Huis, Tuin en Keuken
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Bea2
10-03-2013 om 20:03
Kapotte broeken: hoe doen jullie dat?
Ik vraag me al langer af of ik nou zulke uitzonderlijke jongens heb en zo niet, hoe andere ouders dat oplossen. Mijn jongens zijn 8 en 6. Broeken zijn vaak al snel door op de knieën. Bij ons op school (rijke wijk, witte school) zie ik zelden kinderen met gerepareerde broeken. En veel kinderen dragen wel merkkleding. Hoe gaat dat daar dan? Doen die zo veel langer met een broek? Ik wissel zelf tussen verschillende oplossingen en ben nergens tevreden over: de broeken toch repareren, alleen goedkope broeken kopen (10 a 15 euro), toch duurdere broeken kopen. Ik vind duurdere broeken vaak wel echt mooier zitten, maar als die dan stuk zijn, baal ik toch. Gerepareerde broeken vind ik zelf prima, maar soms ben ik bang dat mijn kinderen er op school op aangekeken worden. Hoe pakken jullie dit aan?
En dan over het repareren: hoe doen handige ouders dat? Ik heb al van alles geprobeerd. Er plaatjes op strijken (die laten los in de wasmachine), plaatjes erop strijken + vastnaaien (een rotklus want het is dikke stof en laat soms alsnog los in de wasmachine), speciaal ervoor gemaakte spijkerstof-lapjes van de markt erop strijken (laat los in de wasmachine en is wat armoedig gezicht omdat het vaak net niet de goede kleur is), en nu heb ik oude broeken aan stukken geknipt en die erop genaaid. Tot nu toe de beste oplossing maar ook dit gaat niet lang mee omdat de randjes gaan rafelen of de boel loslaat bij het spelen.
Ik kan toch niet de enige zijn met dit probleem???

Merel
13-03-2013 om 10:03
Veel genista
Jee Genista, dat is best veel slijtage 16 tot 20 broeken per winter. Ik kocht voor mijn zoon altijd wat dikkere broeken bij de zeeman (en ik was ook een fervent lijmer) maar die broeken van een wat dikkere jeans stof (de niet hippe, want donkerblauw, geen stonewash) gingen wel langer mee. En inderdaad leren stukken op de knieën, een leuk idee (en stevig denk ik!)

Lapmams
13-03-2013 om 11:03
Lapperdelap
Ik lap. Stukje jeans uit oude broek erop, festonsteekje erom... klaar. Binnen 10 minuten gepiept. Wordt me te gortig om steeds weer nieuwe broeken aan te schaffen bij gat op de knie. Afknippen zou een kortebroekenoverschot veroorzaken komende zomer. En ben blij dat mijn kind zo vaak zo lekker en intens speelt dat zijn broeken daarvan slijten. Wie weet: misschien schort het wel daaraan bij die kinderen die altijd in puntgave kleding rondlopen?

mamamic
13-03-2013 om 12:03
Laptechnieken
Ook ik heb al heel wat broeken opgelapt. Er zijn verschillende mogelijkheden. Als de naaimachine er aan te pas komt ben je zo een half uurtje bezig. Je moet eerst een broekspijp lostornen. Hoeft maar aan 1 kant. Veel broeken zijn aan 1 kant dubbel doorgestikt, dus ff opletten dat je opentornt aan de kant die enkel is gestikt. Bij H en M hebben ze leuke applicaties, maar die zijn niet altijd groot genoeg om het gat te bedekken. Er zit een lijmlaagje op, eerst ff vast strijken, dan kun je de applicatie er op stikken zondercdat deze verschuift tijdens het naaien. Vaststikken is een must anders echt kansloos, na 1x dragen of wassen laat de applicatie gegarandeerd los. Je kunt natuurlijk ook een spijkerlapje (idd oude broek) gebruiken. Het beste werkt het aan de binnenkant oplappen, zoals hierboven al genoemd.
Naast de al genoemde methode met textiellijm is er ook opstrijkbaar spijkerstof te koop, in stoffenwinkel of op de markt. Dat zijn lapjes met een lijmlaag. Ze zijn er in verschillende jeanstinten, maar dat is alleen boeiend als je het aan de voorkant erop wilt zetten. Geldt hetzelfde voor als bij de applicaties, wel vaststikken, anders gaat het loslaten. Toch nog ff naaien dus. Maar je kunt het ook aan de binnenkant strijken en dat is zo gepiept! Omdat je tegen de binnenkant aanstrijkt doet de kleur er niet toe, achter het gat komt dan de onderkant van het lapje, zie je eigenlijk niet. Dus broek binnenstebuiten, lapje knippen, vaststrijken en klaar. Wel het strijkijzer stilhouden, als je beweegt kan je de lijm lostrekken. Misschien zijn deze lapjes iets duurder dan textiellijm, dat weet ik niet. Ik vind textiellijm best duur en heb het gepresteerd om mijn strijkijzer met lijm te bevlekken, niet zo handig dus. Voordeel is verder dat je geen naaimachine nodig hebt, de lapjes blijven goed zitten. Mochten je jongens net zo onverbeterlijk zijn als die van een vriendin van me: zij strijkt direct al lapjes in de nieuwe broeken!

P
13-03-2013 om 14:03
O wacht
Ik heb nooit wat gedaan aan die kapotte broeken, dus jongste verslijt er geen 16-20 per winter. Gewoon in die kapotte broek naar school. Daar heb ik geen probleem mee aangezien ze ook op school kapot gaan volgens mij.
Toevallig zit ik momenteel wat ruimer in de broeken en heb ik alle broeken met een gat bovenin de kast gelegd om inderdaad te verknippen tot korte broek (netjes naaien daar doe ik ook niet aan) anders zou jongste ze gewoon door dragen (ze zitten zo lekker mam!).

gumba
13-03-2013 om 15:03
Marktplaats
ik koop alle kinderbroeken op mp. Kost zelden meer dan € 3. En zijn toch vaak wel merkbroeken. Ben er mee begonnen als wanhoopsmaatregel vanwege alle gaten. Maar bevalt nu al een aantal seizoenen heel goed

Erka
13-03-2013 om 16:03
Lappen
Ik lap de broeken van mijn zoon ook op. Hij is nu 11 en ik merk dat de broeken nu langer heel blijven dan een paar jaar geleden.
Ik torn de pijp niet los maar wrik en wurm net zo lang met de naaimachine totdat ik de lap van spijkerstof er netjes op kan stikken. Sinds een jaar doe ik dat aan de binnenkant en daarna zigzag ik het gat aan de buitenkant dicht met blauw garen. Op deze manier zie je nauwelijks dat de broek gerepareerd is. Niet te lang wachten, want anders is het gat al te groot voor deze werkwijze. Ik heb ook wel eens de kontzakken gebruikt. Of als je dezelfde stof wil gebruiken: kontzak dichtstikken, stof erachter wegknippen en gebruiken als lap.

Flora B
13-03-2013 om 19:03
Ook veel ervaring helaas...
Ik heb 3 zonen en ongeveer wel 30 broeken gerepareerd.En alles hier geleerd haha.. vroeger kocht ik dure, speciale textiellijm. Nu gebruik ik de sterkste versie van Bison( kit) veel goedkoper, word niet hard en blijft prima zitten ook in de droger niets aan de hand. Ik lijm dus ook van een oude spijkerbroek lapjes aan de binnenkant. Veel moeders hebben in het verleden mij al aan gehouden op het schoolplein hoe ik dat toch zo stoer voor elkaar kreeg!! Enneeh... hier school met veel merk kleding

Vertigo
13-03-2013 om 23:03
Hier weinig kapotte knieen
Want zoon zit meestal 'plat gehurkt' zeg maar, dus met zijn benen naast zich en billen op de grond.
Heb 1 h&m smalle broekvoor hem, die echt na 3x dragen vol is gescheurd op de knie, belachelijk eigenlijk.
Die lijmtip is ook eemn goede!
Ik gebruik de bovenband van een broek vaak weer voor een zelfgemaakte broek, en daarvoor gebruik ik dan weer oude spijkerbroek-pijpen.. Ook een leuke bestemming :)

madelief
15-03-2013 om 08:03
Pijp los maken
Wel een rotklus maar mijn ervaring is dat alles toch los gaat. Lijmen laat bij mij snel los. Ik torn de pijp los, knip een stuk uit een oude broek en naai dat er tussen, dan naai ik de pijp weer dicht. Blijft stevig en staat leuk!
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

GS
15-03-2013 om 16:03
Flora
Welke soort bison kit gebruik jij Flora? Klinkt namelijk goed!
Hier ook veel getob met loslatende applicaties, stukjes afgeknipte pijp van een oude broek op de knie die loslaten of gaan rafelen(hier is het altijd maar 1 knie van de broek die slijt ...) Ik had het opgegeven en koop nu alleen maar goedkope broeken, maar als het met een likje bisonkit lukt, wil ik nog wel een poging wagen!

Flora B
15-03-2013 om 19:03
Ik gebruik Bison Kit Universal supersterk gekocht bij de Blokker, maar ik denk dat je het het overal verkrijgbaar is. Bij de dure textiellijm lieten de randjes wel eens los, of werd hard, nu nergens geen last meer van.
Ik koop ook wel eens goedkope broeken, maar de pasvorm is gewoon minder. Echt... na 1 dag zijn hier al dure broeken gewoon kapot gegaan... nu doe ik deze broeken ook op zondag aan, met kapotte knie en al.Als ik zie hoe die dure spijkerbroeken voor volwassenen toegetakeld zijn, nou dan zijn deze broeken nog helemaal hot. Succes!

GS
19-03-2013 om 14:03
Dank!
Hier liggen weer drie net nieuwe maar kapotte broeken op de stapel die ik nu eens met bison kit ga bewerken. Ben benieuwd of het idd zo goed werkt.

mirreke
19-03-2013 om 21:03
Geen gewone bison kit!
Speciale textiellijm van bison. Werkt als een trein!
mirjam op haar ipad

Hanne.
19-03-2013 om 22:03
Maar als je het toch in huis hebt
Maar als je toch gewone bizonkit in huis hebt zou ik het gewoon proberen.
Ik gebruik 'gewone' bizontix. Staat op dat het voor het lijmen van textiel geschikt is. En dat klopt. Na vele malen wassen gaat er best wel eens iets los, maar dan doen we er gewoon weer een druppel lijm tussen

Tink
20-03-2013 om 11:03
Waar?
Waar koop je die speciale Bison textiellijm? En plak je er dan een lapje in, of doe je gewoon lijm op de broek?
(Mijn man heeft een paar spijkerbroeken waarvan sommige stukjes dun beginnen te worden...)

Genista
20-03-2013 om 15:03
Ik koop het bij de bouwmarkt
De van Bison inderdaad. Bij de Gamma of de Praxis ofzo, ik weet het niet eens precies meer.

Merel
20-03-2013 om 16:03
Bouwmarkt
Ik kocht het voorheen bij de praxis, de bison-textiellijm, maar onlangs hadden ze die niet meer. Ook geen leeg schap ofzo, gewoon weg. Daarvoor in de plaats hadden ze pattex textiellijm. Helaas werd de pattextextiellijm wel hard, dus heb ik er een spijkerbroek mee verknald, want dat zat echt niet lekker. Heel zonde dus die lijm heb ik meteen weggedaan.
Maar ik lees hier dat gewone bison ook kan. (ik heb trouwens nu wel weer 2 tubes bizon textiellijm van een plaatselijke doe het zelf zaak, ze zijn iets van 8 euro per stuk)

Temet
20-03-2013 om 20:03
En dan nu: de maillot
En wat te doen met maillots met gaten? Dochter is vandaag een gat in haar maillot gevallen. Een applicatie erop strijken zal niet gaan, lijkt me zo, daarvoor rekt de stof te veel. Moet ik mijn moeder lief aankijken of ze kan mazen (ik vermoed overigens dat ze dat niet kan - en ik kan het zeker niet), is er iets anders aan te doen of moet het ding maar meteen weg?
Hij is behalve stuk ook nog eens erg vies, als-ie toch weg kan dan bespaar ik mij de moeite van het weken in de biotex.
Groeten,
Temet

Serra
20-03-2013 om 21:03
Temet
Misschien helpt met maillots ook wat ik met panty's deed... Kapotte been eraf knippen en panty/maillot bewaren, wachten op een volgende kapotte, ook daar kapot been eraf knippen en dan over elkaar heen aantrekken: ene been links, andere rechts...

Merel
20-03-2013 om 21:03
Helaas
Nee helaas met maillots deed ik nooit iets, ik kocht wel altijd de allergoedkoopste maillots bij Zeeman/Wibra/Bristol dat soort winkels. Dan was het niet zo'n ramp als er eens eentje stuk was.

Tijgeroog
20-03-2013 om 23:03
Plakband?
Dat probeerde m'n dochter tenminste vandaag, nadat ze er een gat ingeknipt had...

Tink
21-03-2013 om 00:03
Grin
Plakband! Wel inventief )
Een maillot met een niet al te groot gat wil ik nog wel eens repareren, vooral omdat dochter meestal begint te jammeren dat dit toch echt haar lievelings was, boehoehoe! Dat doe ik dan gewoon met een draadje naaigaren, de randjes een beetje onopvallend bij elkaar trekken zeg maar. Je ziet het wel, maar niet al te erg.
Mazen kan ik ook niet, bovendien vraag ik me af of er nog wel ergens maaswol te krijgen is.
Okee, en op naar de bouwmarkt dus voor de Bison. Eens kijken of ik daar binnenkort nog in de buurt kom (tis nogal een eind fietsen ). Maar plak ik er nu een lapje achter of niet?

Temet
21-03-2013 om 10:03
Tink
Ja, hier is nog maaswol te krijgen. Het gelukkige toeval wil dat er op loopafstand niet éen maar zelfs twee zaken zijn die fournituren verkopen, waaronder maaswol. Maar goed, ik zou dus niet weten wat daarmee aan te vangen
Aan elkaar naaien heb ik zelf ook al aan gedacht, maar ik had zo'n vermoeden dat die draad dan weer zou knappen en het gat weer terug zou komen. En het gat... zou het mijn maillot zijn, dan zou ik denken dat het niet al te groot was, maar in verhouding tot die kleine knietjes van mijn dochter is het eigenlijk best wel een flink gat. Maar misschien probeer ik het toch wel.
Dochter draagt meestal broeken. Nu weet ik weer waarom
Groeten,
Temet

Genista
21-03-2013 om 10:03
Temet
Zelfs de maillots (de heel mooie, waarvan dochter het heel erg jammer vindt dat ze kapot zijn) repareer ik door er een leren hartje oid op te plakken. Het rekt inderdaad niet mee, maar daar zit mijn dochter niet mee. Ze vindt het vaak zelfs wel stoer.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.