Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Tessa

Tessa

14-12-2020 om 23:12

Wat koken met de kerst?

Ik kom er even niet meer uit. Het kerstmenu moet redelijk goedkoop zijn en ik wil het simpel houden. Op kerstavond komen mijn 3 kinderen eten en eerste kerstdag ga ik eerst naar mijn vader om met hem te eten en daarna naar een kennis om daar met hem te eten. Tweede kerstdag wil ik de hele dag op de bank liggen, films kijken en restjes eten.
Ik wil de 24e alles in een keer maken en het 1e kerstdag opwarmen als ik op bezoek ga dus ik dacht aan iets als een groot stuk vlees.
Mijn gasten zijn vleeseters maar houden ook van groenten en twee van hen eten geen kip.
Jullie goede ideeën?

Caroline

Caroline

15-12-2020 om 06:12

Simpel

Omdat kerst dit jaar anders is dan anders en we eindelijk een keer gewoon alleen met het gezin aan tafel kunnen zitten ga ik geen uitgebreid kerstdiner maken. We eten gewoon wat iedereen in het gezin lekker vindt. Dat wordt eerste kerstdag Chinese rijsttafel afhalen en tweede kerstdag kaasfondue. Maar als de rest van het gezin frietjes had geroepen hadden we dat gedaan.

40er

40er

15-12-2020 om 07:12

Nog geen idee

Maar als idee voor je, gehaktbrood? Of hachee met rodekool en aardappelkroketten?

Ik heb zelf een beenham in de diepvries liggen. En er komt waarschijnlijk ook nog wel rollade bij.

Simpel?

Het is me even onduidelijk of je menu ideetjes zoekt om mee te nemen of juist voor thuis metje kinderen. Meenemen: ragout in pasteibakjes. Ragout kun je van te voren maken en dan opwarmen net als de pasteibakjes. Rollade boontjes in spek gerold stoofpeertjes. Peertjes kun je wel 3 dagen van te voren maken. Daar dan aardappelkroketjes bij bakken. Kant en klaar ijs dessert met leuk sausje?
Thuis: vraag het aan de kinderen! Wij gaan 2e kerstdag zelf sushi maken. De rijst kook je een dag van te voren, op smaak brengen en dan samen rollen. Zeewier salade erbij :-)
Sushi halen is duur, zelf maken helemaal niet.
Of n kaas of vleesfondue? Dan hoef je alleen maar spullen klaar te zetten en dat kun je samen doen.

Triva

Triva

15-12-2020 om 10:12

Blijkbaar ben ik raar maar ik ga gewoon naar de winkel en neem een vleesgerecht wat in de oven kan, groente, iets van zetmeel erbij (pomme duchesse of zo) en klaar. Vooraf bedenken doe ik niet, alleen maar gedoe als dat er niet is.

rode krullenbol

rode krullenbol

15-12-2020 om 14:12

Redelijk goedkoop en simpel?

Linzensoep!

Al dan niet geserveerd met olijfolie en/of gebakken uitjes om er bovenop te doen.

Rode krullenbol

Wilgenkatje

Wilgenkatje

15-12-2020 om 14:12

net als Triva

Niks ingewikkelds. Iets in de oven zetten is heel relaxed, wekker zetten, en het gaat allemaal vanzelf. Geef een soepje vooraf, een salade naast het ovengerecht en ijs toe. Klaar.

Heel eerlijk

Ik zal het een gastgever nooit zeggen maar hart gaat er niet sneller van kloppen van voorgekookte Albert Heijn kerstrollades en bijna alles van Lidl Delicieux vind ik ook bar tegenvallen. Ziet er op de verpakking 100 x beter uit dan dat het smaakt. Maakt verder niet uit hoor, zolang het maar gezellig is. De ondergrens ligt bij het......buffet.

Verder heb ik nog geen flauw idee, en het interesseert me dit jaar ook niet zo bijster veel.

Voor TO: een groot stuk vlees, dan zou ik een beef wellington kiezen. Kun je van te voren bereiden. Is niet heel moeilijk maar wel weer net iets te bewerkelijk om het iedere dag op tafel te zetten. Originele recept schrijft ossenhaas voor, maar wil je net als ik de bank niet breken dan is een stuk rosbief of bavette een alternatief. Sligro en Hanos zijn nu ook open voor particulieren, daar heb je uitgebreide keus in vlees van restaurantkwailiteit

Hanos

De Hanos is echt een feestje als je van koken en lekker eten houdt en je bent er nog nooit geweest: DOEN!
Laatst haalde ik er een pak ossenhaas puntjes; alleen maar kort gebraden in olijfolie met peper en zout. Echt zo mals, dat je nooit meer biefstuk uit de supermarkt neemt!
Ik weet wel dat er een heel groot verschil is aan waarde die mensen hechten aan lekker en goed eten. Neem vooral Kenfan en ondergetekende niet als uitgangspunt, maar een beetje moeite, daar wordt iedereen blij van! (vorig jaar was een bijdrage van iemand aan het kerstdiner een blik tomatensoep....)
Bij de ossenhaaspuntjes serveerde ik een heerlijke rode wijnsaus: fruit een sjalot in grove stukken en een knoflookteentje in wat (room)boter, peper en zout erbij, een potje wildfond erbij, vul het potje dan twee keer met rode wijn en voeg ook toe, een eetlepel appelstroop, takje thijm en rozemarijn (mag ook de gedroogde versie zijn uit een potje). Laten inkoken tot 1/3e, dan iets dikker maken met een twee theelepels maizena en een scheutje van de saus, dat glad roeren en terug in de pan. Dan zeef je de saus, en druk je de sjalot en knoflook goed uit. Sausje bewaren in het potje van de wildfond in de koelkast. Opwarmen kost je 1 minuut; echt goddelijk bij de ossenhaaspuntjes (of varkenshaas of rosbief of kalkoen). De saus kun je dus wel een week bewaren in de koelkast, ik stop hem zelfs in de vriezer! Vooral wat ik over heb, dan heb je later weer heerlijke saus voor ergens bij.

rode krullenbol

rode krullenbol

15-12-2020 om 16:12

Fijne dagen toegewenst

Ode aan de linzensoep

Geen groter plezier hier voor de luitjes, dan linzensoep met uitjes.
Zo gezwind als de Sint leegt men zijn bord, vooraleer het goedje koud wordt!
Reeds geruime tijd van tevoren weet de geur eenieder te bekoren.
Deze is hen stilaan zo vertrouwd, dat elk er veel van houdt!
Vrijwel iedere vrijdag – moet u weten – , wordt dit goddelijke maal gegeten
hier in huize ‘Weltevree’; zelfs op die beruchte Black Friday!

Door onze zintuigen fijntjes te bespelen, komt de smaak nooit te vervelen.
Enige variatie draagt ook bij aan acceptatie.
Weest echter voorzichtig met het zout, anders word je niet heel oud.
Knoflook daarentegen, hoef je niet zorgvuldig af te wegen.
Hoe meer hoe beter! En peper? Dat maakt de soep wat heter.
Ook zou ik oprecht niet dralen om wat extra komijnzaad te malen.

Vul de borden tot de rand toe vol, maar maak het niet te dol.
Wie morst op het tafelkleed, zorgt nodeloos voor hartenleed.
Zelfs indien bedekt met plastic zeil, benodigt men dan dweil en teil.
Vrijwel zeker ogenblikkelijk geraakt de situatie onverkwikkelijk.
Tenzij allereerst de liefde overheerst.
En dat is, zoals zo vaak beschreven, helaas niet elk huishouden gegeven.

Rode krullenbol

Pirata

Pirata

15-12-2020 om 17:12

Dorry

Ah, mooi, die saus kan vast ook bij mijn edelhert. Perfect! Ik was al een tijdje aan het dubben over de saus, opgelost!

RK, alle respect voor linzensoep, en ik ben er zelfs dol op, maar niet voor de kerst wat mij betreft.

Bo

Bo

15-12-2020 om 21:12

aardappelkroketjes

Net als aardappelkroketjes wat mij betreft, behalve als je een apart kerstdiner voor de kinderen bereidt

Klinkt goed Dorry!

40er

40er

16-12-2020 om 07:12

Kenfan

Dit jaar maak ik geen buffet, maar we zijn nu die dag ook maar met z'n drieën. Als alles normaal was geweest had ik voor zo'n 30/35 man mogen komen.... En geloof me, dan is een buffet wel prettig hoor. (Denk even... Oh, maar Pietje lust geen spruitjes, Jantje lust geen kaas en ga zo maar door).

40-er

Ik vermoed eigenlijk dat Kenfan als ze schrijft "het ....buffet" niet buffet in het algemeen bedoelt, maar meer specifiek het op OOL legendarische stampottenbuffet (heb zelf het oorspronkelijke draadje gemist waarin dat aan de orde kwam, maar de term komt hier regelmatig langs).

Groeten,

Temet

Kenfan

Jij oppert Beef Wellington, ik vraag me af of dat qua voedselveiligheid niet een tikje onhandig is. Het vlees is immers niet doorbakken, een tot enkele dagen later opnieuw opwarmen.... ik weet het niet.

Iemand opperde hachee. Ik zou dan eerder voor Boeuf Bourguignon kiezen, maar hoe dan ook: iets stoverigs leent zich natuurlijk altijd goed voor opwarmen op een later tijdstip.

Groeten,

Temet

Tango

Tango

16-12-2020 om 17:12

Zalm

Hier wordt het eerste kerstdag een diner met zalm in het hoofdgerecht, klaargemaakt in een marinade met o.a. sinaassappelsap en sojasaus. Erbij gepofte aardappels, stoofperen (is hier standaard tijdens de kerst) en daarnaast nog salade of iets met sperciebonen of zo. Moet ik nog bedenken. Vooraf maakt dochter sushi en het nagerecht wordt gemaakt door mijn moeder dus is nog een verrassing.

Tweede kerstdag gaan we kaasfonduen met het eigen gezin.

In het kader van steun de horeca

Koken wij niet met kerst: beide dagen halen en 1 dag gourmet, moet van de kinderen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.