Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Els van Diepen

Els van Diepen

17-03-2013 om 10:03

Oude poes steeds meer vervelende kuren... (lang)

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

25-03-2013 om 16:03

Tipje?

Ander dekbed, eentje die wel in de wasmachine kan.
En voor de rest: ze zoekt blijkbaar specifieke plekjes op om haar plas te doen. Het kan goed dat de geur nog niet helemaal uit het dekbed verdwenen was en dat ze daarom een tweede keer de fout in ging.

Wat ik wel eens gedaan heb is de kattenbak bovenop de plasplek zetten, totdat deze weer in trek is. Nu is dat bovenop je bed wat moeilijk.

Eigenlijk denk ik dat de tip van de dierenarts zo gek nog niet is. En verder zou ik de drempel naar de bak zo laag mogelijk maken. Door bijvoorbeeld de bak in de ruimte te zetten waar ze het meeste is. En dan inderdaad een lage bak, met een makkelijke instap. Ik denk dat je een optimum moet vinden tussen je eigen woongenot en dat van poes. Ze heeft er ook niks aan als jij je helemaal over de flos werkt met dagelijks puinruimen. Is misschien overdag op slaapzak op bed en 's nachts in de bench een mooie tussenweg?

Els van Diepen

Els van Diepen

25-03-2013 om 21:03

Rust

Ik kom net van mijn werk en poes ligt in diepe rust in de bench. Het is inderdaad een periode van afscheid nemen.... En een goede tip om haar na deze periode s nachts in de bench en overdag, met picknickkleed op bed, eruit te laten. Dat had ik zelf niet bedacht maar is natuurlijk een prima tussenvorm.

Intussen is dekbed schoon en droog uit de wasserette terug en ik verheug me enorm op een rustige nacht. Althans rustig wat betreft droog slapen. Hopen dat poes zich blijft schikken en niet het hele huis wakker mauwt morgen.

Els van Diepen

Els van Diepen

26-03-2013 om 12:03

Sneu

Poes vindt het allemaal best. Ze geeft geen kik, behalve als we binnen komen in de kamer waar ze in de bench ligt. Dat doet ze altijd als ze ons ziet dus geen verschil. Ze probeert ook niet uit de bench te komen als ik dingen verschoon of bijvul. Wel sneu eigenlijk. Ligt ze daar in haar kooi....

Goede nieuws is dat ze al haar plassen in de (verlaagde) kattenbak heeft gedaan. Ik heb goede hoop dat we zo een patroon doorbreken. Gelukkig schikt ze zich zo gemakkelijk, dat maakt die week in de bench goed te doen. Maar goed, ik blijf het sneu vinden.

Ik overweeg boven te gaan werken en haar dan in die kamer vrij te laten (geen bed, wel haar buiten de bak-poepplaats). Dan kan ze bv lekker in het zonnetje gaan liggen oid. Of zou dat de opzet doorkruisen?

Tijgeroog

Tijgeroog

26-03-2013 om 21:03

Ik vind het vervelend om te zeggen, maar... Weet je zeker dat je poes het nog naar haar zin heeft? Voelt ze zich echt niet ellendig, als ze de hele dag in de bench moet liggen? Want ik kan me zo voorstellen dat ze er nu juist behoefte aan heeft om dicht bij je te zijn, op schoot te zitten...

mirreke

mirreke

Ik zie het heel anders

Ik denk dat de poes van els ongebreideld vertrouwen in haar baasje heeft. Ze weet dat els niets zal doen wat niet goed voor haar is en daarom ligt ze geduldig in de bench. Ik krijg uit els haar beschrijvingen niet de indruk dat haar poes ongelukkig is.
Els, ik zou als het mogelijk was idd bij haar op de kamer gaan werken. Dan kun je haar overdag uit de bench laten en heeft ze fijn aanspraak.
Verder: vertrouw op jezelf en je eigen intuïtie en op de band die je met je kat hebt. Echt, je wéét het als het niet meer gaat, dan is de twijfel weg.

mirjam (katten vanaf haar vierde, en al meerdere van dit soort wéétmomenten achter de rug...)

mix

mix

Dan toch pas na die week

Het moet weer even in haar geheugen geprent worden en als je dat nu onderbreekt en haar dan juist ook nog in de kamer van buiten-de-bak-plassen doet, dan heeft ze er nu denk ik voor niets ingezeten.
Mijn kat heeft 3 weken in een grote bench gezeten met een knieschijfluxatie. Is prima gegaan, ook gewoon geaccepteerd. Als ze gaat klagen kun je haar er altijd nog even af en toe uithalen, maar deze week zou ik even doorzetten om eerlijk te zijn. En zet dan in die kamer de bak die je NU gebruikt, met wat van het grit wat er NU inzit, zodat ze goed de geur herkent. Gewoon even tijdelijk van bench naar kamer en dan haar leefruimte weer langzaam vergroten. Pakt ze het niet op, dan ga je weer een fase terug.

Tijgeroog

Tijgeroog

27-03-2013 om 00:03

Mirreke

Daarom vraag ik het ook aan Els, in plaats van een mening te geven. Want door wat ik lees denk ik aan een arme, oude en zieke poes die behoorlijk op is, met een lieve baas/personeelslid die heel veel van het beestje houdt.
En wij hebben vroeger ook katten gehad, dus ik weet ook wel hoe het is. En inderdaad ook het punt dat je weet dat het klaar is, helaas...

Els van Diepen

Els van Diepen

27-03-2013 om 12:03

Zo blij

Ik ben zo blij met jullie vragen, reacties en bespiegelingen. Fijn en ook dat ik mijn verhaal hier zo kwijt kan! Het houdt me bewust en kritisch.
Ik zal haar inderdaad nog niet loslaten de eerste week. Het terug bij af idee, en de dagen tot nu toe qua effect verloren, dat wil ik niet. Gisteren een weinig bemoedigend verhaal gehoord van een demente kat die ook op advies DA in de bench zat om het buiten de bak plassen af te leren. In de bench plaste die kat op de bak, maar zodra hij eruit was begon hij weer te plassen. Die mensen hebben de kat na een paar maanden laten inslapen. Daar was het echt een overgangsperiode zoals velen van jullie al noemden. En ik kan me voorstellen dat ik als dit niet werkt, ook andere keuzes ga maken. Voor een tussenperiode vind ik de bench prima. Maar als het definitief wordt is het geen katwaardig bestaan meer. Hier echter pas 2 dagen op weg nu. Over 5 dagen kijken we verder. In de tussentijd veel bij haar zijn en knuffelen (helaas is ze geen op schoot kat, wel een tegen je aanlig kat;).

Poes is weliswaar oud maar niet ziek en zielig. Gek is ze wel, of met meer eerbied: dement. Ze heeft vannacht 2 keer even gemauwd. Een keer met een oermauw erbij. Maar verder ligt ze relaxed te slapen. De eerste dag zitliggend (met alle 4 pootjes op de grond) maar nu meestal op haar zij gerold. Meer relaxed dus zoals ik het uitleg. Poep en plas op de bak. Eet en drinkt goed.

Dank jullie wel voor het lezen en de reacties!

Els van Diepen

Els van Diepen

31-03-2013 om 11:03

Morgen

Morgen zit poes een week in de bench. Tot nu toe alles op de bak gedaan. Morgen zet ik de bench open en mag ze de hele kamer gaan gebruiken. Mijn idee is om dat ook een week te doen en als ze op de bak blijft gaan, de deur openzetten zodat ze weer bij de rest kan. Duimen jullie dat alles goed blijft gaan? Dank je wel!

mix

mix

01-04-2013 om 22:04

Natuurlijk

ik duim met je mee, want het is gewoon een heel vervelend probleem. Ben erg benieuwd of het heel langzaam vergroten van haar leefruimte haar op de bak houdt.
Zoniet, dan kun je altijd weer een stapje terug en kijken of dat wel goed gaat. Grote kans dat poes heel zo'n grote ruimte niet meer nodig heeft op haar leeftijd

Inmiddels

Fijn je berichtje Mix! Inmiddels is poes 1,5 dag uit de bench. En ze heeft nog steeds op de bak gepoept en geplast. Ze lijkt heel tevreden. Het mauwen dat ze in de bench af en toe deed, doet ze nu niet meer. We zijn er achter gekomen dat ze veel drinkt en dikke plassen doet. Zou dat met het nierdieet samen kunnen hangen?
Verder krijgt ze per dag een halve tablet Cholodin. Ze vindt ze lekker dus het is geen strijd om ze te geven. Geen idee of het wat doet. Ja, het mauwen is minder tot weg. En ze plast weer op de bak. Maar at kan dus ook door de bench en gedwongen kleine ruimte komen. Maar ik ben er zover blij mee.
Nog 5 dagen en dan gaan we haar ruimte weer verder vergroten. Ik hoop dat het goed blijft gaan!!

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

02-04-2013 om 21:04

Herkenbaar

Veel drinken en veel plassen duidt op verminderde nierwerking.

Fijn dat het zo goed gaat met haar!

Els van Diepen

Els van Diepen

07-04-2013 om 21:04

So far so good

Poes is sinds gistermorgen weer vrij. Ze was al ui de bench en gisteren ook de kamerdeur open gedaan. Ik heb haar vannacht wel weer in de kamer gedaan en nu ook. Voor alsnog plast ze nog op haar bak. Poep heb ik net gezien. Dt is nog even afwachten dus... Maar dit is goed te doen: overdag vrij en s nachts in haar eigen kamer... Ons bed lijkt droog te blijven.... (Klein juichje)

Tijgeroog

Tijgeroog

07-04-2013 om 22:04

Fijn!

Ja fijn!

Geniet van Poes!

Els van Diepen

Els van Diepen

09-04-2013 om 08:04

En nog steeds..!

En nog steeds gaat het goed. Klaar met het draadje, dank je wel voor jullie meedenken en - leven.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

09-04-2013 om 16:04

Mooi

Dat jullie nog maar een mooie tijd samen mogen hebben!

Els van Diepen

Els van Diepen

14-04-2013 om 11:04

Nog een dan...

Vannacht heeft poes weer helemaal los gelopen. Intens tevreden en lekker spinnend bij ons op bed. Helaas wel om half 7 mauwen dat het raam open moet maar dat deed ze al langer... Is te doen en daarna is ze weer stil.
Plassen blijft ze doen in de bak in de bench. #blij

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.