Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

mamz1

mamz1

04-02-2016 om 21:02

Schoenenbeleid in huis

De een vindt het 'vies' en de ander vindt het normaal om met schoenen overal door het huis heen te lopen. Het gaat met name om mijn idee als visite langskomt in combinatie met een bepaalde vloer.
Bij iedereen is het verschillend, maar hoe kijken jullie aan tegen schoenen in huis? Wat doe je zelf en kan visite meeprofiteren?

Tonny

Tonny

07-02-2016 om 22:02

Sloffen mee

Dat doe ik wel als ik ergens een tijd blijf, oppassen bij m'n kleinkinderen bijvoorbeeld.

De schoenen-aan-mensen: en alsje op de bank gaat liggen? Of je benen op de bank trekt, beetje naast/onder je - dat werkt toch niet met schoenen? Niet dat ik dat op visite doe hoor. Hoewel - heb twee vriendinnen waar dat gerust kan. Heerlijk.

Astrid

Astrid

08-02-2016 om 10:02

net als Aagje

ken ik zelden mensen die vragen mij de schoenen uit te trekken. Je neemt op zoveel manieren vuil mee.
Met schoenen niet op de bank is voor mij omdat de bank anders kapot gaat, niet zozeer omdat ie vies wordt.
Ik vind het ook vrij rommelig staan al die schoenen in de gang en lekker ruiken doet het meestal ook niet.

Ik had ooit een kennis waarbij de schoenen dus wel uitmoesten, met elke keer een heel verhaal over hygiene en schoonmaken enz.
Laat deze mw nou gewoon echt geen sopper zijn en ook geen opruimer. Het was een bende in huis en dat met ik weet niet hoeveel katten, andere dieren. Ik vind het prima hoor, maar hang dan geen verhaal op over hygiene.

Dat vond ik dan wel weer leuk te lezen in het kastje-per-dag-draadje. Dat mensen vaak bepaalde dingen zeggen of doen, maar het aan de andere kant niet doen.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

08-02-2016 om 11:02

Ha Astrid

Ik ben ook geen poets, en daarom gaan hier dus de schoenen uit. Want het scheelt echt qua viesheid.

Aan mijn visite vraag ik dat niet. Mag wel hoor, maar hoeft niet. Gastvrijheid gaat echt wel boven een schoner (minder vies) huis.

angel3

angel3

08-02-2016 om 11:02

boven zeker uit

De kinderen zijn het vanaf dag 1 gewend de schoenen uit de doen en vriendjes eigenlijk ook.
Van volwassenen zal ik het nooit vragen. Ik loop zelf wel altijd op sokken. Ik vind boven met schoenen wel echt veel schelen in viezigheid. Schoenen op de slaapkamers? nou nee liever niet.
Ook de verf van de trap houdt het voor geen meter als je er steeds met schoenen overheen loopt. Of in elk geval houdt het met sokken langer

In de hal is ook de trap dus daar zitten de kinderen op om hun schoenen aan en uit te doen. Ik gewoon op de bank. Ik schop ze weleens uit in de woonkamer. Maar ik loop niet het hele huis door met schoenen

Astrid

Astrid

08-02-2016 om 12:02

Ginny ;-)

Ik had dan verwacht dat men dat zou vragen om een huis schoon te houden, niet om het niet "nog" (niet persoonlijk)viezer te laten worden

Bij mij mag iedereen het zelf weten. Zelf loop ik toevallig liever zonder schoenen omdat ik niet tegen warme voeten kan en om geluidsoverlast te beperken omdat ik in een appartement woon.

schoenen uit

Ik doe zelf altijd mijn schoenen uit als ik binnenkom, ook als ik half uur later weer weg ga. Ik vind het prettig om op blote voeten of sokken te lopen. Nu woon ik sinds paar jaar op een bovenwoning en is het wel zo vriendelijk voor de benedenburen dat wij schoenen uitdoen. Kinderen doen ook hun schoenen uit. Ik vraag nooit aan het bezoek om schoenen uit te doen.

Wat ik me afvraag naar aanleiding van dit draadje is of jullie je standaard omkleden als je thuis komt uit werk. Ik dus wel en dan schop ik ook mijn schoenen uit.

mamz1

mamz1

08-02-2016 om 14:02

ouder - zoon

Vinden jullie dat ouders het voorbeeld moeten geven, of omdat er een verschil is zij wel gewoon kunnen doen wat het beste lijkt?
Ik noem maar: mijn zoon vindt dat als zij het moeten, ik het eigenlijk ook moet doen. Dat hij ze uit moet heeft echter een reden, namelijk constant modder/extreme rommel. Bij mijn kantoorwerk zal het niet snel voorkomen dat je met troep in huis stapt, omdat dat meestal bij de matten zo goed als allemaal wordt afgeveegd. Vinden jullie dat ouders het wel of niet moeten op dezelfde manier als de kids?

Noet

Noet

08-02-2016 om 15:02

hangt van de reden af

maar in de meeste gevallen ja, zeker als de kinderen ouder zijn dan peuters.

lana

lana

08-02-2016 om 17:02

hier zooltjes

dus nee, veel te veel gedoe die constant aan en uit te doen, moet er niet aan denken. Schoenen gaan ook gewoon aan mee naar boven. Tenzij ze vies zijn natuurlijk.
Heb wel één kind dat altijd gelijk de schoenen uitdoet bij binnenkomst. Grappig.

niet

Thuis houden we onze schoenen aan, of we doen ze uit als we daar zin in hebben. Bij mijn schoonzus moet je je schoenen wel uit doen en dan krijg je een paar sloffen die ze aan elke visite geven, niet echt lekker of je moet je eigen sloffen dan maar meenemen. Ik vond het altijd heel erg vreemd, zit je daar op een verjaardag met je mooie kleren aan op je kousevoeten, maar ik lees dus dat meer mensen dat van hun visite vragen.

Tonny, schoenen op de bank

"De schoenen-aan-mensen: en alsje op de bank gaat liggen? Of je benen op de bank trekt?". Dan gaan de schoenen hier wel uit natuurlijk. aar tegen de tijd dat ik mij met de benen op de bank kan vleien is het ook al richting bedtijd, dan mogen ze wel uit want dan ga ik toch niks productiefs meer doen.

Schoenen-uit mensen, worden jullie sokken niet snel vies? Tenslotte is buitenvuil niet het enige vuil in huis; kruimels, stof, huisdier- of mensenharen zorgen er voor dat je sowieso wel eens moet stofzuigen, ook als je nooit binnen op schoenen loopt.

skik

Kaaskopje

Kaaskopje

09-02-2016 om 00:02

Skik

Mijn man loopt altijd op; zijn sokken en daar maak ik uit op dat we a. vast niet genoeg vegen, maar b. er ook niet tegenop kunnen vegen. Die sokken zien er niet uit. Huisdieren verliezen nu eenmaal haren en nemen zand mee naar binnen.

Jamie

Jamie

09-02-2016 om 07:02

skik

Wij dragen hier ook allemaal sloffen (van die Spaanse) behalve oudste zoon maar die heeft vooral zwarte sokken in de winter.

Ik moet er even niet aan denken om naar vieze sokken te moeten kijken inderdaad maar die zijn hier dus niet. Verder: kun jij pas echt even lekker tot rust komen vlak voor je naar bed gaat?

vieze sokken

Zeker worden de sokken hier snel vies. Maar daar hebben we dan de wasmachine voor. En schijnbaar niet al te hoge hygienische standaard want we storen ons helemaal niet aan vieze sokken.

Kaaskopje

Kaaskopje

09-02-2016 om 08:02

Ik herken dat wel

Ik weet dat ik 's avonds laat de honden nog een keer uit moet laten. Door mijn schoenen aan te houden sta ik nog niet compleet in standje 'ik hoef niks meer'. Ik vind schoenen ook veiliger bij het traplopen en zo (zo ervaar ik dat), dus als ik nog wat te regelen heb in huis, zoals de was ophalen, dan voel ik mij ook beter op schoenen.

Waar ik volgend najaar wel eens naar wil kijken is naar een compromis tussen sloffen en schoenen. Slofachtige laarsjes met een zool waarop je naar buiten kunt. Helpt niks tegen een vieze vloer, maar wel lekker aan mijn voeten. En 12 uur 's nachts maakt het mij even niet zo heel veel uit hoe ik eruitzie ).

Kaaskopje

Kaaskopje

09-02-2016 om 08:02

Alkes

Ik was de sokken van mijn man dus liever niet bij was waarop je goed haren kunt zien. Om die reden zit de zwarte was ook niet in de bonte was wasmand. ik heb drie wasmanden: wit,van roze naar rood-tinten/zwart en gemengd.

mamz1

mamz1

09-02-2016 om 09:02

reactie op skik

Ik probeer iedere week een/twee keer te stofzuigen en daarmee is de vloer wel redelijk schoon hier. Mijn sokken/panty's blijven meestal wel schoon, maar ik heb net (zoals mijn zoon dat bij meer schoenen heeft) wel een paar laarzen die flink afgeven aan de binnenzijde. Maar dat is dus niet door een 'vieze' vloer, het ziet alleen niet uit als bijvoorbeeld grijze sokken helemaal vlekkerig uitzien. Op zich valt het mee, even wassen en klaar.

Wat ik hinderlijker vond was het feit dat bijna alle schoenen van mijn zoons' vrienden (13-15) nogal onfris roken, waardoor ik een aantal van hun schoenen heb laten wegzetten in de garage. Toen ik daar weer moest zijn om iets te halen ging ik daar vervolgens bijna over mijn nek. (En het is nog niet eens zomer bedenk ik mij net) Nouja, het is voorlopig even niet anders hier en eventuele sloffen gaan alleen maar meer broeien als je die zou aanbieden.

mamz1

mamz1

09-02-2016 om 17:02

sokken

Wie let er nu apart op of sokken vies zijn of niet? Ik denk dat bezoek daar geeneens op zal letten.
En als je zoon weer vrienden meeneemt een advies: laat ze hun schoenen fijn aanhouden voor een middagje. :)

Imogen

Imogen

09-02-2016 om 17:02

sloffen

Wij dragen hier ook allemaal Spaanse sloffen. Bij Van Haren, kost niks en gaan lang mee. We vervangen ze soms omdat ze stinken, niet omdat ze versleten zijn.

Kaaskopje

Tijd voor hondenlaarsjes?

skik

Jamie

Ik ben 's avonds nog veel bezig met huishoudelijke taken, kinderen en hun huiswerk e.d., meestal plof ik zo rond half elf op de bank. Tegen die tijd gaan mijn schoenen uit.

skik

mamz1

mamz1

09-02-2016 om 20:02

sloffen

wij dragen gewoon sloffen, bezoek ook. laarzen en andere stinkschoenen in garage laten.

mamz1

mamz1

mevr

dat laatste zou bij ons ook een goed plan zijn alleen wie gaat dat controleren of beslissen..

Clowntje

Clowntje

Graag op sokken / sloffen

Kinderen trekken hier allemaal, zonder het te vragen, hun schoenen uit. Ook de kinderen die komen spelen, doen ze allemaal automatisch. Inderdaad zooitje schoenen in de hal of bij de achterdeur maar gelukkig allemaal nog geen stinkvoeten.
Man vaak ook meteen schoenen uit ( en werk pak ruilen voor spijkerbroek), ik afhankelijk van mijn plannen en hoe nat mijn schoenen zijn. Maar loop graag op sokken/sloffen. Ik trek wel regelmatig andere schoenen aan, op de dag. Afhankelijk van wat ik ga doen (lunchen met vriendinnen heb ik andere schoenen aan dan bij ophalen van school in de regen of even frisse neus halen in het bos)

We lopen hier dus veel op sokken / sloffen maar echt vies worden die niet. Ik stofzuig beneden zeker 4x per week (vaak elke dag) en huisdieren hebben we niet.

Kaaskopje

Kaaskopje

10-02-2016 om 00:02

Skik

Haha, ze bestaan!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.