Huis, Tuin en Keuken
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Yvan
30-01-2018 om 23:01
Moet dat nu echt? [verpakte groente]
Moeten ze nu echt in ons gezicht spuwen?
https://www.hln.be/de-krant/albert-heijn-verpakt-zelfs-wortelen-afzonderlijk~a1f1a692

bieb63
11-02-2018 om 17:02
Klopt Yvan
Dat is het ideaal beeld. Maar niet haalbaar en betaalbaar.
En dus doet een supermarkt het met de middelen die haalbaar én betaalbaar zijn.
De AH bij ons in de buurt (en wellicht ook anderen) heeft onlangs geexperimenteerd met 'kromme' komkommers (de zgn 'mislukte' exemplaren). Prima eetbaar en een stuk goedkoper. Maar de klant wilde ze niet.... dus ze zijn weer uit de schappen. Logisch. Maar zo werkt dat. Uiteindelijk is het nog steeds de vraag van de klant die het aanbod van de supermarkt voor een groot deel bepaalt. Als de klant 'klaagt' dat de komkommers te snel verleppen, dan koopt de klant ze niet of klaagt. Dus dan zal de super daar, voor zover mogelijk, iets op verzinnen.
Kan je de super kwalijk nemen, maar zou je ook de 'verwende' klant kwalijk kunnen nemen...

Kaaskopje
12-02-2018 om 01:02
Bieb
Toch verbaast me dat, als het door de klant zou komen. Bij Turkse winkels is het ook niet allemaal keurig recht en het wordt daar drukker en drukker. Ik zocht net op ah.nl naar die groenten die jij bedoelt, die werd naar mijn mening alleen thuisbezorgd en niet in de winkel verkocht, ik durf dat niet met zekerheid te zeggen, maar dat kan ik niet meer vinden. Kan aan mij liggen, of dat dat inderdaad niet meer verkocht wordt. Misschien is de prijs dan toch nog niet laag genoeg.

Half a twin
12-02-2018 om 08:02
Kelder die heb ik!
Ik heb een iets verdiepte trapkast (70 cm trappetje) in de gang, ook wel kelder genoemd. Hij heeft ontluchting naar de kruipruimte voor en achter met goede roosters tegen ongedierte. Als iedereen de deur goed dicht houdt blijft de temperatuur daar nu tussen de 12 en 15 graden. Niet helemaal ideaal maar mijn komkommers, paprika's, tomaten en courgettes kan ik daar nu wel tot een dag of 5 bewaren. Aardappelen en uien zelf wel langer.

Temet
12-02-2018 om 11:02
Wilgenkatje
De smaak van in elk geval tomaten holt achteruit als je ze in de koelkast bewaart. En gave tomaten blijven echt wel een tijd goed buiten de koelkast, ook in een centraal verwarmde woning (wij hebben een nieuwbouwwoning waar "koel en droog bewaren" ook nergens mogelijk is. Droog wel, koel niet). Idem voor andere vruchtgroente.
Je hebt tegenwoordig geloof ik ook koelkasten met een keldervak. Dat zou dan weer ideaal zijn. Nou ja, echt ideaal is natuurlijk een echte kelder(kast), maar ja...
Overigens, Yvan, in de NL supermarkt (en bij de groenteboer) worden vziw alle onbereide groenten en fruit buiten de koeling verkocht. Alleen zaken als voorgesneden sla, geschrapte krieltjes etc, liggen in het koelvak. Toen ik zelf in een groentenzaak werkte - dertig jaar geleden - ging veel groente en fruit na sluitingstijd overigens wel een koelcel in, maar overdag werd het dan niet gekoeld. Maar die koelcel had denk ik ook keldertemperatuur.
Groeten,
Temet

Yvan
12-02-2018 om 11:02
Hier is dat dan blijkbaar anders...
Sommige groenten/fruitsoorten liggen in het koelvak, andere dan weer niet. Welke wel en welke niet lijkt nogal af te hangen van de "store policy" en naar de overwegingen erachter heb je het raden.
Het is vaak erg vreemd: de "gewone" tomaten liggen wel/niet in het koelvak, de trostomaten dan weer wel/niet, net als de eindeloze variatie aan mini-tomaatjes... Wortelen hier wel, daar dan weer niet, idem dito met knolselder en prei... Ik begrijp er niks meer van. Het zal dan aan mij liggen.
Elk jaar, zo in mei-juni koop ik in het grootwarenhuis enkele van die "kruidenpotjes" (basilicum, rozemarijn, peterselie, salie ..., om van daaruit mijn kruiden voor dat jaar te kweken. Ik scheur ze en plant ze in bakken. Veel goedkoper dan plantgoed, overigens.
Je moet wel iets van kruiden en botanie afweten: de "dragon" is minderwaardig en geen "dragon", de Thaise basilicum, zonder schroom verkocht als "basilicum" weggegooid geld.
Ook zo'n zak "sla op kluit" (doorgaans een bladsla-variëteit, krulsla en eikenbladsla samen op een grondkluit) koop ik af en toe. Ik snij de planten af, eet ze op en plant de kluit in een bloempot in potgrond. Vaak goed voor een tweede en een derde "oogst".
Behalve dan bij die winkels, die hun waar na sluitingstijd in de (blijkbaar niet al te goed ingeregelde) koelcel laten overnachten... Dan kan je bidden en smeken al wat je maar wil: er groeit niks meer.

Yvan
12-02-2018 om 20:02
"Kaaskopje Bieb
Toch verbaast me dat, als het door de klant zou komen. ...".
Ja, er wringt daar toch wel iets...

bieb63
12-02-2018 om 21:02
Kaaskopjje
Hier hebben zeecht een pasr maanden geleden bij de ah gelegen. Nu niet meer

Dendy Pearson
13-02-2018 om 08:02
Hier wel
Onze AH heeft ze wel, kromme komkommers en rare paprika’s. Maar ze zitten wel in plastic verpakt.

Kaaskopje
13-02-2018 om 11:02
Dendy
Hoe heet zo'n zak groente ook weer, want ik kom er niet op en zal het daardoor misschien ook niet kunnen vinden :-)
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.