Huis, Tuin en Keuken
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

bieb63
20-11-2019 om 13:11
Groente 'opleuken'
Hallo allemaal,
Ik ben op zoek naar wat receptjes om groentes 'op te leuken'. Daarmee bedoel ik niet zozeer groentes verwerken in pastagerechten, ovenschotels, of soepjes, maar voor het wat spannender maken van groentes die je eet bij een stukje vlees, vis of vega. Persoonlijk vinden wij gewoon sperziebonen of spruiten altijd wat saai, en dat komt vooral omdat we er wel voldoende van willen eten. Een schep van een groente is 1 ding, maar als je minimaal 2 ons wil eten wordt het toch wel een berg.... ook al doe je er wat jus over, wat overigens weer lastiger is met een stukje vis erbij of een vegaburger o.i.d. En alles overgieten met saus vind ik ook niet echt een (dagelijkse) optie.
Wie heeft ideeën? Ik heb er zelf wel een paar, maar op zoek naar meer.
Wat wij bijv. lekker vinden en daardoor er ook makkelijker meer van eten:
Sperziebonen:
Beetgaar koken. Dan in een wok een uitje fruiten, sperziebonen erdoor en een blik hele tomaten erdoor en nog even stoven Peper er door en evt. beetje zout. Evt. kan je er ook nog een potje doperwrten door doen.
Broccoli:
Uitje fruiten in hapjespan. Broccoli in kleine roosjes toevoegen en een beetje bouillonpoeder en scheutje water. Dit met deksel op de pan even gaar stoven. Ondertussen van een paar eieren roerei maken en dit erdoor roeren.
Paprika:
Paar (rode) paprika's in blokjes snijden. In een hapjes pan veel! goede (extra vierge) olijfolie verwarmen en hierin de paprikastukjes smoren met wat peper, zout en oregano. Als de paprika gaar is een paar rauwe eieren erdoor roeren, totdat het gaat stollen zoals bij roerei.
Hebben jullie nog andere ideeën met andere groentes?

Doenja
22-11-2019 om 22:11
Savooie kool
Wie eet er nog savooie kool? Ik!
Snij de savooie kool fijn. Een halve is genoeg en de andere helft kun je lang bewaren.
Roerbakken met knoflook, stemgember, gembersiroop en een scheutje sojasaus. Bestrooien met sesamzaadjes of cashewnoten. Lekker bij aardappel salade.

Marinade
23-11-2019 om 13:11
Savooiekool
Doenja, ik eet vanavond savooiekool, jouw recept. Lijkt me heerlijk.

zebra
25-11-2019 om 08:11
gisteren
ook die shashuka gemaakt van de Jumbo. Was lekker en zeker voldoende groenten. Ik weet niet welke kruiden er precies doorheen zaten (was een zakje) maar denk dat dit anders ook eenvoudig zelf te maken is. Er zat wel verse tijm en laurierblad bij.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.