Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Evelien

Evelien

07-02-2014 om 13:02

Welk eten mee op wintersport?

krin

krin

20-02-2014 om 09:02

Wie weet

misschien hebben sommige mensen wel het geld om op wintersport te gaan OMDAT ze in de zomer kamperen met knakworst.

Dalarna

Dalarna

20-02-2014 om 09:02

het verband?

Blijkbaar ziet Gonniegans een verband en krijg ik nu de schuld? Zij zegt dat 'dit soort mensen' op de camping ook wel zal smullen van blikvoer. Ik ken ze namelijk niet en ik vraag me dus of of Gonniegans ze wel kent. Dat ze er zijn ontken ik niet toch?

krin

Ik denk dat Krin gelijk heeft!

Nee dat verband heb ik niet gelegd Dalarna, ik reageerde op de bijzondere menusuggesties voor de vakantie.

Annet

Annet

20-02-2014 om 17:02

Ik zie hier wel vaker bijzondere menusuggesties

En die hebben dan niets te maken met wintersport.
Ik bedenk dan wel dat ik dat nooit zou willen eten.
Meestal omdat er zakjes of pakjes doorheen zitten.

Kaaskopje

Kaaskopje

Tihama

Zelfs de vis die wij als 'verse vis' in de viswinkel hebben liggen is niet vers.

Ik zocht naar een programma van Keuringsdienst van Waren, maar vond 'onderweg' deze informatie:

http://www.hln.be/hln/nl/6276/Overbevissing/article/detail/1069276/2010/02/18/Verse-vis-bestaat-dat-nog.dhtml

Kaaskopje

Kaaskopje

Blikvoer

Je wilt niet weten hoeveel mensen op de camping smult van een blikje ravioli of goulash met knakworst.===

En wat dan nog? Als ik uit eigen ervaring spreek, is het ook niet zozeer een kwestie van smullen, maar een kwestie van gemak. Dat smullen doe ik op de overige dagen wel in plaatselijke restaurantjes en later als ik weer thuis ben. Tijdens vakanties wil ik best koken, maar wel met weinig gedoe. Dus een kant en klare quiche (als er een oven is) met sla bijvoorbeeld, of macaroni of iets dergelijks. Ik neem tijdens vakantie dus makkelijker genoegen met 'nou, goed te doen toch?'.

Precies!

Je hoeft helemaal niet uitgebreid te koken om iets smakelijks op tafel te zetten. Een quiche met salade is een mooi voorbeeld. Precies was ik bedoel.

Dalarna

Dalarna

21-02-2014 om 16:02

Gonnie

Ja maar die quiche en salade moet je dus wel ergens tussendoor kopen en als je van 's ochtends vroeg tot het avondeten op de piste ben wil dat volgens mij niet.

Kaaskopje

Kaaskopje

21-02-2014 om 21:02

Welja

je kunt je in zo'n weekje skiën toch wel een páár uurtjes losweken van die berg? Als je vlakbij de bestemming eerst even naar een supermarkt gaat en halverwege de week nog een keer, kom je al een heel eind. De meest bederfelijke waar, zoals sla, meteen op de boodschappendag eten. Paprika, tomaat en ui kun je langer bewaren. Bloem, boter en melk kunnen ook bewaard worden.

Misschien zou ik meer begrip krijgen voor dit "we nemen alles al mee"-voedselgedrag, als ik zelf een skiër was, maar als ik even heel algemeen bekijk hoe ik mij voel tijdens vakanties, dan moet ik er echt niet aan denken dat ik helemaal naar Oostenrijk of Frankrijk rij met mijn gezin of ander gezelschap en vervolgens niet verder kom dan de piste of een all-inclusive in Turkije bijvoorbeeld. Leuk voor 2 dagen, maar dan wil ik toch wel meer zien dan die paar vierkante meters/kilometers. Ik heb wel eens stampvoetend duidelijk gemaakt dat ik ook nog een beetje cultuur wilde opsnuiven, daar waar we waren.

Tijgeroog

Tijgeroog

21-02-2014 om 21:02

Kaaskopje

Dat mag iedereen toch lekker zelf weten?

Maargoed. Ik houd van de bergen. In de winter gaan we skiën, en dan kom ik veel verder dan een paar vierkante kilometer. In de zomer gaan we weer naar de bergen. Wandelen, klimmen, klauteren... Dan kom ik minder ver dan op m'n ski's... In sommige jaren bezoeken we dan ook stadjes, kastelen, maar dat hangt af van het gebied waar we zijn. Waar we afgelopen jaar waren en waar we komend jaar heen gaan is nou eenmaal ziet zo veel cultuur te snuiven. Maar er is meer dan dat. :-)

Annet

Annet

21-02-2014 om 22:02

Kaaskopje

Als je zelf kookt, heb je een appartement. En dus een koelkast. Een paar dagen eten bewaren is geen probleem. Met een beetje geluk heb je zelfs een oven en/of magnetron.
Maar als wij gaan skiën, zien we echt alleen de berg, plaatselijke restaurants en soms de plaatselijke supermarkt. Voor de wintersport is dat precies wat we willen. Ik wil helemaal niet meer zien dan dat.
In de zomervakantie is dat weer heel anders. De afstand die je reist heeft hier niets mee te maken, het gaat om het doel van de reis.
Dat hoef je niet te snappen, zolang je het maar niet veroordeelt.

hoeveel scheelt het nou eigenlijk?

Over hoeveel geld hebben we het eigenlijk? Hoeveel bespaar je door zelf eten te koken? En hoeveel tijd en moeite kost het je? Dat vraag ik me af. Ik schat dat het je met een gezin , 2 ouders 2 kinderen, zo'n 100 euro per dag scheelt, denken jullie dat ook?

Wij Zitten meestal

In een appartement, bovenop een autovrije berg waar 1 supermarkt zit. Een kleintje.

We slepen een redelijke hoeveelheid eten mee, dat wordt samen met onze eigen bagage netjes onder de cabinelift gehangen en bij ons appartement afgeleverd. Heerlijk. Dus de basics zijn er dan. Broodjes worden iedere dag bezorgd, paar keer uit eten, en verder iedere dag even een stp vsn 10 minuutjes bij het supermarkten, waarna we met een tasje aan de hand doorskieen naar het appartement. Werkelijk geen moeite.

Ik heb trouwens op wintersport helemaal geen zin om elke avond uit eten te moeten. Nee, lekker onderuitgezakt en fris gedouchted in je joggingpak een spelletje doen of een boek lezen. Heerlijk. En eten koken kan echt snel hoor. Sneller dan in een restaurant iets bestellen en wachten. Gewoon iets met kip en rijst. Zak sla en kant en klare dressing erbij. Iets met rookworst. Maaltijdsoep ( blik goulashsoep opleuken met verse groente of zo. Stokbrood erbij, fruit toe)

Ingrid

Kaaskopje

Kaaskopje

25-02-2014 om 19:02

Gelukkig wel

Gelukkig mag iedereen het zelf weten. Het is leuk om hier op OO met elkaar in de clinch te liggen over hoe het heurt, maar je kunt daar niets zinnigs over zeggen.

De kosten per dag... Het is maar net hoe duur je het maakt. Ik ben bij een vakantie waarin ik me eens nergens druk om wilde maken, uitgegaan van 100 euro per dag inderdaad, inclusief simpele uitstapjes. Maar dat bereikten we echt niet elke dag. Er zijn ook eettentjes met een dagmenu van 10 euro bijvoorbeeld.

vlinder72

vlinder72

25-02-2014 om 22:02

Luie skiers

Wij zijn behoorlijk luie skiers geloof ik. Wij gaan al dan niet met zijn allen de berg op na negen uur. Onze jongste zoon had dit jaar drie dagen skiles van negen tot elf. Om elf uur moest een van ons hem ophalen. Rond de middag was iedereen weer terug in het appartement om te lunchen. Gewoon broodjes of broodjes met soep.

Wij hadden zelf om 13.00 uur skiles. Twee uurtjes. Onze jongste ging toen naar de kinderclub en wij gingen dan met zijn allen skien (met onze drie andere kinderen). Rond vier uur moesten wij onze jongste weer ophalen.

Uit eten gaan? Wij hebben een keer pizza gegeten en een keer wiener schnitzel. Verder hebben wij zelf dingen klaar gemaakt. En inderdaad van huis meegenomen want ons appartementencomplex stond bovenop een berg. Geen winkel in de buurt. Alleen een kleine minimarkt waar je het wat dingen kon kopen zoals bier, frisdrank, chocola, eenvoudige maaltijden, kaas, worst etc.

Ik had geen zin om met auto de berg weer af te rijden om zoek naar een supermarkt.

Tihama

Tihama

03-03-2014 om 17:03

Ik ben terug

Ik neem aan dat het kópen van die quiche ook onbespreekbaar is. Die maak je natuurlijk zelf ff snel en smaakvol in 3 kwartier in de oven

In die kitchenette met 2 elektrische pitten en mini-magnetronnetje. Nadat je urenlang geskied hebt en rozig bent na het douchen....

Normaal gesproken ben ik me niet zo bewust van het gemak waarmee ik de pastasaus opwarm in de oven en de pasta kook. Ook niet van hoe handig je zo'n zak voorgewassen salade mixt met de gekochte dressing.
Maar naar aanleiding van dit draadje heb ik er echt van genoten.

We hebben ook twee keer uitgebreid op de piste gegeten in de middagpauze en dan 's avonds een gebakken ei.

De laatste dag zijn we 's avonds gaan kaasfonduen.

Volgend jaar doe ik het precies weer zo. Nou ja, dan hopelijk minus de valpartij van snowboardende dochter en de helikoptervlucht. Even afwachten wat de verzekering wil betalen, maar anders ben ik des te blijer dat ik bezuinigd heb op het dure eten;-)))

Skister

Skister

03-03-2014 om 18:03

Wij...

Wij nemen altijd alle boodschappen mee. Dat doen we alleen met wintersport. Geen zin om in kleine skidorpjes in minisupermarktjes zonder groenteafdeling met z'n allen drie kwartier te wachten voor de kassa (jep, dat is mijn een-keer-nooit-weer-ervaring). Ingevroren vlees nemen we mee in zo'n aluminiumzak met koelelement. Werkt prima.
We nemen ook lekker veel, verse groente en fruit mee.

Ons menu deze wintersport (in willekeurige volgorde):
1) biefstukreepjes in ketjap/honingmarinade met peultjes, rode ui, taugé en rijst
2) wraps met kipfilet, mais, rode paprika, ui, verse guacamole, salsasaus, kaas en tomaten
3) volkoren pasta met gerookte zalm, ui, kerstomaatjes, room en komkommer
4) volkoren penne met bio-tomatensaus, gehakt, courgette, champignons, paprika en verse tomaten met pestodressing
5) pannenkoeken met bacon, geitenkaas, appel, rozijnen etc.

De andere dagen zijn we heerlijk uit eten geweest.

Skister

Skister

03-03-2014 om 18:03

Cultuur snuiven op de berg

Ik moet wel heel erg lachen om wat zotte aannames die worden gedaan.
Cultuursnuiven op een berg? Tja, wordt lastig met al die sneeuw. Als je wilt cultuursnuiven doe je dat niet in februari bij -4 graden en dikke moonboots aan.
Wintersporters kamperen niet? De mensen (gezinnen) die ik ken die wintersporten die kamperen vaak ook (met eigen caravan of in een stacaravan).
Wintersporten gelijk stellen aan all inclusieve in Turkije? Ik vind het best, maar nogal een vreemde aanname?
Grappig vind ik ook dat men er blijkbaar vanuit gaat dat de gemiddelde berghut of wintersportrestaurant
een walhalla is voor foodies. Tja, ik moet jullie toch teleurstellen. Na uren voluit skiën is alles lekker maar is het zeker niet van hoogstaand niveau. Ook in de authentiekere restaurants werken ze met pakjes en zakjes.

Wel grappig dat die aannames nu net van de mensen komen die volgens mij zelf niet op de latten staan?

Evelien

Evelien

03-03-2014 om 19:03

Weer terug

Nou, wij zijn ook terug. 5 x in appartemenet gegeten, 2x pasta met saus (en paprika, toch wat groente), 1x hachee (blikje, echt lekker voor na het skiën) met puree en blik boontjes, 1x zuurkool met rookworst en 1 x soep en brood met knakworstjes. Helemaal prima. Rest uiteten.

De tip van uitgebreider lunchen op de piste en 's avonds simpel soep vond ik een goede.

Grappig geworden dit draadje. Toch wel weer goed om je te realiseren dat mensen heel verschillend over eten (op vakantie) kunnen denken. Misschien goed dat we iedereen het lekker zo laten doen als diegene het wil. Wat minder veroordelen? Zolang je er anderen geen kwaad mee doet, waarom niet?

Ik ga hem volgend jaar weer van tevoren doorlezen voor nieuwe inspiratie, maar denk dat ik die pasta, zuurkool en soep er sowieso in houd.

Bedankt voor al jullie meedenken en ideeën.

Skia

Skia

04-03-2014 om 01:03

skieën: kwaliteit vs. kwantiteit

We zijn net terug van een weekje skieën in Frankrijk. Bewust gekozen voor: niet te ver weg (600 km), niet te hoog (skigebied op 800-1100 m.), niet te druk (vrijwel geen Nederlanders of andere niet-Fransen gehoord/gezien, geen lange wachtrijen, gewoon een rustig, mooi, klein skigebied), en niet te duur (zo'n klein skigebied is een stuk goedkoper dan die grote, luxe gebieden).

Ik hou heel veel van skiën, kan het goed, heb het als kind al geleerd, maar ga echt niet iedere dag van 9-17 skiën. De lol zit voor mij in fijn, technisch goed skiën, het steeds beter leren, en afwisseling; en niet in het aantal uren of kilometers. Ik sport thuis ook niet iedere dag de hele dag, dus waarom op vakantie ineens wel? Nou is skiën, als je het goed kan en geen wilde dingen doet, niet een heel zware sport, maar toch zie je dat mensen na een aantal dagen skiën te moe worden en slechter gaan skiën. En dat probeer ik te vermijden. Ik vind het dan gewoon niet meer zo lekker gaan.

Ook toen we vroeger gingen skiën voordat kind geboren was, in een groot, hoog gebied, was het niet mijn wens om per se de hele lange dag maar door te skiën, maar skieden we wel veel meer dan dit jaar. (Oh, en toen we ergens op een uur afstand van een skigebied waren, zijn we ook wel eens af en toe een losse dag gaan skiën, dat is heel fijn voor je spieren, sta je iedere keer fris op de skies.)

Dit jaar was er een goede reden om het rustig aan te doen: het heeft ons veel moeite gekost om ons zesjarige kind iedere dag naar skiles (2 uur) te laten gaan, dat is gelukt, zonder dwang en zonder veel drama, en daar zijn we heel blij mee, maar de ambitie was dan ook niet hoger dan dat (dat gedoe met kind was al een inspannig op zich). (Kind riep al weken van te voren "ik wil niet naar skiles" "ik wil wel op vakantie maar niet skiën").

Verder hebben we pas op het allerlaatste moment beslist om te gaan en hadden daardoor geen appartement aan de piste, maar in een dorpje verder weg op ca. 500 m, hoogte waar dit jaar dan ook vrijwel geen sneeuw lag. Dat was ook voor kind heel leuk: het was geen 100 % skivakantie, vanuit ons huisje hebben we ook buiten gespeeld, gewandeld, etc. Kind had ook behoefte om veel buiten en binnen te spelen, die skiles was al meer dan genoeg.

Wat betreft eten: Van thuis hadden we alleen wat restjes meegenomen die anders zouden bederven: wat paprika, komkommer, prei, ham, eieren, tomatensoep. De eerste nacht sliepen we in een chambre d'hote waar, onverwacht, een mooie keuken voor de gasten bleek te zijn, Kind had geen zin om uit eten te gaan toen we daar wat later dan gepland aankwamen, dus toen heb ik onverwacht een soort groente-omelet gemaakt met soep vooraf.

De rest van de vakantie (in een soort huisje/appartementje) zijn we ook niet uit eten geweest omdat we het rustig wilden houden (kind houdt normaal erg van uit eten gaan maar wilde nu het liefst meteen naar huis na de skiles 's middags). Aan de piste waren de mogelijkheden ook niet heel aanlokkelijk; al is het in Frankrijk nooit heel slecht, ik heb het wel beter meegemaakt (maar in de dorpen waren wel allerlei restaurants, daar lag het niet aan).

We hebben ter plaatse eten gekocht bij de plaatselijke slager, bakker en supermarkt (een keer naar de supermarkt geweest, slager en bakker kwamen we iedere dag langs na het skiën). Een combinatie van makkelijk en specialiteiten van de streek. Zo hebben we tweemaal choucroute garni gegeten, zuurkool met verschillende soorten vlees, een echt streekgerecht. Gebakken kippepoten van de slager. Volkorenpasta (uit de Franse supermarkt) met verse groente en vlees. Kaas van de streek. Dat werk.
We aten meestal tweemaal per dag, 's middags en 's avonds, een kleine warme maaltijd, zoals daar gebruikelijk is. (Vaak de ene keer de restjes van de andere, dus niet te moeilijk).
Al met al gemakkelijk, redelijk lekker, redelijk gezond, tamelijk lokaal, weinig gedoe, niet heel bijzonder gegeten.

We hebben heel fijn geskiet, iedere middag twee uur (het is daar mogelijk om een skipas voor twee uur te kopen), kind is naar alle lessen geweest en heeft zelfs de "ourson" gehaald, het eerste "diploma", en begon het steeds leuker te vinden.

Al met al vind ik het fijn om te ervaren dat er allerlei soorten skivakanties mogelijk zijn.

Ik moet er trouwens niet aan denken om thuis te gaan koken voor de vakantie en dat (diepgevroren?!) mee te nemen. Pfffff wat een gedoe. Vindt gewoon pakken en voorbereiden al meer dan genoeg.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

04-03-2014 om 21:03

Tihama (enigszins ot)

Hoe is het met je dochter? Heftig wel, met een helikopter afgevoerd worden. Maar als het goed is afgelopen is het ook wel weer een belevenis....

Aagje

Skia - Tihama

"niet te ver weg (600 km), niet te hoog (skigebied op 800-1100 m.), niet te druk (vrijwel geen Nederlanders of andere niet-Fransen gehoord/gezien, geen lange wachtrijen, gewoon een rustig, mooi, klein skigebied), en niet te duur (zo'n klein skigebied is een stuk goedkoper dan die grote, luxe gebieden)."

Dat klinkt heerlijk en ik ben erg benieuwd waar dat is. Vanuit Nederland 600 kilometer, dan ben je nog maar net voorbij Parijs toch?

Tihama, dat was wel even schrikken zeker. Ik hoop dat het weer goed gaat met je dochter (en dat je verzekering de helicopterrit vergoedt).

skik

Tihama

Tihama

06-03-2014 om 21:03

Ze krukt er op los;-)

Het is een gescheurde enkelband. Dus momenteel is het een grote armspiertraining met de krukken . Ze begint nu ook met fysiotherapie. Volgens de dokter (zowel de franse als de nederlandse) moet ze rekenen op een week of 4.

Dochter heeft overigens ook nog kunnen genieten van de helicopter. Dat werd snel gewhatsapped

Ik speel intussen fietstaxi van en naar school. Ik zat vandaag te wachten in de hal op haar school en het viel me op dat er meer kinderen op krukken en met armen in het gips rondliepen. Ik vroeg me meteen af of dat allemaal wintersport-ongelukjes waren ;-(

Maar volgend jaar gaan we gewoon weer.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

07-03-2014 om 22:03

Tihama, fijn

dat het meevalt met je dochter, al is dit vervelend genoeg. Gelukkig dat ze tenminste ook nog een beetje heeft kunnen genieten van de helikoptervlucht. Maak je niet dagelijks mee, toch!
Maar nav jouw opmerking, toen ik tijdens het skiën mijn kniebanden scheurde (way back in the eighties) en ik naderhand in Nederland geopereerd werd, waren een boel mensen enigszins geamuseerd: zie je wel, gevaarlijke sport dat skiën. Naast de afdeling orthopedie waar ik lag, was de afdeling chirurgie: daar waren tenminste 4 voetballers opgenomen met gecompliceerde enkel-en beenbreuken.... Vond ik dan weer bijzonder dat niemand dat een gevaarlijke sport vond. Maar goed, al die geblesseerde kinderen op school de week na de krokusvakantie, da's wel heel erg verdacht.... Wij ski nog 1 dag, hopelijk komen we allemaal heel en gezond weer beneden.

Aagje

Kaaskopje

Kaaskopje

08-03-2014 om 12:03

Skister

Ik zie dat je veel van mij als lachwekkend ervaart. De vergelijking met een all-inclusive is misschien niet helemaal terecht, maar het ging mij vooral om het feit dat je hélemaal naar een ander land gaat en dan niet verder komt dan die ene berg. Zelfs mijn 21 jarige dochter die al geskied heeft kon zich daar niet echt iets bij voorstellen. Ze heeft in 6 jaar tijd een wonderbaarlijke ontwikkeling doorgemaakt van 'ik wil naar het strand en meer niet' naar 'ik wil toch ook wat van het land zien als ik er ben':-). Ik hoef echt niet een heel land te doorkruisen als ik er ben, maar een wijde cirkel om het vakantie-adres toch minimaal. En ja, dat doe je al skiënd misschien ook al, maar dat is nog steeds die berg.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.