Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Zoefzoef

Zoefzoef

16-08-2019 om 21:08

Welke elektrische auto?

Wij willen graag een elektrische auto kopen. Budget max. 50.000 euro. Het moet een complete gezinsauto voor 4, soms 5 personen zijn. We wonen in de stad, dus liever geen supergrote/brede auto. Wie kan een model aanraden en waarom dat model?


Ad Hombre

Ad Hombre

18-08-2019 om 18:08

Stroombron

Probleem daarbij is dat de typische autogebruiker zijn auto 's nachts in de garage zet (wanneer er geen zon is om op te laden) en er overdag mee op pad gaat (zonder de zonnepanelen mee te nemen).

Daarnaast heeft het met de huidige saldering geen zin om je zonnestroom zelf op te gaan slaan. Het stroomnet werkt nl. als een grote - gratis - batterij. Pas als die regeling wordt afgeschaft wordt het eventueel zinnig.

rode krullenbol

rode krullenbol

18-08-2019 om 19:08

Over grote investeringen gesproken

Als ik even mijn gedachtes de vrije loop mag laten?

Zou het niet reuze handig zijn als in de toekomst alle auto's op elektriciteit zouden kunnen rijden met eenzelfde soort systeem als waarmee nu treinen, trams en metro's van elektriciteit worden voorzien? Oftewel: continue stroomvoorziening op de snelwegen via leidingen die boven de voertuigen zijn gespannen of die opzij ervan op het wegdek zijn aangebracht.

Indien gecombineerd met geluids- annex windschermen voorzien van zonnepanelen en windmolens, creëert de snelweg zijn eigen energie!

Voor de broodnodige variëteit in snelheden krijgt de snelweg meerdere banen met elk een eigen snelheid: zeg ca. 80 km/u voor het vrachtverkeer op de rechter baan; ca. 100 km/u voor de middelste baan; en bijvoorbeeld 130 km/u op de linkerbaan, speciaal voor de mensen met haast en de zogeheten 'snelheidsduivels' - die daarvoor dan natuurlijk extra diep in hun persoonlijke buidel mogen tasten! - Dit alles geregeld via een systeem van rekeningrijden - dat, naar ik heb vernomen, inmiddels zelfs in VVD-kring steeds meer weerklank begint te vinden.

Tijdens het rijden laden de accu's op, zodat de auto's bij het verlaten van de snelweg over voldoende energie beschikken om de plaats van bestemming te bereiken. Desnoods worden de voertuigen uitgerust met een hybride aandrijving.

Volgens mij zou zo'n systeem niet alleen een uitstekende klimaatmaatregel betreffen, maar ook een formidabele investering zijn in de verkeersveiligheid. Enfin; de zelfsturende auto in optima forma!

Rode krullenbol

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

18-08-2019 om 19:08

Ach Marie

Kun je dat kwantificeren? Met een LCA ofzo?

Met ik denk schieten we niet zo heel erg veel op.

Niet zoveel keuze

Zoefzoef, binnen je omschrijving (iets als een volvo XC 40 maar dan mooi) is er niet zoveel te krijgen. Had je de BMW x3 e al gezien? Of valt die dan buiten het budget?

Was het je bedoeling trouwens om een discussie rond elektrisch rijden te ontketenen?

Elektrisch rijden is geweldig, zeker nu de wagens nog niet verplicht zijn extra geluid te maken. Ze zijn relatief goedkoop wegens de enorme belastingvoordelen. Als het je dan ook nog eens lukt om ze als thuisbatterij aan je panelen te koppelen, dan levert het je ook nog energie-autonomie op en dat moet een heerlijk gevoel zijn. Juist als je dat financieel niet nodig hebt.
De koning te rijk.

Maar die footprint????

Wist je dat elektrische auto’s net zoveel fijnstof produceren als benzine auto’s?

Voor suggesties en ervaringen met een leuke elektrische suv top middenklasse kun je beter eens op een terras in Laren of Blaricum te rade gaan. De vrouw van.... (n’importe qui) rijdt erin. Dat soort vrouwen zijn doorgaans ook erg milieu begaan.

Zoefzoef

Zoefzoef

19-08-2019 om 10:08

Saldering

Ad, we wonen net over de zuidelijke grens en het gaat hier zeer binnenkort geld kosten om stroom op het net te zetten, vandaar dat ik meer van de zelfgeproduceerde stroom zelf wil gebruiken.
Ik werk niet altijd op gebruikelijke kantooruren, onze auto is meestal juist wel thuis wanneer de zonnepanelen optimaal produceren. Dat is een voordeel.

Zoefzoef

Zoefzoef

19-08-2019 om 10:08

Saldering

Ad, we wonen over de zuidelijke grens en het gaat hier zeer binnenkort geld kosten om stroom op het net te zetten, vandaar dat ik meer van de zelfgeproduceerde stroom zelf wil gebruiken.
Ik werk niet altijd op gebruikelijke kantooruren, onze auto is meestal juist wel thuis wanneer de zonnepanelen optimaal produceren. Dat is een voordeel.

Zoefzoef

Zoefzoef

19-08-2019 om 10:08

En-en

Elektrisch rijden is niet de CO2- en afvalvrije hemel. Ja, ik weet dat een elektrische auto ook geproduceerd moet worden. De auto afschaffen is helaas tot aan mijn pensioen geen optie. Ik moet voor mijn werk dagelijks verschillende trajecten rijden, ik vind 65-80 km te ver voor een fiets (met aanhanger met apparatuur) en er is hier vrijwel geen openbaar vervoer meer (bovendien kan ik mijn apparatuur niet allemaal tegelijk dragen).

Ik weet natuurlijk ook wel dat een elektrische auto nog steeds op rubberbanden rijdt die fijnstof afgeven. Wat ik zei: perfectie bestaat niet.

Het is ook helemaal waar dat de grote vervuilers ook stevig aangepakt moeten worden. Het is en-en, niet of-of.

Maar daar ging deze vraag niet over, ik vroeg naar ervaringen met elektrische auto's.

Zoefzoef

Zoefzoef

19-08-2019 om 10:08

Paloma dank!

De eerste die een antwoord op mijn vraag geeft! Dankjewel. Ik dacht dat de Zoe wat klein was, maar voor jullie lukt het dus wel? Ik ga me daar nog eens wat meer in verdiepen.

De vork in de steel

Nee Zoefzoef, Paloma gaf geen antwoord op je vraag. De Zoë voldoet namelijk niet aan je eerdere eis "Ik lever liever niet te veel in op comfort." in relatie tot een volvo v40.

"Wat ik zei: perfectie bestaat niet."
Daar gaat het niet over.
Je zei dat je elektrisch rijdt om je footprint te verkleinen.
Een elektrische auto levert daarin vooralsnog niks op.

Zoefzoef "het gaat hier zeer binnenkort geld kosten om stroom op het net te zetten, vandaar dat ik meer van de zelfgeproduceerde stroom zelf wil gebruiken."
Kijk aan. Dat lijkt me een uitstekend argument om een elektrische auto te kopen. Ik zou trouwens het verbruik en de opslagcapaciteit dan het belangrijkste criterium laten zijn. Belangrijker dan comfort en grootte.

Dan wordt het dus vooral een studie van de technische specificaties van de auto.

Overigens zie je aan de politieke besluiten rond energiewinning en verbruik (subsidies, kortingen en "boetes") dat het primaire belang bij de economie ligt. Niet bij het klimaat. Je koopt zonnepanelen om braaf mee te doen met het afwenden van fossiele brandstof, maar je wordt financieel gestraft als je "te veel" energie opwekt. De enige oplossing daarvoor is dat je nóg meer koopt om je zelf gemaakt energie te gebruiken (auto's airco's elektrische verwarming).
Je energieverbruik zal daardoor per saldo toenemen.
Zo ook je footprint.

"we wonen over de zuidelijke grens"
Ah. Terras in Brasschaat of bij Woluwe

Ad Hombre

Ad Hombre

19-08-2019 om 11:08

Zoefzoef

Ah, Belgie, dan snap ik in ieder geval de business case. Ik blijf me alleen afvragen in hoeverre iedere e-auto simpelweg is in te zetten om stroom *uit* te trekken, maar een korte Google zoekktocht levert op dat een Mennekes stekker (standaard in NL) daar in principe voor geschikt zou moeten zijn dus blijkbaar zou het moeten kunnen.

Leuk experiment. Ik was ooit in een Spaans huis waar ze helemaal niet aan het electriteitsnet waren aangesloten. Daar hadden ze losse (lood) batterijen in de garage staan om de zonnestroom in op te slaan en als die opraakten startte er automatisch een dieselaggregaat op. De verhuurder gaf wel aan dat je je wasjes beter overdag kon draaien en er was geen airco. Met name dat laatste was wel vervelend bij temperaturen rond de 40 graden...

Mijn co2 voetafdruk zal mij verder de reet roesten, maar een zelfvoorzienend huis vind ik altijd wel interessant en electrisch rijden is gewoon veel fijner dan op benzine of diesel.

Zoefzoef

Zoefzoef

19-08-2019 om 11:08

Inderdaad M Lavell

"Overigens zie je aan de politieke besluiten rond energiewinning en verbruik (subsidies, kortingen en "boetes") dat het primaire belang bij de economie ligt. Niet bij het klimaat. Je koopt zonnepanelen om braaf mee te doen met het afwenden van fossiele brandstof, maar je wordt financieel gestraft als je "te veel" energie opwekt. De enige oplossing daarvoor is dat je nóg meer koopt om je zelf gemaakt energie te gebruiken (auto's airco's elektrische verwarming).
Je energieverbruik zal daardoor per saldo toenemen.
Zo ook je footprint."

Ja, ik zie dat ook gebeuren, en er zijn hier zelfs politici die dat verkopen als "leuk": zelf energie opwekken en dan "mag" je een airco. Iedereen mag van mij een airco, ook zonder veel zonnepanelen. Wel fijn tijdens de hittegolven van de laatste jaren. Maar dat levert per saldo dus niks op, dus niet mijn keuze. Ik probeer de opgewekte energie te steken in apparaten die we sowieso gebruiken: de wasmachine, vaatwasser, batterijen van laptops en telefoons, en straks dus de auto.

Ik heb de Zoë nog even bekeken, die is inderdaad te klein. De BMW is boven budget. Het lijkt erop dat het een keuze tussen de Nissan Leaf en Tesla wordt.

En nee, we wonen niet in Brasschaat of Woluwe (je bent Ukkel nog vergeten ), ongeveer er tussenin. Prachtig landschap en ongeveer de helft van de prijs voor een huis.

Review

De reviews van de tesla zijn niet mals. Minder kilometers bij gebruik airco, matige service, matige kwaliteit afwerking.
De Zoë is lichter in gewicht wat van invloed is op het aantal kilometers. Al met al m.i. een uitvinding met te veel kinderziektes.

Een hybride is daarentegen verder in de ontwikkeling en zodoende een alternatief voor rijders zoals zoefzoef.

Zoefzoef

Zoefzoef

19-08-2019 om 18:08

Flanagan

De Zoë en Leaf zijn al 10 jaar op de markt, dat durf ik wel aan. Vandaag heb ik zelf ook een compleet rampverhaal over een recente Tesla gehoord. Oef...

Een hybride heb ik overwogen, maar ik heb er helaas geen gevonden met voldoende opslagcapaciteit voor mijn wensen.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

19-08-2019 om 18:08

Wat je ook doet...

Vergeet bij de Zoë de huur van de accu’s niet mee te nemen in je berekening.

Ginny

Huur van accu’s? Krijg je geen accu’s van Renault als je een Zoë koopt?

Zus

Zus

19-08-2019 om 22:08

Nissan Leaf

Wij hebben sinds twee weken de Nissan Leaf. Er passen ruim twee mensen op de achterbank, maar drie moet ook redelijk comfortabel kunnen. Kofferbak is erg ruim en wat voor mijn man een belangrijke voorwaarde was, vanwege zijn werk. Tot nu toe bevalt het erg goed. Als je nog specifieke vragen hebt, laat maar weten!

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

19-08-2019 om 23:08

Nope

Dat was in ieder geval zo toen ik dit vorig jaar uitgezocht heb.
Geen idee of ze deze “service” nog steeds bieden.

Ad Hombre

Ad Hombre

20-08-2019 om 07:08

Ginny

Je kunt kiezen of je de batterij wilt kopen of leasen. Het zou zomaar kunnen dat hij in dat laatste geval niet meetelt voor de bijtelling (aan de andere kant zit de fiscus daar bovenop).

Grootste bezwaar van de Zoe is dat hij er uitziet als een stuk plastic speelgoed.

Mijn plugin-hybrid is overigens bijna 6 jaar oud en de batterij doet het eigenlijk nog net zo goed als op dag 1. Afgezien van nieuwe banden nog bijna geen onderhoud gehad, maar ik rij dan ook nagenoeg uitsluitend op electrisch. (50km/dag is genoeg voor mij) Laden doe ik thuis in de garage, maar mijn dak is helaas erg ongeschikt voor panelen.

Ginny

Bizar. Ik snap nu wel waarom Max Verstappen geen Renault motor meer in zijn wagen wil :-)

Ad Hombre

Ad Hombre

20-08-2019 om 07:08

Caesar

Zo gek is het niet. Voor mensen die tegen de hoge aanschafprijs aan zitten te hikken blijf je dichter in de buurt van het kostenpatroon van een benzineauto. Wat je initieel minder betaalt betaal je maandelijks meer, maar dat compenseer je doordat je niet meer hoeft te tanken.

Die Zoe is volgens mij meer gericht op particulieren en die kunnen meestal minder goed rekenen dan ondernemers.

Klantenbindertje

Die batterij huren heeft twee redenen: 1 De betrouwbaarheid van de batterij was nog onbekend. Die batterij is het duurste element van de auto. 2 het onderhoudsschema was nog onbekend. Fabrikanten vreesden de autokopers helemaal niet meer terug te zien, ook niet voor onderhoud, maar weel voor het (gratis) moeten vervangen van een batterij die niet aan de verwachtingen voldeed.

Het huurprogramma is marketingwise een prima klantenbindertje: elke maand contact (huurbedrag via de bank).

Ik vermoed dat auto huren (net als fiets huren) de toekomst wordt. Anwb doet dat ook al (leaseprijs zonder onverwachte kosten, alle onderhoud en reparaties inclusief).

Zoefzoef

Zoefzoef

20-08-2019 om 11:08

Prestaties accu

Dat was dus een van de onderdelen van het rampverhaal over Tesla: al twee keer een nieuwe accu (plus twee keer softwareproblemen), binnen het jaar. Gratis opgelost, dat wel, maar veel ellende en weinig rijplezier in dat eerste jaar. Ik weet dat de rampverhalen meer rondgaan dan de positieve ervaringen, maar het boezemt geen vertrouwen in.

Nissan geeft 8 jaar garantie op de accu en beweert dat de accu van de Leaf 20 jaar lang optimaal blijft presteren, en daarna, als je hem intensief gebruikt hebt, misschien wat minder kilometers per volle lading gaat leveren. Ik denk niet dat ik 20 jaar met dezelfde auto blijf rijden, 10 jaar hopelijk wel, maar dat zou dus goed moeten gaan.

Ik zal eens kijken wat de Leaf kost als private lease, maar ik vrees dat het een stevig maandprijsje is.

Zoefzoef

Zoefzoef

20-08-2019 om 12:08

Private lease geen optie

De nieuwe Leaf in Tekna-uitvoering (full option) kost in private lease 817 euro per maand, dus over een periode van 10 jaar een kleine 100.000 euro. Kopen is 45.000, dat scheelt dus meer dan 50%. Voor de overige 55.000 euro kan ik heel wat onderhoud en reparaties laten uitvoeren. Dus nee, geen private lease voor mij.

Waar niet is.....

zoefzoef je private lease som klopt niet.
De lease is maar 1 of 2 jaar. Dat kun je wel verlengen, maar dan krijg je een nieuwe auto (of een lagere leaseprijs). Dus je rijdt tien jaar lang in een nieuwe auto...

De toekomst van de auto die alleen nog maar te huur is zie ik overigens een beetje anders, namelijk dat er geen keuze zal zijn. Dat auto's gewoon helemaal niet meer te koop aangeboden zullen worden (alleen nog maar huur) en dat de enkelingen die nog wel een eigen auto in bezit hebben tegen torenhoge milieu-verwijderingskosten aan zullen lopen.
Zodat het net is alsof het veeeel gunstiger is om te huren.

Dat vrij kiezen van die vrije markt is maar een relatief begrip.
Je mag helemaal zelf kiezen uit wat er is.
Waar niet is verliest de Keizer (kiezer) zijn recht

Zoefzoef

Zoefzoef

20-08-2019 om 14:08

Zou best eens kunnen

Je zou best eens gelijk kunnen hebben, M Lavell.
Ik hoop dat dat dan ook betekent dat ik ook in mijn dorp een deelauto kan lenen en dat het openbaar vervoer wederopgebouwd wordt en betaalbaar is.

W.b. private lease: ja, da's leuk voor mensen die het belangrijk vinden om altijd in het nieuwste model te rijden. Ik vind dat niet belangrijk en ook te duur.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.