Huis, Tuin en Keuken
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

zebra
02-03-2018 om 13:03
maaltijdbox, wie gebruikt deze en ervaringen ermee
met maaltijdbox bedoel ik zoiets als hellofresh, allerhande box en meer van dit soort boxen.
Soms denk ik er wel eens over om zo'n box te proberen. Wie heeft er positieve of negatieve ervaringen mee?

Heel Anno
04-03-2018 om 15:03
Klopt
Die teken je van tevoren zoals Doenja zegt en wat Kaaskopje zegt klopt ook.
Dezelfde geheimhouding heb ik ook bij mijn huidige baan moeten ondertekenen overigens.

Yvan
04-03-2018 om 19:03
Ik begin zo de indruk te krijgen dat jullie gewoon
mijn punt niet WILLEN snappen...
Moeilijk is het nochtans niet, je kan het samenenvatten in drie woorden: "deregulering van arbeid".
Slechts één voorbeeld van de talloze: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/01/29/deliveroo-directie-houdt-voet-bij-stuk--koeriers-moeten-zelfstan/ .

Marie
04-03-2018 om 22:03
maaltijdbox / Jumbo
Om nog even terug te komen op de originele vraag.
Hier twee keer een paar maanden de Mathijs Maaltijdbox gehad. Vond het wel gemakkelijk. Eet je toch eens wat anders dan anders. Door de afgepaste hoeveelheden blijf je ook niet zitten met allemaal potjes kruiden e.d. die je eigenlijk nooit meer gebruikt. En de recepten waren ook goed door de oudere pubers te maken.
Wat wel eens lastig was, dat je heel goed de houdbaarheidsdatum van de verse producten (en dan vooral vlees) in de gaten moest houden. Hebben wel eens vlees gehad dat over de datum was, voordat we het konden gebruiken. Even een mailtje en toen kregen we korting op de volgende box.
Vanwege de planning hier en de prijs toch maar gestopt.
Tussendoor stoppen en daarna helemaal stoppen was helemaal geen probleem trouwens. Hier kwam ergens iets voorbij dat iemand bang was er voor altijd aan vast te zitten.
De Allerhandebox ooit eens ergens bij gewonnen. Was nog heel gedoe om die te krijgen. Waar ik woon wordt niet bezorgd door AH (is franchise winkel). Gelukkig is er een grote AH vlakbij mijn werk (60 km), waar ik de box toen kon afhalen. Was voor een keer ook prima.
Maar sinds kort verkopen ze bij de Jumbo ook maaltijdpakketten. En die zijn ook prima te doen. Voordeel is dat je die per maaltijd of soep kunt kopen. Vlees, kipof rijst moet je er nog zelf bij doen en dan kun je zelf bedenken hoeveel.
En je zit niet vast aan een abonnement.

Temet
05-03-2018 om 11:03
Kaaskopje (ot)
Mag ik uit je posting afleiden dat de beslissing inmiddels binnen is?
groeten,
Temet

Yvan
05-03-2018 om 12:03
@Kaaskopje, #32
"Op zich lijkt me dat niet eens het vervelendste werk. Over eten praten doet iedereen op zijn tijd.".
Duidelijk nog nooit in een callcenter gewerkt...

Yvan
05-03-2018 om 12:03
@Phryne Fisher, #39
Misschien wordt dat wat begrijpelijker als u enig inzicht verwerft in hoe uitzendarbeid precies werkt en welk precies het kostenplaatje is voor een werkgever die uitzendkrachten inhuurt.
Misschien eens navragen bij de "werkgeverskant".
Overigens en ten overvloede: mijn bezwaar geldt niet de minder lucratieve tewerkstelling. Zelfs in die gevallen is er nog steeds sprake van *reguliere tewerkstelling*, van sociaal overleg, van wettelijke bescherming...
Moet ik het nu echt spellen?
Ik begin meer en meer de indruk te krijgen, dat ik hier te doen heb met een meerderheid van niet al te snuggere huisvrouwen, die dan ook nog eens niet verder kijken dan hun kookpotten (no pun intended) en hun stofzuiger.

zebra
05-03-2018 om 13:03
ach ja
weer wat geleerd vandaag. Dat ik een niet al te snuggere huisvrouw ben die niet verder kijkt dan mijn kookpot (wij noemen dat hier pannen overigens) en hun stofzuiger (dat doet mijn man meestal voor me Het fijne is dat ik er niet mee kan zitten hoe iemand die me totaal niet kent over me denkt.
Wat ik wel erg jammer vind is dat het draadje zo vervuild wordt door dit gedoe. Als ik bepreekt wil worden vanwege een gewone vraag, dan ga ik wel op zondag in de kerk zitten.

Yvan
05-03-2018 om 13:03
@Ginny Twijfelvuur
Ik wil het aannemen, ook al mangelt het aan argumentatie. Maar nog liever dat, dan plattitudes over communisme...
@Zebra: eer u mij een veeg uit de pan wil geven, maak uw huiswerk. Een kookpot is geen pan. Al ooit eens van Van Dale gehoord?
En het werkwoord "bepreken" is mij onbekend.
Wat ik bedoel met "...niet verder kijken dan hun kookpotten (no pun intended) en hun stofzuiger." zal wel duidelijk zijn, zeker?

zebra
05-03-2018 om 14:03
wat mij betreft
is deze discussie afgelopen. Of ik een maaltijdbox ga nemen of proberen weet ik nog niet zeker. Maar in elk geval wel bedankt voor de reacties, die over de maaltijdboxen zelf althans.

Triva
05-03-2018 om 15:03
ik wist niet dat in ons land geheimhouding stand houdt als het gaat om slavernij... weer wat geleerd.

rode krullenbol
05-03-2018 om 22:03
@Yvan
Die huisvrouw wier blikveld verder reikt dan haar kookpotten en stofzuiger stuit eerder op het aanbod van die vermaledijde maaltijdboxen, dan haar minder wereldse kompanen!

Kaaskopje
06-03-2018 om 00:03
Kookpotten
Altijd als ik het woord 'kookpotten' zie, moet ik aan 'De kookpotten van Egypte' denken. Ik weet niet beter dan dat dit een boek was waar ik op school aan begonnen was, maar omdat het niet mijn soort boek was, werd dat niets. Maar als ik nu zoek op deze titel, komt er geen boek uit. Kent iemand het?

Zeetakje
06-03-2018 om 06:03
Kaaskopje (ot)
Ik denk dat je "De vleespotten van Egypte" van Marnix Gijsen bedoelt.

Temet
06-03-2018 om 10:03
Kaaskopje
Probeer eens "de vleespotten van Egypte". Dat is kennelijk wel een boek.
groeten,
Temet

Ava
06-03-2018 om 12:03
Yvan, als jij het zegt, zal het wel waar zijn.
Je opent mijn ogen.
Iemand als jij die met overduidelijk met kop en schouders er boven uit steekt, hoe doe je dat? Ik snap niet wat zo iemand als jij het hier uithoudt. Dat jij hier de boel nog wat aan kennis en andere vaardigheden op krikt, is lovenswaardig. Want wees nu eens eerlijk, dat is toch gewoon onbegonnen werk? Gelukkig loop jij hier rond om in elk geval het gemiddelde iets omhoog te krijgen. Een enkeling zal het zien, hoor, maar de massa zal het een worst zijn. Voelt dat niet aan als een ontkenning van jouw kwaliteiten.
In de kelder mijn schort teruggevonden en ben bezig grootmoeders kookpotten van zolder te halen.
Wat zal ik ermee doen?
Wij bestellen namelijk altijd.

Kaaskopje
06-03-2018 om 13:03
Ooh ja!
Ik zie vleespotten staan en ik weet gelijk dat dat klopt. Dank jullie wel :-)

Yvan
06-03-2018 om 21:03
Ava, stekelig lof pleeg ik te negeren,
Maar ik waardeer uw sarcasme.
Dit soort initiatieven worden opgezet om tegen minimale kosten een zeer beperkte groep investeerders een leuke winst te bezorgen.
De onaangename waarheid is, dat degenen die dat soort initiatieven de hemel in hypen en/of klant worden, net als degenen die ervoor werken, enkel minderwaardig kanonnenvoer zijn, dat zonder enig omhaal gedumpt wordt eens de winst binnen is. De winst wordt binnengehaald als een investeerder de zaak overneemt of bij een beursgang ("IPO"). Ze staat goeddeels los van de werkelijke resultaten in het echte leven.
Dergelijke initiatieven steken in wezen erg simpel in elkaar: een investeringsgroep, doorgaans een hefboomfonds, richt zoiets op dat "vernieuwend", leuk, "fris", "revolutionair" lijkt.
Wel vaker hoort er een prozatje bij geïnspireerd op het Amerikaans libertairianisme, een lofzang op het "uiterst efficiënte privé-initiatief" (het tegendeel is waar...), een verlangen naar "vrijheid" en een verzet tegen "conservatisme" (vooral dan dat van overheden die regelgevend optreden. En dat van vakbonden).
Het initiatief wordt via alle mogelijke kanalen geprezen tot en met. Kritische geluiden zijn wel te vinden, maar ze zijn schaars.
Soms is er niet eens iets om aan de man te brengen en is er dus ook geen onderliggende waarde. "Crypto-munten", bijvoorbeeld. Of opties op onbestaande tulpenbollen... Nieuw is het dus zeker niet.
Dat foefje wordt keer op keer, op keer, op keer herhaald. Ik vraag me dan af: "hebben ze het nu nog niet door? Zijn ze dan werkelijk zo stom?".
HellloFresh is op dat vlak een typisch voorbeeld. De grootste investeerder is een Duits investeringsfonds ("Rocket Internet AG", dat ook aan de basis van "Zalando" lag).
HellloFresh heeft nog nooit winst gemaakt, integendeel, het stapelt de verliezen op: in 2016 bedroeg het netto-verlies € 94 miljoen, bij een omzet van € 597 miljoen, en ondanks een kapitaalinjectie van € 110 miljoen het jaar daarvoor.
In november vorig jaar trok het bedrijf naar de beurs. De verwachtte koers situeerde zich binnen de vork € 9 - € 11,50. Het werd € 11,25 (beurswaarde om en bij de € 1,5 miljard).
De koers houdt stand, in een niet aflatende stroom berichten over prognoses die winst voorspellen binnen de 15 maanden en berekeningen die aantonen dat de bruto-winst per box een duizelingwekkende 50% bedraagt.
Dat is het magische "winstpotentieel". "Winstpotentieel" is zoiets als de belofte van stomende, allesverzengende seks: je hebt er wel wat voor over, maar het is er nog niet en of het er wel komt...
Abonneer u dus maar vlug als u aandelen hebt, ook al weet u dat uw box verkocht wordt aan het dubbele van wat hij waard is .
Maar vergeet ook niet, dat de cijfers in het jaarverslag relevant zijn. Niet de blabla van de "influencers" of de beursanalisten (ja, dat is een tautologie, ik weet het).
Interessant bij die IPO was vooral de verdeling van de aandelen van HelloFresh: daarvan werd slechts 19% naar de beurs gebracht. 53% blijft bij Rocket Internet AG. Een kleine € 800 miljoen, dus.
Natuurlijk zal dat aanknopen met winst niet lukken. "By design" niet en dus zal er op kosten moeten bespaard worden. Raad u nu maar eens hoe dat zal gebeuren en wat daar zoal de gevolgen van zullen zijn...
En terwijl u toch uw hersenen pijnigt, kan u het misschien ook eens een ietsiepietsie ruimer zien en er eens over nadenken hoe dat in verband te brengen is met zaken zoals: "degradatie van het werknemersstatuut", "onderfinanciering van de sociale zekerheid", "concurrentievervalsing" en zo nog wel een paar dingen.
Zo moeilijk lijkt me dat allemaal niet.

Kaaskopje
07-03-2018 om 10:03
Yvan
Interessant
Alles waar 'productie', 'toelevering', 'arbeid' e.d. vooraf gaat aan de aankoop door een consument en wat niet gegarandeerd fatsoenlijk verloopt, is onderhevig aan minder prettige kanten. Het een erger dan het andere, maar er is altijd wel iemand die door een laag inkomen, of (erg) hard werken bijdraagt aan het rendabel houden van het product. Consumenten weten niet altijd waar er grenzen worden overschreden. Bij bepaalde producten, waar ik ook van vind dat je de productie eigenlijk niet zou moeten aanmoedigen door ze niet te kopen, stel ik mijn geweten gerust met "met mijn inkomen kan ik niet naar 'verantwoorde' winkels" en ik vraag me dan ook af of je werknemers écht helpt door gewoon niets meer te kopen. Geen productie, geen werk, dat vind ik een dilemma. Maar goed... dat valt eigenlijk nog steeds onder de noemer dat ik mijn geweten sus. Dus ik koop kleren bij winkels, waaraan 'gemaakt in een foute fabriek' kleeft. Daar ga ik ook niet over in discussie overigens, want zo is het en dat gaat niet veranderen, tenzij ik opeens heel veel geld in de schoot geworpen krijg. Dan beloof ik plechtig dat ik van de ene op de andere dag alles wat fout is uit ons huishouden skip.
Wat HelloFresh betreft... ik vind het idee erg leuk, of het nu bedacht is door een op winst belust bedrijf of niet. Het heeft op mijn man en mij een positieve uitwerking gehad. Sinds we deze box een poosje in huis hebben gehad, zijn we zelf avontuurlijker gaan koken. Omdat wij niet écht tot de doelgroep horen, werkende mensen met een goed inkomen, die amper tijd hebben om boodschappen te doen, omdat ze nog wat quality time met het gezin willen overhouden, maar toch gezond en 'bewust' willen koken, zijn wij er weer mee gestopt. Ten eerste omdat we het toch wel duur vonden, maar ook omdat je het makkelijk zelf bij elkaar kunt kopen en voor die 13 (in ons geval) euro per dag geld werkelijk eerlijker. Als je dan meer uit wilt geven aan je eten, haal het dan bij winkels die direct van de boer inkopen.
Zodra er weer van het land of uit de kas geoogst kan worden, gaat man met een rugzak om, op zijn fiets door de omgeving om te kijken wat hij zoal langs de weg tegenkomt. Dat zal vast ook niet eerlijk zijn voor de boeren die geen stalletje langs de weg hebben staan, maar wel prettig voor onze portemonnee.
Als de praktijk is dat bij de HelloFresh-achtige bedrijven achter de schermen echt wantoestanden plaatsvinden, dan zou dat eens aan de kaak gesteld moeten worden op tv. Juist mensen die vinden dat ze héél erg verantwoord bezig zijn en het idee hebben dat ze door dit soort boxen boeren in eigen land een plezier te doen, mensen aan een leuke baan helpen tegen een eerlijk loon (tja, waarom moeten die boxen anders zoveel kosten?) e.d., moeten dan eigenlijk van dit idee afgeholpen worden via programma's als Keurignsdienst van Waarde of De Monitor en voor wie dat maar 'linkse' programma's vindt Radar (ik ben Antoinette Herzenberg sinds een paar jaar opeens veel meer gaan waarderen overigens). Je kunt, als je maar genoeg geld hebt om meer voor je boodschappen uit te geven, ook tijd besparen door je groente en vlees via internet te bestellen bij organisaties die écht direct van bio-boeren, -bakkers, -verzorgingsproductenmakers e.d. aan de klant leveren. Vaak moet je het nog wel even ophalen, maar zelfs daar houdt een organisatie waarvan ik het weet, zelfs rekening met het gegeven dat de klant werkt. Je kunt je spullen vanaf vijf uur, meen ik, tot acht uur ophalen en dan is er vaak ook nog een proeverijtje o.i.d.. Ik moet wel eerlijk zeggen, dat ik me afvraag of dit soort initiatieven een lang leven beschoren is, want als ik zie wat ze voor brood en gebak vragen, kun je beter zelf in het weekend even de mouwen opstropen. Ook bij het aanrecht kun je quality time met je gezin vinden. Ik ga daar zo trouwens een aardig artikel over plaatsen bij Algemeen. En de vleesprijzen zijn zo hoog, dat dat alleen haalbaar is voor wie echt niet op een paar 'tientjes' meer of minder hoeft te letten.

40er
08-03-2018 om 07:03
Op een rijtje
https://uitpaulineskeuken.nl/2018/03/de-leukste-foodabonnementen.html
Zebra, als je het nog leest, deze kwam net op bloglovin voorbij!

Yvan
08-03-2018 om 12:03
Zucht...
Jullie leren het toch echt nooit...
Ik moet mijn mening over de "Nexit" dringend herzien...

Chrizztoffel
14-03-2018 om 11:03
Geen haar op m'n hoofd
Ik ga bij voorkeur dagelijks na m'n werk rustig boodschappen doen en kook bij voorkeur met dagverse ingrediënten. Wil zelf kunnen experimenteren met ingrediënten en als ik me dan moet limiteren aan zo'n maaltijdbox terwijl je net dat andere ingrediënt nodig had...
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.