Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Tina T.

Tina T.

02-03-2018 om 22:03

Roomboter, halvarine of margarine?

Op internet heb ik al veel voors en tegens van roomboter, halvarine en margarine gelezen en ik ben er dus nog steeds niet uit wat nu het beste is. Maar wat smeren jullie op je boterham of cracker en waarom?

Vogel

Vogel

06-03-2018 om 07:03

Kokosolie

Is niet gezond maar een hype. Het bevat nog meer ongezonde vetten dan roomboter.

Ava

Ava

06-03-2018 om 11:03

Rama

Blue Band heet in een aantal landen Rama. Zou die naam zijn gevoerd in het begin, ook in Nederland?

Bo

Bo

06-03-2018 om 14:03

Temet/Tango

"Mijn ervaring is dat zelfs de 'smeerbare' roomboter uit zo'n kuipje vaak niet smeerbaar is als je het in de koelkast bewaart"

Klopt, die van Melkan en Campina niet, maar die van AH wel. Tot zover de enige die ik in huis heb gehaald die echt smeerbaar is en daarom koop ik die ook altijd. Temet bewaart het buiten de koelkast. Is ook een manier, maar bederft het dan niet snel?

Anke

Anke

06-03-2018 om 14:03

Vogel

Het laatste wetenschappelijke onderzoek dat ik erover las, was een relatief klein onderzoek, maar daaruit bleek dat kokosolie wel degelijk goed voor je cholesterolgehalte is.
Een groep proefpersonen moest dagelijks ofwel 50 g roomboter, ofwel 50 g olijfolie, ofwel 50 g kokosolie aan hun dieet toevoegen. Bij de roombotergebruikers steeg het cholesterol (ze keken naar de verhouding goed/slecht cholesterol), bij de olijfoliegebruikers daalde het, en bij de kokosoliegebruikers daalde het ook, maar wat minder dan bij de olijfoliegebruikers. Dit laatste was tegen de verwachtingen in, maar de onderzoekers zeiden erbij dat kokosolie nog veel te weinig onderzocht was. Het is in elk geval niet zo simpel als het nu wordt voorgesteld (veel verzadigd vet, DUS niet gezond).
Ik ben niet handig met PubMed, kan iemand het onderzoek opduikelen?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.