Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Jacquel

Jacquel

13-03-2013 om 12:03

Het nieuwe rijden


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
69er

69er

17-03-2013 om 19:03

Tigress

"Rij zoveel mogelijk met een gelijkmatige snelheid en laag toerental in een zo hoog mogelijke versnelling " Hoe laag mag het toerental dan zijn? Ik ga niet onder de 2000 toeren in een versnelling en in stadsverkeer in z'n 5 zoals ik hier gelezen heb kan echt niet. 80 in z'n 5 bij 2000 toeren lukt soms al niet. Mij is geleerd dat "trekken" onder de 2000 toeren je auto te zwaar belast.

Cursist

Cursist

17-03-2013 om 23:03

Trekken onder de 2000 toeren

En daar, 69er, zit 'm nu precies het verschil. Dat was bij ouderwetse auto's inderdaad zo. Maar de moderne auto schijnt daar dus prima tegen te kunnen en is er misschien zelfs wel voor gemaakt om zo mee te rijden.

Mamvantwee

Mamvantwee

18-03-2013 om 00:03

Dat voel je toch?

Ik schakel ook snel door naar een zo hoog mogelijke versnelling. Altijd gedaan, behalve dan tijdens de rijlessen, heel lang geleden. Ik ga ook van 1 naar 3 naar 5. En als de versnelling te hoog is voor de snelheid, dan merk je dat toch? Je hoort het aan de motor, je voelt het aan het trekvermogen...geen boordcomputer voor nodig hoor.

groet, Mamvantwee

Moderne motoren

"De huidige moderne motoren zijn over het algemeen uitgerust met een brandstofinjectiesysteem, wat door allerlei computers geregeld wordt. Zo wordt er onder alle omstandigheden gezorgt voor een optimale brandstoftoevoer. Dergelijke motoren draaien ook al heel soepel bij lagere toerentallen. Dat maakt het mogelijk dat u al bij lagere toeren doorschakelt naar een hogere versnelling. Voor auto’s op benzine of LPG bij maximaal 2500 toeren en op diesel bij maximaal 2000 toeren. Dat rijdt rustiger en bespaart brandstof."

Je kunt dus prima doorschakelen bij lage toerentallen, als je maar een relatief nieuwe auto hebt.

Hombre

Hombre

18-03-2013 om 10:03

Nieuw en oud

Oud is relatief. Alles na 1995 is nieuw genoeg in deze context. Begin 90er jaren zijn de carburateurmotoren uitgefaseerd (vanwege milieueisen) en is alles injectie.

Het nieuwe rijden wil graag dat je *afremt op de motor* als je een rood stoplicht nadert. Dat heb ik destijds (ca 1980) wel degelijk geleerd bij mijn rijlessen.

Koppeling ingetrapt terwijl auto in de versnelling staat doet de koppeling harder slijten dan als de versnelling gewoon in z'n vrij staat. Maar afremmen op de motor is veel beter. In principe moet je altijd zorgen dat de auto voor de snelheid die je rijdt in de correcte versnelling staat.

Maar dit draadje bevestigt mijn vooroordeel dat dames veel beter af zijn met een automaat. Laat dat ding het denkwerk voor je doen en concentreer je op de weg. Niet alleen dames trouwens, als je eenmaal een goede automaat gewend bent wil je nooit meer anders.

Als een auto in te lage toeren draait gaat hij pingelen (http://nl.wikipedia.org/wiki/Pingelen). Je hoort een soort pingelend of tikkend geluid en de motor trekt slecht. Dat is het moment om terug te schakelen.

En jij hombre

bevestigt mijn vooroordeel dat automaten vooral zijn bedoeld voor een bepaald type mannen

Het nieuwe rijden laat je trouwens helemaal niet 'afremmen op de motor', want je rijdt in een hoge versnelling op het stoplicht af terwijl je het gas loslaat, je remt pas als het moet en schakelt pas naar de 1 als je stilstaat. Met afremmen op de motor wordt bedoeld dat je terugschakelt en de koppeling weer laat opkomen. Het toerental gaat dan omlaag en je 'remt' op de motor in plaats van het rempedaal te gebruiken.

Hombre

Hombre

18-03-2013 om 16:03

Chris

"bevestigt mijn vooroordeel dat automaten vooral zijn bedoeld voor een bepaald type mannen "

Automaten zijn bedoeld voor auto's, de vraag is voor wie ze een goede keus zouden zijn. Het antwoord is natuurlijk: verstandige mensen (M/V).

"Met afremmen op de motor wordt bedoeld dat je terugschakelt en de koppeling weer laat opkomen."

Nee hoor, gas loslaten is op zichzelf al afremmen op de motor. Terugschakelen maakt het afremmen alleen wat sterker.

Maar goed, het blijft aanzienlijk verstandiger dat soort suffe afwegingen over te laten aan een automaat dan daar je al dan niet mooie hoofdje (M/V) over te breken.

Automaat

Een auto met automatische versnellingsbak is bedoeld voor mensen (m/v) die dat prettig vinden cq niet kunnen leren schakelen Dat ik het geen prettige manier van rijden vindt, zegt naar mijn idee weinig over mijn intelligentie, rijvermogen, testosteronspiegel, sekse, wat er verder maar verzonnen wordt. Iemand kan automaat prettig vinden. Maar dring het mij niet op, ik heb ermee gereden en ik vind het niet prettig. Laat mij maar zelf schakelen.

Hombre

Hombre

19-03-2013 om 11:03

Genista

Je moet nu onmiddelijk een auto met automaat kopen!

Dat is opdringen

Hombre toch

Zegt een automaat dan toch iets over iemands karakter? ;-)

lennest

lennest

20-03-2013 om 10:03

Uitrollen en cruise control

Sinds ik een auto heb met een boordcomputer, ben ik eens goed op gaan letten wanneer ik veel brandstof verbruik. Inderdaad in de versnelling laten uitrollen betekent: nul brandstofverbruik. Kwestie van goed inschatten en er vooral uitkijken dat er niemand kort achter je zit, want die heeft altijd te laat in de gaten dat jij aan het uitrollen bent: hij ziet immers geen remlicht. Verder heb ik gemerkt dat de cruise control een enorme besparing oplevert. Het continu rijden in een bepaalde snelheid, heeft bij mij een besparing van zo'n 9% op het totale verbruik opgeleverd. Bovendien rijd ik nooit meer te hard en dat scheelt bekeuringen, ik gebruik 't namelijk ook in de bebouwde kom, dus niet alleen op de snelweg. Daarnaast heb ik gemerkt dat mijn auto relatief veel meer brandstof verbruikt als ik harder ga dan 100 km per uur. Een vergelijking: continu 100 rijden over een afstand van zo'n 100 kilometer, dan gebruikt de auto zo'n 5.5 liter, rijd ik 120 kilometer dan schiet het verbruik omhoog. En vooral omdat je niet overal dezelfde snelheid mag: hier 100, daar 120, een stukje 130, voortdurend snelheid maken en afremmen. Als ik op die afstand me aan de toegestane snelheid houd, heeft de auto zeker 7.5 liter nodig voor dezelfde 100 kilometers! Dat is 2,5 liter meer, dat betekent al gauw een euro of 4-5 en de tijdwinst? Vrijwel nihil. Snel doorschakelen scheelt ook. Airco vreet ook brandstof, de achterruitverwarming is ook zo'n benzineslurper. Een lege kofferbak helpt ook. Ik dacht eerst: wat een onzin zo'n boordcomputer, maar ik ben 'om', bij mij werkt het echt. Meten = weten?

Maaike

Maaike

20-03-2013 om 17:03

Besparen

Ik leen af en toe de auto van mijn vader, ook met cruise control en hij geeft aan hoeveel je verbruikt. Zelfde als Lennest: 100 km per uur is het goedkoopst.

Mijn vader vroeg me zelfs of ik de auto voor het terugbrengen een beetje had bijgetankt. Dat was niet zo, maar hetzelfde ritje (retour Amsterdam, ong. 200 km) dat hij altijd met 120-140 km per uur rijdt, deed ik dus met 100 km per uur. Er zat nog meer benzine in de auto dan hij had verwacht!

P

P

21-03-2013 om 09:03

Lennest

Volgens mij is een auto het zuinigst rond de 90 km ofzo, in ieder geval lager dan 100. Dat je meer verbruikt bij 120 komt dus niet door dat gas geven en afremmen want hoe vaak wissel je nu tussen 100, 120 en 130? Dat extra verbruik zit 'm volgens mij gewoon in het feit dat je nog eens veel harder dan die 90 km per uur rijdt.

Nog even gezocht 2500 toeren is het zuinigste, bij diesel 2000: http://www.tipsomtebesparen.nl/auto/rijgedrag/langzamer-op-snelweg

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.