Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Fruitella

Fruitella

28-06-2015 om 18:06

Hoe overleven we tropische temperaturen?

Ingridt zit in new york...

Waar het heerlijk 23 graden is vandaag........

Zonnestraling gaat min of meer ongehinderd door de atmosfeer. De energie die het bevat wordt pas omgezet in warmte als het geabsorbeerd wordt door iets....meestal is dat de grond, maar het kunnen ook de muren van een gebouw zijn, of jouw hoofd.....

De atmosfeer wordt dan ook van onderen opgewarmd door de zonnestraling. De grond straalt nl declaratie weer uit als de lucht koeler is dan de bodem. Daarom is het hoger in de atmosfeer ook kouder dan lager...ondanks dat je hoog in de lucht in principe iets dichter bij de zon bent.....

Glas laat zonnestraling vrij goed door, dus in een kas geldt ook dat de straling pas wordt omgezet in warmte IN de kas. Omdat de straling geabsorbeerd wordt door de aarde, de planten, etc....omgezet wordt in warmte en die wordt weer afgegeven aan de lucht.

Die warmte zit dan in principe opgesloten in de kas. En als de zo'n blijft schijnen kan de temp idd blijven stijgen. Niet oneindig ver...want de kas zal ook weer warmte afgeven aan de buitenlucht als die koeler is. Net zoals een kopje thee afkoelt soor warmte af te staan aan de lucht..maar waar een kopje thee zal afkoelen tot er evenwicht is temp thee gelijk aan temp kamer) zal het in de kas gemakkelijk warmer blijven dan daarbuiten. Sin pelsen omdat de zonne straling energie aanlevert. De maximale temperatuur wordt bepaald door hoe goed de kas geïsoleerd is....want hoe groter het temperatuurverschil tussen binnen en buiten, hoe meer warmte er naar buiten verkoren gaat...dus op een gegeven moment krijg je ook in een broei kas een evenwicht...de zon levert dan net zoveel energie als de kas uitstraalt in de vorm van warmte...dan blijft de temperatuur constant. Maar wel hoger dan de buitenlucht...

Zodra het nacht wordt verandert de kas natuurlijk in een kopje thee.....en zal de temperatuur langzaam gelijk worden aan de buitentemperatuur!

Zo. Nu terug naar de vakantie...zometeen 4th of july vuurwerk kijken!!

Ingrid

Sorry voor de typefouten....

I pad is niet fijn voor lappen tekst.....

Dank IngridT

En nog een fijne vakantie in New York!

skik

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

04-07-2015 om 23:07

Ha Ingridt

Zal dit stukje laten lezen aan mijn dochter.
Mooie oefening voor haar aanstaande AK toets.

Yeti

Yeti

05-07-2015 om 07:07

Het is alweer voorbij

In Nederland duurt hitte nooit lang. Vanmiddag wordt er onweer verwacht, en volgende week blijft de temperatuur weer braaf onder de 28 graden.

Crisis bezworen :-)

Miranda

Miranda

05-07-2015 om 09:07

niet helemaal

Yeti: "Het is alweer voorbij"
Hier niet helemaal, vandaag nog 30 en dinsdag 32 en dan wordt het wat koeler. En dat vooruitzicht is fijn.

Postbode

wereldwijdeweb.

koelmat-koelband-honden.nl

/index.php?item=koelproducten-voor-mensen&action=page&group_id=11&lang=NL

Ze hebben bandanas, sjaaltjes (die heb ik) petten en ook vesten, zag ik.

ALs de link weggehaaald mocht zijn(alhoewel ik echt geen reclame wil maken), dan zul je me aan een emailadres oid moeten helpen, dan kan ik je de link mailen.

Een vest

kost daar 76,95 zie ik net.

Astrid

Astrid

05-07-2015 om 13:07

waar ik nog benieuwd naar was:

Waar ik nog benieuwd naar was: hoe warm is het bij jullie binnen?
Ik, woonachtig in flat met aan 1 kant ramen heb een binnentemperatuur van 28.5 graden momenteel. De zon staat tot 1 uur op de ramen, daarna alleen nog op balkon. Rolgordijnen zijn de hele dag dicht, zo ook de deur/ramen.
Aangezien ik aan een sloot woon en (nog geen) horren heb, is doorluchten in de avond onmogelijk ivm de insecten, behalve bij de balkondeur, waarin een minder goede roldeur zit.

Ik zit bijna op de ventilator onderhand; nog even en ik stijg op.

vlinder72

vlinder72

05-07-2015 om 13:07

27 graden

Op de thermostaat staat dat het 27 graden is. Veel glas in huis. Wel alles dicht (screens, luxaflex). Echt lekker afkoelen 's nachts doet het niet. Maar ja, ik kan ook moeilijk als ik zelf ga slapen alles beneden wijd open zetten.

Lusithania

Lusithania

05-07-2015 om 14:07

Zolder

Ik moet toch echt aan de boekhouding en zit dus noodgedwongen op zolder.
Het is 14.45 uur en 31 graden. Gisteravond was het 34 graden.
Ik ga nog maar even door met facturen inboeken.
Ik kan wel doorluchten maar dat heeft nu geen zin.

hier

hier is het alweer ruim boven de dertig graden, maar nu benauwd. het lijkt wel warmer dan gister, maar een vervelend soort warmte. laat dat onweer maar komen!

Yeti

Yeti

05-07-2015 om 18:07

25,5 graden

Was het hier gisteren in de woonkamer. Nu 24,5 graden. Boven in de slaapkamers is het iets warmer, maar ik weet niet hoe warm.

Mijntje

Mijntje

05-07-2015 om 18:07

29.8

In de woonkamer was het vandaag 29.8 graden zag ik. Maar ik ga er niet de hele tijd op kijken voor mijn humeur.

henra

henra

05-07-2015 om 19:07

postbode

koelelementen(uit de vriezer dus) in je kleding stoppen. Tip die ik bij de politie opdeed

postbode, hoe is het?

Nu begint de warmte op postloze dagen, dat scheelt :)

Postbode

Postbode

03-08-2015 om 19:08

hoe het gaat

Het gaat prima, was vandaag 14 graden op 2220 hoogte. Nu weer lekker op 1600 meter, 26 graden en het gaat 31 worden! Kortom heerlijk op vakantie.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.