Huis, Tuin en Keuken
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

tante Sidonia
16-01-2017 om 12:01
Homeopathie
Ik heb waarschijnlijk langdurig homeopatische middelen nodig. Wie vertelt me bij welke winkel ik de beste kwaliteit-prijs verhouding krijg?
Ik ben al een tijd aan het 'klooien'met cholesterolverlagers en ga nu over op natuurlijke middelen en het aanpassen van mijn dieet (Meer plantaardig).
Ook heb ik artrose en ga daarvoor glucosamine proberen.
deze medicijnen worden echter niet vergoed door de zorgverzekeraars, dus moet alles zelf betalen. Vandaar mijn vraag.

Triva
21-01-2017 om 06:01
niki
Natuurlijk maakt het wel uit: het kan namelijk altijd goedkoper als het toch alleen om het placebo-effect gaat.

Teuntje
21-01-2017 om 11:01
Jamaar Triva
Te goedkoop werkt misschien niet meer... placebo-effect is ingewikkeld... :-D

skik
21-01-2017 om 18:01
Teuntje
Maar de dokter hoeft alleen maar te zéggen dat het pilletje heel duur is, terwijl het in werkelijkheid goedkoper is dan een pepermuntje.
skik

Ginny Twijfelvuur
21-01-2017 om 23:01
Hahaha
Dat zegt mijn huisarts altijd als hij iets voorschrijft.
Goh, dat geeft te denken....

Kaaskopje
22-01-2017 om 11:01
Triva
Teuntje heeft wel een punt. Placebo gaat over de geloofwaardigheid van het geheel. Ik weet dat paracetamol werkt, ondanks dat het niet eens een euro per pakje is, maar als je zware medicijnen voorgeschreven krijgt die 1 euro voor 20 stuks zijn, dan ga je je mogelijk toch afvragen waarmee ze je hebben afgescheept. Dat kan nooit goed zijn (denk je dan misschien). En dan ga je naar de huisarts vanwege een negatief placebo-effect.

Fruitella
23-01-2017 om 12:01
Kaaskopje
Kaaskopje:
Zolang je er echt in gelooft, kán het werken, zolang mensen maar niet geloven dat je van Druppeltje D4 kunt genézen van een nare ziekte, want dat werkt niet.
Dat ligt er maar net aan, een vit D-tekort kan voor vervelende dingen zorgen, die niet perse duidelijk op een vit D-tekort hoeven te wijzen. Dat zou je dan zomaar denken. Maar dat terzijde. Wat jij zegt over geloven; zo rechtlijnig is het volgens mij ook weer niet. Of je wil genezen, lijkt mij niet afhankelijk van de beslissing in je hoofd, alleen. Maar het kan wel helpen, soms. Net als ontspanning kan helpen om je (lijf) wat rustiger te maken. Of goed slapen. Of verliefd, blij en gelukkig zijn. Dat werkt op veel vlakken door, ook bij de reguliere geneeskunde of de niet reguliere geneeskunde.
Alleen kan dat doorslaan. Op een of andere manier is dat bij bepaalde mensen soms wel de gangbare gedachte bij chronische ziekten of zoiets als kanker. Als je er niet van geneest zal dat wel komen omdat je niet graag genoeg beter wil worden.
Kaaskopje
Placebo gaat over de geloofwaardigheid van het geheel. Ik weet dat paracetamol werkt, ondanks dat het niet eens een euro per pakje is, maar als je zware medicijnen voorgeschreven krijgt die 1 euro voor 20 stuks zijn, dan ga je je mogelijk toch afvragen waarmee ze je hebben afgescheept. Dat kan nooit goed zijn (denk je dan misschien). En dan ga je naar de huisarts vanwege een negatief placebo-effect.
Geloofwaardigheid van van het medicijn, maar als je het breder trekt, geloofwaardigheid over jezelf, je lijf, je mogelijkheden. En niet alleen bij zaken als je gezondheid. Als je met zelfvertrouwen aan je rijexamen begint, zal je 'm waarschijnlijk beter maken dan wanneer je vol onzekerheden en twijfels zit. Dat laatste nemen we graag aan en onderwerpen we niet aan wantrouwen, maar is het eigenlijk niet allemaal min of meer hetzelfde?
Als ik een goedkoop oplossing als recept of als advies meekrijg, wekt dat bij mij geen wantrouwen maar zie ik daar juist de schoonheid van de oplossing in. Ik had een tijd last van terugkerende ontstekingen en daar had ik een ab-kuur kunnen krijgen (elke keer opnieuw) maar mijn toenmalige huisarts stelde voor om voor lange tijd dagelijks een ontstekingsremmende pijnstiller te nemen (bij de supermarkt te vinden). AB-kuren zijn een prima middel maar als het eventueel ook anders kan, graag, vind ik althans. Het bleek een prima oplossing. Mooi simpel. Ik wist niet of ik er in moest geloven maar ik heb het maar geprobeerd. Geen last meer. Misschien had mijn lijf dat ook zonder voor elkaar gekregen, wie zal het zeggen. Maar zoiets is niet voor handen bij elke aandoening. De bijholteontstekingen die ik uiteindelijk krijg als ik weer last van hooikoorts krijg, gaan er niet van over (van de ontstekingsremmende pijnstiller). Wil ik die voorkomen, moet ik toch echt antihistamine slikken.
Wat overigens wel mijn wantrouwen zou wekken, is als de arts of (fysio)therapeut naar mijn idee niet naar mij luistert of mij(n klachten) niet serieus neemt. Als ik dan met een recept terugkom, zou ik toch eerst zoeken op google en de online-bijsluiter lezen, denk ik. En misschien is er dan wel sprake van een negatief placebo effect?

Temet
23-01-2017 om 13:01
dat heeft een naam, trouwens
Er is inderdaad zoiets als een negatieve tegenhanger van het placebo-effect (logisch ook), en dat heet het nocebo-effect.
Zie hier: https://nl.wikipedia.org/wiki/Nocebo-effect
Groeten,
Temet

Fruitella
03-02-2017 om 17:02
Laatst in het nieuws?
Was nu laatst deze rijst in het nieuws? Dwz dat er stemmen opgingen om het niet meer in de supermarkt te laten verkopen omdat het gebruik ervan icm medicijnen beter onder toezicht kon staat van de apotheek?
Het lukt me niet zo snel het terug te vinden. Misschien dat het iemand anders bijstaat?
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.