Huis, Tuin en Keuken
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Hangkous
16-12-2017 om 17:12
hightea met fingerfood
Met kerst organiseer ik een hightea voor de familie. Een van de gasten mist het gebruik van 1 hand. Na revalidatie is netjes eten nog steeds een probleem. Zij is bang om te knoeien, beweegt krampachtig waardoor er eerder meer dan minder geknoeid wordt.
Nu wil ik bij de hightea allemaal dingen serveren die je met 1 hand kunt beetpakken en in je mond kunt stoppen, zonodig af kunt happen.
Ik wil cake maken, cinnamonrolls, worstebroodjes, wraps met vulling in twee soorten, tomaat/olijven breekbrood, carrotcake en.......
Wie heeft nog creatieve ideeën?

Lente
18-12-2017 om 19:12
Ik denk het wel
Maar dan zou ik het deeg extra dun uitrollen en zo min mogelijk laten overlappen. Want dat is juist het voordeel van wraps. Als die over elkaar heen vallen, maakt dat niet uit. Ze zijn toch al gaar en sowieso dun.
Met deeg (welke soort ook) krijg je snel verdikkingen.
Ik zou wel de temparatuur met pizzadeeg extra hoog zetten. Of voorbakken.

Flanagan
18-12-2017 om 21:12
Gamba's en kaasfondue
Grote prikker met ronde knop met in knoflookkruiden gemarineerde grote gamba's.
Pannetje gesmolten kaas en stukken brood of brocoli voor een kaasfondue
Driehoek sandwiches met kruidenboter en zalm zodat de zalm tussen het brood blijft plakken.
Wat stukken fruit of trosjes druiven omdat een salade snel leidt tot knoeien.
De tapashapjes zoals roomkaas met spekomwikkeld of minipaprika met roomkaas.
---
Maar is het een lopend buffet of zit de persoon in kwestie op een vaste plek en krijgt de persoon een variatie aangereikt.
Anders biedt je in het laatste geval de persoon een kookshort aan, voor tijdens het eten. Het zou respectloos zijn als anderen dat raar zouden vinden.

Hangkous
26-12-2017 om 08:12
Een succes
De High tea was een succes, mede door jullie tips! Dank daarvoor. De glaasjes met soep en de hartige taartjes uit de muffinvorm waren top. Ik had veel zelf gebakken en van sommige dingen dus meer dan het aantal tafelgenoten dus er is wat over. Als lunch kunnen we het straks dunnetjes over doen.
Bijkomend voordeel was dat opa de pubers geen lesje aanschouwd onderwijs kon geven over Hoe hanteer ik mijn bestek op de "juiste" manier. Het bleef tot het eind heel gezellig.

Lilian1
26-12-2017 om 08:12
Wat fijn!
Dat geeft een goed gevoel he als t lekker loopt. Wij hebben al een diner met de (schoon)mama’s achter de rug die allebei pas weduwe zijn geworden. De familie dagen van beide kanten is dit jaar vandaag....dus druk dagje voor de boeg... tot 14.00 hier koffie,gebak en Brabantse worstenbroodjes met de een en daarna om 15.00 hapjesbuffet met de andere familie. Effe plannen...maar t is weer gelukt. Ik ga nu aan t bakken voor vanmiddag. Dat is gelukkig niet hier Haha.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.