Huis, Tuin en Keuken
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Campie
13-05-2013 om 16:05
Wat nodig voor kampeeruitrusting
Wij zijn aan het overwegen een tent te kopen om met ons gezin (6 personen) te gaan kamperen. Nou zijn wij van huis uit geen kampeerders, maar we hebben het er al een aantal jaar over. Ik ben op Marktplaats aan het zoeken, tweedehands is goed genoeg, maar wat hebben we allemaal nodig, wat is praktisch mbt koken, eten en slapen. De standaard dingen, zoals luchtbedden, slaapzakken, kunststof serviesgoed kan ik zelf bedenken, maar de rest.... Ik zoek tips, waar op te letten en zo, we beginnen met niets, ja 1luchtbed hebben we maar verder niets.
Verstuurd met de Ouders Online iPad app.

Inek
21-05-2013 om 16:05
Jaren
Ja, wij hebben dat ding al jaren en vele vakanties gebruikt. Ideaal. En nog nergens slijtage. Wat een leuke bijkomstigheid is dat het ook zo netjes blijft liggen, een keurig opgemaakt bed. Niet dat dat verder van belang is in je tent, maar toch.
Wij hebben ook een "keuken". Ooit gekocht bij zwerkei. Een dichte kunststof kist waar een 2of 3pitsgasje op past en daaronder zit een bestekla. De voorkant kan open geklapt en daar zit dan bergruimte voor pannen en servies en nog wat meuk. De deksel die over het gasstel gaat kan er af en is dan onze "afwasmachine": de vaat van de hele dag past er in en de kinderen doen s avonds de afwas ideaal.

Annet
21-05-2013 om 20:05
Handige bbq, grill en extra kookpit
Wij hebben zoiets: http://www.vrijbuiter.nl/barbecues/gasbarbecues/campingaz-all-in-1-grill-r/
Wij bbq-en graag op vakantie en in Frankrijk en op sommige campings mag je geen echte bbq gebruiken. Je hebt hierbij een grillplaat en een platte plaat (handig voor pannenkoeken).
Daarnaast is het ook een sterke gaspit. Wij nemen de wokpan mee op vakantie (zodat koken op vakantie leuk kan zijn) en dat werkt perfect op deze gaspit (het gewone gasstel geeft te weinig warmte om echt te wokken).
Ik zou liever zo'n combi hebben dan een gewoon gasstel voor op de camping. Wij hebben beiden omdat onze vouwwagen een keuken heeft.

margje van dijk
22-05-2013 om 15:05
Iso-hoes is al binnen!
Dat is snel, hij is al binnen.
Ik heb het meteen uitgeprobeerd, en inderdaad, onze slaapmatjes passen er schitterend tussen.
Wat een gaaf ding!
Het 'laken' is wel heel anders dan ik verwacht had, ik had echt zo'n katoenen laken-stof in gedachten maar het is een heel glad ietsje, het lijkt haast ook wel nylon. Maar er staat op het label nylon/katoen, dus het zal toch wel echt katoen zijn.
Nog even een vraagje Inek, jij hebt dat ding neem ik aan regelmatig gewassen. Gaat dat goed? Hoe heet durf je dat?
En inderdaad, wat een superklein pakketje, en die slaapzak is ook al zo klein. (Ik heb dus ook een nieuwe slaapzak gekocht - mocht wel eens na 20 jaar vond ik). Die er overigens inderdaad perfect op past.
Ik vind het overigens wel veel geld voor iets wat ik inderdaad wel weer had kunnen maken, afgezien van die rits. Maar precies die rits is de reden dat ik hem dus niet zelf zou maken. Dan maar een keer een uitgave doen, dit is precies exact de perfecte kampeerkneuterigheid waar ik zo van hou
Margje

margje van dijk
22-05-2013 om 16:05
Antwoord op mezelf
Ik heb de verkoper even gemaild.
En inderdaad, dat katoenerige is echt katoen.
En je kunt hem op 40 graden wassen.
Weten we dat ook weer.
Ik heb al even proefgelegen. Gaaaaaf hoor.
Margje

ChrisH
22-05-2013 om 19:05
Haha margje
Jouw berichtje had letterlijk van mij kunnen zijn . Dat lakenkatoen is inderdaad heel glad en hier anders dan op het plaatje bovendien blauw ipv wit.
Ik heb 'm meteen gewassen op dertig graden om de geur van nieuwigheid eruit te krijgen. Ging perfect. Leuk dat ie je zo goed bevalt.

margje van dijk
22-05-2013 om 22:05
Ach natuurlijk
Heb ik net alle was gedaan, dat had ik zelf ook kunnen bedenken. Er zat wel wat een luchtje aan, ja.
Maar ik heb 'm al de hele dag uitgespreid op ons bed liggen, in vol ornaat, en ik ben net een klein kind, ik wil er vannacht in slapen Helaas is mijn man naar een concert en laat thuis en die weet van niks dus dat zou dan wel een erg grote verrassing zijn ben ik bang. Stiefelt-ie vannacht naar onze slaapkamer, moet-ie in een kampeerbed.
Wat is dat toch voor gen. Iets met prairies en geheime fantasieën over ingesneeuwd raken en dan zelf brood bakken in je houtkachel. Heb je dat, dan wil je ook van dit soort kampeerspullen. Zit vast in hetzelfde DNA-strookje.
Zeer bedankt,
Margje

Tijgeroog
22-05-2013 om 23:05
Margje
Ik heb dat gen ook, geloof ik. E m'n man snapt echt niet waarom hij nu een magnesium stick voor z'n verjaardag heeft gekregen (maar dat is toch veel leuker dan een aansteker )

Inek
23-05-2013 om 08:05
Wassen
60 graden overleeft het ding ook.
Mijn pakketje is uiteindelijk wat groter dan die van jullie omdat ik er zelf een laken van gewone katoen aan heb genaaid. Jammer dat ze die toentertijd nog niet compleet hadden. Ik krijg bijna aandrang om een nieuwe te kopen. Haha

margje van dijk
23-05-2013 om 13:05
In geslapen
Net toen ik vannacht onder de douche stond (voor de zekerheid, ik wil zo'n nieuw ding natuurlijk niet gelijk bezoedelen) kwam mijn man thuis. Dus ik kon hem introduceren tot ons nieuwe bed, en we hebben er ook in geslapen.
Heerlijk! Wat een genot, die donzen slaapzak, en het lag gewoon heel lekker. Het dunne laken had van mij best iets meer katoen-katoen mogen zijn, ik vond dit wel erg glad, maar misschien wordt dat met een keer wassen ook nog wel beter. In elk geval bleven de matjes prima op hun plaats (wel met een naad ertussen dus - maar wij zijn ook gewend op 2 matrassen te slapen, wat we aanvankelijk ook al niet zagen zitten maar wat ontzettend meevalt in de praktijk - dus dat was geen punt. Heerlijk geslapen, helemaal blij.
Inek, goed te weten dat je hem ook op 60 graden kunt wassen.
Margje

Manda Rijn
23-05-2013 om 15:05
Hier
afgelopen half jaar spullen gekocht, we huurde normaal altijd iets van een huisje op een camping, nu hebben we een vouwwagen.
Veel heb ik op marktplaats gekocht (een nieuwe set mepal borden, bestek etc), sommige dingen nieuw (pannen).
oh ja zoiets als een lege gastank is ook iets, dat is dus veel goedkoper om zo'n ding leeg van marktplaats te plukken en die te laten vullen dan een volle nieuw te kopen
Mijn dochters hebben de lakenzakken (katoen) voor in de slaapzak er na 10 minuten uit gehaald want daar werden ze 'gek' van. Mislukt dus, terwijl ik dacht dat het wel erg handig zou zijn ivm modderige voeten etc.

Manda Rijn
23-05-2013 om 15:05
Oh ja
en wat afgelopen minivakantie erg handig was was de oude wollen deken in de voortent, ik heb een grondzeil, dan een tenttapijt en daarover heen dus die grote oude wollen deken. Daar kan je lekker op zitten of liggen en ook al is het koud (en het was koud !) lekker warm een spelletje oid op doen.
blij was ik ook met het electrische kacheltje maar die zullen we in frankrijk straks niet nodig hebben denk ik
En verder was het wel handig dat ik een tentkapstok had, konden de jassen mooi hoog aan opgehangen worden, daar koop ik er nog 1 van en ik had ook zo'n vakkenzak waar allerlei troepjes in konden zoals de haarspeldjes van de jongste en dat soort dingen.
en opvouwbare emmer moet ik nog kopen en ik ga ook nog een goedkoop zonnecel lampje kopen voor aan de scheerlijnen want daar zijn ook een paar kinderen over heen gevallen s'avonds.

AnneJ
24-05-2013 om 20:05
Electra
En inderdaad, als je een tent hebt heb je zo'n electradoos nodig.
http://www.vrijbuiter.nl/kampeerartikelen/elektra/vrijbuiter-outdoor-stroom-unit/
Op de camping zit een aparte stroomvoorziening geschikt voor buiten in een paaltje aan de rand van je kampeerveld.

Sinilind
Wat veel
Ik verbaas me over de hoeveelheid dingen dat sommigen meenemen. Voor mij is kamperen zo makkelijk mogelijk met zo min mogelijk spullen mee. Ik heb een kookplaatje met flesje gas om dingen op te warmen, 1 pot en een pan, 1 koffiepot (press), een set plastic borden/bakjes/bekers en wat bestek, 1 afwasteil en een keukendoek, een goed zakmes om droge worst en brood te snijden. 2 matrasjes, 2 slaapzakken, 2 fleecedekens voor koude nachten of ochtenden, 2 opklapstoeljes en een ietsieminitafeltje. En uiteraard een licht gewicht tent! En ik vind het eigenlijk al veel. Als ik echt zo veel wou meenemen zou ik liever een bungalow of kant en klaar tent huren. Zijn jullie niet eeg lang bezig met alles in en uit pakken?
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Sinilind
Oh ja een lampje
Heb ik ook, om te lezen, hoewel ik meestal ga slapen als het te donker wordt om te lezen

ChrisH
Sini
Inpakken kost altijd tijd, maar hier zit het meeste al standaard in het bagagewagentje. Dat scheelt een hoop gedoe van te voren :-)
Wij kamperen zonder elektra, dat gaat prima. Koelkast werkt op gas, kan zo verder niks bedenken waar we per se stroom bij de tent voor nodig hebben.

amk
24-05-2013 om 21:05
ik heb helemaal geen electriciteit nodig bij het kamperen. Daar hebben ze de gaslamp voor uitgevonden als je toch verlichting wilt. Diezelfde gaspatroon gebruik ik ook om op te koken.

Annet
24-05-2013 om 22:05
Wij hebben een vouwwagen met keuken
Om makkelijk een weekendje te kunnen kamperen, hebben wij alle slaapspullen en keukenspullen in de vouwwagen liggen. Als we weg willen, hoeven we alleen kleding en toiletartikelen in te pakken.
Als we drie weken weg gaan (zomervakantie) wassen we alles vooraf en gaat er meer mee aan boeken, elektronica, keukenvoorraad (alles wat in de koelkast thuis staat en wat basisvoorraad) etc.

margje van dijk
24-05-2013 om 22:05
Stroom?
Geen stroom, nooit stroom.
Behalve dan vorig jaar. Stroomding gekregen van mijn zus, die onze kampeerspullen had geleend (en om een andere reden perse stroom nodig had).
Nou, wat een ding zeg. En wat een zwaar snoer. En eigenlijk hadden we niks om er aan te hangen. Ja, een telefoon en een fototoestel dat je nu heel makkelijk kon opladen. Maar dat had eigenlijk niet gehoeven. Nee, ik denk niet dat we die nog weer gaan meenemen.
Maar ik begrijp helemaal dat andere mensen andere kampeerconcepten hebben. Ook helemaal prima. Whatever rocks your boat. Want daar gaat het uiteindelijk om, nietwaar
Margje

Dorry1
24-05-2013 om 23:05
Yeah margje!
Zonder stroom kamperen zo doe ik dat ook!

Tijgeroog
25-05-2013 om 01:05
Ook geen stroom
Wij ook geen stroom.
Olielamp hebben we vervangen door ledlamp op batterijen, dat vond ik met jonge kinderen wat veiliger. Lezen in de slaapzak gaat bij nader inzien ook wel fijner met een hoofdlamp of batterijenlamp in de binnentent dan met een olielamp die ervoor staat.
Onze simpele telefoon, batterijen van de lampen (indien nodig, meestal niet) en batterij van de camera laden we op in het sanitair gebouw.

Marie
25-05-2013 om 10:05
Wel stroom
hoi
Wij hebben nu een caravan, maar toen we nog met de tent kampeerden hadden we wel stroom, o.a. voor de elektrische koelbox en opladen van camera en telefoon. En ja dat kan ook in het sanitairgebouw, maar ik vind het toch meestal wel wat eng om dat daar onbeheerd te laten liggen en om er nu 2 uren bij te gaan staan wachten?
Trouwens wij hebben pubers en voor hen is hun telefoon erg belangrijk en dan is het toch wel handig dat de telefoon in de tent opgeladen kan worden. En zelf houd ik daar eerlijk gezegd ook erg van. Ben best wel gesteld op mijn comfort (vandaar dat je mij dus ook echt nooit op een selfinflating matje kunt laten slapen....) en ook nooit in een mummyslaapzak (claustrofobische neigingen krijg ik daar van).
Ik heb echt respect voor mensen die zonder stoelen en met 1 gaspit kunnen kamperen. Ik krijg daar een zere rug en een "houten kont" van en eten voor 4 mensen koken op 1 pit krijg ik ook niet voorelkaar. Maar ieder zijn/haar meug natuurlijk.

ChrisH
25-05-2013 om 10:05
Barbecue
De barbecue is ook zo'n onhandig plaatsvretend ding. Je kunt natuurlijk ook van die kleine wegwerpdingen meenemen, maar ik houd niet zo van wegwerp. Daarom hebben wij een volledig plat opvouwbaar barbecuetje van rvs.
http://www.kampeergoed.nl/barbeque-opvouwbaar-deluxe-pc-15785.html?cPath=71_303_631_635
In de laatste ANWB-folder staat iets vergelijkbaars van Gelert in de aanbieding.