Huis, Tuin en Keuken
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Funda
26-11-2017 om 02:11
Help ! Een vriezer!
Voor het eerst hebben wij sinds een paar maanden een groot huis en daarin ook voor het eerst een grote koelkast. Een met drie vriesladen en ruimer koelgedeeltw daarboven, dan het tafelmodel dat we gewend waren. Ik heb deze gekozen om makkelijker voorraad te kunnen hebben (dus minder vaak boodschappen hoeven doen) en om restjes eten te bewaren en in te vriezen.
In de praktijk zijn vooral de vriesladen erg leeg. Er ligt een brood in en een pak doperwten. Ik weet niet goed wat ik wel/niet kan invriezen en hoe ik dat het best aanpak. Ik ben ook helemaal niet gewend om uit de vriezer te eten dus ik ben bang dat ik over een paar maanden allemaal ondefinieerbare ingevroren zakjes heb. Kortom, graag tips van de echte diepvriezers.

Yvan
03-12-2017 om 13:12
Dat is een goede methode
op voorwaarde dat u er ook voor zorgt dat het deel van het afkoeltraject tussen ca. 45°C en ca. 4 à 5°C zo snel mogelijk doorlopen wordt. Het is binnen dat deeltraject dat bacteriën zich explosief gaan vermenigvuldigen.
Er wordt wel vaker aangenomen dat sterk verhitte voedingswaar "kiemvrij" is, maar dat is dus niet het geval. Het klopt wel dat vrijwel alle vegetatieve bacteriën zullen gedood zijn, maar dat geldt NIET voor de sporen.
In de dagdagelijkse praktijk van het microbiologisch lab worden de voedingsbodems gesteriliseerd d.m.v. met oververhitte stoom verzadigde lucht. In overdruk, dus. Als norm geldt: 121°C gedurende minimaal 10 min.
Als gebruik gemaakt moet worden van droge hitte, geldt een minimum van 200°C gedurende tenminste 1 h.

rode krullenbol
03-12-2017 om 13:12
In dat geval ...
Wie nog over een ouderwetse hooikist beschikt, kan het eten daarin door laten garen. Dit is echter niet zonder risico. Het hooi kan dermate kan broeien, dat er brand uitbreekt. Om die reden heb ik een moderne versie gefabriceerd door een houten kist met deksel aan de binnenkant te bekleden met polystyreen plaat als eerste laag met daar bovenop het materiaal van een aluminium campingmatje.
Niet alle gerechten echter laten zich op deze manier verantwoord "in hun eigen sop gaar koken". Bonen bijvoorbeeld dienen echt te worden gekookt, omdat zij bij temperaturen onder 100 graden Celsius giftige stoffen kunnen produceren. Bij producten als rijst is daarvan geen sprake.
Je kunt ook een bed als hooikist gebruiken. Je legt dan flink wat dekens/dekbedden over de pan(nen). Zorg er daarbij wél voor, dat er geen vocht kan ontsnappen richting het beddengoed.
Rode krullenbol

Yvan
03-12-2017 om 14:12
Een hooikist...
Heb ik ook nog gebruikt...
De meer moderne versie ervan was de "sudderpot" (zo werd dat hier toch genoemd): een elektrisch verwarmde, thermostatisch geregelde, buitenmantel, waarin een kookpot in hard glas ("Arcopal" etc.) paste. De buitenmantel zorgde ervoor, dat de inhoud van de kookpot op ca 70 - 75°C werd gehouden.
Ook in dat geval van belang om wat ik in #52 schreef ter harte te nemen.

Dorry1
03-12-2017 om 18:12
Komt ze weer aan
Al dit voorgaande heb ik opgelost met een Aga. Ik kook, stoof, sudder als ik weg ben. In de 100 graden oven (een van de vier) is het bijna 100 graden en daar kan ook soep in. Ik ben nu ook aan het koken. Lekker op de bank!

rode krullenbol
03-12-2017 om 18:12
@Dorry1
Bedoel je dat je een oven uit kunt zetten en toch kunt gebruiken om het eten door te laten garen, als er maar een gietijzeren constructie in is verwerkt?

Yvan
03-12-2017 om 19:12
Aga...
De goedkoopste Aga kost al snel € 4 000... Niet echt spek voor de bek van degenen die zich hier afvragen wie het plakken van de fietsband moet betalen.
Maar Aga houdt natuurlijk alles wel op temperatuur. Te beginnen met het ego van die, die ermee uitpakken.

Dorry1
03-12-2017 om 19:12
Marktplaats
Ik heb mijn Aga via marktplaats. Je hebt klein en grote modellen, en voor iedere portemonee is wel iets Yvan. Laatst stond er eentje voor 500 euro te koop, en bedenk dan wel dat ze generaties mee kunnen. De eerste Aga's uit de jaren 30 van de voirige eeuw, daarvan zijn er nog diversen in gebruik. De ego's van chefkoks wordt er ook mee opgepoetst, want ik begreep dat veel chefkoks er thuis mee koken.
Rode krullebol; een aga , de traditionele variant, staat altijd aan en elke oven heeft een vaste constante temperatuur. De zachte stralingswarmte zorgt ervoor dat gerechten niet uitdrogen en hun smaak veel beter behouden. En je kunt weg als je aan het koken bent. Ik gooi ingevroren maaltijden in de kookoven als ik weinig tijd heb en kan eten wanneer het me uitkomt. En nee t is vast niet voor iedereen, maar dat is voetbal of een coupe de soleil ook niet ow ja en ik verkoop ze niet.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.