Deprecated: Automatic conversion of false to array is deprecated in /var/www/oudersnl/system/core/class_system.php on line 259
Wat doen jullie met mondkapjes? | Pagina 3 | CJG forum door Ouders.nl
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Paasei

Paasei

18-05-2020 om 20:05

Wat doen jullie met mondkapjes?

Kaaskopje

Kaaskopje

20-05-2020 om 01:05

Oh... en nu begrijp ik dat gecertificeerde ook...

Niet voor jezelf bedoeld zijn, ik dacht dat ze juist ook voor je eigen gezondheid waren, misverstand dus, maar ook is me nogmaals duidelijk dat de zelfgemaakte vooral gewoon hoe dan ook amper iets tegenhouden.

Die column

Die satirische kolom is de enige plek waar staat dat medische mondkapjes niet zijn toegestaan. De overheid zelf zegt alleen maar dat een niet-medisch mondkapje verplicht is.

Als je een niet-medisch mondkapje over je medische mondkapje doet zit je helemaal goed. Lekker double Dutch.

Famke

Famke

20-05-2020 om 07:05

het staat in een advies van het NEN. Alleen niet-medische mondkapjes zonder CE-markering mogen gebruikt worden. De niet-medische mondmaskers zijn zelfgemaakte maskers en in serie gemaakte maskers die [...] geen vorm van bescherming geven als persoonlijk beschermingsmiddel of medisch hulpmiddel.

https://www.nrc.nl/nieuws/2020/05/15/kabinet-ziet-gebruik-mondkapjes-in-ov-als-wassen-neus-a3999884

Ad Hombre

Ad Hombre

20-05-2020 om 08:05

Syboor

Helaaas, de waarheid en de satire liggen dicht bij elkaar in deze wereld.

Ad Hombre

Ad Hombre

20-05-2020 om 08:05

Miezemuis

"Dat de Europese deskundigen er met hun idee over mondkapjes gebruik er -dus- helemaal naastzitten?"

Europese? Volgens mij worden mondkapjes zo'n beetje overal in Europa aangeraden.

https://www.itv.com/news/2020-04-14/coronavirus-face-masks-spain-italy-james-mates/

Wegwerp

Ik.heb een pak van 50 wegwerp mondkapjes gekocht bij De Vos (medische groothandel in Amsterdam). Ze zijn inderdaad erg duur (67 euro voor een pak) maar ik heb er net wat meer vertrouwen in dan in zekfmaak. Daarnaast geen zin om zoiets te gaan maken.
Sini

Ad Hombre

De tekst van het RKI gaat over gebruik en bescherming van verschillende soorten mondkapjes. Bij de DHZ mondkapjes geven ze aan dat het iets kan bijdragen aan Fremdschutz maar niet aan Eigenschutz
"Durch eine Mund-Nasen-Bedeckung können infektiöse Tröpfchen, die man z.B. beim Sprechen, Husten oder Niesen ausstößt, abgefangen werden. Das Risiko, eine andere Person durch Husten, Niesen oder Sprechen anzustecken, kann so verringert werden (Fremdschutz). Eine solche Schutzwirkung ist bisher nicht wissenschaftlich belegt, sie erscheint aber plausibel. Hingegen gibt es für einen Eigenschutz keine Hinweise."

De bescherming (van anderen) is volgens RKI nog niet bewezen maar lijkt plausibel. Er is geen aanwijzingen dat het iets doet voor zelfsbescherming.

Maar ik zal zeker een mondkapje dragen in het OV - als ik al noodgedwongen met OV zou moeten - en verder houd ik waar het kan 1,5 meter afstand

Famke

Die dingen uit de bouwmarkt (althans, de dingen die mijn partner heeft gescoord bij iemand die ze uit een bouwmarkt had) zijn dus, naar ik aanneem, niet de medische soort (uit de bouwmarkt, immers), maar hebben wel een CE-markering. Dat is een zgn FFP1-masker. Medische zijn dacht ik FFP2 en FFP3.

Wat ik me nu dus afvraag is, of je als je zo'n bouwmarktding zou dragen in het OV, je de kans loopt dat je op de bon wordt geslingerd omdat er een CE op staat, of dat de BOA in kwestie, als die het woord "Gamma" erboven ziet staan, snapt dat het om een niet-medisch masker gaat.

Groeten,

Temet

Ad Hombre

Ad Hombre

20-05-2020 om 11:05

Alkes

"Maar ik zal zeker een mondkapje dragen in het OV"

Is zelfs verplicht staat 95 EUR boete op.
Maar het NS personeel gaat niet actief op zoek.

Weer zo'n typisch Nederlandse mixed message...

Ad Hombre

Ad Hombre

20-05-2020 om 11:05

Temet

"Wat ik me nu dus afvraag is, of je als je zo'n bouwmarktding zou dragen in het OV, je de kans loopt dat je op de bon wordt geslingerd omdat er een CE op staat, of dat de BOA in kwestie, als die het woord "Gamma" erboven ziet staan, snapt dat het om een niet-medisch masker gaat."

Zoals iemand (jij?) al suggereerde, doe er een zelfgemaakt doekje overheen.

zebra

zebra

20-05-2020 om 12:05

wegwerp

ik heb online een doosje wegwerp gekocht voor de enkele keer dat ik het met ov reis. Voor mijn zoon heb ik wat stoffen mondkapjes geregeld, die reist vaker met het ov, zeker als de (hoge)scholen en universiteiten weer eens hun deuren mogen openen.

Famke

Famke

20-05-2020 om 13:05

Ik zou er niet op rekenen dat je geen bon krijgt, omdat er Gamna staat. Bovendien zijn er volgens mij ook kapjes uit de bouw naar de zorg gegaan. Aan de anderekant gaat geen boa controleren wat er op je kapje staat.

Ik heb zowel wegwerpkapjes als 'zelf'gemaakte (niet door mij, gewoon besteld bij onze blauwe vriend). De wegwerpkapjes voor als we met het gezin op vakantie zouden gaan. Die reis vergt meer kapjes per persoon en op het vakantie-adres hebben we geen wasmachine. Dat is niet handig met herbruikbare kapjes. Maar voorlopig mogen we geen pretreisjes maken. Hopelijk verandert dat nog, anders moeten we annuleren.

De herbruikbare kapjes heb ik voor als ik naar mijn werk ga. Ik denk eigenlijk niet dat ze beter zijn voor het milieu. Dat hangt ervan af hoelang we ze moeten gebruiken. Om dat uit te laten komen, moeten we ze vermoedelijk jaren gebruiken. En of ze voordeliger zijn, hangt er ook vanaf hoe lang we ze moeten gebruiken. Maar dat komt sneller uit.

Vandaag in NRC

Volgens berichten in het NRC mogen bij nader inzien toch ook medische mondkapjes gedragen worden in het OV. Dus die Gamma-dingen leveren dan ook geen problemen op.

Groeten,

Temet

Tabitha

Tabitha

01-10-2020 om 18:10

Waar kopen?

Nu zowel de kinderen als ik mondkapjes moeten gaan dragen op school, wil ik stoffen kapjes aanschaffen. We hebben een doos wegwerp, maar daar zullen we op deze manier zo doorheen zijn. Ik zie stoffen mondkapjes op allerlei websites met vaak ook tegenstrijdige reviews. Hebben jullie advies waar fijne mondkapjes te koop zijn? Het zelf maken gaat het niet worden. We hebben alledrie een groot hoofd. En dochter en ik dragen een bril.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

01-10-2020 om 19:10

Op fb

Op fb worden er genoeg aangeboden. Kan maar zo om de hoek zijn.

Alert

Vandaag in de tram een bestuurder die omriep of de jongedame haar mondkapje weer voor haar gezicht wilde doen. Ik verwacht meer alertheid in de openbare ruimtes omdat de mensen die nieuwe reeks maatregelingen als lastig ervaren; weer genoodzaakt bruiloften, operaties, visite’s etc. uit te stellen.
Zo zal ook de éénrichtingsverkeer in supermarkten weer terug komen. Die eenrichtingsverkeer vind ik een sterk signaal waarbij de mensen visueel herinnerd worden aan de fase waarin we verkeren en de gepaste afstand die daarbij wenselijk is.
Ik zie het dragen van mondkapjes ook zo; meer een visuele uiting van alertheid dan daadwerkelijk een doeltreffende vorm van veiligheid. Blijkbaar hebben mensen die visuele confrontatie met de realiteit nodig.

ElenaH

ElenaH

01-10-2020 om 20:10

Jumbo

Bij de jumbo liggen ze bij de kassa, in diverse kleuren.

Triva

Triva

02-10-2020 om 09:10

lidl

heeft ze ook.

Verder is hier nooit eenrichtingsverkeer geweest in de supermarkt, ik kom in drie supermarkten.

Emmawee

Emmawee

Triva

Verder is hier nooit eenrichtingsverkeer geweest in de supermarkt, ik kom in drie supermarkten.

Echt niet?? Of ging jij in maart /april niet naar de supermarkt? Jij woont toch ook in de Randstad?

Emmawee

Emmawee

Ik heb woensdagavond twee soorten besteld bij Bol. Om te vergelijken. Ik had ze ook bij de Jumbo gehaald, maar die zitten mij niet echt lekker. Bril beslaat en het trekt achter mijn oren.
Tijdens het bestelproces werd de bezorgtijd verlengd, dus ik was duidelijk niet de enige. Vandaag komen de goedkopere, volgende week die met de betere beoordelingen.
Ik zal hier wel even een recensie geven.

Wasbaar versus wegwerp

Ik vind de wasbare mondkapjes fijner want ik merk dat de brilglazen dan minder snel beslaan.

Ik ben tevreden over de wasbare van de Etos.

Solidariteit

Uit solidariteit naar het winkelpersoneel, ging ik naar de supermarkt met een mondkapjes voor. Het is voor het personeel ook prettiger als de klanten er net als het personeel door de winkel bewegen.
Op straat zag ik nog weinig mensen met een mondkapje. Wie er één draagt wordt al gauw ‘verdacht’. Als we nu allemaal ook op straat een mondkapje dragen, lijkt het dragen gewoon.

Hangkous

Hangkous

02-10-2020 om 12:10

Ging ook net voor de boodschappen op pad.

Binnen in de supermarkt had ongeveer 50% van de klanten en kapje op, ik ook.
Ik had zo'n wegwerp ding op. Ik ben bezig met zelfgemaakte kapjes. De eerste was gisteren af. (Het prototype) dochter heeft die vandaag op naar het werk op een school. Gemaakt van een overhemd dus dunne stof dat is toch wat comfortabeler dan die disposables om echt een paar uur te dragen.

Flavia

Flavia

02-10-2020 om 12:10

Emmawee: eenrichtingsverkeer

Hier in de stad was ook geen 1 richtingsverkeer in de supermarkten, ook in de randstad.
Ik ben dat wel buiten de randstad tegen gekomen, in augustus in Drenthe, maar daar hield niemand zich er aan. Zelfs als het personeel er wat van zei.

zebra

zebra

02-10-2020 om 13:10

hier ook niet gezien

dat eenrichtingsverkeer in de supermarkt maar het lijkt me best handig, mits de supermarkt dan ook duidelijk aangeeft wat de looprichting is.
Ook hier zie je steeds meer mensen met mondkapje op, al zijn er in deze regio nog relatief weinig besmettingen. Zelf heb ik zowel wegwerp als stoffen mondkapjes liggen waarbij mijn voorkeur wel uitgaat naar de stoffen versie omdat die hergebruikt kunnen worden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.