Huis, Tuin en Keuken
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Julia
19-03-2016 om 16:03
Ik zoek me suf naar een simpel breipatroon voor een lang vest
Dít vind ik een leuk vest:
https://www.anniescatalog.com/detail.html?code=837806&source=fcbklka
Maar het blijkt een haakpatroon, en haken kan ik niet en vind ik ook vervelend.
Ik zoek al een tijdje naar een makkelijk breipatroon voor een dergelijk vest. Ik kan ook niet zo goed breien, moet ik zeggen. Tenminste, ik doe het wel netjes en zo, maar ik beheers weinig steken. Eigenlijk alleen recht en averecht en combinaties daarvan.
Weet iemand een breipatroon dat lijkt op het vest in de link? En is het moeilijk, die knoopsgaten? Of kan ik dat als relatieve beginneling (heb wel eens een trui gebreid en verder alleen sjaals) beter achterwege laten?

Flanagan
22-03-2016 om 22:03
Amerikaanse maten
In de link staat in een tabel dat de maat L staat voor maat 40. Maar in het tabel eronder staat een omrekentabel waarin maat L gelijk staat aan maat 44.
Aan hand van de opgegeven breedte in een tekening, kun je nagaan welke maat je wilt.
http://www.kleding-webwinkel.com/index.php?route=information/information&information_id=11

Julia
23-03-2016 om 07:03
Nou dit wordt niks hoor
In elk geval niet met deze wol (ik heb een doorloopgaren van Lang Yarn - wel duur zeg). Het is idd best wollig (dat vond ik ook erg mooi), maar bij het maken van mijn proeflapje zat ik zo te prutsen dat er opeens maar een heel dun miezerig draadje overbleef. Alsof je een poedel natspuit, snappen jullie?!
Dat proeflapje heb ik niet meer afgemaakt, ik zag zo al dat die maat nooit ging kloppen. Het is echt veel te dun. Ik heb het geprobeerd met naald 3,5 en met 4. Ik heb de draad eens dubbel genomen, (en dan naald 4) en dat haakte direct 10x fijner. Niet dat ik nu met dubbele draad ga haken, dat lijkt me een crime, maar ik weet nu dat ik gewoon niet zo dun moet haken. Niks voor mij.
Ik denk nu dat ik van die mooie bol maar een muts ga breien en andere wol ga zoeken voor mijn vest! Gewoon lekkere grote-stappen-snel-thuiswol en dan neem ik dat vest een maat kleiner. Zou dat niet kunnen? Dat vest valt toch veel te ruim, zeggen de reviews.

Silone
23-03-2016 om 13:03
jammer zeg
Ik weet niet of jouw idee van dikke wol en kleinere maat zo'n goed idee is. Als je beginnend haakster/breister bent zou ik me houden aan het patroon, liefst zelfs dezelfde wol nemen en dan adh je proeflapje dikkere of dunnere naald nemen. Al je nu al begint te rommelen met dikker garen, kleinere maat enz. geef ik het weinig kans van slagen.

Tonny
23-03-2016 om 14:03
... en dat vind ik zo lastig van zulke projecten
je steekt er veel tijd en geld in, en pas 'aan het eind' ontdek je of het iets succesvols wordt, qua kledingstuk. Nou ja, dat zullen ervaren haaksters/breisters niet hebben, maar ik wel. Dan naai ik liever wat, dan zie je sneller of het resultaat naar wens wordt.

Julia
Slecht plan? Ik kan het nog aanpassen, heb per slot van rekening alleen nog maar het patroon hier liggen. Dat van die kleinere of grotere maat haken kwam van de wolwinkelierster zelf. Maar die kan misschien niet goed inschatten hoe onervaren ik ben
Enfin ik broed er nog even op. Ondertussen vordert mijn muts wel goed.

kenfan
Silone heeft gelijk, aan de andere kant..
ziet de grondvorm van dat vast er wel doodsimpel uit, geen kopmouwen, geen raglan. Baf, gewoon wat rechthoekige lappen aan elkaar. Dat moet toch aan de hand van een proeflapje vrij makkelijk om te rekenen zijn naar een breipatroon, bv met verschillende kleuren van Drops Belle, dan wordt het niet zo kostbaar - lang Yarns is een prijzig merk - en gaat het ook niet zo zwaar hangen.

kenfan
Haha Tonny,
Bij naaien weet ik al bij voorbaat dat het niet naar wens wordt ;(. En een ander nadeel is dat ik altijd zo veel tijd kwijt was met klaarleggen en weer opbergen.En dat je het niet kunt doen voor de televisie.

Silone
23-03-2016 om 15:03
hangen
Da's ook wel een puntje inderdaad. Zwaar garen nemen, garandeert wel een Neo-jas (Matrix). Misschien meer mohairderig kiezen?(maar dan weer natte-poedel-effect als je heel strak haakt). Lastig, lastig.
Ik zou zeker gezien de lengte van het vest een licht garen kiezen met veel looplengte.

Ervaren haakster
23-03-2016 om 15:03
Oei Julia
dikker garen en dan maat kleiner zou ik niet doen. Ik vind het van de wolwinkel ook een slecht advies. Ik haak al heel lang en heel veel (anders ik mezelf niet ervaren durven noemen), maar dit zou ik niemand aanraden. Je steekverhouding wordt dan anders en dat gaat niet werken. In elk geval niet simpel.

Flanagan
23-03-2016 om 22:03
Waarom geef je op?
Als je een goed model hebt gevonden en mooie kleuren, waarom zou je dan opgeven?
Je hebt een proeflap. Je weet dus hoeveel steken je nodig hebt voor een bepaalde breedte.
Bij het patroon zit vast een tekening met afmetingen.
Begin gewoon een aantal lossen op te zetten ahv je proeflap-waarden.
Vb. Proeflap is 15st X 9r. Als je vest 120cm breed is, moet je 12x15 lossen (+3keerlossen) opzetten en daarop verder haken.
Na de eerste toer, meet je of de breedte overeenkomt met de tekening. Dan haak je tot de gewenste hoogte.
Moet je volgens de tekening om de 20 cm een gaatjespatroon inhaken. Dan begin je na toer 18 (= 20 cm) met het gaatjespatroon enz.
De variatie in het patroon (met gaatjes) kan je toepassen. Die variatie is niet zo heel moeilijk ( het zijn geen ingehaakte schelpjes). Maar met een mooie wol kan je ze ook achterwege laten. Eerlijk gezegd vind ik de gaatjes baan op schouderhoogte ongelukkig. Door de vorm van de schouder wordt het werk 'open' gezet. Dat kijk je meer door het werk heen. Het lijkt mij ook dat die plaats de draad sneller beschadigd. ( slijtage).
Volgens de tekening ga je bij een bepaalde hoogte meerderen of minderen voor een schuine zijde. Je meet hoeveel er totaal in cm verminderd moet worden en over welke hoogte. De cm staat voor x aantal stokjes dat geminderd moet worden, gelijkmatig verdeeld over de hoogte.. Vb 20 cm smaller over 40 cm hoogte betekent 2x15=30 stokjes over 4x9=36 toeren. Begin na 3 toeren met het samenhaken van 1 stokje, en zo elke toer aan die zelfde zijde twee steken samen haken. Blijf de tekening volgen ipv de patroonsbeschrijving.
Zo bereik je een mooi vest met een eigen touch.
He enige belangrijke is dat de wol prettig haakt. Het maak niet uit met welke kop, hoeveel stokjes en rijen. Als het maar mooi wordt. Als het betekent dat je met nld 3 moet haken, is dat geen punt zolang je je aan je proeflapverhouding houdt en dit doorberekent in het geheel.
Ps het wijdse onderaan is mischien wel te wijte aan die gaatjesbanen. Het is het overwegen waard om die gaatjesbanen weg te laten. En als je juist aan de afmetingen op de tekening houdt, is de kans kleiner dat hij te groot uitvalt. (De klacht in de reviews). Succes.

Julia
24-03-2016 om 10:03
Ik geef niet op hoor!
Alleen wel met deze wol. Hij is echt veel te dun. Heb nog eens goed gegoogeld op het garen dat in het patroon gebruikt werd, en dat wordt met haaknaald 5 gedaan. Ik zat te prutsen met 3,5 voor wol van dikte 3 - 3,5. De winkel had niet dikker, ik wilde te graag beginnen en volgens de verkoopster was het allemaal geen punt.
Maar het geeft niet, mijn mutsje vordert gestaag dus de wol is niet verloren.
Ben nu druk op zoek naar ander doorloopgaren dat wat dikker is. Dat vind ik 10x fijner haken. Heb denk ik al iets moois gevonden (Papatya batik), en dat is nog stukken goedkoper ook.
Dus ik ga, met al jullie aanwijzingen straks vol goede moed opnieuw beginnen :-)

Ervaren haakster
24-03-2016 om 13:03
Papatya batik
is volledig acryl, dat is natuurlijk wat anders dan waar je muts nu van wordt. Geschikt voor naald 4 of 5 dacht ik, als je strak haakt kan je naald 5 proberen.
Het gaat je lukken, dat weet ik zeker!

Silone
24-03-2016 om 19:03
leuk garen!
Acryl is misschien niet het allerlekkerst om te dragen (itt bv alpacawol), maar is natuurlijk oersterk en gaat waarschijnlijk niet pillen. Leuke kleurverlopen zeg!

Silone
24-03-2016 om 19:03
Ik zat hier naar je wol te kijken:
http://www.wolgeitwebshop.com/c-2919299/papatya-batik-verloopgaren-vanaf-2-50-per-stuk/
Wat je nu weer van de onderste haaksels op de pagina moet denken....

Flanagan
24-03-2016 om 20:03
Tja,
Dat de wol snel droogt. -;)
Dat vind ik wel altijd een dingetje met zelfgemaakte truien. Hoe houden ze zich na een wasbeurt...ook al droog je ze plat op een wasrek.

Silone
25-03-2016 om 15:03
Neeeee! Dat het bestaat, joh!
Dat bedoel, dat haakgefröbel op de vierkante cm levert niks goeds op...
Meen je nou echt dat er mensen zijn die dit haken en leuk vinden om zelf om een fles te doen of het grappig vinden cadeau te geven?
Daarbij verbleekt bijna de peniswarmer die ik ooit (heel onschuldig een breiboek doorbladerend in de handwerkwinkel) tegen kwam. Bijna hoor...dat patroontje vond ik toch wel een unicum op handwerkgebied.

Julia
30-03-2016 om 19:03
Nog niet begonnen
Was een paar dagen weg en ben nog niet begonnen.
Maar ben dat vast van plan en kom hier zeker mijn vorderingen melden :-)
Ik zit nog te twijfelen of ik die acryl zal kopen, of toch een mix van katoen/wol en acryl. Heb daar ook al mooie bollen van gezien, nog biologisch ook. En het draagt misschien prettiger.

Ervaren haakster
Julia
Ik wil je niet haasten hoor, ik was gewoon nieuwsgierig
Welk mixgaren heb je op het oog?

Julia
Deze
http://www.wol-zo-eerlijk.nl/producten/garens/verloopgaren-bio-katoen/
Maar die is alleen katoen en ws iets te dun (maar ik vind het wel erg mooi).
Of deze:
http://www.wolplein.nl/katia-city
Vind ik iets minder mooi, maar heeft wel de goede dikte en is een mix.
Wat vind jij ervan?

Ervaren haakster
30-03-2016 om 20:03
Julia
Ik heb ooit een omslagdoek gehaakt met dat katoenen garen. Hartstikke mooi geworden, maar puur voor de sier. Warm is ie niet. Een vest wil je toch voor de warmte dus deze zou ik niet doen.
Die tweede zal vast lekker haken, ik heb er zelf nooit mee gewerkt, maar als ik naar de voorbeelden kijk vind ik het verloop niet zo heel mooi. Heb je deze gezien:http://www.wolplein.nl/katia-azteca-fine#anchor. Iets duurder, maar meer meters en qua verloop wat geleidelijker.

Silone
31-03-2016 om 15:03
en deze dan, Julia?
http://www.wolcafe.nl/Garens-Wol/Limited-by-Wolcafe
Wel prijzig , maar 900 m per bol én katoen-wolmix. Ik heb het besteld en ga nav deze draad proberen een fair isle omslagdoek te maken inclusief knipbies. Ik heb alle hoop op YouTube gevestigd...
Volledig katoen gaan zwaar aanvoelen en hangen. Zou ik niet doen.

Silone
08-04-2016 om 14:04
ravelry
Echt een leuke site, zeg! De charme zit er ook wel in dat er patronen van over de hele wereld en alle tijden in staan. Ik lach me ook een kriek om die mannen die overduidelijk gedwongen worden in de breisels van moeder de vrouw te poseren...doodongelukkig.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.