Huis, Tuin en Keuken
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Dokter
28-09-2015 om 14:09
Help! Onverwachte gast aan tafel eet alleen halal. Wat zet ik haar voor?
Hoi allemaal,
Mijn dochter komt zojuist thuis met een vriendinnetje dat bij ons blijft eten zodat ze samen straks naar sport kunnen. Echter, ik hoor net dat het meisje alleen halal eet. Ik heb geen halal vlees in huis. Wat kan ik haar voorzetten? Ik heb een vrij ruime basisvoorraad (pasta, rijst etc.). Volgens mij mag ze ook geen kaas en room, dus spaghetti carbonara valt af.
Mag vis eigenlijk wel? Ik heb zalm in huis... Verder sla, wortels, spruitjes, witlof... Wie heeft er een briljant idee?
Alvast bedankt!
Dokter

Caesar
28-09-2015 om 22:09
Willeke
Je had het over bouillonblokjes. Niet over groente bouillon of over varkensvlees.
Overigens verwacht ik van alles ik bouillonblokjes. Die gebruik ik dus ook niet.

+ Brunette +
29-09-2015 om 09:09
Kaas en halal
Dat kaas niet halal is, heeft te maken met het stremsel dat traditioneel wordt gewonnen uit de lebmaag van nuchtere kalfjes. Er wordt steeds vaker vegetarisch stremsel gebruikt, kijk maar eens op de ingrediëntenlijst op de verpakking, ik meen dat onder andere Friesland-Campina tegenwoordig vegetarisch stremsel gebruikt.
P.S. Er bestaan groentebouillonblokjes en ook visbouillonblokjes. Op een goede lijst met E-nummers wordt aangegeven welke (mogelijk) dierlijk zijn. Over gelatine bestaan op moslimfora hele discussies.

porte
29-09-2015 om 11:09
copy tekst. Zou het zo echt gaan
Voor de handel in vlees – met name voor de export – wordt er doorgaans wel gebruik gemaakt van bedwelming bij het slachten. Daarom heeft Stichting Halal Voeding en Voedsel (HVV) in het in het Overleg Orgaan van Dierenaangelegenheden van het Ministerie van LNV gepleit voor een reversibiliteit (omkeerbaarheid) van de bedwelming. Dit houdt in dat de bedwelming geen oorzaak moet zijn van de dood van het dier. Kortom: het dier mag niet door de bedwelming komen te overlijden. Een permanente controle door onafhankelijke moslimkeurmeesters op het reversibel bedwelmen is hierbij van wezenlijk belang.
Indien het dier door de bedwelming dood gaat is het vlees niet meer Halal, en dit zo belangrijk dat het slachtproces dagelijks bijgehouden en gecontroleerd moet worden. Het kan dus heel goed zijn (en dit is ook wat er in de werkelijkheid gebeurd!) dat er slachthuizen zijn waar men pretendeert Halal te slachten, maar waar in werkelijkheid niet Halal wordt geslacht. Ook al werken er moslimse slagers en voorsnijders; hun werk en religieuze identiteit garanderen niet dat er ook een supervisie en een garantie op het Halal slachten aanwezig is.
De betreffende moslimslachters zijn in dienst van het slachthuis, en zullen daarom niet gauw ingrijpen wanneer er iets fout gaat. Ze kunnen namelijk gemakkelijk ontslagen worden. Daarnaast kunnen de moslimslachters geen (volledig en betrouwbaar) toezicht houden op de bedwelming omdat zij ook fysiek bezig zijn met een ander onderdeel van het slachtproces.
En Allah weet het beter.

Niki73
29-09-2015 om 15:09
Vreemd
Ik krijg heel regelmatig vriendjes over de vloer die halal eten. Ze eten geen varkenvlees (ik ook niet, makkelijk), maar verder doen zij noch hun ouders moeilijk. Ze wisten me zelfs te vertellen dat het geen probleem is als ze varkensvlees eten als ze niet kunnen weten dat het varkensvlees is (zoals filet americain waar de slager stiekem wat varken doorheen gedraaid heeft).
Als dit vriendinnetje moeilijk doet over melkproducten, zijn haar ouders wel heel strenge mensen. Ik kan haast niet geloven dat die hun dochter dan zomaar spontaan ergens laten eten.
Ik zou gewoon iets zonder varkensvlees klaarmaken en er verder geen woorden aan vuilmaken.

Thomas
29-09-2015 om 15:09
Slim kind
Dat kind is gewoon slim. Ze lust geen kaas en melk en zegt dat het niet halal is!

Dokter
29-09-2015 om 16:09
Kaas
Om precies te zijn antwoordde ze op de vraag of ze wel kaas mocht: "alleen halal kaas". Ik heb me verder niet in dat antwoord verdiept en ben ervan uitgegaan dat dat dan wel zou bestaan . Voor mij vertaalde dit antwoord in ieder geval in "geen kaas".

Noet
29-09-2015 om 20:09
halal kaas
bestaat idd.
Koshere kaas is wel mogelijk, maar moeilijk.
Het is een standaard vraag binnen de voedingsindustrie of ingredienten en processing aids kosher, halal, vegetarisch of vegan en allergeen vrij zijn. Bijvoorkeur allemaal tegelijk. :-)

Kaaskopje
29-09-2015 om 21:09
Volgende keer
Nu moest je even snel iets bedenken, maar als ze regelmatig gaat komen, kun je eens inkopen doen bij een Islamitische supermarkt. De prijzen vallen vaak erg mee. Volgende keer zou je eens Turkse pizza kunnen maken. Niet ingewikkeld, maar wel lekker.

Fransien
29-09-2015 om 22:09
Vegetarisch
Er zijn een hoop vegetarische producten die geen melk/kaas bevatten (ik heb een kind wat allergisch is voor koemelk en een kind die deeltijd-vegetarier wil zijn). Falafel is een prima alternatief voor vlees, en er zijn ook hele lekkere soja-balletjes.
Als je wel van pittig houdt is chili-sin-carne ook erg lekker (chili con carne zonder vlees, peulvruchten zijn ook een eiwitbron).
Vis en schaal- en schelpdieren is ook altijd goed maar dat lust ze niet (je hoeft niet altijd rekening te houden met lust-ik-nietjes, doe ik in ieder geval niet met sommige mee-etende miezemuizen, ik heb al genoeg aan mijn kind met koemelkallergie, mijn andere kind die pukkels krijgt van varkensvlees en de derde die het liefst vegetarisch eet).

Dees
30-09-2015 om 07:09
De goudse kaas van de AH zal wel halal zijn, ik weet van mijn werk bij die AH dat vele moslims hele kilo's gesneden goudse kaas wilden.

Cat
30-09-2015 om 08:09
geen kritiek
maar een nieuwsgierige vraag: het valt me vaker op dat veel mensen graag rekening houden met allerlei voedselvoorkeuren, ge-en verboden op dit gebied, maar veel minder met lust-ik-nietjes.
(Terwijl dat eigenlijk mijn 'geloof' is wb eten; het moet lekker zijn.)

Tijgeroog
Imam
Een vriendin van me heeft het eens uitgelegd. Haar imam doet niet zo moeilijk, dus ze eet halal vlees en verder vanalles. Ohja, zeedieren alleen als ze schubben hebben. Zonder schubben is ook niet halal.
Een gemeenschappelijke kennis heeft een veel strengere imam, en die mag (en wil dus ook) van haar imam geen kaas, vanwege het stremsel uit niet-halal geslachte dieren, en geen gelatine-dingen vanwege de varkensbotten, en ook geen schilderskwast van varkenshaar.
Maar hee, dat is binnen het christendom toch ook? Er zijn mensen die geen tv kijken of geen vrouwen in broeken willen of geen homo's willen of op vrijdag geen vlees eten, of geen bloedtransfusies en verjaardagen willen. Allemaal omdat het volgens hetzelfde geloof niet mag, verschillende interpretaties van hetzelfde boek. De moslims zijn net mensen...

Hanne.
prioriteiten
Ik stel mij prioriteiten. Allergieen gaan voor, daarna de ge- en verboden (religie, levenswijze), daarna de echte lust-ik-nietjes en de vind-ik-niet-zo-lekkers krijgen de laagste prioriteit.
En dan hangt het ook nog af van de maaltijd. Nodig ik je uit voor het kerstdiner zal ik mijn uiterste best doen om oook rekening te houden met alle vind-ik-niet-zo-lekkers, kom je zomaar aanwaaien dan is het eten wat de pot schaft en zal ik waarschijnlijk alleen voor een echte allergie mijn menu omgooien. De ge- en verboden redden het dan over het algemeen met een onderdeel van de maaltijd laten liggen. Dan maar een minder uitgebalanceerde maaltijd. Al zal ik, als ik het in huis heb, best een alternatief aanbieden.
Het is soms ook best lastig. Ik heb voor het weekend de uitdaging om een vegetarische-gluten vrije- zuivel vrije maaltijd te maken. En dan heb ik alleen de allergieen en de ge- en verboden maar meegenomen. Dan is er geen ruimte meer voor 'vind ik niet zo lekkers'.

Krullevaar
30-09-2015 om 11:09
Tijgeroog
Dan verschillen de imams en de interpretatie van halal nogal. Mijn 2 Marokkaanse vriendinnen eten halal, maar kiezen in een restaurant juist meestal een gerecht met garnalen. Volgens hun kan dat prima.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.