Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

retro apparaat - maar wat is het?

Biebel

Biebel

29-10-2019 om 10:10

Pellen ligt toch aan de versheid

In mijn beleving heeft hoe je je ei klaar maakt (koker of pannetje) niets te maken met of je m kunt pellen. Wel de versheid van de eieren; verse eieren pellen heel slecht. (In elk geval volgens de internetbron die ik raadpleeg. Ik dacht nl dat het andersom was;)). Wat helpt is ze goed laten schrikken; echt afkoelen onder koud water.

En bedankt Jo Hanna voor het opzoeken. Ik dacht ook dat het aan de massa van de eieren lag, maar condensatie is een veel logischere verklaring. Weer wat geleerd;)

Jasmijn

Jasmijn

29-10-2019 om 11:10

rood plastic eitje

Ik eet bijna nooit eieren en heb zelf zo'n rood plastic eitje wat je met de eieren mee kookt, dat eitje verkleurt en dan kan je zien hoe lang ze nog ongeveer moeten. Meestal check ik online ook nog even de tijd en zet de timer een minuutje vroeger, daarna blijf het maar een beetje checken m.b.v. dat rode eitje. Werkt redelijk.
Bij het pellen (ik laat ze echt wel schrikken in koud water, maar dat lijkt inderdaad niet altijd goed te werken) maak ik de hele schil rondom eerst stuk, daarna kan je vaak wel wat makkelijker de schil loskrijgen, ik hou ze dan ook een beetje half onder water in het pannetje waar ze uit komen, beetje water onder de schil helpt ook een beetje met het pellen.
Ik kook zo weinig eieren dat het voor mij een beetje onzin is om een echte eierkoker te kopen, maar hij klinkt wel ideaal.

Taalnerd

Taalnerd

29-10-2019 om 15:10

Schaal

De "schil" van een ei heet schaal of eierschaal.
Weer wat geleerd?

Laten schrikken helpt om het pellen te vergemakkelijken, maar als je echt verse eieren hebt, lukt het gewoonweg minder goed. Misschien maar iets oudere eieren in de sla doen?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.