Huis, Tuin en Keuken
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

dihanne
17-06-2017 om 12:06
velux dakraam, hoe kamer donker als raam open
Beste allemaal,
Wij slapen op zolder, er zit een Velux-dakraam in die kamer.
Voor dat smalle raam hebben we een verduisteringsrolgordijn (dus: vlakbij het glas), werkt prima, kamer is donker als het raam dicht is.
Maar...we vinden het natuurlijk veel fijner om nu het raam open te hebben 's nachts, maar dan is het dus om 4 uur 's nachts licht in de kamer, ook niet de bedoeling.
We zijn aan het kijken naar oplossingen. Als het raam open is, steekt de bovenkant maximaal zo'n 15 cm. de kamer in.
Heeft iemand daar al eens iets voor bedacht?
groetjes
Dihanne

Jasmijn
17-06-2017 om 12:06
in mijn oude woning
In mijn oude huis hadden we een velux dakraam en de vorige bewoners hadden boven het raam een gordijnrails zitten en onder het raam een gordijn roede. Het gordijn hing achter die onderste roede en was iets langer dan het dakraam (bij ons was daar ook nog een verticaal raam) Dus het gordijn ging voor het veluxraam langs en hing dan naar beneden onder het raam. Je kon het ook gebruiken met een open raam. Misschien kan je er een passende variant op bedenken?
Mijn ouders hadden zoiets in de caravan; twee draden zaten daar, boven en onder het raam (van die wzslijndraden) en daartussen kon je een gordijn open en dicht schuiven. Wellicht zoiets? En alleen te gebruiken in de zomertijd?

Zonnebloem
18-06-2017 om 15:06
Hier hetzelfde
Alle slaapkamers hebben Velux dakramen. We leven er al jaren mee..:-). Wij hebben, net als hierboven omschreven, (elastische) gordijnroedes gespannen onder en boven het kozijn. Bij ons zit daar een op maat gemaakt stuk vitrage tussen, als muggengordijn. Helpt niet tegen de lichtinval bij open raam helaas..
We slapen zomer's ook meestal met het raam open. Door de weeks niet zo'n punt, we moeten toch vroeg op. In het weekend cq vrije dagen maak ik vaak 's nachts het raam dicht. Zodat het 's morgens donkerder is. Ik moet er 's nachts toch altijd uit om te plassen..;-)). Verder is het gewoon een afweging, wat heeft je voorkeur, frisse lucht of donker..
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.