Huis, Tuin en Keuken
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Fruitella
28-06-2015 om 18:06
Hoe overleven we tropische temperaturen?
Zet voor je ventilator een bakje met ijsklontjes of de met water gevulde statiegeldflessen uit de diepvries en zet ze voor de ventilator.
Hou alle gordijnen, ramen en deuren dicht als het warmer is dan 25 graden. Doe ze pas (tegen elkaar) open als de temperatuur onder 25 graden komt
Wil je die dag nog iets gedaan krijgen? Verander je dagritme: sta om 6 uur op en hou een siesta als het te warm is.
Drink veel maar niet te zoet (krijg je meer dorst van) en niet te koud (krijg je het warmer van).
Leg een doek in de diepvries voor in je nek en neem een koud voetenbad.

Kaaskopje
30-06-2015 om 23:06
Oh ja
Vandaag hebben we dus nog wel het eten van maandag in de herhaling gedaan. Nét even anders gekruid en nóg sneller klaar omdat ik gister al kip had gesneden en gebakken.

Mijntje
01-07-2015 om 09:07
jurk
Ik heb vandaag een jurk aan, kan mij mijn witte benen schelen.
Kinderen slapen alleen slecht (kort) dus ik smacht wel naar wat verkoeling. Het is gewoon uitzitten dit..

Charis
01-07-2015 om 10:07
Verschil
Het verschil met zuidelijke landen is natuurlijk ook dat we hier in Nederland altijd 'opeens' in de dertig graden zitten. Je lichaam kan nauwelijks acclimatiseren en voor sommigen onder ons zal 30+ graden gewoon nooit prettig voelen.
Vorige week dinsdag zat ik nog in mijn wintervest kou te lijden thuis en nu zit in korte broek en slippertjes.
Wat eten betreft, de bloemkool met saucijzen gisteren vond ik nogal zwaar, dus vanavond maak ik een recept van Sylvia Witteman met tomaten, basilicum, mozzarella, balsamico, knoflook en pasta .

MoederMop
01-07-2015 om 12:07
Schommelingen
Ik heb nog nooit meegemaakt wat ik nu deed: in 1 stap van winterdekbed naar alleen het dekbedhoes! Het instellen op het weer is erg lastig inderdaad.

Postbode
02-07-2015 om 10:07
Dag 3 van de hittegolf en jawel met een hele slechte slaapnacht door migraine. Pillen werken nu en ik ga het proberen, ik weiger zomaar af te bellen, doe het mijn collega's niet aan. Tot nu toe gaat het wel, ik werk maar 12 uur deze week terwijl ik de afgelopen weken vaak wel 18/20 uur draaide. Weet wel dat ik geen wijken extra zou gaan aannemen terwijl ik dat normaal onbeperkt doe.
Heb ook geluk dat ik tot en met vrijdag om half 11 kan beginnen, alleen zaterdag waarschijnlijk pas om half 1 en dan ruim drie uur.
Er is heel veel ophef over, facebookgroepen staan vol, overal worden kleine oplossinkjes aangeboden die op andere plekken weer niet mogen. Er zijn collega's die dinsdag naar huis zijn gestuurd omdat ze ons zweetuniform niet aan hadden terwijl anderen daar niet op letten.
Verder blijkt de arbowet hier niet echt in te voorzien en kunnen ze vaag blijven met 'extra drinken, in de schaduw lopen als dat kan, en douchen (?)'.
Ik las net van een collega die gisteren bijna 7 uur had gelopen, dat soort dingen begrijp ik niet, ik zou dat echt weigeren. Verder is er zaterdag weer huisaanhuis en men vraagt zich af of we daar geen andere oplossing voor kunnen krijgen en bovenal: waarom kan er niet eerder begonnen worden met lopen, dus aanvoeren, dus sorteren etc? Tja de binnenwerkers kunnen ze blijkbaar niet verplichten om twee uur eerder te beginnen.

Astrid
02-07-2015 om 10:07
binnenwerkers
Ik vind niet dat je kunt verplichten om die eerder te laten beginnen, met name omdat mijn ervaring is dat de post dan vindt dat dat eigenlijk wel wat vaker/tot altijd moet kunnen gaan gebeuren.
Dat is op mijn werk ooit gebeurd, daar waar ik eerst om 8 uur startte, stond ik met een jaar om 3 uur snachts te werken en ook die mensen hebben een gezin, een bioritme dat heus niet naar de knoppen hoeft. Ik geloof niet zo in "het is maar tijdelijk", ik heb dat iets te vaak gehoord.
Je zou bijna denken aan een parasol op je pet :-)
In elk geval misschien een pet met een flap voor in de nek?
Misschien een riem met flesjes water.
Sterkte want het is zwaar voor alle buitenwerkers!

Kaaskopje
02-07-2015 om 13:07
Astrid
Toen er nog postbódes bestonden, bestond er ook nog nachtdienst. Dus die kwamen de hele nacht post sorteren voor de postbodes met dágdienst, die dat dus 's morgens bezorgden.
Ik begrijp waar je argwaan tegen vroege diensten vandaan komt, maar ik zou niet weten waarom een verpleegkundige wel tegen nachtdienst en vroege uurtjes zou moeten kunnen en postsorteerders niet.

AnneJ
02-07-2015 om 13:07
Te duur Kaaskopje
Twee goede redenen. Het is te duur want mensen krijgen dan ook een toeslag voor onregelmatige uren, vanzelfsprekend omdat het extra bezwarend is om onregelmatig te werken.
En dan doen je dat dus alleen als het niet anders kan zoals in de zorg. Mensen moeten ook 's nachts geholpen. De post kan wel even wachten.
Maar extreme temperaturen vragen ook extreme maatregelen.
Je kunt mensen vragen eigener beweging iets vroeger te beginnen. En de uren van 11-15 minimaal vrijhouden of mensen de kans geven pas 's avonds te gaan lopen, eigener beweging.
En als je goed rekening kunt houden met voorrang post kun je zelfs nog het grootste deel van de werknemers aanbieden in de vroege ochtenduren te gaan werken. De post die de ene ochtend gesorteerd wordt de volgende ochtend pas verspreiden.
Als iedereen dat zelf mag managen kan er nog heel veel.

Postbode
02-07-2015 om 14:07
Het is tropenrooster
Kom op Astrid, er is een hitteplan en overal zijn tropenroosters, verder zou postnl helemaal niet willen dat ze standaard eerder beginnen.
Kaaskopje: er zijn nog steeds nachtsorteerders aan het werk hoor, heel normaal maar nu gaat het om de postbodes en invalkrachten die rond een uur of zes beginnen met ingooien, die zouden best tijdens tropenrooster eerder kunnen beginnen vind ik.

Astrid
02-07-2015 om 14:07
he ho zeg
Ik probeer alleen maar mee te denken en vertel uit eigen ervaring. En dat jij vindt dat dat best kan, dat hoeft natuurlijk niet iedereen te vinden; niet iedereen kan zo idioot vroeg zijn of haar bed uit.
Als je daarvoor kiest en solliciteert, zoals bij de verpleging, vrachtwagenchauffeur of politie, is dat natuurlijk een ander verhaal. Je weet dan wat je te wachten staat.

Miranda
02-07-2015 om 16:07
37 graden
Pfff, het is hier nu buiten 37 graden. Echt niet leuk meer. Arme kindjes van mij bij wie de proefwerkweek gewoon doorgaat en die moeten leren.

MoederMop
niet meer warm
Hier in t zuidwesten van het land is het aardig afgekoeld, nog maar 25 graden.

Yeti
Gisteren 35 graden
Vandaag is hert beter vol te houden. Sluierbewolking sinds half 12, het is vanmiddag zelfs iets koeler dan vanochtend.

skik
02-07-2015 om 17:07
33 graden
Gisternacht om 01.00 uur was het nog 33 graden bij ons binnen. Er kan hier al nauwelijks wat open en al helemaal niet tegenover elkaar en het was nog windstil ook. Ik heb vandaag 6 ventilators gekocht dus vannacht zal het wel lekkerder slapen.
skik

Postbode
02-07-2015 om 18:07
Astrid nogmaals
Het gaat om een paar dagen per jaar en niet eens ieder jaar en twee uur eerder beginnen. Bouwvakkers beginnen ook eerder hoor. Ik vind nu dat je overdrijft.

Postbode
02-07-2015 om 18:07
en het gaat hier natuurlijk niet om mensen die normaal pas om 9 uur komen opdraven maar al om 7 uur beginnen.

Ginny Twijfelvuur
02-07-2015 om 19:07
Het gaat om belangen beste Postbode
Jij vind dat jouw belang om een beetje hittevrij te kunnen werken zwaarder weegt dan het belang van je collega's die gehecht zijn aan hun nachtrust en dagritme.
En Post.nl vindt blijkbaar het belang dat iedereen zijn post voor 17.00 uur heeft weer belangrijker dan jouw wens.
Als ik je collega was zou ik ook nog eens achter mijn oren krabben. Alles goed en wel, maar het zou dan wel over de rug van een ander opgelost worden. Ik vind dat je zoiets alleen maar vriendelijk kunt vragen, maar niet verplichten. En met vepleegsters, brandweerlieden en bouwvakkers heeft dit niets van doen.
Jouw werkgever heeft gewoon slechte afspraken gemaakt.

Astrid
02-07-2015 om 20:07
inderdaad
Bouwvakkers weten dit van te voren, dat had ik al gezegd in een vorige reactie.
Deze mensen beginnen al om 7 uur (is al vroeg)en jij vindt het geen probleem dat dat 2 uur eerder wordt. Dan moeten ze rond 4 uur snachts op ongeveer, en jij "klaagt" al als je een slechte nacht hebt. Die mensen kunnen dus nog slechtere nachten krijgen, want geloof me, als je weet dat je rond 4 uur op moet, dan slaap je dus zo goed als niet/slecht/weinig, zeker niet bij deze hitte.
Die hittegolf kan lang aanhouden en soms heb je er een paar achter elkaar in een zomer.
Nogmaals, ik snap je probleem, heb meegedacht en vind het vervelend voor alle buitenwerkers, maar dat venijnige mag je thuislaten.
Mag je niet ruilen en gaan sorteren?

Postbode
02-07-2015 om 20:07
geen issue
Het wordt ze niet eens gevraagd dus we weten niet of ze wel of niet willen. Veel mensen pakken in de middag wat slaap mee als ze extra vroeg moeten beginnen en een hittegolf in Nl duurt geen weken. Als ze alleen al zaterdagochtend een keer eerder beginnen is heel NL gered want zaterdag is het erg druk met veel hah.
Nogmaals: het wordt ze niet gevraagd dus we weten niet wat ze willen, het wordt gewoon niet gedaan maar daarna zouden ze vrij hebben tot dinsdagochtend vroeg.
Binnen sorteren? Haha, absoluut niet. Ze nemen liever uitzendkrachten aan in de zomer die er niets van snappen dan dat ze pbz binnen laten werken voor ze aan hun eigen wijk beginnen. Nee hoor, dat mag niet.

Miranda
02-07-2015 om 21:07
38 graden
En uiteindelijk is het 38 graden geworden. Ik kan je wel zeggen dat 38 graden toch wel heel veel naarder aanvoelt dan 32 graden. Aan de kust was het ruim 10 graden koeler, de bofkonten.
En voor postbode, hoe vervelend het ook is, het systeem werkt zo. Ik zou ook weinig trek hebben om om 5 uur te beginnen, om eerlijk te zijn. Ben dan ook niet heel erg veel waard.

Fiorucci
Miranda
Ik woon aan de kust, 35 graden hebben we met gemak gehaald vandaag...misschien helpt dat..;)

Astrid
36 graden westen dichtbij de kust
In de schaduw in de tuin 36 graden, binnen 28 graden. Later deze middag trok het dicht en open en dicht en open. De wind kwam een beetje, zelfs 10 spetters gehad, maar het bleef benauwd.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.