Huis, Tuin en Keuken
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Silone
21-06-2016 om 09:06
hoe lang gaat jullie keuken mee?
De onze zit er nu ruim 8 jaar in en begint toch echt al tekenen van verval te vertonen. Het was een keuken in middenrange van een goede keukenboer met ook niet topapparatuur (meest pelgrim) maar toch. Paar scharnieren van koelkast vervangen, flessenrek van koelkast stuk, paar beschadigingen aan aanrechtblad en kastjes, belettering op oven is er af, pinnetjes van roosters afzuigkap breken af en vorige week zelfs vaatwasser moeten vervangen, maar misschien heeft die geen schuld. Hij wordt heel veel gebruikt. Toch heb ik het idee dat een keuken langer mee zou moeten gaan. Betaalt kwaliteit en dus prijs zichzelf toch terug dan?

Taruh
25-06-2016 om 00:06
al 3
weken, ik ben zo blij met mijn nieuwe keuken.
Toen ik hier 10 jaar geleden kwam wonen was de keuken al aan vervanging toe. Laadjes die uit kastjes vielen als je het deurtje er onder niet open zette ter ondersteuning.
een oven die wat duw en schopwerk nodig had om goed te sluiten. Koelkast die in de volle zon moest staan.
Een afzuigkap die aan parachutespringen deed, ik moest 'm vast houden tijdens het koken anders werd ie ook gebakken.
En Kenfan, Ikea heeft net zijn hele opbouwsysteem veranderd, dat is even wennen voor de gemiddelde keuken-zzp-er. Maar goed, zoals bij alle Ikea dingen, moet je ze eerst modificeren voor het past.

Sally MacLennane
25-06-2016 om 09:06
ik zou best een andere kleur willen
Mijn keuken is door de vorige bewoner uitgekozen en nog niet zo oud. Het is op zich een fijne keuken, ruim en netjes en alles doet wat het moet doen. Maar als ik het voor het kiezen had, had ik toch iets heel anders gekozen. Een kras- en hittebestendig aanrecht, om te beginnen. En vooral: nieuwe frontjes die niet antracietzwart zijn, zoals nu! Mijn keuken heeft geen ramen (alleen een smal bovenlichtje) en zelfs nu de dagen lang zijn moet ik met een lamp aan werken. Al dat donkere maakt het er niet vrolijker op.
Helaas heb ik niet het geld om de boel te verbouwen en bij de woningbouwvereniging ben ik (terecht!) nog lang niet aan de beurt voor een nieuwe keuken. Ik denk er wel eens over na om de frontjes van kleur te veranderen maar heb nog niet echt concreet hierover nagedacht. Misschien is dit topic een mooie aanleiding. Dus als iemand nog goedkope ideeën heeft? (verven zal denk ik geen optie zijn op kunststof frontjes). Gewoon een lichte kleur, naturel, niet al te trendy, maar iets neutraals dat jaren meekan.
Ik heb geen inbouwapparatuur, alles staat los. De leeftijd is 4-11 jaar oud en het functioneert nog best (afkloppen!).

Sally MacLennane
25-06-2016 om 09:06
Ginny
Ik ga het eens serieus uitzoeken. Want dat antraciet is zo ontzettend NIET mijn kleur.

skik
25-06-2016 om 10:06
Sally
Als je kastjes standaardmaten hebben kan je kijken of je de deurtjes kan vervangen door Ikea-deurtjes. Op de site van Ikea kan je kijken welke maten, kleuren en materialen er zijn en wat ze kosten. http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/categories/departments/kitchen/23613/. Haal een keer een deurtje met scharnier en al er uit en neem die mee naar een Ikea-filiaal, kan je aan een medewerker vragen of het zo te vervangen is, misschien zitten de scharnieren wel op dezelfde plaats en is het een makkelijk klusje. Overigens zou je kunststof wel kunnen verven met de juiste primer en verf, alleen is dat best een secuur werkje met de kans dat het toch beschadigt op den duur, en zeker als het wit over zwart is wordt dat lelijk.
skik

Vesper Lynd
Mooi
Ik heb getwijfeld over antraciet, maar niet gedaan omdat ik bang was voor een grote donkere rechthoek (ik heb een I-opstelling). Maar in een grote lichte keuken lijkt het me prachtig.

Sally MacLennane
Pirata en Skik
Een prof inschakelen zou het best zijn, maar budgettair onhaalbaar
Skik, ik kan eens kijken wat zoiets gaat kosten. Verven ben ik ook wat huiverig voor i.v.m. bladderen. Misschien is het overplakbaar met vinyl, realiseer ik me nu.

skik
Sally
http://www.keukenfolie.nl/. Zal denk ik nog best prijzig zijn.
Je zou eens één deurtje zelf met plakfolie van de bouwmarkt of een website als www.kleurmijninterieur.nl kunnen proberen en kijken of het makkelijk te doen is en of het er goed uit komt te zien.
skik

Yaron
25-06-2016 om 13:06
12 jaar
Onze keuken staat nu 12 jaar, het was voor mij liefde op het eerste gezicht bij de keukenboer en ik ben nog geen mooiere tegengekomen, het is een matwitte Noltekeuken, de handvatten zijn bijna versleten, maar door een foutje hebben we die voor alle kastjes dubbel gekregen dus die kunnen we zo vervangen. vaatwasser heeft het drie jaar geleden al begeven, na een aantal reparaties, verder ziet alles er nog mooi enDetrak uit, op de roestvrijstalen rand van het kunststof blad na, maar daar waren we voor gewaarschuwd.

AnneJ
25-06-2016 om 13:06
De kastjes en het aanrechtblad zijn nog prima in orde.
Alleen de apparatuur. Inderdaad de lampjes in de afzuigkap, de afwasmachine doet het niet meer ondanks een paar veel te dure reparaties en de koelkast is uit het jaar nul en vriest te hard in het vriesvak en lekt te snel onder de groentela. 21 jaar oud

Taruh
25-06-2016 om 19:06
7 jaar
elke koelkast en vriezer die ouder is dan 7 jaar is uit milieuoverwegingen aan vervanging toe. Nieuwe zijn zo veel schoner geproduceerd en zo veel zuiniger dat dat milieuvriendelijker is dan de oude nog blijven gebruiken.

Anna G.
25-06-2016 om 20:06
Pirata
"Het valt op in deze draad dat fineerlagen nogal kwetsbaar zijn. Daar zouden de keukenhandelaren eens iets op moeten verzinnen."
Tja, dat is nou net het kwaliteitsverschil tussen de merken. Op het oog zien ze er redelijk hetzelfde uit, maar in de kwaliteit van de folies zit enorm verschil. Sowieso kan je beter een gelakte keuken (kan ook mat zijn) nemen dan een foliekeuken.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.