Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Suze

Suze

17-05-2013 om 08:05

Wat eten (gezond/snel/lekker)? (10 en 13 jr)

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Mea Proefrok

Mea Proefrok

18-05-2013 om 20:05

Broodje mario

Dit vinden al mijn leerlingen superlekker als we het maken bij kookles. Beetje afgekeken van het beroemde broodje Mario uit Utrecht. Koop bij de Turkse bakker van rondje pitabroodjes (die zijn een stuk hoger dan die platte pitabroodjes uit plastic in de supermarkt). Italiaanse bollen kunnen ook, maar zijn veel duurder.
Per broodje heb je nodig: een plakje kaas, twee plakjes chorizo (of rundersalami of scherpe Turkse halal worst, wat je maar lekker vindt), een halve rode ui in ringen, gegrilde rode paprika in reepjes (kun je in een grote pot kopen bij de Turk), flink wat geraspte winterwortel, eventueel wat ingemaakte pepers in reepjes gesneden als je van pittig houdt, chilisaus. Snijd broodje open, beleg met alles, klap broodje weer dicht, minuut of zeven op 200 graden in de oven en smullen maar. Heerlijk met komkommmersalade.

Ook boontjes met rijst maar dan anders :)

De meest geliefde supersnelle maaltijd hier is ook boontjes+rijst. Alleen eten wij er (stukjes) kipfile bij die ik eerst marineer in ketjapsaus (kant en klaar verkrijgbaar bij elke supermarkt van meerdere merken, staat bij de nassi/bami-afdeling). Heb je de saus niet kan het ook met gewone ketjap. Voor het vlees+saus: Bak wat uitjes/knoflook/prei wat je maar in huis hebt, vlees erbij en laat maar sudderen evt. wat water erbij of wat dikker maken met bloem ofzo.
Heb je geen tijd om te marineren het kan ook zonder. Alleen smaakt de kip dan minder naar de saus/ketjap. Rijst koken, boontjes bijtgaar koken (niet te lang).
Ook handig ovenschotel witlof. Gehakt rul bakken.Witlof snijden, aardappels in partjes erover. laagje voor laagje in de oven. Over het geheel een kaassaus mikken of geraspte kaas. In de oven ong. 45 minuten.
Dat is best lang. Dat eten wij vaak als ik b.v. wel vantevoren tijd had om de schotel te maken. Kan b.v. jongste het aan zetten :)
En wij meteen aan tafel.
groeten albana

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.