Huis, Tuin en Keuken
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Lilian1
17-03-2017 om 07:03
Kastje,hoekje, klusje per dag/week
Ik merk dat ik de stok achter de deur van het kastje per dag best mis . Al is t alleen maar om te vertellen dat ik weer wat gedaan heb, haha. Al is een kastje/ extra klusje per dag voor mij vaak niet te doen.
De laatste tijd heb ik wat dingen onderhanden genomen daar die daar niet echt onder vallen daarom de nieuwe titel .
Wie doet er mee?
Mijn start:
De grote kast in de woonkamer weer een deel opgeruimd en heel veel weggegeven aan oude spelletjes etc.

Lilian1
31-10-2018 om 07:10
Ik merk dat ik als ik even de tijd heb
Toch gauw, met in mn achterhoofd dit draadje, een laatje of stukje van een schoonmaakklusje doe. Vande wc de la van de chips etc en de koelkast. Nu ga ik moed verzamelen om vandaag eens iets meer te doen. Ik vind t zo fijn als mijn huis netjes opgeruimd en schoon is,maar helaas is dat atijd maar heel even . ;)
Zeker met pup die in en uit rent heeft mijn vloer constant een nieuw viezepoten patroon ipv egaal.

mijk
31-10-2018 om 09:10
Onze verbouwing
start eindelijk volgende week en ik rijd voortdurend naar de stort en kringloop. Gemeente heeft net container met 6m3 meter snoeiafval opgehaald. andere kant is. ik weet dat mijn keuken over maanden slgesloopt wordt en dat ik de inhoud dan in moet pakken. Dus boeit het me niet zo dat de kastjes nu eigenlijk te rommelig zijn.

Half a twin
31-10-2018 om 13:10
3 kasten in de keuken gedaan
Gisteren helemaal de trap uit de schuur gehaald om op de bovenste plank te kunnen kijken wat daar lag dat het onmogelijk maakte om de lege cakedoos terug op zijn plek te zetten.
Yek een aangebroken reep pure chocolade die daar al lag van voor de zomer, het was niet meer herkenbaar als pure chocolade. Trouwens geen idee hoe dat daar terecht gekomen is, normaal staan en liggen er geen etenswaren op die plank daar staan de cakebewaardoos, een trommel voor zelfgebakken koek, een beschuitbus en wat ander klein (niet te vaak gebruikt) spul om te gebruiken als ik aan het bakken ben.
Viezigheid is weg, kast weer schoon en opgeruimd en wat overjarige troep weggedaan. Helemaal blij.
Vanochtend na mijn zwemuur in het centrum wat nieuwe sokken, hemden en ander ondergoed gehaald.
Zit nu te lunchen en dan wilde ik nog aan mijn kledingkast beginnen. In het weekend de winterwissel bij de kinderen al gedaan, nu mijn kast nog. Even moed verzamelen.

OND
31-10-2018 om 20:10
"Yek een aangebroken reep pure chocolade die daar al lag
van voor de zomer"
Toch niet weggegooid, hoop ik? Prima om chocolademelk mee te maken...

Half a twin
31-10-2018 om 20:10
Het was een soort symbiose geworden van chocolade, zilverpapier en gewoon papier, de chocolade was een beetje gesmolten en ontbonden geweest en toen weer hard geworden. Het enige kastje waar af en toe de zon vol op staat. Echt daar lust jij ook geen chocolademelk van.

Lilian1
31-10-2018 om 21:10
2 leukenlades en een lade vande kast boven
Het werkt wel. Elke keer zon klein stukje. Ook beneden de woonkamer weer een hel eind glad en de vloer schoon. Happy haha

Half a twin
31-10-2018 om 21:10
Heel klein stukje kledingkast gedaan
En toen maar even gaan shoppen. Had nog maar heel weinig paren sokken, veel eenlingen die in laarzen gewoon werden gedragen maar heb vorige week nieuwe schoenen gekocht waar je soms wel sokken ziet.
Morgen verder.

Half a twin
05-11-2018 om 08:11
Na woensdag 2 keer shoppen donderdag echt goed begonnen
Mijn hele kledingkast gedaan en de te wijd geworden kleding en afgedragen sokken meteen naar de inzamelbakken voor textiel gebracht.
Zaterdag samen met man bezig geweest in de keuken met het renoveren van de schroeiplek naast het gasfornuis. Hiervoor moest de kast met pannencarrousel helemaal uit elkaar. Dan kom je na 20 jaar toch wel wat oude vetresten tegen waar je niet bij kan als de kast nog in elkaar zit. Het resultaat is fenomenaal, de nieuwe keuken (die ik heel graag wil) is nog even opgeschort.

Lilian1
06-01-2019 om 08:01
Nieuw jaar
Nieuwe ronde nieuwe kansen 😋
Ik begin weer met frisse tegenzin. Het gekke is dat ik het erg fijn vind als t is opgeruimd en lekker schoon is,maar dat ik steeds t gevoel jeb erachter aan te hobbelen. Het wordt zo snel weer rommelig.
Dus nu even een flinke start gemaakt.
De frontjes van de keuken gedaan en 1 lade.
Veel kleding geruimd,dus wat lege planken in de inloopkast. Schoenen weer evennetjes naast elkaar zonder dat ik 1 links moet zoeken en de ander om de hoek.
Vandaag ga ik het kastje waar ik nu tegen aan kijk netjes maken.

40er
06-01-2019 om 08:01
Eenvoudig leven
Teunie, van eenvoudig leven, had afgelopen jaar een project, 100 zakken/dozen op te ruimen. Vond ik ook wel een goede. Om als doelstelling te hebben bv elke maand 2 zakken/dozen de deur uit.
Hoeft niet allemaal rommel te zijn, kleding voor de container, spullen voor de kringloop noem maar op.

Roda
06-01-2019 om 09:01
Garage....
Wij hebben een inpandige (of aanpandige, ik weet niet hoe je dat noemt) garage.
Maar dat lijkt momenteel meer op een vuilnisvat. Er staan 4 kasten in en 5 fietsen. Verder vooral zooi. Die wil ik eens gaan aanpakken. Maar dan nu echt. Niet alleen zorgen dat je er kunt lopen, maar ook dat je alles terug kunt vinden.........
Iemand tips?

Marijne
40er
40er, is dat die Teunie met die tien kinderen? Voor hen zijn 100 zakken in een jaar wel haalbaar, maar bij mij zou mijn huis leeg zijn!

Marijne
Roda
Categoriseren.
Eerst inventariseren wat je erin hebt. Dan proberen in elke kast één of twee categorieën spullen in de leggen. Een kast met alle gereedschap, al het dubbele wegdoen. Tweede kast voor fietsspul: bandenplak, fietsbroeken, etc.

40er
Marijne
Inderdaad, die is het. Maar daarom had ik ook bedacht elke maand 2, da's 24 in een jaar. Dat moet lukken denk ik ( hoop ik, de 'rommel' is er wel, nu nog de kust tot opruimen)

Lilian1
06-01-2019 om 10:01
Roda
Wat marijne ook zegt
Indeling op soort is het handigste terugvinden. Maak een blaadje waarop je schrijft wat je waar handig vind. Dus de spullen die je vaak nodig hebt dichtbij/lager en wat je maar zelden gebruikt hoger of verder weg.
En ...voor dat zooispul zeg ik ...3 jaar niet gebruikt... dan mag t weg.

Krisje
06-01-2019 om 13:01
Marie Kondo gezien?
Op Netflix. Ik weet het niet hoor of dat werkt, maar ik keek er van de week naar, man lag op de bank niet mee te kijken. Tenminste dat dacht ik, naar gisterochtend geeft hij opeens al zijn boeken op de eettafel gelegd en uitgezocht. Als hij dat nou ook eens met zijn gereedschap zou doen....

Pennestreek
06-01-2019 om 18:01
Dank voor het schopje onder mijn ****
Geïnspireerd door dit weer oppoppende draadje ben ik met dochter aan de slag gegaan op haar kamer. Dat was al jaren nodig, maar ze verdedigt de zooi met hand en tand 😉. Maar nu was ik onverbiddelijk. We zijn na drie uur buffelen op de helft denk ik. Voor vandaag is het wel weer even genoeg. Maar er is een boekenkast uitgeruimd en weer opnieuw ingericht, oude boeken en speelgoed naar zolder verhuisd (om verder uit te zoeken/op te bergen/weg te doen) en de vloer is weer leeg! Wegens ruimtegebrek in de kasten woonden daar permanent schoolboeken, schoenen, knuffels en een föhn en stijltang. Gezellig naast de lavalamp. Hebben jullie een beetje beeld 😜.
Volgend weekend het vervolg. Ze is zelf toch ook wel blij met de lucht en ruimte op haar kamer, en het wordt alleen nog maar beter natuurlijk!
Ik ben erg trots op ons!

Lilian1
06-01-2019 om 19:01
Graag gedaan Pennestreek. Hard gewerkt!!
en.... Daar is ie ook een beetje voor bedoeld whahaha. Tenminste voor mij wel. Het beeld kan ik me prima vormen ....
Ik heb de kast in de woonkamer een stukje gedaan, dochter is 3 weken thuis geweest...dat merk ik Ook zon kamer net als bij jou,standaard. Erg he' Ze laat overal was liggen,wel schone, dat wel maar ik wil niet op de zolder, in het washok en in de kleedkamer overal was op de grond vinden omdat mevrouw t wel prima vindt.
Die heb ik dus al 2 dagen geleden gevraagd om t te ruimen en het meeste is nu...in haar kamer. Zucht.... Deur maar weer dicht.

Caroro
07-01-2019 om 12:01
even trots - en hopend dat het nu beter gaat...
Tijdens kerst zou er familie blijven slapen, en daarvoor moest de zolder begaanbaar zijn...
We zijn echt weken van te voren begonnen - je wil niet weten wat we daar allemaal hadden gedumpt de afgelopen 15 jaar. Baby- en kinderkleren (de kinderen zijn nu halverwege middelbare school...), speelgoed, puzzels, boeken - heel veel boeken, gereedschap en ander klusmateriaal. En nog zoveel meer.
Maar nu is het leeg! Nou ja, de vloer in ieder geval. We hebben een echte logeerkamer!
Ik wil nu heel graag ook de rest van het huis wat minder vol zien te krijgen. Eigenlijk zou ik daar zo'n net stok achter de deur voor moeten hebben als nu met kerst, maar ja...
En trouwens: de grote grap was dat de familie op het laatste moment (met een goede reden) toch ergens anders ging slapen. Vond ik jammer, maar was niet erg omdat we nu EINDELIJK die zolder onder handen hadden genomen.

Lilian1
07-01-2019 om 19:01
goed gedaan caroro
stok achter de deur helpt wel he? Denk maar dat wij op visite komen ;)

Krisje
12-01-2019 om 14:01
O jee
Het regent dus ik vond het een goed moment iets in de keuken te gaan doen. Ik heb 2 van die onhandige carrousselkasten. Eentje met pannen, dat gaat nog, maar in de andere lagen theedoeken, vaatdoeken, keukenhanddoeken, maar ook de litermaat (nou ja, 5 stuks), grote plastic schalen en nog heel veel losse spullen. Dat kon beter en anders leek me. Vooral handiger moest het worden.
Ik begon met van alles op het aanrecht te zetten, te soppen, te verplaatsen, nog meer op het aanrecht en toen was ik het zat.
A la Marie Kondo heb ik alles uit de keuken gehaald en op de tafel gezet. Hele grote eettafel hoor, 2,5 bij 1,5 meter, maar het past niet meer. Er zijn nog 4 laden vol en je ziet alleen nog de poten van de tafel.
Nu kijk ik naar de berg.en weet het even niet meer. Ik heb al koffie gedronken in de hoop dat even rust me zou motiveren de boel weer in te ruimen, maar nee. Het is veel, zoveeeeeel. En terwijl ik dit typ bedenk ik dat er op de gang nog een kast met bakvormen staat.
Het moet uitgezocht en er weer in. Ik kan het niet laten staan. Dus hup....

Marijne
samen
Wat het heel handig is om het samen te doen. Met een vriend of vriend, met je zus of broer, maakt niet uit.
Een keer ga je samen jouw keuken aanpakken, de volgende keer de keuken van de ander.
Ik zou bijvoorbeeld aan jou vragen: wat moet je met vijf maatbekers en dan zeg je vanzelf "inderdaad wat een onzin". Als je alleen bezig bent, kun je van allerlei smoezen verzinnen en ermee wegkomen, want niemand controleert je.
Ik heb het al met verschillende vriendinnen samen gedaan. Met de ene de keukens, mijn man met een vriend onze beider schuren, met een andere vriendin eens grondig en uitgebreid de badkamers gesopt en ontdaan van overbodig spul.
Het leuke is als je het met verschillende mensen doet, dat je slimme oplossingen van elkaar overneemt.
Ons huis is inmiddels al jaren geleden ontdaan van allerlei overbodigs, waardoor ik het ook beter schoon kan houden.

Lilian1
ooo ik wil het juist thuis alleen doen
want dan poets ik op mn ADHDs en vlieg van hot naar her, daar kan ik geen ander bij gebruiken( en die ander mij ook niet ;)

40er
12-01-2019 om 16:01
Onverwachts
De garage opgeruimd.
Kind was bezig met zijn slaapkamer, er bleef een goede stelling kast over. Die staat dus nu in de garage. Daardoor direct daar spullen uitgezocht, lading weg naar het milieu plein en nu dus weer ruimte!
Heerlijk hoor!

Pug
12-01-2019 om 17:01
aanstaande visite of logés
Dat is echt een hele goede stok! Helaas niks op de planning hier.
Ik moet een aantal kerst/verjaardag/sint-cadeaus nog uit de woonkamer zien te krijgen danwel op een geschikte plek opbergen. Dat betekent dus een nieuw spel in de volle spelletjeskast proppen, maar dat kan alleen als er een ander spel uitgaat.
"en toen was ik het zat"- ja, dat heb ik ook zo vaak. Ik begin dus niet meer aan hele grote klussen, want geheid dat de tafel dan nog vol staat als er gegeten moet worden
Ik denk toch dat dat het eerste punt is dat ik dit jaar moet aanpakken.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.