Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Anke

Anke

24-11-2017 om 18:11

SPOED: fietsband nog te plakken (en wie betaalt)?

Astrid

Astrid

26-11-2017 om 09:11

Voor geen zin of te druk

Voor een dochter met geen zin en een moeder te druk (geen zin?)koop je niks. Als het dan echt spoed is (?) Dan vind je een oplossing.
Ik ben niet zo principieel in de opvoeding geweest van " nu sta je er alleen voor/ nu moet alles zelf/ ik ben alleen nog achterwacht". Zo ben ik zelf ook niet opgevoed. Sommige kinderen hebben langer een helpende/leidende hand nodig.
En ze leren het echt wel, kunnen de rest van hun leven nog zelfstandig zijn. Daarbij doe je zoiets niet expres, zoals genoemd.

Dat gezegd hebbende vind ik een band plakken bij sommige fietsen een ramp. Ik koop dan rust en gemak in. Indien nodig bezuinig ik wel weer op iets anders.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

26-11-2017 om 10:11

Jippox

Dan heb ik je in #25 verkeerd begrepen.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

26-11-2017 om 10:11

En inderdaad wat Fiet zegt.

Niet te doen.

Maar gelukkig heb ik ook een man en oudste zoon!

"fietsonderhoud voor dummies"

Hier worden af en toe van die cursussen georganiseerd en die zijn steeds vrijwel onmiddellijk uitverkocht.

In Antwerpen hebben ze de "fietskeuken": iedereen kan er terecht, afspreken is niet nodig, alle materieel is er, er lopen ervaren technici rond en er is ook een hapje en een drankje te krijgen, zie: https://fietskeukenantwerpen.eu/.

In Gent is er iets soortgelijks: http://www.fietskeuken.org/fk/.

Enz, enz.

Pechhulp

https://www.anwb.nl/wegenwacht/fiets

Je hoeft het echt niet zelf te doen.

https://www.anwb.nl/wegenwacht/fiets

Ja, dat hebben we hier ook.
Als je een probleem hebt moet je bellen en je eerst door een (duur, betalend) keuzemenu wurmen, om daarna te horen dat de pechverhelper "binnen het uur", "wellicht" zal langskomen...
Zo'n verzekering kost enkele tientallen Euro's per jaar en wie de pech heeft een keer of drie per jaar panne te hebben wordt buitengegooid.
Met wat complexere probleempjes (verbogen/ontregelde derailleur en zo) weet de pechverhelper ook geen raad, maar je krijgt een vervangfiets. Even naar het depot, het zal maar een uurtje duren...

Eerlijk gezegd: het is maar een trukje hè? Een band plakken "in the wild" duurt een minuut of tien. Maximaal.
En veel heb je niet nodig om de meest voorkomende probleempjes de baas te kunnen: zo'n "universele fietssleutel" en enkele inbussleutels, solutie en pleisters (of een stuk binnenband), een stukje schuurpapier, een reserve binnenband, een setje bandenaftrekkers, een reserve rem-/versnellingskabeltje, een fietspomp.
Meer heb je heus niet nodig.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

26-11-2017 om 13:11

Man/vrouw

Een beetje suf dat er steeds gesproken wordt over dat mannen dat wel doen (en beter kunnen?). Ik heb vroeger mijn eigen banden geplakt, en zou het prima mijn eigen dochters kunnen leren. Het is alleen een rotklus, en we hebben twee fietsenmakers om de hoek, dus waarom zouden we? Het is misschien hooguit handig aangezien beide fietsenmakers op maandag dicht zijn, en zo'n band altijd op zaterdag lek blijkt. En omdat ze om 18.00 uur dicht gaan, dus het plannen is om de fiets weer op te halen. Gelukkig hebben we tegenwoordig altijd een reservefiets staan.

U zegt het...

Sommige madammen (hopelijk een minderheid) durven al eens hun charmes in de strijd te werpen, om een klusje geklaard te krijgen, waar ze zelf tegen op zien.
If you don't mind me saying: gleufdier strikt driepoter.
Ik vraag me dan altijd af of dat dezelfden zijn, die luidkeels "sexisme" aanklagen.

Jo

Jo

26-11-2017 om 14:11

Phryna en anderen...

Plakt jouw/jullie fietsenmaker om de hoek ook banden???

De fietsenmakerS bij mij in de buurt doen dat absoluut niet.
Sterker nog als je een binnenband laat vervangen, dan mag je ook gelijk een buitenband aftikken. Er zou zomaar wat scherps in de buitenband kunnen zitten, gaan ze niet de moeite voor nemen om dat te checken, dus als ik voor elke lekke band naar de fietsenmaker zou gaan dan loop ik zelf leeg.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

26-11-2017 om 14:11

Je krijgt dan een nieuwe binnenband, ca 20 euro totaal. De buitenband indien nodig en dan ben je rond de 45 kwijt. Dat hebben we een keer gehad.

ja, dan kan je beter...

even een glimp van een bovenbeen laten zien... Dat kost niks.

rutiel

rutiel

27-11-2017 om 13:11

Afwasmiddel

Nog even over dat laatste stukje band weer in het wiel krijgen:

Onze fietsenmaker gaf ooit een tip waar we nog steeds blij mee zijn: veeg buiten- en binnenband in met een drupje afwasmiddel voor je ze weer op het wiel zet. Zo glijdt de buitenband veel makkelijker weer op zijn plek. Werkt echt prima!!

@#63

Daar ben ik hoegenaamd geen voorstander van.

Dat doet me denken aan al die WD-40 toepassingen, uiterst populair in sommige kringen, die op termijn doorgaans veel meer kwaad dan goed doen...

Detergenten hebben een nefaste invloed op rubber, zoals dat nog steeds gebruikt wordt voor fietsbinnenbanden.
Daarenboven compromitteren resten detergent aan de buitenkant van de naaf de goede werking van de remmen.
En last but not least: waarom zou je zoiets doen, als het terug plaatsen van een buitenband een fluitje van een cent is, voor wie de techniek onder de knie heeft, zie # 50.
Waarom makkelijk, als het ook moeilijk kan...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.