 per maand meer dan de luxere versie die ik nu via een andere maatschappij rij.
Heb je bij je berekening alles meegenomen? Afschrijving, onderhoud, verzekering, pechhulpdiensten, belastingen, vervangend vervoer.
Ja, de lease maatschappij moet ook verdienen maar dat doen ze ook op de verkoop van de wagens aan het eind van het contract. Er zijn nu eenmaal meer mensen opzoek naar een tweedehands auto dan naar een nieuwe.
Ik heb nog een oud contract dat niet hoe geregistreerd is, dat is bij nieuwe contracten niet meer mogelijk. Of ik nu weer voor lease zou kiezen weet ik niet, toen was het financieel de beste keuze in het totaal plaatje der huishoudfinancieën.

Zoefzoef
20-08-2019 om 16:08
Flavia
Ik ben niet op zoek naar een modelletje van 80 euro per maand, lees het begin van het draadje maar even. Het moet een elektrische auto met een flinke accu zijn.

Koffiekop
20-08-2019 om 16:08
Zoefzoef
Flavia heeft het niet over een autootje van €80 pm, het verschíl is €80 pm. Lijkt me ongeacht wat voor auto je rijdt de moeite waard. Tenzij het geld echt tegen de plinten op klotst bij jou. Dus het was gewoon een opmerking over dat het echt wel de moeite loont om bij verschillende aanbieders naar dezelfde auto te kijken.

Flanagan
20-08-2019 om 17:08
Ter overdenking
Ten eerste gun ik je van harte een auto waarmee je iets wilt bijdragen aan het milieu.
Ik heb zelf een benzine auto met veel been- en opbergruimte dus kan je geen antwoord geven op je vragen.
Maar in de onderstaande Engelstalige reviews op basis van longer term reviews, staan een paar praktische zaken waar de rijders tegen aan liepen.
Zie update 6; e-driver other other planning: change of mindset. Kan je dat? Ben je bereid om bewust te zijn van de beperkingen qua oplaadpunten en vermogen accu in vergelijking tot wat je gewend bent?
Of in update 7; de batterij onder de stoel kan van invloed zijn op het zitcomfort. De stoel staat relatief hoog en de stuur laag. Update 7 gaf aan dat de stoel niet te veel verschoven kon worden vanwege de batterij. Je zult maar lange benen hebben.
Ik denk dat je gewoon eerst een proefrit kan maken.
https://www.parkers.co.uk/nissan/leaf/hatchback-2018/long-term-reviews/n-connecta-40kwh-auto-5d/

rode krullenbol
20-08-2019 om 18:08
Vraagje aan M. Lavell
In #50 laat je je nogal misprijzend uit over het toekomstscenario dat jij voorziet. Maar om welke reden eigenlijk acht jij het van cruciaal belang dat bestuurders ook de eigenaar moeten (kunnen) zijn van de auto waarmee zij zich verplaatsen?

M Lavell
20-08-2019 om 18:08
Dat heb ik niet gezegd
Rk “Maar om welke reden eigenlijk acht jij het van cruciaal belang dat bestuurders ook de eigenaar moeten (kunnen) zijn van de auto waarmee zij zich verplaatsen?”
Daar heb ik niets over gezegd maar nu je het vraagt: nee, dat vind ik helemaal niet cruciaal.
Ik vind het ondertussen wel fijn en belangrijk dat je als consument de kans hebt om je vrij te kopen van eeuwigdurende en altijd stijgende maandlasten.
Desnoods door die auto met twee of meer personen te kopen voor gezamenlijk bezit (en dus gezamenlijke verlossing van die maandlasten).

Flanagan
20-08-2019 om 20:08
Connect car
Voor wie milieubewust en zuinig wilt leven, is charing of huren via connect car een optie. Maar dat is voor mensen die incidenteel rijden.
Zoefzoef rijdt 70 km per dag en ze heeft ook nog kinderen die wrs op onverwachte momenten een lift nodig hebben. Die zoekt een auto waarop je kan vertrouwen dat ie start en haar niet in de steek laat.

Zoefzoef
21-08-2019 om 09:08
Dank Flanagan!
Dat is een heel interessant artikel.
Wat betreft beenruimte: mijn man en ik zijn allebei niet lang, dat scheelt. Kinderen gaan de 1.80 m ook niet halen.
Proefrit is inmiddels aangevraagd. Zin in!

Flanagan
21-08-2019 om 09:08
Vernieuwingen
De benzineauto van mijn man heeft ook geen contactslot. Zo onwennig, die sleutel in een bakje op het dashboard. De eerste keer dacht ik:’ hij staat toch in P, waarom gebeurt er niets?’ Bleek dat ik mijn voet ook eerst op de rem moest zetten.
Maar alles went. Zelfs die snufjes als achteruitkijksensoren..

Zus
21-08-2019 om 17:08
wennen inderdaad
Merk dat het een andere manier van rijden is. Je ziet op je dashboard hoeveel energie je aan het verbruiken bent waardoor ik veel bewuster word van mijn rijgedrag. Met de zogenaamde e-pedal win je zelfs energie terug tijdens het afremmen, grappige dingen. Invoegen en inhalen gaat anders, want je bent heel snel op dezelfde snelheid. En je moet inderdaad beter plannen wat afstanden betreft en waar de laadpalen zijn. En ten slotte, voetgangers en fietsers horen je niet aankomen, dus wel iets om rekening mee te houden!

Ad Hombre
02-09-2019 om 09:09
Toch niet alle auto's geschikt
Volgens dit artikel.
"Alle elektrische auto’s van Japanse automerken kunnen zowel op- als ontladen. Voor Europese automerken geldt dat (nog) niet: de Renault Zoë is vooralsnog de enige Europese e-auto die dit kan. Ook Tesla-accu’s kunnen alleen opladen en zijn dus ongeschikt voor V2G."

Zoefzoef
02-09-2019 om 11:09
Bedankt!
Hé dank je Ad!
Ik heb de proefrit inmiddels achter de rug en ik begrijp helemaal waarom iedereen zo enthousiast is. Het rijdt echt heerlijk! Heel veel power (kan zonder problemen tippen aan mijn Volvo T4-motor) en toch heel rustig, zonder schokken of lawaai. Inparkeren in een klein gaatje is echt een eitje met 6 camera's die een beeld geven alsof er een camera boven je auto hangt, ook niet onbelangrijk in de stad.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.