Huis, Tuin en Keuken
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

skik
09-02-2015 om 16:02
Waarom rijst mijn brood niet?
Ik vind het leuk om zelf brood te bakken, gewoon met een pak broodmix in een bakblik in de oven. Maar die broden rijzen nooit, ze worden nooit hoger dan de helft van de hoogte van het bakblik. Ik volg wel altijd braaf de instructies op het pak op. Zelfs een zakje extra gist toevoegen maakte nauwelijks verschil. Op zich zijn die broden lekker, alleen ligt één zo'n bammetje ter grootte van een plakje cake als een baksteen op je maag.
Iemand tips?
skik

skik
11-02-2015 om 23:02
Tijgeroog
Nou, brood is teveel eer voor die knetterharde homp. Echt, daar moest ik een wapenvergunning voor aanvragen. Ik had het deeg 2x een uur laten rijzen, maar verder dan 7 centimeter hoog werd het niet.
Ik had eens maïsbroodmix waarmee ik prima broden bakte, maar met Koopmans donkerbruin of het witbrood met bloem wil het maar niet lukken. Jammer hoor!
skik

Hanne.
12-02-2015 om 07:02
2e rijs
Wat vreemd. Rees het buiten de oven wel? Want dan zou je al boven de 7cm moeten zitten en dan zakt het in in de oven.
Ik kan me nog 1 ding voorstellen, nl dat de 2e rijs te lang is (brood moet in de oven nog rijzen).
Tenzij, maar dat kan ik me haast niet voorstellen, je na de 2e rijs nog een keer kneedt en dan pas vormt.

Tijgeroog
12-02-2015 om 09:02
Skik
Wat raar. Je bent niet het gist vergeten ofzo? Of te warm water gebruikt? Hoe lang heb je gekneed?

infoouders
12-02-2015 om 10:02
temperatuur water
Misschien heb je inderdaad zoals Tijgeroog al aangaf te warm water gebruikt (maakt gist dood). Temperatuur water is heel belangrijk dit moet echt lauw zijn. Verder maakt het ook uit welk meel je gebruikt. Hoe zwaarder het meel ( en elke soort tarwemeel is anders) hoe moeilijker het rijst.
Daarnaast is de ene oven de andere niet (kan wel 10 graden schelen). Ik heb gemerkt dat brood bakken veel proberen is en naarmate je dit vaker doet,je het deeg leert herkennen en dan ook merkt wat er mis is (met kinderen weleens afgeleid waardoor je het één en ander kan vergeten : )) en hoe je dit dan weer kan oplossen.
Veel succes

Evanlyn
12-02-2015 om 12:02
tweede keer rijzen hoort een half uur te zijn. De eerste keer luistert niet zo nauw, dat kan alles tussen 3 kwartier en 2 uur zijn.
Heb je het wapen kunnen gebruiken?
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.