Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Wasmiddelschepje

Dendy Pearson

Dendy Pearson

17-04-2014 om 08:04

Azijn

Na een tip hier heb ik ook een poosje azijn bij de was gedaan. Heel prettig.
Alleen hoorde ik toen van iemand die er verstand van moet hebben dat regelmatig azijngebruik in een wasmachine slecht is voor de rubbers.
Toen ben ik er maar weer mee gestopt.

amk

amk

17-04-2014 om 13:04

Dendy

azijn is vriendelijker dan producten als Calgon die ook bij elke wasbeurt gebruikt moeten worden. Dat van die rubbers is dus onzin.

Dalarna

Dalarna

17-04-2014 om 18:04

Ginny

"En ot: ik verbaas me dan weer over alles waarover Dalarna zich verbaast :-)"

En ik verbaas me altijd weer dat er mensen zijn die er serieus op in moeten gaan om te laten zien dat ze zich er over verbazen met smiley terwijl ik ook al een smiley heb gezet. Denk je nu werkelijk dat ik de tijd heb om mij daarover te verbazen?

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

17-04-2014 om 19:04

Geen idee Dalarna

Zit er dan verschil tussen de smileys?

Kaaskopje

Kaaskopje

20-04-2014 om 00:04

Zelf wasmiddel maken

is ten eerste zeer 'low budget' en werkt prima bovendien. Alleen als de was erg vies is, wordt aangeraden 'normaal' wasmiddel te gebruiken, maar ik zou eerst proberen of dat echt nodig is.

Zelf wasmiddel maken kun je doen met o.a. marseillezeep of sunlight. Een vierkant blok marseillezeep van 600 gram kost zo'n 6 of 7 euro. Je brengt 4 liter water aan de kook, ondertussen rasp je 80 gram zeep in een bakje en als het water kookt doe je de geraspte zeep erbij. Roeren tot de zeep is opgelost. Als je alleen de gekleurde was met deze zeep wilt wassen, kun je er nu nog een liter water aan toevoegen en samen weer even aan de kook brengen.

Als je er ook de witte was mee wilt wassen, kook je in een andere pan nog een halve liter water en daar los je 40 gram soda of baking soda in op. Daar giet je vervolgens 2 liter opgeloste zeep bij en kookt het samen nog even door. Bij het mengsel van de gekleurde was doe je ook nog een halve liter water en nu zonder soda en breng je het weer even aan de kook.

Er schijnt wel gewaarschuwd te moeten worden dat je beter geen soda kunt gebruiken als je een aluminium trommel hebt, omdat soda aluminium aan zou tasten. Ik heb een rvs trommel.

Vervolgens laat je de pan(nen) met opgelost zeepmengsel 24 uur staan. Als je het dan roert zul je merken dat het een 'lobbige' substantie is geworden. Doorroeren en in een fles doen. De pan wordt er gelijk prachtig schoon van:-) Eenmaal in de fles voor gebruik schudden. Iedere keer weer.

Kaaskopje

Kaaskopje

20-04-2014 om 00:04

Wasverzachter

In een periode waarin ik vond dat ik een bijdrage aan het milieu moest doen, ben ik ook gestopt met wasverzachter, maar mijn handdoeken werden vervolgens zo stijf als planken tijdens het drogen. Ook kleren als sweaters werden er niet zachter op. Ik ben dus weer met wasverzachter begonnen en ik vind het heerlijk ruiken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.