Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Heks

Heks

21-01-2013 om 23:01

Help ik ben mijn kat spuugzat

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Voorspelling..

Als je je kat nog een paar keer met zijn kop onder de kraan houdt is de kans groot dat hij van stress in huis gaat plassen. Denk je nou echt dat hij snapt dat dat is omdat hij op het aanrecht loopt? En op zolder? Loop je dan eerst met de kat naar de badkamer en verwacht je dan dat hij nog weet dat hij met zijn kop onder de kraan gestopt wordt omdat hij op zolder zat??
Zoek maar een ander huis voor hem, dat lijkt me voor jullie allebei beter.

Jillian

Jillian

25-01-2013 om 00:01

Inderdaad

Als je een schrikreactie meteen laat volgen op de daad dan heb je kans dat de kat de daad (bijvoorbeeld springen op het aanrecht) gaan associëren met iets vervelends. Het werkt echter alleen als het vrijwel meteen gebeurd. En dan moet je alsnog voorzichtig zijn want de kat mag natuurlijk wel schrikken maar niet zo hevig dat hij er van in de stress raakt. Als er ook maar enige tijd tussenzit is het volkomen nutteloos.

Uit jouw reacties krijg ik niet het idee dat er ook maar sprake is van enige affectie voor de kat. Misschien inderdaad toch maar wegbrengen. Ik hou niet van asiels maar de kat zal daar allicht beter af zijn dan bij mensen die hem op zijn best tolereren en weinig zin hebben om er echt moeite in te steken (zelfs de deuren dichthouden is al te veel werk)

Maartje!

Iedere dag verschonen?! Jemig, is dat niet duur?
Hier maakt de dame er gelijk zo'n zootje van, de onderliggende kranten alle kanten op, dat het al snel niet meer voldoet voor haar - dan plast ze naast de wc pot of 1x bij het doucheputje. Wat ik wel heel netjes vind trouwens ik ga haar dan ook niet straffen, ik moet dan de bak verschonen..

Deze kat is heel anders dan mijn vorige, een soort ongelikte berin, tikje wild en speeld en totaal egocentrisch, zoals een kat hoort te zijn. Ik geniet erg van haar, bedenk ik me nu.

Heks, als jij er niet van geniet, zit je kat daar niet mee. Misschien een ander baasje zoeken?

Merel

Merel

25-01-2013 om 08:01

Gaat je niet lukken

Dat gaat je denk ik niet lukken hoor, een kat met zijn kop onder de kraan zetten. (tenminste, niet zonder buitensporig geweld) en zeker niet snel na het foute gedrag (zie jij die kat maar eens te pakken te krijgen en dan de kraan aan te doen (kat met een hand vasthouden?) en hem er dan onder te houden (heb je handschoenen aan?)
Ik zou eerder op het aanrecht iets van zilverfolie leggen, dat knispert, en knisper is héél eng, vinden de meeste katten. Ik weet niet meer precies de details, maar is het voor het leuke plekje voor een raam? Dan zou ik het misschien tolereren, door een plekje vrij te houden en gewoon vaak je aanrecht af te nemen.
Andere oplossingen zijn ook al genoemd, kattenbak ver van de keuken af, misschien ander kattengrit. Krabmatje vóór de kattenbak neerleggen.
Verder moet het te doen zij om je aan te leren boven de deuren te sluiten en zeker al kastdeuren te sluiten. Het is waarschijnlijk meer werk dan je hebt met een minder ondernemende kat, maar het is best haalbaar, toch?
Oh en koop/timmer/knutsel iets van een gave kattenpaal voor het beest, volgens mij verveelt ie zich een beetje?

Clo

Clo

25-01-2013 om 09:01

Kat water blazen

Katten zijn uitgekookt, die doen vaak alles wat niet mag gewoon als jij het niet ziet. Iedereen met een beetje ongehoorzame katten kent het: je komt aanlopen en hoort 'plof'. De kat hoorde je aankomen en is snel van de verboden tafel / aanrecht afgesprongen. En zit zichzelf te wassen in onschuld. Als je een kat gedrag wil afleren is het beste de kat een consequentie te geven die niet met jou verband houdt. Sproeien met de plantenspuit, maar zorgen dat de kat niet ziet dat jij het doet. Als ze niet weet waar dat water vandaan komt, maar wel weet dat het haar raakt als ze op de tafel/het aanrecht springt is ze eerder geneigd dat risico niet meer te nemen! Als je de kat onder de kraan houdt zal ze dat eerder met jou associeren dan met haar eigen gedrag.
O ja en ik blaas ook wel eens tegen een kat. Sissen als ze gemeen tegen mij doen, of even blazen in het snoetje als je met ze speelt en ze worden iets te enthousiast. Is me nog nooit kwalijk genomen . Overigens heb ik nu een clubje van drie dat echt zo lief is. Niet braaf, wel lief ;-)

Eens

een kat onder een kraan duwen is ook niet echt handig, tenzij het direct gebeurd. Maar dan moet je wel een type hebben die dus bang is voor water.

En sommige katten zijn indd niet op te voeden Hier heeft de poes een nacht in de schuur geslapen, gelukkig heeft ze een dikke vacht en kwam ze vanmorgen tevreden er weer uit. Zodra er ook maar ergens een kiertje open is kruipt ze ergens in, voordeur, keukenkastjes, wasmachine en dus ook de schuur. Ze drinkt ook uit de wc. De buurvrouw ziet poes ook regelmatig terwijl ze moordernaarmeneertje niet ziet. Moordernaarmeneertje is een brave hendrik, blijft dicht bij huis, is veel voorzichtiger, alleen dus niet met hamsters...

Vic

Vic

25-01-2013 om 10:01

Kraan

Even voor de duidelijkheid. Dat voorbeeld van die kraan noemde ik niet omdat ik er trots op was, het was echt een maatregel uit frustratie en niet iets wat ik anderen aanraad om te doen. Daarbij werkt het ook totaal niet bij onze poes. Die staat naast de douche te wachten tot je klaar bent, zodat zij eronder kan duiken om de laatste druppels op te vangen.
Vanmorgen zat ik te ontbijten en besloot mevrouw weer aan een kastje te krabben. Ik had geen zin om op te staan maar 'gelukkig' had een van de kinderen een prittstift op tafel laten liggen. In een keer raak, en dat werkte ook. Zou ik overigens ook niet aanraden als opvoedmiddel ;-)

Maartje

Maartje

25-01-2013 om 11:01

Vertigo

valt wel mee hoor! Ik doe niet zo'n heel dikke laag en heb bewust een kleinere kattenbak gekocht.
In mijn geval is het een kwestie van kiezen, vaker de kattenbak verschonen of kattenpies op een plek waar het niet hoort...

Heks

Heks

25-01-2013 om 13:01

Nog even over die kraan

Natuurlijk verdient die kraan niet de schoonheidsprijs en het is zeker niet iets wat dagelijks of wekelijks zou moeten doen.
Ik heb haar één keer op het aanrecht onder de kraan nog geen meter verderop gehouden. Zonder handschoenen of geweld, maar ik had natuurlijk het voordeel van de verassing:-) Ik verwacht niet dat dit hier een tweede keer nodig zal zijn. En misschien is het een oplossing voor de zolder, waar de ook een aanrecht met kraan hebben en waar zij altijd als een prinses bovenop de schone was ligt. Ik ga haar natuurlijk niet eerst het halve huis doorslepen naar een kraan.
Verder ben ik tegelijk aan onze relatie gaan werken:-) Het lijkt of de scherpe kantjes er een beetje af zijn. Straks als het niet meer zo idioot koud is zal ze veel meer buiten zijn en daar graven in plaats van in haar kattenbak. De kinderen moeten inderdaad maar op hun kamerdeur letten, maar of dit helpt? Ze heeft wel eens een nacht doorgebracht in de la van de commode, die iemand dicht gedaan had, zonder haar te zien.

Wintertijd

Dat is ook een punt: hier wil de kat liefst continu binnen zitten met de kou, maar ze is een echte boerderij-jacht-kat en de energie moet toch ergens heen..dus gaat er allerlei speelgoed, krakend patroonpapier, klosjes enz door jet hele huis. En kan ze snachts ook echt klieren.

Ze ligt wel heerlijk bij zoon te slapen, heel schattig en nu hebben ze haar meegesleept hun hol in. Ideaal speelgoed he

Maar in t voorjaar zal ze veel vaker buiten rondhangen en wrs schattige vogeltjes mee terugbrengen :/

Aluminiumfolie

Dat is grappig....die kat van ons is juist gek op aluminiumfolie! Dat is haar meest geliefde 'speelgoed'. Een stuk folie op het aanrecht zou haar juist aantrekken i.p.v. afschrikken. Die ballon w.s. zou haar wel afschrikken...denk ik. Water is ook niet erg geliefd bij haar, dus watersproeien helpt wel, maar ik wordt zelf niet zo blij van al dat water op tafels enzo. Dus die krant is tot nu toe nog de beste afschrikmethode. Heb er nu 1 naast me liggen omdat ze de hele tijd aan de punten van een tafelkleedje wil trekken....Als het een beetje doorgedrongen is dat ik dat niet wil,leg ik de krant op tafel. Mocht ze er nog aan trekken als wij er niet zijn valt ie geheid op haar of in ieder geval naar beneden dat vind ze doodeng. De krant naast mij is genoeg om haar ervan voorlopig te weerhouden. Kat heeft intussen haar aandacht verplaatst naar een balletje folie, die ze de hele kamer doormept en achternazit :)
groeten albana

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.