Huis, Tuin en Keuken
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Emine
27-02-2013 om 23:02
Ouderwetse massieve boterkoek bakken
Oke, toegegeven, heeeeel ongezond, maar heeeeel af en toe toch wel erg lekker: een versgebakken boterkoek....
Maar....de laatste tijd lukt het niet meer met de bakmix van Honig. Wat 'vroeger' een massieve boterkoek werd, wordt nu een soort cake. Het wordt luchtig, korrelig.....is de samenstelling veranderd, doe ik iets verkeerd? Wie weet hoe ik een echte boterkoek bak?

+ Brunette +
03-03-2013 om 16:03
Geen toevoegingen!
Boterkoek, heerlijk ja! Amandelextract verpest de smaak, vind ik, doet me denen aan goedkope boterkoek van de supermarkt, om te verbloemen dat er inferieure vetten zijn gebruikt in plaats van puur boter. Ook appel of jam lijkt me helemaal niets. De smaak van boterkoek is zo subtiel, daar moet je niets aan toevoegen, hooguit hier en daar een amandel erin drukken.

Vera*
03-03-2013 om 20:03
Te hard
De smaak is goed alhoewel vooral aan de rand erg knisperend. Ik had het deeg helemaal uitgedrukt op de bodem van de springvorm. De koek was dus erg dun. Nu had ik de temperatuur al iets lager gezet en hem er, dacht ik, op tijd (mooi kleurtje) uit gehaald maar helaas.
Doen jullie de boterkoek in een vorm of is het een plak deeg op een bakplaat?

Sneeuwitje
03-03-2013 om 20:03
Suiker
Ja, basterdsuiker kan je ook gewoon vervangen door kristalsuiker, ik kijk meestal wat ik in huis heb.
Ik heb een boterkoekvorm, maar bijna makkelijker vind ik het nog om een springvorm te gebruiken. Ik knip dan een cirkel uit bakpapier die iets ruimer is dan de springvorm, zodat het randje wat opstaat. En dan het deeg erop. Heel makkelijk eigenlijk.
Sneeuwitje