Huis, Tuin en Keuken
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

IngridT
03-07-2020 om 16:07
Nieuwe keuken - keuzes
Er komt een nieuwe keuken.....en dag werd tijd ook, want na bijna 20 jaar is ie echt af. We zijn praten bij een paar lokale keukenzaken en hebben er eentje uitgezocht die nu een paar voorstellen gaat maken. De indeling is al redelijk helder. Is ook niet gek, want we hebben een vrij kleine keuken( wel grote bijkeuken erachter, maar we gaan niet breken. Daar hebben we geen zin in. )
Grootste irritatie in oude keuken was de te kleine combi oven, waar ik me dus bijna 2 decennia mee gered heb. Daar komt nu zeker weten een grotere/ hele grote.
Kijkend naar de eerste designvoorstellen moeten we een aantal keuzes maken waar ik wel wat advies over wil..wie denkt mee?
1. Hoogglans of mat? Nu is de keuken mat. Hoogglans staat chique, maar is t een drama met schoonmaken? Erger je je wild aan vette vingers? Andere Voor of nadelen?
2 Er komt een aantal bovenkastjes. Hebben we nu ook. Met daarboven een soort v plint die de ruimte tot t plafond afsluit. Keukenboer pleit voor stukje open ruimte boven kastjes. Ruimtelijk effect. Ik geloof overigens ook dat ze extra hoog maken maatwerk en dus duurder, maar hij vond een stukje open boven de kastjes esthetisch helemaal ok. Jullie?
3. Oven komt op ooghoogte, en wordt een medium of een echt grote. Wel combi, want geen ruimte gemaakt voor 2 aparte apparaten. Een echt grote oven is vooral hoger, niet breder of dieper. Is dat echt fijn? Waarvoor voordelen biedt het? Behalve msch mega kalkoen met kerst? Ik wil graag een goede oven, maar denk dat bijna alles in vergelijking met mij huidige oven super is. Ik heb wat mooie Siemens apparaten bekeken, maar de luxe versies hebben vooral een hoop elektronica/ WiFi/ displays met de wereld aan pre-set programma’s waarvan ik me werkelijk afvraag of ik dat wil. Iets in mij zegt dat ik niet op de knop ‘cake’ wil drukken ( en er zelfs een plaatje bij krijg op t scherm) als ik cake wil bakken. Of loop ik hopeloos achter en is dat Helemaal top? ( mijn man kwijlt echt bij alles wat WiFi heeft, maar kookt weinig. Maar wie weet gaat ie het vaker doen als hij de oven met zijn smartwatch gaat aansturen?..)
4. Combi kan ook met stoomoven. Ik weet natuurlijk dat dat hip en modern is, maar wie heeft er 1? En wat doe je daar nou in de praktijk echt mee?
5. Quooker? Ik zie het bij vrienden regelmatig, maar t valt voor mij een beetje in de categorie’ duur speeltje’. Ik koop op inductie, en pannen water koken echt in no time. Thee zet ik per pot met de waterkoker. Zelden een los kopje. Mis ik toch iets? Is dit zo’n gadget waarvan je achteraf denkt dat je t jaren eerder had moeten doen? ( ook hier geldt....man erg enthousiast. )
6.is het geluid van een afzuigkap echt een ding om rekening mee te houden? Of is iedere afzuigkap vsn nu stiller dan een prehistorische van 20 jaar terug?
7. Wat is jullie grootste blunder/ miskleun of juist geniaalste keuze geweest bij het kiezen van een nieuwe keuken? Wie weet behoedt dat ons voor een drama of levert het nog frisse inspiratie op!
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen!

Doenja
12-07-2020 om 10:07
Lang leve!
Lang leve het fornuis wat een leven lang meegaat. Die van mij is al 30 jaar oud en kan altijd omgebouwd worden naar welke energiebron dan ook. Zelf ben ik niet van de inbouwkeukens. Gemetselde muurtjes met een butlersink, linnen gordijntjes, en wat rekken hier en daar. Enige tip is: zorg dat je bij je prullenbak kan als je de vaatwasser inruimt.

Triva
12-07-2020 om 12:07
"Bij de witgoedzaak zeggen ze dat een levensduur van 10 jaar normaal is voor Siemens en dat je bij goedkopere merken al eerder aan de beurt bent. Ik vind het waardeloos."
Hier een ikeakeuken van 11,5 jaar oud met alle ikeawitgoed etc (dus whirlpool of iets dergelijks) en tot nu toe is alleen de vaatwasser afgedankt maar dat kwam ook omdat mijn man zoveel spijt had dat hij de Miele had ingeruild. We hadden afgesproken dat bij de eerste problemen we dat ding meteen gingen vervangen dus dat hebben we gedaan. Verder nog geen deurtje met schade, aanrechtblad (kunststof geloof ik, altijd planken gebruikt voor pannen) heeft niks en oven, magnetron, koelkast en gaskookplaat geen enkel probleem (afkloppen)

Ginny Twijfelvuur
12-07-2020 om 14:07
Snap ik Tihama
Ik schat jou in als slim genoeg om die keuze weloverwogen te maken.
Ik erger me gewoon een beetje aan die prutzooi die tegenwoordig gemaakt wordt.

Lilian1
12-07-2020 om 21:07
Tihama
Ik had door stukje aluminiumfolie al meteen in mn nieuwe combioven een aantal stukjes lak eraf. Die heb ik opgeschuurd en gelakt met hamerite. Dacht....erger kan t niet worden.Ging goed 😅

IngridT
22-07-2020 om 19:07
Update
Afspraak met 2e keukenboer staat gepland. Hebben we keukenboer nr 1 ook verteld. Hij reageerde heel sportief. Gelukkig maar, anders had ik m gelijk onder aan de lijst gezet...Door vakanties etc is afspraak 2 over 2 weken. Tot die tijd laten we de boel even bezinken. Wordt vervolgd dus.....
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.